Miniän tehtävä hoitaa anoppilavierailut
Olemme kolmekymppinen pariskunta, kaksi alle kouluikäistä lasta. Kumpikin käymme töissä. Mies on tosi laiska pitämään yhteyttä vanhempiinsa, jotka asuvat n. 3h ajomatkan päässä. Omat vanhempani asuvat 1h matkan päässä. Jos mieheni joskus ehdottaisi lähteä anoppilaan, se minulle käy. Ensisijaisesti nautin paljon enemmän omien vanhempieni seurasta ja tietenkin hoidan tapaamiset omiin vanhempiini.
Rivien välistä olen ymmärtänyt, että anoppia nimenomaan harmittaa se kun oma poikansa on noin nihkeä pitämään yhteyttä ja siksi muka minun pitäisi sopia lastenlasten tapaamiset. Onko teistä asia niin että minun pitäisi ruuhkavuosien keskellä kaiken muun lisäksi hoitaa myös miehen sukulaisen tapaamiset?
Kommentit (95)
Toivon todella että omat poikani aikanaan olisivat aktiivisemmin yhteydessä minuun kuin nyt mieheni äitiinsä. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tuossa oikein on.
Mieheni on samanlainen, tuskin jaksaa edes vastata äidilleen ja saattaa tiuskia yms vaikka hänen äiti on tosi mukava ja ystävällinen kaikille. Kotoa se malli ei ole voinut periytyä, koska hänen isänsä oli erittäin läheinen äitinsä kanssa.
Minua säälittää lapsirakas anoppi ja kyllä olen patistellut miestäni ja pitänyt yhteyttä anoppiin, koska hän hoitaa lapsiakin erittäin mielellään. Mieheni on muuten loistava isä ja puoliso enkä ymmärrä miksei hän soittele vanhemmilleen.
Meillä myös poikalapsia enkä haluaisi samaa kohtaloani itselleni… Miten sen sitten voi välttää??
No mitä olen lähipiirini miehiä seurannut, niin monella menee hermo siihen, jos äiti hössöttää kauheasti. Eli ehkä tällaisia ohjeita voisi antaa tulevaisuuden varalta – eivät tietenkään päde kaikkiin miehiin, ja toisaalta myös moni nainen voisi arvostaa tällaista käytöstä vanhemmaltaan:
– älä tee tikusta asiaa (ainakaan liian usein), soita lähtökohtaisesti vain jos on asiaa
– jos lapsesi kertoo sinulle jostain, mistä huolestut, niin älä käy siunailemaan ja/tai huokailemaan
– älä käy väkisin järjestelemään asioita lapsesi puolesta – jos tarjoat neuvoja/apua ja lapsi kieltäytyy, niin älä tuputa
– älä pitkitä puheluita tarpeettomasti, ja varsinkin jos lapsesi on kiireinen, niin ymmärrä ihan oikeasti lopettaa puhelu sen sijaan, että jatkaisit juttua loputtomiin
Vierailija kirjoitti:
Meillä näyhättiin tismalleen samasta asiasta. Minulle yritettiin vyöryttää koko yhteydenpito valtavaan sukuun. Suurin osa ihmisiä joita en ollut ikinä edes nähnyt.
Viimeinen niitti oli se kun sain anopilta "lahjaksi" (ainoa lahja ikinä) ilmaisena saamansa kalenterin johon oli merkitty jokaikisen iikan kaikki juhla- ja merkkipäivät ja osoitetiedot pikkuserkuille jne.
Se meni oikeasti roskiin.
Kyllä olet harvinaisen tyly ihminen - eikö sulla ole mitään käytöstapoja?! Sulle hopealautasella tarjoillaan yhteystiedot, ei tarvitsisi kuin nostaa laiska perse ja lähettää kerran pari vuodessa kortti tai viesti - mikä siinä on niin vaikeaa? Mun mielestäni perheessä jaetaan tehtävät ja yhteydenpito molempiin sukulaisiin kuuluu kummallekin.
Onneksi veljellä on sua fiksumpi nainen ja osaavat molemmat olla yhteydessä perheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Toivon todella että omat poikani aikanaan olisivat aktiivisemmin yhteydessä minuun kuin nyt mieheni äitiinsä. T. Ap
Niinpä! Minäkin vähän suren tätä asiaa jo etukäteen.
Meillä vielä anoppi on oikeasti paljon mukavampi kuin minun äitini, paljon lapsirakkaampi ja avuliaampi. Kiinnostunut kaikista lasten tekemisistä ja tarjoaa hoitoapua, soittelee lapsille ja muistaa nimipäivistä lähtien kaiken. Lapsetkin rakastaa anoppia yli kaiken ja silti mies ei viitsi soitella äidilleen kun ei ole kuulemma mitään erityistä asiaa!? Ja muuten mies on kyllä kaikessa mukana ja hoitaa lapsia ja kotitöitä tasavertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä näyhättiin tismalleen samasta asiasta. Minulle yritettiin vyöryttää koko yhteydenpito valtavaan sukuun. Suurin osa ihmisiä joita en ollut ikinä edes nähnyt.
Viimeinen niitti oli se kun sain anopilta "lahjaksi" (ainoa lahja ikinä) ilmaisena saamansa kalenterin johon oli merkitty jokaikisen iikan kaikki juhla- ja merkkipäivät ja osoitetiedot pikkuserkuille jne.
Kyllä olet harvinaisen tyly ihminen - eikö sulla ole mitään käytöstapoja?! Sulle hopealautasella tarjoillaan yhteystiedot, ei tarvitsisi kuin nostaa laiska perse ja lähettää kerran pari vuodessa kortti tai viesti - mikä siinä on niin vaikeaa? Mun mielestäni perheessä jaetaan tehtävät ja yhteydenpito molempiin sukulaisiin kuuluu kummallekin.
Onneksi veljellä on sua fiksumpi nainen ja osaavat molemmat olla yhteydessä perheen kanssa.
Niin siis miksi yhteydenpidon miehen sukulaisiin olisi tuossa lainaamassasi tapauksessa pitänyt kuulua vain naiselle?
Äsken puhuttiin miehen kanssa asiasta. Ehdotin että hän kysyisi mentäiskö hiihtolomalla anoppilaan. Mies sanoi hän ei jaksa, haluaa levätä kotona eikä kuunnella äitinsä höpötystä. En ole Minä voi asialle enempää? T. Ap
Meillä oli samoin ja hoidin yhteyksiä vuosia. Sitten anoppi sairastui muistisairauteen ja nyt ollaan tilanteessa että miehen sisko on sitä mieltä ettei mikään anopin hoitoon tai anoppilaan liittyvä asia kuulu minulle kun en ole perheenjäsen. Ehkä niinkuin hitusen suututtaa! Mies ei siedä siskoaan ollenkaan -ei ole koskaan ollut läheinen- ja nykyään ollaan siis ihan ulkona isovanhempien elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Muuten ei olisi niin väliä mutta lapsia just mietin että isän puolen isovanhemmat jäävät etäisiksi. Yritän patistaa miestä mutta huonosti tuntuu toimivan. T. Ap
Olen aina toiminut muistuttajana. Mies pääsääntöisesti hoiti yhteydenotot kun sanoin. Mentiin käymään, kun sanoin. - Nyt kun ei ole enää lapsiperhettä ja anoppi korkeassa iässä, osaa mieskin pitää yhteyttä ihan itse.
Ilmeisesti nuorena oletti, että pidän huolen sukusuhteista, koska mammansa autoritäärisesti johti sellaista mieskööriä, ja hoiteli suhteiden ylläpitoasiat naisellisen mielensä mukaan.
Ei tuosta ongelmaa kannata tehdä.
Lapsenlapset on appivanhemmille tärkeitä ja isovanhemmat lapsille. Lähde siitä sen isompia tunteilematta.
Vierailija kirjoitti:
Äsken puhuttiin miehen kanssa asiasta. Ehdotin että hän kysyisi mentäiskö hiihtolomalla anoppilaan. Mies sanoi hän ei jaksa, haluaa levätä kotona eikä kuunnella äitinsä höpötystä. En ole Minä voi asialle enempää? T. Ap
Olet tehnyt voitavasi. Onko anoppi muuten kova puhumaan? Jos on, niin ymmärrän miestäsi ihan täysin, ei tuollaista jaksa lomalla (eikä kyllä arkenakaan).
Vierailija kirjoitti:
Eihän siellä koko viikkoa tarvitse olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tehnyt voitavasi. Onko anoppi muuten kova puhumaan? Jos on, niin ymmärrän miestäsi ihan täysin, ei tuollaista jaksa lomalla (eikä kyllä arkenakaan).
Ei ole minusta normaalia kovempi puhuja. Ennemmin minusta voisin mielestäni hänen jutuista ärsyyntyä kun on lastenhoidossa kova neuvomaan. Olen antanut mennä toisesta korvasta sisään toisesta ulos.
Ehdotin et oltais pari yötä mutta mies nyt kokee ajatuksen vaan liian raskaana!? Koko perhe vaikuttaa nyt vähän flegmaattiselta: sisaruksensa myös passiivisia, eivät viestittele ikinä keskenään kun omassa perheessäni meillä on mm. Whatsup ryhmä jossa päivittäin keskustelemme. Onkohan nämä vaan perhekohtaisia eroja? Anoppi ja appi ovat ihan hyväkuntoisia, vielä työssäkäyviä ja voisivat mielestäni halutessaan helposti ajaa tännekin. Meillä iso talo jossa vierashuonekim niin sekään ei ongelma. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikääää : D D D D
Kysypä ap siltä mieheltä, että miltä hänestä tuntuisi sitten kun teidän lapset on aikuisia, eivätkä jaksa pitää teihin yhteyttä, ettekä sen vuoksi näe lastenlapsiakaan, vaikka olette aina kohdelleet heitä hyvin.
Minä saattaisin tehdä niin, että soittaisin anopille, että voinko tulla lasten kanssa käymään lomalla, jääköön mies yksin kotiin.
Tämä sinänsä sotii ketjun tarkoitusta vastaan, ja meillä mies pitää yhteyttä sukuunsa, mutta tuollaisessa tilanteessa voisin toimia miehen ohi, jos tämä on aikaansaamaton vetkula eikä pidä yhteyttä mukaviin vanhempiinsa.
Juu, eksän suku oletti että minä hoidan lahjat miehen kummilapsille :,D olin tavannut lapset ehkä 2 kertaa elämäni aikana ohimennen, miksi hemmetissä ostaisin lahjat tuntemattomille lapsille?!?
Vierailija kirjoitti:
Istuutukaa saman pöydän ääreen ja selvittäkää tämä juttu! Johan on kumma!
Miksi? Kun ei kuulu miniälle koko juttu ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kysypä ap siltä mieheltä, että miltä hänestä tuntuisi sitten kun teidän lapset on aikuisia, eivätkä jaksa pitää teihin yhteyttä, ettekä sen vuoksi näe lastenlapsiakaan, vaikka olette aina kohdelleet heitä hyvin.
Minä saattaisin tehdä niin, että soittaisin anopille, että voinko tulla lasten kanssa käymään lomalla, jääköön mies yksin kotiin.
Tämä sinänsä sotii ketjun tarkoitusta vastaan, ja meillä mies pitää yhteyttä sukuunsa, mutta tuollaisessa tilanteessa voisin toimia miehen ohi, jos tämä on aikaansaamaton vetkula eikä pidä yhteyttä mukaviin vanhempiinsa.
Sehän on kiva miehelle, saa levätä Ja rentoutua kun nainen hoitaa yksin lapset ja vielä miehen vanhemmatkin on tyytyväisiä 😊 loistodiili miehelle!!
Vierailija kirjoitti:
Mies sanoi että hänestä pari kertaa vuodessa on kuulemma ihan sopiva määrä nähdä.
Miehen äiti laittaa meille joulukortit ja ostaa lapsille esim synttärilahjat. Miehen isä on tosi perinteinen jurottaja ukko. Jos Miehen äiti nyt kuolisi, luulen rttä sen jälkeen yhteydenpito jäisi appilaan ihan kokonaan. En ole ikinä kuullut että Miehen isä kysyisi pojaltaan esim mitä kuuluu. Koskaan ei ole ns muuten vaan soittanut.
Periaatteessa noin voisin tehdäkin että menisin kyläilemään heille, mutta taas toisaalta kyllähän minä mieluummin omille vanhemmilleni lapsuuden kotiin lomallani menen kun en sielläkään niin usein jaksa käydä ja heilläkin alkaa olla ikää. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies sanoi että hänestä pari kertaa vuodessa on kuulemma ihan sopiva määrä nähdä.
Miehen äiti laittaa meille joulukortit ja ostaa lapsille esim synttärilahjat. Miehen isä on tosi perinteinen jurottaja ukko. Jos Miehen äiti nyt kuolisi, luulen rttä sen jälkeen yhteydenpito jäisi appilaan ihan kokonaan. En ole ikinä kuullut että Miehen isä kysyisi pojaltaan esim mitä kuuluu. Koskaan ei ole ns muuten vaan soittanut.Periaatteessa noin voisin tehdäkin että menisin kyläilemään heille, mutta taas toisaalta kyllähän minä mieluummin omille vanhemmilleni lapsuuden kotiin lomallani menen kun en sielläkään niin usein jaksa käydä ja heilläkin alkaa olla ikää. T. Ap
Kunnioita miehen näkemystä. En ymmärrä miksi sinun pitää mennä ähräämään asiassa, joka ei kuulu sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on kiva miehelle, saa levätä Ja rentoutua kun nainen hoitaa yksin lapset ja vielä miehen vanhemmatkin on tyytyväisiä 😊 loistodiili miehelle!!
Jep juuri niin! Minullehan tuo olisi yksin aikamoinen homma. Ja tarkennus ettei miehestä saa vätyskuvaa: mies on korkeasti koulutettu ja koulutustaan vastaavassa työssä, hoitaa lasten asioita ja lapsia tunnollisesti, urheilee, huoltaa meidän oktaloa. Ainoastaan tuo ns laiskuus yhteydenpitoon ihmetyttää. Jos nyt oikein rupean analysoimaan niin voiko vaikuttaa kun mies kokee että vanhempansa olleet melko ankaria kasvattajia nimenomaan hänelle esikoisena? Vaadittu enemmän asioita kuin lellityltä kuopsukselta? Kait tuollainen voi jättää jälkiä?
Istuutukaa saman pöydän ääreen ja selvittäkää tämä juttu! Johan on kumma!