EK: Vähäinen alan työkokemus yleisin syy rekrytoinnin vaikeuksille
Lainaus YLE:n sivulta:
"EK: Vähäinen alan työkokemus yleisin syy rekrytoinnin vaikeuksille
Yleisin syy suomalaisten yritysten rekrytointivaikeuksiin on hakijoiden liian vähäinen alan työkokemus, kertoo Elinkeinoelämän keskusliitto (EK). Asia ilmenee EK:n Osaamispaneeli-yrityskyselystä, johon vastasi yli 900 yritystä viime marraskuussa.
Kyselyssä hieman yli puolet kaikista yrityksistä kertoi rekrytointivaikeuksien johtuvan hakijoiden liian vähäisestä työkokemuksesta. Seuraavaksi yleisimpiä syitä olivat hakijoiden puutteet työpaikkakohtaisessa erityisosaamisessa ja riittämätön koulutus.
Kyselyyn vastasi toimitusjohtajia ja henkilöstöasioista vastaavia ihmisiä yhteensä 949 yrityksestä. EK:n mukaan kyselyn tulokset painotettiin vastaamaan liiton jäsenkenttää".
STT
Miksi EK ei kanna huolta jos on "liikaa" työkokemusta, koskaan en ole nähnyt kirjoituksia tai kommentteja EK:n suunnalta ikärasismista tms. On ollut vain naakumista kun työntekijät eivät ole sitä tai tätä. Miksi EK ei kanna huolta ikäsyrjinnästä?
Kommentit (78)
EK:n asenne tiedetään.
Olin työttömänä ja jollakin akateemisten pupukurssilla, jossa ohjaaja yritti etsiä kanssani työpaikkaa (aivan kuin en olisi itsekin osannut hakea koko ajan...). EK:sta tarjouduttiin. Olisin saanut kehittää heidän verkkosivustoaan ilmaiseksi puoli vuotta. Vähän nieleskelin, koska olen kuitenkin yliopistosta valmistunut, viestinnän ammattilainen. Ilmaiseksi! Kiitos, EK.
Se on IKÄSYRJINTÄ. EI ”ikärasismi” sillä rasismi viittaa aina rotuun.
Kristiina xx kirjoitti:
Työkokemuksen puute ei ole pätevä syy valittaa työvoimapulaa, jos työnhakijalla muuten on koulutus ja pätevyys kunnossa.
Kuten tiedämme, ilmaiseksi pääsee kyllä töitä tekemään. Palkastahan tämä kaikki kiikastaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin työttömänä ja jollakin akateemisten pupukurssilla, jossa ohjaaja yritti etsiä kanssani työpaikkaa (aivan kuin en olisi itsekin osannut hakea koko ajan...). EK:sta tarjouduttiin. Olisin saanut kehittää heidän verkkosivustoaan ilmaiseksi puoli vuotta. Vähän nieleskelin, koska olen kuitenkin yliopistosta valmistunut, viestinnän ammattilainen. Ilmaiseksi! Kiitos, EK.
Teitä viestintää opiskelleita naisia on Suomessa 10000 työttömänä.
50+vuotiailla on kokemusta. Sen kun sanoo, niin ek, Eva kuin rekrytoijatkin vaikenevat ja vaihtavat aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Onko se sinusta syy olla maksamasta työstä palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koko ajan Suomessa on avoinna lukuisia viestinnän alan työpaikkoja. Näemmä heitä ei siltikään ole tarpeeksi :)
Aivan naurettavaksi on mennyt tämä touhu. Ihminen ei saa olla enää ihminen, pitää olla kone johon on valmiiksi ohjelmoitu kaikki.
EKn klassinen ikiliikkuja: ei tarpeeksi kokemusta, joten ei työtä - ei työtä, joten ei kokemusta.
Tällä saadaan kätevästi "liian kalliit" ja oikeutensa tietävät pois ulkomaisen helpostihöynäytettävän halpatyövoiman tieltä.
"Hei! Toivoisin pääseväni kouluttautumaan alalle konkreettisen työn kautta, ja haluaisin myös lisää työkokemusta!"
"No mutta kun sulla ei ole tarpeeksi työkokemusta :/ "
Miten työnantajat voi edes odottaa uusilta työntekijöiltä työkokemusta, kun sitä työkokemusta ei ole kukaan kuitenkaan halukas tarjoamaan?
Vierailija kirjoitti:
Ilmaistyön teettäminen on ihan normaalia nykyisin, vaikka olisi jo valmistunutkin.
Olen erehtynyt pari kertaa TE:n mainostamiin "rekrykoulutuksiin". Ollaan siis puoli vuotta ilmaiseksi töissä, normaalisti asiantuntijahommissa ja täysillä työtunneilla. "Tahtotila" on palkkatyö ilmaistyön päätteeksi.
Mikään ei kuitenkaan sido työnantajaa, ja käytännössä viimeisen harjoitteluviikon talousnäkymä ratkaisee, palkataanko sinua. Monesti näitä harjoittelijoita otetaan vähän varmuudenkin vuoksi "kun halvalla saadaan", esimerkiksi koeponnistamaan jotain uutta juttua, jota halutaan lähteä kehittämään. Tämä voi pahimmillaan tarkoittaa ylimalkaista powerpointtien tehtailua ja käsienheilittelua, koska mitään käytännön bisnestä ei vielä asialla tehdä. Ja sitten "harjoittelun" päätteeksi voi olla vaikea edes sanoa, mitä se hankittu kokemus oikeastaan oli.
Eräs nimeltä mainitsematon rekrykoukutuksia säännöllisesti järjestävä firma mainostaa, että jopa 80 % rekrytoidaan "harjoittelun" lopuksi. Kas kummaa, minun kokemukseni oli, että alle puolet sai "yhteistyöyrityksestä" palkkatyösuhteen. Kaikki olivat kuitenkin suoriutuneet näistä ilmaistöistään hyvin.
Kristiina xx kirjoitti:
Ainakin hoitoalalla esimerkiksi kesätöihin valitaan mieluumin sairaanhoitajaopiskelijoita kuin sellaisia päteviä sairaanhoitajia, joilla on vuosien työkokemus.
Jep koska tulee halvemmaksi. Sama meininki on opetusalalla, jos ei ole virasta kyse.
Onhan se väärin, jos verovaroin kalliisti korkeakoulutetun pitää työskennellä ilmaiseksi ihan vain työkokemusta saadakseen.
Ilmaistyöntekijän perehdytykseen tai tehtävänkuvan suunnitteluun ei vältämättä löydy tarvittavia resursseja, koska eihän kyseessä ole palkkatyösuhteessa oleva työntekijä, joten kannattaako sitoa sellaiseen palkollisten aikaa?
Miksipä ei otettaisi koulutettua ilmaistyövoimaa meille, voihan siitä JOTAIN syntyä, joten kokeillaanpa ihmeessä! Ja kunhan ilmaistyöntekijän asenne on vaan kohdillaan, vain taivas on rajana - let's do this! 💪🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaistyön teettäminen on ihan normaalia nykyisin, vaikka olisi jo valmistunutkin.
Olen erehtynyt pari kertaa TE:n mainostamiin "rekrykoulutuksiin". Ollaan siis puoli vuotta ilmaiseksi töissä, normaalisti asiantuntijahommissa ja täysillä työtunneilla. "Tahtotila" on palkkatyö ilmaistyön päätteeksi.
Mikään ei kuitenkaan sido työnantajaa, ja käytännössä viimeisen harjoitteluviikon talousnäkymä ratkaisee, palkataanko sinua. Monesti näitä harjoittelijoita otetaan vähän varmuudenkin vuoksi "kun halvalla saadaan", esimerkiksi koeponnistamaan jotain uutta juttua, jota halutaan lähteä kehittämään. Tämä voi pahimmillaan tarkoittaa ylimalkaista powerpointtien tehtailua ja käsienheilittelua, koska mitään käytännön bisnestä ei vielä asialla tehdä. Ja sitten "harjoittelun" päätteeksi voi olla vaikea edes sanoa, mitä se hankittu kokemus oikeastaan oli.
Eräs nimeltä mainitsematon rekrykoukutuksia säännöllisesti järjestävä firma mainostaa, että jopa 80 % rekrytoidaan "harjoittelun" lopuksi. Kas kummaa, minun kokemukseni oli, että alle puolet sai "yhteistyöyrityksestä" palkkatyösuhteen. Kaikki olivat kuitenkin suoriutuneet näistä ilmaistöistään hyvin.
Suoritin itse rekrykoulutuksen muutama vuosi sitten, ja ryhmästämme noin puolet työllistyivät harjoittelupaikkaansa. Varmimmin töitä saivat he, jotka olivat itse etsineet paikkansa. Osalle oli jo alusta saakka selvää, ettei töitä ole tiedossa pätkän jälkeen - ei siis kovin motivoivaa tehdä puoli vuotta ilmaiseksi töitä.
Itse en tuolla työllistynyt, mutta sain siitä työkokemusta, jota minulla ei entuudestaan ollut, koulutusta kylläkin. Nykyisin teen samankaltaisia hommia vakituiseksi palkattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo työkokemuksen vaatiminen on mennyt aivan saatanalliseksi, kun sitä vaaditaan jopa ihan ensimmäisiksi työpaikoiksi tarkoitettuihin kesätyöpaikkoihin ja jopa harjoittelijan paikkoihin.
Juu, tämä CV:n kartuttaminen alkaa nykyään jo päiväkoti-ikäisillä. Harrastukset mietitään, verkostoidutaan huolellisesti, Oikean alan TET-harjoittelupaikat ja kesätyöt aloitetaan jo 13-vuotiaina.
Minusta tuntui pahalta äskettäin lukea eräskin kesätyöpaikkailmoitus, joka oli osoitettu 14-17 -vuotiaille, jossa haettiin toimistotyöhön tekijää k o k o kesän ajaksi, kesäkuusta elokuuhun koulun alkuun. Eipä olisi kiinnostanut menettää koko kesälomaa kesätyölle tuon ikäisenä.
Eikö ainakin 14-15-vuotiaita koske jokin laki, että kesätöitä saa olla maksimissaan puolet koko loma-ajasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoritin itse rekrykoulutuksen muutama vuosi sitten, ja ryhmästämme noin puolet työllistyivät harjoittelupaikkaansa. Varmimmin töitä saivat he, jotka olivat itse etsineet paikkansa. Osalle oli jo alusta saakka selvää, ettei töitä ole tiedossa pätkän jälkeen - ei siis kovin motivoivaa tehdä puoli vuotta ilmaiseksi töitä.
Itse en tuolla työllistynyt, mutta sain siitä työkokemusta, jota minulla ei entuudestaan ollut, koulutusta kylläkin. Nykyisin teen samankaltaisia hommia vakituiseksi palkattuna.
Historian havinassa työlle, josta ei makseta palkkaa, on ollut myös hieman rumempi sana kuin ”harjoittelu”. Alkaa o:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo työkokemuksen vaatiminen on mennyt aivan saatanalliseksi, kun sitä vaaditaan jopa ihan ensimmäisiksi työpaikoiksi tarkoitettuihin kesätyöpaikkoihin ja jopa harjoittelijan paikkoihin.
Juu, tämä CV:n kartuttaminen alkaa nykyään jo päiväkoti-ikäisillä. Harrastukset mietitään, verkostoidutaan huolellisesti, Oikean alan TET-harjoittelupaikat ja kesätyöt aloitetaan jo 13-vuotiaina.
Minusta tuntui pahalta äskettäin lukea eräskin kesätyöpaikkailmoitus, joka oli osoitettu 14-17 -vuotiaille, jossa haettiin toimistotyöhön tekijää k o k o kesän ajaksi, kesäkuusta elokuuhun koulun alkuun. Eipä olisi kiinnostanut menettää koko kesälomaa kesätyölle tuon ikäisenä.
Eikö ainakin 14-15-vuotiaita koske jokin laki, että kesätöitä saa olla maksimissaan puolet koko loma-ajasta?
Mitä työtä noin nuoret laitetaan tekemään? Itsekin haen toimistotyötä (esim.assistentti) ja olen 30v ja koulutusta löytyy.
Ei noin nuorta voi laittaa laskuttamaan tai vastaamaan puhelimeen kovin vaativissa asioissa. Keittääkö ne kahvia ja lajittelee papereita?
Vierailija kirjoitti:
Ja samaan aikaan ammattioppilaitosten opettamisvastuuta yritetään siirtää yhä enemmän harjoittelupaikoille koska lähiopetukseen ei ole varaa. Joo ei toimi
Työttömyystukia leikkaamalla nämä työkokemuksettomat sitten työllistyvät.
Pitäisikö valtion siis hoitaa ihmisille työkokemus vielä maailman parhaan koulutuksen lisäksi?