Oma auto on suomessa välttämätön
Julkinen liikenne ei toimi ja kallis.
Kommentit (251)
Ymmärrän hyvin että maalla ja pikkupaikkakunnilla oma auto on välttämättömyys. Se mitä en ymmärrä on se että maalla asuville mikään ei näköjään saisi maksaa mitään. Heti jos sähkön hinta tai bensan hinta nousee niin ollaan kuulemma menossa konkurssiin. Tässä unohtuu täysin se että maalla asuminen on hyvin halpaa verrattuna isoihin kaupunkeihin. Se sama omakotitalo josta itse olen maksanut pääkaupunkiseudulla yli 400.000 euroa maksaa pikkukaikkakunnalla reilu 100.000 euroa. Tällä säästyneellä 300.000 eurolla ostaisi nykyhinnoilla 150.000 litraa bensaa jolla ajaisi 7l/100 km kulutuksella yli 2 miljoonaa kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Kovin monikaan ei pääse kesämökilleen ilman autoa. Ja vaikka jonkinlainen yhteys olisi, niin veden, kaasupullojen, ruokien ja liinavaatteiden kantaminen julkisissa ei onnistu. Eikä remonttitarvikkeiden, kuorikkeiden jne.
Kansallispuistoihin ei pääse ilman autoa. Eikä sienestämään, marjastamaan, luontoon.
Hiihtämään ei kaikki pääse ilman autoa.
Harrastuksiin ei usein pääse ilman autoa, esim. golf-kentälle, avovesi uintiin jne.
Iän muötä saurauksia ilmentyy ja kantaminen ja liikkuminen vaikeutuu. Autolla joutuu tekemään myös painavat ruokaostokset. Lähikaupat on vähentyneet, eikä niistä saa kaikkea.
Taksin ottaminen on tullut riskisemmäksi, hinta voi olla mitä sattuu ylöspäin, kuski ei kulje, ilman, että on tiedossa katuosoite. Ei esim. sairaalaan. Tai johonkin rannalle.
Kun autosta on noin paljon hyötyä ja iloa ihmisille niin siitä luulisi myös olevan valmis maksamaan. Kuitenkin autoilun katsotaan olevan ikäänkuin perusoikeus jonka hinnan pitäisi olla kaikille hyvin halpaa.
No riippuuhan se elämäntavasta, ja -tilanteesta, harrastuksista yms tarvitseeko vai ei. Itse tarvitsen jo pelkästään asuinpaikan perusteella (siis päästäkseni töihin ja kauppaan), mutta vaikka asuisin keskellä kaupunkia palvelujen ja työpaikan äärellä, tarvitsisin autoa. Autan iäkästä äitiäni asioinneissa, hän asuu edelleen kotipaikkakunnallani syrjäseudulla, lisäksi harrastan moottorikelkkailua ja laskettelua, ne ei oikein ilman omaa autoa onnistuisi. Ja ottaako taksi kyytiin esim. sairaan koiran, jos se pitäisi viedä eläinlääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsisin Parolasta Helsinkiin ilman autoa?
Juna-asemalle kävellen puoli tuntia. Kaikki junat ei edes pysähdy Parolassa. En edes tiedä, missä olisi lähin bussipysäkki. Ei ainakaan lähellä ja bussit kiertelevät monen mutkan kautta. Ei olisi tehokas keino matkustaa Hämeenlinnan juna-asemalle.Työpaikan pitäisi sijaita kävelymatkan päässä Helsingin rautatieasemasta. Muuten joutuisin mahdollisesti pitäisi ottaa bussi ja mahdollisesti vaihtaa.
Parolan rautatieasemalla pyörällä 5–10 minuuttia. Ja sieltä eteenpäin junalla. Parolassa pysähtyy aika paljon junia.
Ja Helsingin-päässä voi myös pyöräillä.
Meneppä nyt tuonne Helsingin hankeen pyöräilemään ja laita tänne selfie pyöräsi kanssa.
Autoilu kuuluu kehiuttyneeseen yhteiskuntaan.
Auto pitäisi olla jokaisella käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juna-asemalle kävellen puoli tuntia. Kaikki junat ei edes pysähdy Parolassa. En edes tiedä, missä olisi lähin bussipysäkki. Ei ainakaan lähellä ja bussit kiertelevät monen mutkan kautta. Ei olisi tehokas keino matkustaa Hämeenlinnan juna-asemalle.Työpaikan pitäisi sijaita kävelymatkan päässä Helsingin rautatieasemasta. Muuten joutuisin mahdollisesti pitäisi ottaa bussi ja mahdollisesti vaihtaa.
Parolan rautatieasemalla pyörällä 5–10 minuuttia. Ja sieltä eteenpäin junalla. Parolassa pysähtyy aika paljon junia.
Ja Helsingin-päässä voi myös pyöräillä.
Meneppä nyt tuonne Helsingin hankeen pyöräilemään ja laita tänne selfie pyöräsi kanssa.
Poikani on pyöräillyt koko tämän talven töihin 4 km suuntaansa ihan Helsingissä. Kyllä se onnistuu vaikka vaatiikin vähän asennetta. Sitä asennetta toki löytyy nykyään yhä harvemmalta. Jopa maalla asuvat jotka usein kuvittelevat olevansa jotenkin karaistuneempia kuin kaupunkilaiset ajavat joka ikiseen paikkaan autolla ja valittavat jos eivät pääse suoraan oven eteen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten keskiverto työmatka on 14 kilometriä.
Toisilla on paljon keskia-arvoa lyhyempi ja toisilla pidempi. Keskiarvo ei kerro yksilön työmatkan pituudesta mitään.
Esim. minulla työmatka on yli tuplasti tuon keskiarvon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pk-seudulla tai iaoissa kaupungeissa. Muualla kyllä.
Mihin esim. isossa kirkonkylässä asuva välttämättä tarvitsee autoa? Etäisyydet palveluihin ja työpaikalle ovat tavallisesti lyhyitä, ja jos haluaa kauemmaksi mennä, niin busseja ja usein juniakin kulkee.
Tavallisesti siitä kirkonkylästä pääsee bussilla vain lähimmän suuremman kaupungin suuntaan.
Esim. 20km päässä olevaan toiseen kirkonkylään ei olekaan julkista yhteyttä muuten kuin sen kaupungin kautta useine vaihtoineen.
Lähikaupunkiinkin yhteydet toimivat vain päivätyötä ajatellen.
Harvoin se kirkonkylä työllistää kuin pienen osan asukkaistaan, työssäkäyntialue piirretään n. 80km harpilla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemusta n. 6000e käytetystä autosta. Se on käynyt huoltamolla useamman kerran vuodessa. Mielelläni ajattelen ettei se tule kalliiksi, mutta kyllä sitä rahaa ihan oikeasti menee melko paljon.
- vakuutusmaksut
- katsastukset vuosittain
- päästömittaukset
- renkaiden vaihdot ( en jaksa itse)
- auton pesut
- perushuollot
- verot
- pysäköintimaksut ( niihinkin menee 40-50e/ kk)
- tuulilasin pesunesteet
- bensat ( vaikka ajan vähän min 100e/ kk)
- sakkomaksut ( vahingossa väärin pysäköintiä, joku pieni ylinopeus)
- korjaukset ( akun vaihto, kosteusongelma, käynnistymisongelma,
- uudet talvirenkaatLasle siitä kunka monta taksimatkaa bussimatkojen lisäksi tällä rahalla saa.
- Superkasko 60e/kk, huomattavasti halvempiakin on
- Katsastus sis. päästömittaus 59e vuosi
- Renkaat vaihdan itse, vie max 20min 2 kertaa vuodessa
- Pesu 1krt/kk koneessa 17e
- Perushuollot 2,5v aikana yht 350e, eli 11,70e/kk
- Verot 60e/kk (koska törkeä dieselvero 708e/vuosi)
- Pysäköintimaksut max 2e/kk
- Lasinpesuneste 3e/tonkka, menee ehkä 2-3 tonkkaa vuodessa. 4 tonkkaa tekis 1e/kk
- Polttoaineet 120e/kk vaikka ajaa vähän
- Sakkoja en oo koskaan 20 ajovuoden aikana saanut
- Korjauskulut 2,5vuodelta 0e
- Uudet renkaat ostan noin joka kolmas tai neljäs vuosi, viimeksi rengassetti oli 400e. 900e renkaisiin 4 vuoden välein tekee vajaa 19e/kk.
Tällä laskelmalla mun auton käyttökulut kuukaudessa on 295e josta verot ja polttoaine on yli 60%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla on paljon keskia-arvoa lyhyempi ja toisilla pidempi. Keskiarvo ei kerro yksilön työmatkan pituudesta mitään.
Olen maaseudun asukas, minulla on ollut palkkatöissä 5 pidempää työsuhdetta, olen asunut kahdella paikkakunnalla poisluliem opiskelupaikkakuntani.
Työmatkani ovat olleet 30-45km/suunta.
Yhteenkään ei olisi onnistunut kulkeminen julkisilla.
Tai, no, yhteen periaatteessa hankalien vaihtojen kanssa, mutta lapsen kuljetus päivähoitoon ei olisi onnistunut.
Elämä on valintoja. Yksi suurimmista valinnoista on asuinpaikan valinta. Toinen on ammatti. Omista valinnoista on turha valittaa. Se on eri asia, jos joku määrää sinut asumaan keskelle ei mitään ja määrää töihin 200km päähän. Silloin on oikeus valittaa kalliista työmatkasta. Jos olet itse valinnut asuinpaikan ja työpaikan, tuki suusi ja maksa kiltisti sen mitä hallitus määrää.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Yksi suurimmista valinnoista on asuinpaikan valinta. Toinen on ammatti. Omista valinnoista on turha valittaa. Se on eri asia, jos joku määrää sinut asumaan keskelle ei mitään ja määrää töihin 200km päähän. Silloin on oikeus valittaa kalliista työmatkasta. Jos olet itse valinnut asuinpaikan ja työpaikan, tuki suusi ja maksa kiltisti sen mitä hallitus määrää.
On se tosiaan niin kummallista, että jokainen ihminen ei valitse hyväpalkkaista ammattia ja työpaikkaa ja valitse asuinpaikakseen aluetta, jossa julkinen liikenne vie ovelta ovelle. On sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät valitse itselleen terveyttä, jonka turvin parin kilometrin kävely-ylläri ei tunnu missään.
Ja näemmä kaikki eivät ole valinneet itselleen kovin tehokkaita aivoja ja kohtuullisen hyvää muiden kenkiin asettumisen kykyä.
On erikoista, miten moni ihminen kuvittelee tietävänsä muiden tarpeet ja terveydentilan niin hyvin, että ryhtyy inttämään, ettei autoa tarvitseva oikeasti tarvitse autoa. Ja pohjimmiltaan nämä väitteet ovat sitä tasoa, että "pane mummosi sitten hoitokotiin", "kyllä sinä voit kulkea taksilla", "käytä sähköpyörää" ja "kyllä jokaisen kunto kestää kävellä bussipysäkille".
Mielenkiintoisinta on se into, jolla auton omistamista vastaan hyökätään. Moista intoa näkee tavallisesti vain reippaampien uskonnollisten yhteisöjen palvontatilaisuuksissa. Onko autojen vastustamisesta tullut jo uskonto, vai onko se vielä pikkuruisen kultin touhuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mutta se kertoo kyllä millaiset työmakat ovat yleisimpiä. Ja koska kyseessä on todellakin keskiarvo, voi päätellä että reilusti yli puolella työmatka on alle tuon 14 km. Keskiarvoa lyhemmät työmatkat kun voivat olla vain välillä 1-14 km mutta sitä pidemmät mitä vain 14 km pidempiä, vaikka 1000 km. Eli siis niiden pitkien työmatkojen pituudet nostavat keskiarvoa enemmän kuin mitä niiden lukumäärä edellyttäisi.
(Esimerkki: kymmenestä ihmisestä kahdeksalla työmatka on 5 km ja kahdella 100 km. Matkojen keskiarvo on sillloin 14 km.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se tosiaan niin kummallista, että jokainen ihminen ei valitse hyväpalkkaista ammattia ja työpaikkaa ja valitse asuinpaikakseen aluetta, jossa julkinen liikenne vie ovelta ovelle. On sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät valitse itselleen terveyttä, jonka turvin parin kilometrin kävely-ylläri ei tunnu missään.
Ja näemmä kaikki eivät ole valinneet itselleen kovin tehokkaita aivoja ja kohtuullisen hyvää muiden kenkiin asettumisen kykyä.
Tietenkin tuossa aikaisemmin oli kärjistystä mutta kyllä ihan fakta on että hyvin moni on ihan aktiivisesti itse valinnut sen maalla asumisen. Jatkuvasti kuulee ihmisten juttuja jossa he hehkuttvat miten halusivat erityisesti muuttaa paikkaan jossa on rauhallista eikä kaupungin hälinää. Jotenkin siinä ajatuksessa ei vain ole kulkenut mukana se fakta että silloin ne matkakustannukset tulevat välttämättä siinä kaupan päälle. Ei missään asumispaikassa voi olla vain hyviä puolia vaan tietyistä hyvistä puolista seuraa aina myös niitä huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sateessa, rännässä ja paukkupakkasissa fillarilla. Perillä töissä pitäisi näyttää edustavalta.
Mä ainakin onnistun tässä ihan hyvin. Työpaikalla vaatteet vaihtoon. Jos tarvitsee laittaa esim puku päälle, niin sitten pukupussissa vaan kyytiin. Muut vaatteet kulkee ihan hyvin repussa. Kyllä elämään tekosyitä saa mahtumaan ihan kaikelle, mutta tämä nyt oli vaan höpsö.
No johan osataan palstalla ajatella tätä asiaa.
Tietysti se autottomuus on joillekin helppoa, mutta kaikki eivät elä samallalailla. Suomi on muutakin kuin Helsinki ja Helsingin ulkopuolella liikkuminenkin monimutkaistuu. Otetaanpa esimerkkinä, että työpaikat ovat Helsingissä ja toiset asuu Helsingistä kauempana. Eikä se ole mikään ratkaisu, että kaikki muuttaa Hesaan. Toisilla on rakennetut elämät toisaalla ja joissakin tapauksissa on vaan tarve päästä Helsinkiin sun muualle kulkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Todella monessa paikassa tarvitaan auto! Vanhempani asuvat maalla, jossa lähin bussi kulkee 2,5 km:n päästä muutaman kerran päivässä. Kauppaan on yli 10 km.. Eivät millään selviäisi ilman autoa. Ovat siis yli 70-vuotiaita.
Paljon on myös tuttuja muualla maaseudulla ja bussilinjat ovat surkeita tai siis niitä ei ole.
Monissa pienmmissä kaupungeissa on myös surkeat bussilinjat.
Olen asunut niin kaupungissa kuin maaseudullakin ja molemmissa arki on ollut lähellä kotia. En tietty tiedä missä maaseudulla täällä kaikki asuvat, mutta ainakin jokaisessa kylässä, jossa minä olen asunut, palvelut ovat olleet keskitettyinä yhteen paikkaan. Jos koti sijaitsee viiden kilometrin säteellä siitä, on arjen palveluiden etäisyys ihan identtinen kaupungin kanssa. Tätä kuvaa tukevat myös kaikki asiasta tehdyt tutkimukset. Ainoastaan interwebsissä jokaisen arki sisältää kymmenien kilometrien matkoja arjessa.
Espoossa ainakin pärjää kahden lapsen kanssa.
Kovin monikaan ei pääse kesämökilleen ilman autoa. Ja vaikka jonkinlainen yhteys olisi, niin veden, kaasupullojen, ruokien ja liinavaatteiden kantaminen julkisissa ei onnistu. Eikä remonttitarvikkeiden, kuorikkeiden jne.
Kansallispuistoihin ei pääse ilman autoa. Eikä sienestämään, marjastamaan, luontoon.
Hiihtämään ei kaikki pääse ilman autoa.
Harrastuksiin ei usein pääse ilman autoa, esim. golf-kentälle, avovesi uintiin jne.
Iän muötä saurauksia ilmentyy ja kantaminen ja liikkuminen vaikeutuu. Autolla joutuu tekemään myös painavat ruokaostokset. Lähikaupat on vähentyneet, eikä niistä saa kaikkea.
Taksin ottaminen on tullut riskisemmäksi, hinta voi olla mitä sattuu ylöspäin, kuski ei kulje, ilman, että on tiedossa katuosoite. Ei esim. sairaalaan. Tai johonkin rannalle.