Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oma auto on suomessa välttämätön

Vierailija
20.02.2022 |

Julkinen liikenne ei toimi ja kallis.

https://yle.fi/uutiset/3-12319014

Kommentit (251)

Vierailija
201/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kokemusta n. 6000e käytetystä autosta. Se on käynyt huoltamolla useamman kerran vuodessa. Mielelläni ajattelen ettei se tule kalliiksi, mutta kyllä sitä rahaa ihan oikeasti menee melko paljon.

- vakuutusmaksut

- katsastukset vuosittain

- päästömittaukset

- renkaiden vaihdot ( en jaksa itse)

- auton pesut

- perushuollot

- verot

- pysäköintimaksut ( niihinkin menee 40-50e/ kk)

- tuulilasin pesunesteet

- bensat ( vaikka ajan vähän min 100e/ kk)

- sakkomaksut ( vahingossa väärin pysäköintiä, joku pieni ylinopeus)

- korjaukset ( akun vaihto, kosteusongelma, käynnistymisongelma,

- uudet talvirenkaat

Lasle siitä kunka monta taksimatkaa bussimatkojen lisäksi tällä rahalla saa.

- Superkasko 60e/kk, huomattavasti halvempiakin on

- Katsastus sis. päästömittaus 59e vuosi

- Renkaat vaihdan itse, vie max 20min 2 kertaa vuodessa

- Pesu 1krt/kk koneessa 17e

- Perushuollot 2,5v aikana yht 350e, eli 11,70e/kk

- Verot 60e/kk (koska törkeä dieselvero 708e/vuosi)

- Pysäköintimaksut max 2e/kk

- Lasinpesuneste 3e/tonkka, menee ehkä 2-3 tonkkaa vuodessa. 4 tonkkaa tekis 1e/kk

- Polttoaineet 120e/kk vaikka ajaa vähän

- Sakkoja en oo koskaan 20 ajovuoden aikana saanut

- Korjauskulut 2,5vuodelta 0e

- Uudet renkaat ostan noin joka kolmas tai neljäs vuosi, viimeksi rengassetti oli 400e. 900e renkaisiin 4 vuoden välein tekee vajaa 19e/kk.

Tällä laskelmalla mun auton käyttökulut kuukaudessa on 295e josta verot ja polttoaine on yli 60%.

Mihin laskelmasta unohtuivat hankintahinta ja arvonalenema? Niin ja korjauskustannukset voivat olla 3 vuotta 0€ ja sen jälkeen 3000€, joten sinun pitäisi laskea tältäkin osin keskiarvo. Ja jos vaihdat auton renkaat 20 minuutissa, sinulla lienee käytössä jokin taso, jolle nostat auton sekä muut laitteet, joilla avaat esim. renkaat, sillä käsin ja tunkilla nostamalla, et ikinä vaihda renkaita 20 minuutissa. Nämäkin kulut tulee lisätä. Ja jos pysäköinti ei maksa, asunet omakotitalossa, jolloin olet itse maksanut siitä pihasta, jolle autosi pysäköit.

Hankintahinta oli 25 000 euroa. Arvonalenema 0e, koska samanlaisia samanverran ajettuja autoja myydään edelleen samaan hintaan. 

Korjauskuluja voi tulla, tai sitten ei. En ole koskaan tuhansia auton korjauksesta joutunut maksamaan mistään autostani, ehkä olen sitten jotenkin hyvätuurinen (edes) tässä asiassa. Renkaiden vaihto tapahtuu ihan vaan kunnon tunkilla, joka on noin 10 vuotta vanha ja maksoi silloin alle 200e, eli max 1,60e/kk koko ajalta. Pulttipyssy on about yhtä vanha, maksanut varmasti alle 200e.

Mutta pointti oli kuitenkin se polttoaineen ja verotuksen osa niistä kuukausittaisista kuluista. 

Auton ostohinnalla ei oikeastaan ole  merkitystä, koska ne verot ja polttoaineet vie yhtä ison osan kuluista tonnin autossa, kuin 25tonnin autossa.

Eikä mun ollut tarkoituksena väittää auton kulujen olevan jotenkin halpoja, vaan halusin tuoda esiin omat (mielestäni maltilliset) kuluni kuukausitasolla ja veron+dieselin osan niistä.

Vierailija
202/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Protestoin polttamalla autonrenkaita mökillä. Haen aina mökille lähtiessäni tuosta rengasjobbarilta 4 kpl käytettyjä renkaita ilmaiseksi. Laitan ne mökillä päällekkäin ja täytän tämän tornin klapeilla. Kun lähden kotiin, niin sytytän tämän rengastornin. Siellä metsänkeskellä palaa mustaa kumin savua vihreiden iloksi. Hauskaa hommaa, kun ei itseä häiritse, kun olen jo kotimatkalla. Nyt on 7 tornia palanut, eli yhteensä 28 autonrengasta. Vielä kerkiää toisen mokoman lumien aikaan polttelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kokemusta n. 6000e käytetystä autosta. Se on käynyt huoltamolla useamman kerran vuodessa. Mielelläni ajattelen ettei se tule kalliiksi, mutta kyllä sitä rahaa ihan oikeasti menee melko paljon.

- vakuutusmaksut

- päästömittaukset

- auton pesut

- perushuollot

- verot

- tuulilasin pesunesteet

- uudet talvirenkaat

- Superkasko 60e/kk, huomattavasti halvempiakin on

- Katsastus sis. päästömittaus 59e vuosi

- Renkaat vaihdan itse, vie max 20min 2 kertaa vuodessa

- Pesu 1krt/kk koneessa 17e

- Perushuollot 2,5v aikana yht 350e, eli 11,70e/kk

- Verot 60e/kk (koska törkeä dieselvero 708e/vuosi)

- Pysäköintimaksut max 2e/kk

- Lasinpesuneste 3e/tonkka, menee ehkä 2-3 tonkkaa vuodessa. 4 tonkkaa tekis 1e/kk

- Polttoaineet 120e/kk vaikka ajaa vähän

- Sakkoja en oo koskaan 20 ajovuoden aikana saanut

- Korjauskulut 2,5vuodelta 0e

- Uudet renkaat ostan noin joka kolmas tai neljäs vuosi, viimeksi rengassetti oli 400e. 900e renkaisiin 4 vuoden välein tekee vajaa 19e/kk.

Tällä laskelmalla mun auton käyttökulut kuukaudessa on 295e josta verot ja polttoaine on yli 60%.

Mihin laskelmasta unohtuivat hankintahinta ja arvonalenema? Niin ja korjauskustannukset voivat olla 3 vuotta 0€ ja sen jälkeen 3000€, joten sinun pitäisi laskea tältäkin osin keskiarvo. Ja jos vaihdat auton renkaat 20 minuutissa, sinulla lienee käytössä jokin taso, jolle nostat auton sekä muut laitteet, joilla avaat esim. renkaat, sillä käsin ja tunkilla nostamalla, et ikinä vaihda renkaita 20 minuutissa. Nämäkin kulut tulee lisätä. Ja jos pysäköinti ei maksa, asunet omakotitalossa, jolloin olet itse maksanut siitä pihasta, jolle autosi pysäköit.

Tuossa 295 euron laskelmassa ei myöskään ajeta kovinkaan paljoa ja ilmeisesti se mitä ajetaan, ajetaan kaupungissa tai jotain.

120 euroa on bensaa 1,9 eur litrahinnalla 63 litraa bensaa. 63 litralla ajaa jotakin välillä 630 - 1000 km kuukaudessa. Eli päivässä 20 -33 kilometriä.

Lisäksi tuossa määräaikaishuoltoja ei tehdä ajallaan jos 2,5 vuodessa menee vain 350 euroa huoltoihin. About kaikki autot pitäisi vähintään kerran vuodessa käyttää perushuollossa ja se maksaa kyllä autoon kuin autoon yli 200 euroa nykyään.  

Itse ajan 25 000 km vuodessa ja renkaat vaihdetaan kahden vuoden välein.

Bensaa menee noin 200 litraa kuussa noilla ajoilla = 380 eur/kk

Toki voit avata tarkemmin omat kulusi tähän myös. Nuo oli mun kulut mun ajomäärällä. 

Mun työmatka on se alle 4km, mökille 40km, ruokakauppaan 4km. Näihin enimmäkseen ajan. Kuljen lyhyitä matkoja myös kävellen ja käytän jonkin verran polkupyörää.

Mun autoon on tehty öljynvaihtohuolto viime vuonna ja vaihdettu yhdet jarrupalat. En käytä merkkihuoltoa.

Pointti olikin ehkä noi polttoaineen ja verotuksen osuus näistä muuten hyvin kohtuullisista kuluista. Kun tässäkin ketjussa on kommentteja, että polttoaine on liian halpaa.

Vierailija
204/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tarvitaan autoa poikittaisliikenne kaupungin helsinki-vantaa-espoo ei toimi

ei ole aikaa hyppiä julkisilla jos haluan mennä kylään siskon perheelle

tai hakea painavia koiranruokasäkkejä

keskusta on eri asia helsingissä siellä voi pärjätä ilman autoa jos on muuten kunnossa

Vierailija
205/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille. En muista koska olisin käyttänyt edes julkista liikennettä. Kaikkialle pääsen kävellen tai pyörällä. Asuinpaikka valittu sen mukaan. 

Vierailija
206/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei pk-seudulla tai iaoissa kaupungeissa. Muualla kyllä.

Eli keskikokoisissa kaupungeissa tarvitsee autoa? Asun 30 000 asukkaan kaupungissa ja kyllä täällä kaikki tarvittava löytyy pyöräilymatkan päästä. Eri juttu voi olla kirkonkylät ja pienet kaupungit, joissa osa palveluista on ajettu alas.

Entäpä ne ihmiset, jotka eivät pysty pyöräilemään, kävelemään tai hiihtämään?

Ehdotan taksikyytiä kerran viikossa asioille.
Tulee usein helpommaksi ja halvemmaksi kuin oman auton pito.

Autoonkin liitty usein huoltoa, pesua ja ylläpitoa. Lumen luomista autotallin oven edestä tai auton kaivamista lumihangesta. Auton pesua renkaiden vaihtoa jne. Ja jos kaiken tämän ottaa palveluna se maksaa.

Lisäksi kasvavat bensakulut, verot, vakuutukset, korjaukset, katsastukset ja perushuollot.

Auton ylläpito on kallista ja työlästä.

Mutta jos ei tule?

- vakuutusmaksut

- päästömittaukset

- auton pesut

- perushuollot

- verot

- tuulilasin pesunesteet

- uudet talvirenkaat

Vakuutusmaksut on vain neljä tähtee.

Parkkimaksuja ei ole.

Sakkoja en ole saanut.

Huolto 2 vuoden välein.

Bensa kyllä maksaa maltaita nykyään.

Vierailija
207/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikille. En muista koska olisin käyttänyt edes julkista liikennettä. Kaikkialle pääsen kävellen tai pyörällä. Asuinpaikka valittu sen mukaan. 

Mitä aiot tehdä sitten, kun et pystykään kävelemään kunnolla?

Vierailija
208/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei voi asua Hgin keskustassa ja jos asuisivat niin ne puolen miljoonan kämpät maksaisivat varmasti tuplasti enemmän. Lontoossa metron liikkuma-alue on varmasti noin 50 km säteellä ydinkeskustasta, jos Suomessa olisi vastaava niin luulen, että julkinen liikenne olisi oikeasti vaihtoehto.

Vierailija
209/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos en pysty jalkojani enää käyttämään, niin tuskin pystyn silloin autoakaan ajamaan. 

Vierailija
210/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos en pysty jalkojani enää käyttämään, niin tuskin pystyn silloin autoakaan ajamaan. 

Moni pystyy. Jopa kokonaan ilman jalkoja.

Vierailija
211/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lähimmälle bussipysäkille on matkaa 11km. En pärjää ilman autoa mutta ymmärrän, että hyvin liikenneyhteyksien kaupunkien keskustoissa pärjää. 

Vierailija
212/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurissani asuu invalidimies, joka liikkuu pelkästään automaattivaihteisella autolla. Kävellen liikkuminen näyttää olevan todella hankalaa, mutta varmaan hänenkin tulisi sähköpyöräillä tai mennä busseilla/junilla.

Vierailija
213/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Mutta silloin, kun olen vanhus tuskin pärjään maalla enää muutenkaan. Autolla ajamiseen tarvitaan myös muuta kuin jalkoja. Ja maalla täytyy tehdä paljon pihatöitä. Liikkumalla nyt paljon, pidän liikuntakykyäni mahdollisimman hyvin yllä ja pystyn todennäköisesti liikkumaan pidempään, kun autoissa istujat. Onnettomuudet ja tapaturmat sitten erikseen. 

Vierailija
214/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurissani asuu invalidimies, joka liikkuu pelkästään automaattivaihteisella autolla. Kävellen liikkuminen näyttää olevan todella hankalaa, mutta varmaan hänenkin tulisi sähköpyöräillä tai mennä busseilla/junilla.

Useimmilla meillä kuitenkin on toimivat jalat. 

Vierailija
215/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näillä autottomilla ihmisillä ole sukulaisia/ystäviä kävelymatkan ulkopuolella? Eri kaupungeissa? Vai onko olettamus, että voi mennä junalla, ja nämä sukulaiset/ystävät hakevat autolla asemalta?

Vierailija
216/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla on 100% pakko olla auto kun linja-autoliikenne on tuhottu Suomesta.

Vierailija
217/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näillä autottomilla ihmisillä ole sukulaisia/ystäviä kävelymatkan ulkopuolella? Eri kaupungeissa? Vai onko olettamus, että voi mennä junalla, ja nämä sukulaiset/ystävät hakevat autolla asemalta?

Perushelsinkiläinen ei tiedä ympäröivästä Suomesta ja maailmasta yhtään mitään.

Vierailija
218/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cityvihreille ei mahdu kaaliin se, että joku elää vielä nykyaikana maalla!

Vierailija
219/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei käyty juuri missään. Korkeintaan kerran vuodessa mummolassa 30km päässä.

Vierailija
220/251 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junalla pääsee Suomessa joka kaupunkiin. Perillä on paikallisbussit. Rautatieasemilla on hyvät liikenneyhteydet. Kaupunkipyöriäkin on tarjolla. Taksia voi käyttää hätätilanteessa. Kaikki tämä tulee kuitenkin halvemmaksi kuin auton omistaminen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan