Oma auto on suomessa välttämätön
Julkinen liikenne ei toimi ja kallis.
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pk-seudulla tai iaoissa kaupungeissa. Muualla kyllä.
Eli keskikokoisissa kaupungeissa tarvitsee autoa? Asun 30 000 asukkaan kaupungissa ja kyllä täällä kaikki tarvittava löytyy pyöräilymatkan päästä. Eri juttu voi olla kirkonkylät ja pienet kaupungit, joissa osa palveluista on ajettu alas.
Entäpä ne ihmiset, jotka eivät pysty pyöräilemään, kävelemään tai hiihtämään?
Miksi muuten nykyään tyrkytetään sähköpyöriä. Eikö ihmisten kunto enää riitä mummopyöriin?
Asun alueella, jossa K-juna olisi se kätevin tapa liikkua julkisilla. Kuitenkin viime vuosina juuri sen käyttämällä radalla on ollut valehtelematta lähes viikottaisia ongelmatilanteita, junat jatkuvasti joko myöhässä tai sitten kokonaan peruttu tietyltä osuudelta. Tänään aamulla viimeksi oli jotain ongelmaa, taas kerran- ja muistin yhtäkkiä elävästi, minkä takia meidänkin talouteen se auto hankittiinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli keskikokoisissa kaupungeissa tarvitsee autoa? Asun 30 000 asukkaan kaupungissa ja kyllä täällä kaikki tarvittava löytyy pyöräilymatkan päästä. Eri juttu voi olla kirkonkylät ja pienet kaupungit, joissa osa palveluista on ajettu alas.
Ehdotan taksikyytiä kerran viikossa asioille.
Tulee usein helpommaksi ja halvemmaksi kuin oman auton pito.
Autoonkin liitty usein huoltoa, pesua ja ylläpitoa. Lumen luomista autotallin oven edestä tai auton kaivamista lumihangesta. Auton pesua renkaiden vaihtoa jne. Ja jos kaiken tämän ottaa palveluna se maksaa.
Lisäksi kasvavat bensakulut, verot, vakuutukset, korjaukset, katsastukset ja perushuollot.
Auton ylläpito on kallista ja työlästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee usein helpommaksi ja halvemmaksi kuin oman auton pito.Autoonkin liitty usein huoltoa, pesua ja ylläpitoa. Lumen luomista autotallin oven edestä tai auton kaivamista lumihangesta. Auton pesua renkaiden vaihtoa jne. Ja jos kaiken tämän ottaa palveluna se maksaa.
Lisäksi kasvavat bensakulut, verot, vakuutukset, korjaukset, katsastukset ja perushuollot.
Mutta jos ei tule?
Koko lapsuuteni asuin paikassa, jossa auto oli pakollinen liikkumisen kannalta. Jäi traumat. Olin kuin vanki. Päätin, etten ikinä isona asu missään, missä olen riippuvainen autosta. Enkä ole asunut. Olen keski-ikäinen ja vieläkin riippuvuus autosta ahdistaa. Maalla on mukavaa, mutta sinne pääsee halutessaan junallakin. Mieluiten asun myös kävelymatkan päässä rautatieasemasta ja satamasta. Kaikki tämä luo turvallisuutta, vaikka harvoin enää missään matkustankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee usein helpommaksi ja halvemmaksi kuin oman auton pito.Autoonkin liitty usein huoltoa, pesua ja ylläpitoa. Lumen luomista autotallin oven edestä tai auton kaivamista lumihangesta. Auton pesua renkaiden vaihtoa jne. Ja jos kaiken tämän ottaa palveluna se maksaa.
Mutta jos ei tule?
Mulla on kokemusta n. 6000e käytetystä autosta. Se on käynyt huoltamolla useamman kerran vuodessa. Mielelläni ajattelen ettei se tule kalliiksi, mutta kyllä sitä rahaa ihan oikeasti menee melko paljon.
- vakuutusmaksut
- katsastukset vuosittain
- päästömittaukset
- renkaiden vaihdot ( en jaksa itse)
- auton pesut
- perushuollot
- verot
- pysäköintimaksut ( niihinkin menee 40-50e/ kk)
- tuulilasin pesunesteet
- bensat ( vaikka ajan vähän min 100e/ kk)
- sakkomaksut ( vahingossa väärin pysäköintiä, joku pieni ylinopeus)
- korjaukset ( akun vaihto, kosteusongelma, käynnistymisongelma,
- uudet talvirenkaat
Lasle siitä kunka monta taksimatkaa bussimatkojen lisäksi tällä rahalla saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos ei tule?
Mulla on kokemusta n. 6000e käytetystä autosta. Se on käynyt huoltamolla useamman kerran vuodessa. Mielelläni ajattelen ettei se tule kalliiksi, mutta kyllä sitä rahaa ihan oikeasti menee melko paljon.
- vakuutusmaksut
- katsastukset vuosittain
- päästömittaukset
- renkaiden vaihdot ( en jaksa itse)
- auton pesut
- perushuollot
- verot
- pysäköintimaksut ( niihinkin menee 40-50e/ kk)
- tuulilasin pesunesteet
- bensat ( vaikka ajan vähän min 100e/ kk)
- sakkomaksut ( vahingossa väärin pysäköintiä, joku pieni ylinopeus)
- korjaukset ( akun vaihto, kosteusongelma, käynnistymisongelma,
- uudet talvirenkaatLasle siitä kunka monta taksimatkaa bussimatkojen lisäksi tällä rahalla saa.
Laskepa seuraavaksi kustannukset taksille, vaikkapa viisikymppiä per keikka kerran pari viikossa. Ja hinta myös odotusajalle.
Miksi muuten laskit mukaan sakot ja pysäköintivirhemaksut? Minulla on ollut auto vuodesta 1984 lähtien, enkä ole kertaakaan saanut kumpiakaan maksettavakseni.
Ap on väärässä, oma auto ei ole Suomessa välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsisin Parolasta Helsinkiin ilman autoa?
Juna-asemalle kävellen puoli tuntia. Kaikki junat ei edes pysähdy Parolassa. En edes tiedä, missä olisi lähin bussipysäkki. Ei ainakaan lähellä ja bussit kiertelevät monen mutkan kautta. Ei olisi tehokas keino matkustaa Hämeenlinnan juna-asemalle.Työpaikan pitäisi sijaita kävelymatkan päässä Helsingin rautatieasemasta. Muuten joutuisin mahdollisesti pitäisi ottaa bussi ja mahdollisesti vaihtaa.
Parolan rautatieasemalla pyörällä 5–10 minuuttia. Ja sieltä eteenpäin junalla. Parolassa pysähtyy aika paljon junia.
Ei pysähdy. Eikä pysähdy edes Hämeenlinnassa! Tunnin voit joutua odottamaan helpostikin matkan molemmissa päissä.
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsisin Parolasta Helsinkiin ilman autoa?
Juna-asemalle kävellen puoli tuntia. Kaikki junat ei edes pysähdy Parolassa. En edes tiedä, missä olisi lähin bussipysäkki. Ei ainakaan lähellä ja bussit kiertelevät monen mutkan kautta. Ei olisi tehokas keino matkustaa Hämeenlinnan juna-asemalle.Työpaikan pitäisi sijaita kävelymatkan päässä Helsingin rautatieasemasta. Muuten joutuisin mahdollisesti pitäisi ottaa bussi ja mahdollisesti vaihtaa.
Hekumoin joskus seuraavalla ajatuksella:
Joku urbaani maallemuuttoa suunnitteleva kysyy lähintä bussipysäkkiä.
Opastan hänet ystävällisesti pysäkille.
Tunnin päästä käyn kysymässä, miten menee, ja tämä tietenkin kysyy, milloin tästä kulkee bussi.
Tähän vastaan, että eihän tässä mitään busseja ole kulkenut yli kymmeneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan kenelläkään ei ollut autoa, ja silti pysyttiin elämään hyvin syrjässäkin.
Vielä 60-luvulla haja-asutusalueilla oli aika paljon autottomia.
Ja työpaikka oli omalla pihalla, maatalo.
Vierailija kirjoitti:
Koko lapsuuteni asuin paikassa, jossa auto oli pakollinen liikkumisen kannalta. Jäi traumat. Olin kuin vanki. Päätin, etten ikinä isona asu missään, missä olen riippuvainen autosta. Enkä ole asunut. Olen keski-ikäinen ja vieläkin riippuvuus autosta ahdistaa. Maalla on mukavaa, mutta sinne pääsee halutessaan junallakin. Mieluiten asun myös kävelymatkan päässä rautatieasemasta ja satamasta. Kaikki tämä luo turvallisuutta, vaikka harvoin enää missään matkustankaan.
Kriisitilanteessa julkinen liikenne romahtaa ensimmäisenä, ja kaupunki on paha paikka olla jos ruokahuolo ei pelaa. Minusta nimenomaan kaupungissa julkisten varassa oleminen tuntuu vankeudelta.
En ole koskaan tarvinnut autoa. En edes ajokorttia. Olen asunut Heinolassa, Lahdessa ja Helsingissä.
Minä asun pikkukaupungissa (vajaa 80 000 ihmistä). Meillä on auto ja sillä tulee toki käytyä kaupassa jne, mutta vuosikaudet meni niin että hoidin kauppa-asiat ja lapsen hoitoon viennit ihan vaan fillarilla ja peräkärryllä. Nyt olen suoraan sanottuna laiska ja mieluummin menen autolla kauppaan kuin fillarilla.
Minä en siis tarvitsisi autoa arjessani. Aikaisemmin hoidin esim. kauppa-asiat niin, että töiden jälkeen kävin kaupassa lapsen kanssa ja lastasin sitten ostokset ja muksun peräkärryyn. Nykyään, vaikka ei edes tarvitse hakea lasta (koska se on jo koulussa), niin töiden jälkeen pyöräilen kotiin ja sitten erikseen lähden autolla sinne kauppaan, kun en töiden jälkeen viitsi. Vähän noloa, tiedän.
Sanoisin siis, että on ihmisiä, jotka tarvitsevat autoa ja sitten on meitä, jotka "tarvitsevat" autoa. Toki meilläkin on autolla välillä ihan oikeasti tarvetta, esim. appivanhempien luokse ei pääse julkisilla, mutta nämä reissut nyt voisi hoitaa vaikka lainaamalla autoa. Samoin on joidenkin remppa yms. tarvikkeiden kanssa, sen verran harvoin tarttee kuljetella mitään oikeasti, että autoa varsinaisesti niiden takia tarvitsee. Ihan puhdasta mukavuudenhalua siis meidän perheelle on autoilu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se räkäporukan känni-c ö n v ö y-pelleily riittänyt?
Eihän siitä Convoysta ollut sitten mitään haittaa tämän ketjun mukaan, kun Hesan keskustassa ei kuulemma tartte autoa. Eikä Elokapinastakaan.
:DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kriisitilanteessa julkinen liikenne romahtaa ensimmäisenä, ja kaupunki on paha paikka olla jos ruokahuolo ei pelaa. Minusta nimenomaan kaupungissa julkisten varassa oleminen tuntuu vankeudelta.
Ei. Kriisitilanteissä päinvastoin keskitetään resurssit yhteiskunnan kannalta kriittisten toimintojen ylläpitoon ja esim. bensiinin jakelu yksityisautoille on se ensimmäinen jota leikataan.
Olen samaa mieltä ja ihan Helsingissä asun. Omasta pihastakaan ei pääse pois ilman isoa Diesel nelivetoa kun aurauksen taso on aivan kamala...Katu, josta mentäisiin bussipysäkille, ei ole kuulemma edes aurauksen piirissä kun kyselin miksei ole aurattu...No nyt kun etäillään niin onneksi kävellen pääsee suurimmaksi osaksi liikkumaan. Lähikauppaan, lapsi päiväkotiin ja harrastuksiin...Noihinkin pitää kyllä olla nastakengät tms vermeet kun jalkakäytäviä ei aurata/hiekoteta.
Ei ole. Minun vanhempani eivät koskaan omistaneet autoa. Autoon ei ole kaikilla varaa. Sen pelkät huoltokustankukset olisivat liikaa monille
Jos muuttaa pöpelikköön, niin ei voi valittaa että asuu kaukana kaikesta. Se on 100% oma valinta.