Oma auto on suomessa välttämätön
Julkinen liikenne ei toimi ja kallis.
Kommentit (251)
En omista autoa, mutta kannatan autoilua. Ajakaa autoillanne mahdollisimman paljon, mitä isompi moottori, sen parempi. Pitäkää ne kotipihassanne käynnissä silloinkin, kun olette nukkumassa. Valtio tarvitsee rahaa.
Auto ja joukkoliikenne. Minulla on yhä jalat ja valinnanvapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pk-seudulla tai iaoissa kaupungeissa. Muualla kyllä.
Mihin esim. isossa kirkonkylässä asuva välttämättä tarvitsee autoa? Etäisyydet palveluihin ja työpaikalle ovat tavallisesti lyhyitä, ja jos haluaa kauemmaksi mennä, niin busseja ja usein juniakin kulkee.
Ei niissä ole työpaikkoja kaikille! Itse kuljen 30km päässä epäsäännöllisin työajoin joten auto on pakko olla.
Mietin kylillä löppui Linja-autoilu 15 vuotta sitten, koululaisia taxi kuljettaa, muu väestö saapi kuleksia millä tykkää. Kauppa, koulu, apteekki, terkkari kirjasto, kunnantalo, parturi 28 km matkan päässä. Suuremmat valikoimat, rauta ym kaupat 60 km.
Autoilutu on 1939 luvulta, no, sotaan piti auto antaa ja näin otettiin hevospelit käyttöön. Hevosia on vieläkin, sotaa ei ole, mutta maan sisältä painostus, kaikki autot pois. Kerrostaloon kaupunkiin ja tukiluukulle. Rahakin tulee seinästä, ruoka kaupasta, eikä kenenkään tarvi tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan kenelläkään ei ollut autoa, ja silti pysyttiin elämään hyvin syrjässäkin.
Vielä 60-luvulla haja-asutusalueilla oli aika paljon autottomia.
Niin. Maailma näytti ennen erilaiselta kun nyt ja ihmisten tarpeet muuttuneet. Yllätys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan kenelläkään ei ollut autoa, ja silti pysyttiin elämään hyvin syrjässäkin.
Niin. Maailma näytti ennen erilaiselta kun nyt ja ihmisten tarpeet muuttuneet. Yllätys?
Nykyään ihmiset liikkuu paljon, kiitos oman auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmiset liikkuu paljon, kiitos oman auton.
Juu, liikkuvat kaikella muulla tavalla paitsi omilla jaloillaan. Sen näkee läskien määrästä. Moni elämänsä autossa istunut kysyy usein hassuja kysymyksiä. Kyllä, minä kannan kaupasta ostokset kotiin. Sateella taas voin laittaa sadetakin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset haluaa lentokentän kokoisiin Prismoihin ostamaan lähes ilmaista ruokaa, josta tuottajalle ei jää mitään. Tämän myötä katosivat myös lähipalvelut. Mutta ajelkaa vain. Ei se minulta ole pois.
Asun Helsingin keskustassa ja selviän erinomaisesti ilman autoa. Kaupungin sisällä liikkuessa en käytä julkisia juuri ollenkaan, koska kävellen pääsee käytännössä kaikkialle mihin minun tarvitsee päästä, eikä minua haittaa pidemmätkään kävelylenkit. Käyn pari kertaa kuussa vanhempieni luona toisessa kaupungissa, jonne on reilun tunnin junamatka, ja säännöllisesti myös parhaan ystäväni luona naapurikaupungissa, jonne n. puolen tunnin junamatka. VR:n sovellus töksähtelee välillä, ja viime reissulla se ei jostain syystä enää hyväksynyt maksukorttiani, joten jouduin maksamaan verkkopankin kautta. Junat myöhästelevät välillä pahastikin ja kerran vuoro on kokonaan peruttu, mutta sitten voi vain hypätä seuraavaan sopivaan junaan. En voi sanoa pitäväni junamatkustamisesta, mutta en toisaalta vihaa sitä tarpeeksi paljoa että olisi mitään järkeä hankkia omaa autoa (ja sitä ennen ajokorttia), varsinkin kun minun kotikatuni parkkipaikat ovat muutenkin aika täysiä, eikä talossani ole erillistä parkkipaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset haluaa lentokentän kokoisiin Prismoihin ostamaan lähes ilmaista ruokaa, josta tuottajalle ei jää mitään. Tämän myötä katosivat myös lähipalvelut. Mutta ajelkaa vain. Ei se minulta ole pois.
Vaikuttaa olevan sinulta pois. En kaipaa lähipalveluita. Ruoka ostetaan City-Marketista ja Prismasta ja toisinaan Lidlistä
En ymmärrä, miten se autoilijoilta pois, että joku pärjää ilman autoa. Minulle on aivan sama. Ajelkaa niillä autoillanne. Mutta älkää mieluusti tulko tööttäilemään ja tukkimaan turhaan liikennettä kaupunkeihin. Tämä autoilijoiden ulina kyrpii.