Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oma auto on suomessa välttämätön

Vierailija
20.02.2022 |

Julkinen liikenne ei toimi ja kallis.

https://yle.fi/uutiset/3-12319014

Kommentit (251)

Vierailija
121/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä jotka eivät pyöräile talvisin on valtava määrä ennakkoluuloja sen suhteen.

Todellisuudessa talvipyöräily ei ole sen kummallisempi asia kuin talviautoilu tai talvikävely.

Talvipyöräilystä olen päätynyt kaksi kertaa sairaalaan, kävelystä tai autoilusta en kertaakaan. Joten ei ole ihan perusteetonta ennakkoluuloa jos en enää halua sitä tehdä.

Paljon useampi on päätynyt sairaalaan talvikävelyn tai talviautoilun vuoksi. Varsinkin talvikävely jäisellä alustalla on todella vaarallista.

Aika paljon useampi myös kävelee tai ajaa autoa talvella.

Se ei poista sitä, että varsinkin kävelijä kaatuu paljon herkemmin kuin pyöräilijä.

Se että sitkeästi väität niin ei tee siitä totta.

Vierailija
122/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksevatko sudet auton perässä siellä jossain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä jotka eivät pyöräile talvisin on valtava määrä ennakkoluuloja sen suhteen.

Todellisuudessa talvipyöräily ei ole sen kummallisempi asia kuin talviautoilu tai talvikävely.

Talvipyöräilystä olen päätynyt kaksi kertaa sairaalaan, kävelystä tai autoilusta en kertaakaan. Joten ei ole ihan perusteetonta ennakkoluuloa jos en enää halua sitä tehdä.

Paljon useampi on päätynyt sairaalaan talvikävelyn tai talviautoilun vuoksi. Varsinkin talvikävely jäisellä alustalla on todella vaarallista.

Se ei poista sitä, että varsinkin kävelijä kaatuu paljon herkemmin kuin pyöräilijä.

Mene itse vaikka märälle luistinradalle kokeilemaan. Kummalla keinolla pysyt paremmit pystyssä, kävellen vaiko pyörällä?

Vierailija
124/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene itse vaikka märälle luistinradalle kokeilemaan. Kummalla keinolla pysyt paremmit pystyssä, kävellen vaiko pyörällä?

Kävellen.

Vierailija
125/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävellen.

Pyörällä.

Vierailija
126/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pääkaupunkiseudulla, enkä todellakaan tarvitse henkilöautoa tavallisiin kauppareissuihin. Täällä sentään toimii julkinen liikenne joten kuten, toisin kuin monessa pienemmässä kaupungissa. Toisaalta, kun käyn lapseni luona, joska asuu 30 km päässä, matka taittuu henkilöautolla 40 minuutissa, kun julkisilla menee kellonajasta riippuen 2-3 tuntia, kun vaihdot eivät ole oikein porrastetut, eikä yöaikaan onnistu lain. Käyn usein Keski-Suomessa. Ajoaika alle kolme tuntia suuntaansa.  Tämä ei onnistu lainkaan julkisilla; kävely- tai taksimatkaa tulisi 35 km suuntaansa julkisen liikenteen lisäksi, ja matkustuasaika olisi lähes kolminkertainen.  Eikä muutenkaan julkislla onnistuisi silloin, kun on enemmän tavaraa mukana. Suomessa auto on monelle välttämätön - niin myös minulle.

Vierailija
127/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla maaseudulla pärjättiin ilman omaa autoa. Linja-autossa oli varaa erilliseen rahastajaan. Kuski keskittyi ainoastaan ajamaan.

Vierailija
128/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vastakkainasettelu auto tai ei on vanhemman ikäluokan ajattelua.

Nuoriso käyttää julkisia, pyöräilee ja vuokraa välillä GreenMobilitystä sähköauton jos autoa sattuu tarvitsemaan.

Osa käyttää yhteiskäyttöautoja ja kimppakyytejä.

Auton omistaminen saattaa muuttua vähän vanhanaikaiseksi jossain vaiheessa. Vaihtoehtoja on useampia.

Vierailija
129/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en pysty kävelemään enkä kantamaan esimerkiksi kauppakassia muutamaa kymmentä meträ pitempää matkaa selkävamman vuoksi. Koska työttömyys vei minulta auton, en ole poistunut asunnostani kertaakaan kohta kahteen vuoteen. Helsingissä olen asunut koko ikäni.

Jos mulla olisi tuollainen tilanne käyttäisin taksia 4-8 kertaa kuukaudessa asioiden hoitoon, mutta en pitäisi autoa, koska auton omistaminen tulee paljon kalliimmaksi kuin taksin käyttö silloin tällöin.

Vierailija
130/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoriso käyttää julkisia, pyöräilee ja vuokraa välillä GreenMobilitystä sähköauton jos autoa sattuu tarvitsemaan.

Auton omistaminen saattaa muuttua vähän vanhanaikaiseksi jossain vaiheessa. Vaihtoehtoja on useampia.

Nuoriso myös pyytää herkästi kyytiä vanhemmiltaan, joilta on saanut myös mahdollisuuden rakentaa elämänsä niin pikkuruiseen kaupunkikuplaan, että liikkuminen tuntuu tarpeettomalta. Paitsi onhan se tarpeellista sitten, kun pitää päästä maailmalle vähän kerosiinia polttamaan.

Media rummuttaa säännöllisesti sitä, että yhä harvempi 18-vuotias hankkii ajokortin. Media yhtä säännöllisesti unohtaa mainita sen, että nuoriso hankkiikin ajokortin 20-vuotiaana, kun käytännön hankaluudet alkavat käydä liiallisiksi ja kuplan rajat alkavat harmittaa.

Vierailija
131/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on siinä kyllä aika iso ero. Kyllä mun nelivetoisella autolla pääsee aika paljon paremmin lumisateen jälkeen kulkemaan, kuin polkupyörällä auraamatonta pyörätietä. 

Vierailija
132/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvipyöräily on ihan ok jos pyörätiet on aurattu. Mutta jos menee töihin aiemmin kuin perus kahdeksaan, ei meillä päin ainakaan ole mitään aurattu. Viimeisimmän lumimyräkän jälkeen meni 4 päivää, ennenkuin kaikki tiet oli aurattu. Ei muuten naurattanut pyöräilijöitä, eikä kävelijöitä.

Vierailija
133/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en pysty kävelemään enkä kantamaan esimerkiksi kauppakassia muutamaa kymmentä meträ pitempää matkaa selkävamman vuoksi. Koska työttömyys vei minulta auton, en ole poistunut asunnostani kertaakaan kohta kahteen vuoteen. Helsingissä olen asunut koko ikäni.

Jos mulla olisi tuollainen tilanne käyttäisin taksia 4-8 kertaa kuukaudessa asioiden hoitoon, mutta en pitäisi autoa, koska auton omistaminen tulee paljon kalliimmaksi kuin taksin käyttö silloin tällöin.

Vai niin. Viisikymppiä (käytännössä kuitenkin 50-80 euroa) kerran viikossa edestakaiseen kauppareissuun tekee 2400 euroa vuodessa. Siihen vielä taksin odottaminen ties missä olosuhteissa matkan kummassakin päässä. Täkäläisiin takseihin ei enää oikein ole luottamistakaan - monella tavalla. Minä en saa kelataksipalveluita. 

Minulla on muutamia iäkkäitä sukulaisia, jotka ovat eläkkeelle jäädessään tehneet laskelmia siitä, että autosta kannattaa luopua ja taksilla kannattaa ajella. Heistä joka ikinen on muuttunut sukulaisten kyytiläiseksi, kun siinä taksilla ajamisessa on semmoinen oma vaivansa.

Vierailija
134/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se ole mikään vastakkain asettelu, jos ne muut on ihan aitoja vaihtoehtoja. Silloin ne on rinnakkaisia vaihtoehtoja ja jokainen valitsee omalle liikkumiselle ja kukkarolle sopivan muodon.

Mutta jos sitä pirun bussiliikennettä ei ole, niin ei se silloin ole vaihtoehto.  Tai jos kiskobussi (eli parin vaunun juna) kulkee sinne mökkipaikkakunnalle, niin ei se oikein auta, jos lähin asema on 20km mökiltä, eikä matkaa pääse jatkamaan millään, kun busseja ei kulje, taksia et saa, polkupyörään ei mahdu tavarat, eikä sähköautoa saa siltä kylältä vuokrattua. 

Ehkä oman auton omistaminen jossain vaiheessa muuttuukin isommissa kaupungeissa vanhanaikaiseksi, mutta tällä hetkellä se on oikeasti ainoa vaihtoehto monelle. Kyllä julkista liikennettä pitäisi kehittää huimasti, mutta sen sijaan on tehty aivan päin vastoin ja bussilinjat on lakkautettu suuressa osassa maata lähes kokonaan.

Vierailija
135/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoriso myös pyytää herkästi kyytiä vanhemmiltaan, joilta on saanut myös mahdollisuuden rakentaa elämänsä niin pikkuruiseen kaupunkikuplaan, että liikkuminen tuntuu tarpeettomalta. Paitsi onhan se tarpeellista sitten, kun pitää päästä maailmalle vähän kerosiinia polttamaan.

Media rummuttaa säännöllisesti sitä, että yhä harvempi 18-vuotias hankkii ajokortin. Media yhtä säännöllisesti unohtaa mainita sen, että nuoriso hankkiikin ajokortin 20-vuotiaana, kun käytännön hankaluudet alkavat käydä liiallisiksi ja kuplan rajat alkavat harmittaa.

Itsekin olen pitänyt auton omistamista jotenkin itsestäänselvyytenä.

Mutta alle 40-vuotaista helsinkiläisistä työkavereistani vähemmistö omistaa auton. He matkuvastavat ja harrastavat paljon sekä työskentelevät ja opiskelevat välillä ulkomailla. Autoa harkitaan vasta kun saadaan lapsi.

Yhä useampi tuttu sanoo vuokraavansa autoa lomamatkoille tai aina välillä. Moni myös ajaa kaupunkipyörillä ja vuokraa sähköpotkulautoja. Edes pyörän omistaminen ei ole välttämätöntä.

Viimeksi urheilukaveri kertoi saapuneensa treeneihin vuokrasähköautolla. Toinen tulee taksilla.

Ja sitten. kun auto hankitaan joskus 40-vuotiaana se ei ole enää perinteinen bensa-tai diesel vaan esim. kaasuauto.

Tulevaisuudessa autot ovat muuttumassa automaattisesti toimiviksi roboteiksi. Jo nyt esim. Tesla toimii osin automaattisesti. Esim ajaa tallista ulos.

Näemme tässä todennäköisesti yllättävän nopeaa kehitystä. Kun auton voi kutsua muualta parkkihallista oven eteen ei ole enää niin välttämätöntä omistaa autoa.

Me ajamme sähköautolla.

Vierailija
136/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Viisikymppiä (käytännössä kuitenkin 50-80 euroa) kerran viikossa edestakaiseen kauppareissuun tekee 2400 euroa vuodessa. Siihen vielä taksin odottaminen ties missä olosuhteissa matkan kummassakin päässä. Täkäläisiin takseihin ei enää oikein ole luottamistakaan - monella tavalla. Minä en saa kelataksipalveluita. 

Minulla on muutamia iäkkäitä sukulaisia, jotka ovat eläkkeelle jäädessään tehneet laskelmia siitä, että autosta kannattaa luopua ja taksilla kannattaa ajella. Heistä joka ikinen on muuttunut sukulaisten kyytiläiseksi, kun siinä taksilla ajamisessa on semmoinen oma vaivansa.

Voiko ajatella että tämä “kyytiläinen” matkustaa kimppakyydillä ja maksaa osan bensoista ?

Eikö se ole energiaa, bensakuluja ja luontoa säästävä ratkaisu ?

Tuntuu ihan älyttömältä että jokaisella eläkeläisellä pitäisi olla oma kalliisti vakuutettu huollettu ja katsastettu romu ruostumassa autotallissa.

Voisiko joku eläkeläisyhdistys organisoida yhteiskuljetuksia ? Tähän voisi liittyä hauskaa yhdessäoloa yms.

Tämä olisi

Vierailija
137/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko ajatella että tämä “kyytiläinen” matkustaa kimppakyydillä ja maksaa osan bensoista ?

Eikö se ole energiaa, bensakuluja ja luontoa säästävä ratkaisu ?

Tuntuu ihan älyttömältä että jokaisella eläkeläisellä pitäisi olla oma kalliisti vakuutettu huollettu ja katsastettu romu ruostumassa autotallissa.

Voisiko joku eläkeläisyhdistys organisoida yhteiskuljetuksia ? Tähän voisi liittyä hauskaa yhdessäoloa yms.

Tämä olisi

Herttaisia ideoita, jotka harvemmin toimivat käytännössä. Kimpparatkaisuissa katoaa vapaus noudattaa omia aikataulujaan. "Hauska yhdessäolo" on aika monelle ihan muuta kuin apteekkireissujen sopiminen ja tekeminen naapuriston kanssa.

Vierailija
138/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvipyöräily on ihan ok jos pyörätiet on aurattu. Mutta jos menee töihin aiemmin kuin perus kahdeksaan, ei meillä päin ainakaan ole mitään aurattu. Viimeisimmän lumimyräkän jälkeen meni 4 päivää, ennenkuin kaikki tiet oli aurattu. Ei muuten naurattanut pyöräilijöitä, eikä kävelijöitä.

Tuo on kummallinen kulttuuri, että polkupyörällä pitää väkisin ajaa jalankulkijoiden reittejä. Ei ulkomailla noin ole, vaan siellä pyörällä mennään siellä missä muutkin ajoneuvot menevät, eli ajoradalla.

Vierailija
139/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton tarve riippuu asuinpaikasta.

Eihän se välttämätön ole. Pikemminkin mukava ja elintasoa nostava.

Jos haluaa asua väljästi omakotitalossa kaukana kaikesta täytyy kustantaa itselleen oma auto.

Ei kai sitä voi tulla yhteiskunnaltakaan vaatimaan.

Ja itse täytyy maksaa bensat tai sähköt.

Vaihtoehtona on asua ahtaammin julkisen liikenteen reiteillä kaupungeissa ja keskustoissa.

Bensan hinta nousee joka tapauksessa tulevaisuudessa.

Kannattaa siirtyä sähköön heti kun voi.

Vierailija
140/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä vuoksi näissä laskelmissa otetaan mukaan auton ostohinta? Kulut ovat ihan erinäköiset silloin, kun tarkasteluajankohtana auto on kokonaan maksettu jo kymmenen vuotta sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi