Oma auto on suomessa välttämätön
Julkinen liikenne ei toimi ja kallis.
Kommentit (251)
Asun noin 70km päässä Helsingistä ja täällä pikkutaajamassa on vain vähän työpaikkoja ja vielä vähemmän palveluita.
Elintarvikeliike ja apteekki löytyy, mutta kaikki muut kaupalliset palvelut on haettava kauempaa. Täällä ei ole ruokaverkkokauppaa tai Woltia käytössä.
Julkinen liikenne käsittää bussikuljetukset naapuritaajamaan koulupäivinä. Iltaisin ja viikonloppuisin ei mikään kulje. Vanhukset saa tarvittaessa taksisetelin, jolla käydä asioilla kauempana.
Työpaikkani sijaitsee 25 km päässä, jonne kuljen omalla autolla. Näillä säillä pyöräily kapealla jäisellä maantiellä ei ole edes vaihtoehto. Kävellen aikaa kuluisi varmasti useita tunteja.
Haluaisin nähdä sen ihmisen, joka pärjäisi työssäkäyvänä autottomana tässä ympäristössä.
En tarvitse arjessa autoa mutta vapaalla kyllä. Ostin vasta syksyllä ensimmäisen oman auton, ja se on kyllä avannut maailmaa aivan valtavasti. Voin lähteä vaikka 30km päähän metsäladulle hiihtämään milloin haluan, sukset vaan kyytiin ja menoksi. Lisäksi voin ostaa paljon tavaraa kerralla vaikka rautakaupasta, eikä tarvi miettiä kantamista. Tässä pari esimerkkiä jotka tuli mieleen. Ennen auton omistamista en edes tajunnut kuinka paljon se avaa maailmaa ja mistä olen jäänyt paitsi, mutta nyt en antaisi pois mistään hinnasta. En asu pks.
Ei tartte olla omaa. Työsuhdeauto tai rahoitusyhtiön auto riittää ihan hyvin..........
Vierailija kirjoitti:
Asun noin 70km päässä Helsingistä ja täällä pikkutaajamassa on vain vähän työpaikkoja ja vielä vähemmän palveluita.
Elintarvikeliike ja apteekki löytyy, mutta kaikki muut kaupalliset palvelut on haettava kauempaa. Täällä ei ole ruokaverkkokauppaa tai Woltia käytössä.
Julkinen liikenne käsittää bussikuljetukset naapuritaajamaan koulupäivinä. Iltaisin ja viikonloppuisin ei mikään kulje. Vanhukset saa tarvittaessa taksisetelin, jolla käydä asioilla kauempana.
Työpaikkani sijaitsee 25 km päässä, jonne kuljen omalla autolla. Näillä säillä pyöräily kapealla jäisellä maantiellä ei ole edes vaihtoehto. Kävellen aikaa kuluisi varmasti useita tunteja.
Haluaisin nähdä sen ihmisen, joka pärjäisi työssäkäyvänä autottomana tässä ympäristössä.
25 kilometrin matkaan kuluu nastarenkailla varustetulla sähköpyörällä tasan tunti. Tunti on esim. Helsingissä aivan normaali työmatkan kesto.
Tosin huomioitavaa on, että karkeilla nastattomillakin renkailla pysyy hyvin pystyssä jäällä. Kertaluokkaa paremmin itse asiassa kuin kävellessä.
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse arjessa autoa mutta vapaalla kyllä. Ostin vasta syksyllä ensimmäisen oman auton, ja se on kyllä avannut maailmaa aivan valtavasti. Voin lähteä vaikka 30km päähän metsäladulle hiihtämään milloin haluan, sukset vaan kyytiin ja menoksi. Lisäksi voin ostaa paljon tavaraa kerralla vaikka rautakaupasta, eikä tarvi miettiä kantamista. Tässä pari esimerkkiä jotka tuli mieleen. Ennen auton omistamista en edes tajunnut kuinka paljon se avaa maailmaa ja mistä olen jäänyt paitsi, mutta nyt en antaisi pois mistään hinnasta. En asu pks.
Avaa kummasti se eka oma auto myös maailmaa sen suhteen, että kuinka paljon kuluja autosta tulee eri muodoissa ja kuinka paljon autosta pitää huolehtia monin eri tavoin. Ja varsinkin talviolosuhteissa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaa kummasti se eka oma auto myös maailmaa sen suhteen, että kuinka paljon kuluja autosta tulee eri muodoissa ja kuinka paljon autosta pitää huolehtia monin eri tavoin. Ja varsinkin talviolosuhteissa....
En ole kyllä kokenut rasitteeksi. On rahaa millä maksaa, melko uusi auto, ja lämmin autohallipaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 kilometrin matkaan kuluu nastarenkailla varustetulla sähköpyörällä tasan tunti. Tunti on esim. Helsingissä aivan normaali työmatkan kesto.
Tosin huomioitavaa on, että karkeilla nastattomillakin renkailla pysyy hyvin pystyssä jäällä. Kertaluokkaa paremmin itse asiassa kuin kävellessä.
Täällä vaan syrjäkylillä auraus tapahtuu sen verran hitaasti, että autollakin ajo lumessa ja loskassa ihan tuskaa. Lisäksi katuvaloja tuolla 25 km matkalla on ehkä noin 3 km verran, joten enpä tuonne mutkateille ajoväylän laitaan lähtisi minkään sähköpyörän kanssa sähläilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä vaan syrjäkylillä auraus tapahtuu sen verran hitaasti, että autollakin ajo lumessa ja loskassa ihan tuskaa. Lisäksi katuvaloja tuolla 25 km matkalla on ehkä noin 3 km verran, joten enpä tuonne mutkateille ajoväylän laitaan lähtisi minkään sähköpyörän kanssa sähläilemään.
Kun pyörässä on etuvalo ja takavalo, niin sitä näkyy aivan yhtä hyvin kuin autotkin. Ei se ole mitään "sähläämistä" vaan aivan normaali kulkutapa.
Ihmisillä jotka eivät pyöräile talvisin on valtava määrä ennakkoluuloja sen suhteen.
Todellisuudessa talvipyöräily ei ole sen kummallisempi asia kuin talviautoilu tai talvikävely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pyörässä on etuvalo ja takavalo, niin sitä näkyy aivan yhtä hyvin kuin autotkin. Ei se ole mitään "sähläämistä" vaan aivan normaali kulkutapa.
Jaaha, joku stadissa asuva ituhippi luulee, että täällä on tiet aurattu aamulla klo 7. Tuonne vaan rekkojen ja autojen väliin pyörän kanssa olemattomalle pientareelle polkemaan. Kotini on tulossa myyntiin syksyllä, niin tervetuloa asuntokaupoille vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä jotka eivät pyöräile talvisin on valtava määrä ennakkoluuloja sen suhteen.
Todellisuudessa talvipyöräily ei ole sen kummallisempi asia kuin talviautoilu tai talvikävely.
Talvipyöräilystä olen päätynyt kaksi kertaa sairaalaan, kävelystä tai autoilusta en kertaakaan. Joten ei ole ihan perusteetonta ennakkoluuloa jos en enää halua sitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvipyöräilystä olen päätynyt kaksi kertaa sairaalaan, kävelystä tai autoilusta en kertaakaan. Joten ei ole ihan perusteetonta ennakkoluuloa jos en enää halua sitä tehdä.
Paljon useampi on päätynyt sairaalaan talvikävelyn tai talviautoilun vuoksi. Varsinkin talvikävely jäisellä alustalla on todella vaarallista.
Joku kirjoitti, että ei se auto tuo rahaa. Olen eri mieltä, moni tarvitsee autoa työvälineenä rahan hankkimiseen. Olen autoillut 31 vuotta tänä vuonna. Tienasin itse sekä ajokortti- että autorahat. Kyllä tavallinen palkansaaja pystyy hankkimaan ja pitämään auton. Ette osaa pitää rahaa, ellei pysty vaikka muutaman tonnin autoa hankkimaan.
Julkinen liikenne ei ole mikään kovin toimiva ratkaisu edes suuremmissa kaupungeissa, ja pienemmillä paikkakunnilla se on jo suoranainen vitsi. Lääniä noissa kunnissa kun on, mutta ei ole kerrassaan mitään pelkoa, että niihin ikinä saataisiin toimiva ja kattava bussiliikehdintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon useampi on päätynyt sairaalaan talvikävelyn tai talviautoilun vuoksi. Varsinkin talvikävely jäisellä alustalla on todella vaarallista.
Aika paljon useampi myös kävelee tai ajaa autoa talvella.
Vierailija kirjoitti:
Aha. Minä aloin tarvita autoa vasta muutettuani syrjäkylälle ja siinäkin kohtaa laskeskelin, että olisi halvempi kulkea taksilla. Auton omistaminen on silkkaa tyhmyyttä, jos sitä tarvitsee kerran viikossa tai kahdessa.
Sitten eri juttu jos hakee tai tekee päivittäin työtä kilometrien päässä kotoa tai joutuu kuljettamaan työvälineitä tai kakaroita päivähoitoon. Eskarilaisille on kunnan järjestämä koulukyyti.
Sama, ostin auton vasta kun muutin syrjäkylälle. Mutta lasketaampa nyt vaikka tuo tyhmyys tuosta auton omistamisesta jos sitä tarvitsee kerran viikossa...
Oletan että se viikottainen matka johonkin on 20 kilometriä. Lyhyemmän varmaan pystyisi pyöräilemään. Käytetään randomisti Otaxi Pohjanmaan hinnastoa. Aloitusmaksu 5,90€, kilometrimaksu 1,10€/km ja aikamaksu 0,95€/km. Paikan päällä menee niin kauan, että riskillä otetaan niin että ei jätetä taksia odottamaan, vaan tilataan takaisinpäin tullessa uusi. Matka-aika on vaikka 25 minuuttia.
Eli 2* (5,90€ + (20*1,10€) + (25*0,95€)) = maksoit viikottaisesta taksireissusta 103,3 euroa.
Vuodessa tuo tekee siis (52*40km) = 2080 kilometriä ja 5371,6€ taksiin.
Ostetaan joku bensa-auto: 2000€
Ajoneuvovero: 250€
Liikennevakuutus (oletetaan 0% bonus, joten reilusti yläkanttiin): 800€
Polttoaine (8l/100km kulutus, 2€/litra, 2500km vuosittaista ajoa): 400€
Huoltoon (öljynvaihto + jotain pientä, laitetaan yläkanttiin jos autoa meinaa pitää useamman vuoden): 300€
Omalla autolla kulkeminen on siis tuossakin tilanteessa reilusti yli 1000€/vuosi halvempaa. Jos on ajokunnossa, niin miksi ihmeessä kulkea taksilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha. Minä aloin tarvita autoa vasta muutettuani syrjäkylälle ja siinäkin kohtaa laskeskelin, että olisi halvempi kulkea taksilla. Auton omistaminen on silkkaa tyhmyyttä, jos sitä tarvitsee kerran viikossa tai kahdessa.
Sitten eri juttu jos hakee tai tekee päivittäin työtä kilometrien päässä kotoa tai joutuu kuljettamaan työvälineitä tai kakaroita päivähoitoon. Eskarilaisille on kunnan järjestämä koulukyyti.
Sama, ostin auton vasta kun muutin syrjäkylälle. Mutta lasketaampa nyt vaikka tuo tyhmyys tuosta auton omistamisesta jos sitä tarvitsee kerran viikossa...
Oletan että se viikottainen matka johonkin on 20 kilometriä. Lyhyemmän varmaan pystyisi pyöräilemään. Käytetään randomisti Otaxi Pohjanmaan hinnastoa. Aloitusmaksu 5,90€, kilometrimaksu 1,10€/km ja aikamaksu 0,95€/km. Paikan päällä menee niin kauan, että riskillä otetaan niin että ei jätetä taksia odottamaan, vaan tilataan takaisinpäin tullessa uusi. Matka-aika on vaikka 25 minuuttia.
Eli 2* (5,90€ + (20*1,10€) + (25*0,95€)) = maksoit viikottaisesta taksireissusta 103,3 euroa.
Vuodessa tuo tekee siis (52*40km) = 2080 kilometriä ja 5371,6€ taksiin.
Ostetaan joku bensa-auto: 2000€
Ajoneuvovero: 250€
Liikennevakuutus (oletetaan 0% bonus, joten reilusti yläkanttiin): 800€
Polttoaine (8l/100km kulutus, 2€/litra, 2500km vuosittaista ajoa): 400€
Huoltoon (öljynvaihto + jotain pientä, laitetaan yläkanttiin jos autoa meinaa pitää useamman vuoden): 300€Omalla autolla kulkeminen on siis tuossakin tilanteessa reilusti yli 1000€/vuosi halvempaa. Jos on ajokunnossa, niin miksi ihmeessä kulkea taksilla?
Hinnan lisäksi pitää ottaa huomioon myös se, että taksia ei välttämättä aina ole saatavilla juuri silloin kun tarvitsisi. Meidän pikkukylässä taitaa olla kaksi tai kolme taksikuskia. Jos molemmat on ajossa vaikka lähimmässä 80km päässä olevassa kaupungissa niin helposti saa odotella kyytiä parikin tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon useampi myös kävelee tai ajaa autoa talvella.
Se ei poista sitä, että varsinkin kävelijä kaatuu paljon herkemmin kuin pyöräilijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en pysty kävelemään enkä kantamaan esimerkiksi kauppakassia muutamaa kymmentä meträ pitempää matkaa selkävamman vuoksi. Koska työttömyys vei minulta auton, en ole poistunut asunnostani kertaakaan kohta kahteen vuoteen. Helsingissä olen asunut koko ikäni.
Ja kun sulla oli auto, niin ajoit suoraan kaupan oven eteen ja kotona sama juttu? Uskomatonta! Kai sinä voit itse matkustaa bussilla, ilman kauppatavaroita? Siellä Helsingissä saat tilattua ihan kaiken kotiisi tuotuna ovelle, sinulla ei ole mitään ongelmaa,
Ja tiedätkö, kun olet yksinäinen ihminen, ei sun ole pakko mitään painavia ostoksia tehdä samalla kerralla, sen verran mitä mahtuu pyörälliseen vetoostoskassiin. Ei mene selkä.
Sinun yleissivistyksesi ei näemmä kanna niin pitkälle, että ymmärtäisit, että selkävammoja on monenlaisia. En ole poistunut asunnostani kahteen vuoteen sen vuoksi, että kova kipu saattaa yllättää aivan milloin tahansa, esimerkiksi jalkakäytävän tasoerojen, aivastamisen tai bussin tärinän vuoksi, useimmiten ilman mitään näkyvää syytä. Auto antoi minulle vapauden liikkua, koska aina oli mukana paikka, johon voin pyrkiä odottamaan kivun loppumista, ja jolla kulkemalla kipu ei välttämättä edes aktivoidu. Kadulla tai kaupassa tai bussipysäkillä makaaminen ei tule kysymykseen. Autottomuus on tehnyt minusta täydellisen erakon.
Oletko sinä kasvanut tynnyrissä omasta halustasi vai onko joku pakottanut sinut siihen? Vai syntymälahjako tuo kapeakatseisuus on?
Minulla ei ole ajokorttia eikä tietysti autoakaan, mutta asun Helsingin keskustassa ja oikeastaan kaikki mitä tarvitsen on kävelymatkan päässä. Ja jos johonkin tarvitsee päästä niin julkiset toimii, koko suku ja ystävät asuvat täällä Helsingissä myös.
Jos tarvitsen jotain mitä en pysty käsissä kantamaan, esimerkiksi huonekaluja, niin tilaan kotiinkuljetuksen. Toki silloin tarvitsen jonkun muun autoa, että joku pystyy minulle sen tavaran toimittamaan.