Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oma auto on suomessa välttämätön

Vierailija
20.02.2022 |

Julkinen liikenne ei toimi ja kallis.

https://yle.fi/uutiset/3-12319014

Kommentit (251)

Vierailija
61/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 000 asukkaan pikkukaupunki.

Keskusta-alueella pääsee kävellen kauppaan eli pärjää jos ei käy töissä. Töihin 20km päähän auto on ainoa vaihtoehto, bussilinjoja ei kulje työpaikalle vaikka on teolisuusalueella.

Jos ei asu keskusta-alueella, ilman autoa ei pääse juuri mihinkään. Vain yksi bussilinja jolla pääsee aamulla keskustaan ja iltapäivällä takaisin, jos sattuu asumaan linjan vieressä sillä yhdellä maaseudun teistä jolla bussi (välillä) kulkee.

Useimmissa 20.000 asukkaan kaupungeissa pääsee pyörällä oikein hyvin, kun etäisyys kaupungin yhdeltä laidalta toiselle ei ole kovin montaa kilometriä.

Sen kokoisista kaupungeista menee yleensä myös joukkoliikennettä aika moneen suuntaan, ja pyörä+joukkoliikenne+pyörä on hyvä vaihtoehto kulkemiseen monille.

Vierailija
62/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. Minä aloin tarvita autoa vasta muutettuani syrjäkylälle ja siinäkin kohtaa laskeskelin, että olisi halvempi kulkea taksilla. Auton omistaminen on silkkaa tyhmyyttä, jos sitä tarvitsee kerran viikossa tai kahdessa.

Sitten eri juttu jos hakee tai tekee päivittäin työtä kilometrien päässä kotoa tai joutuu kuljettamaan työvälineitä tai kakaroita päivähoitoon. Eskarilaisille on kunnan järjestämä koulukyyti.

Eskarilainen saa koulukyydin vain jos matkaa yli 3km.

Lyhyet matkat eskarilainen voi kulkea itse.

En kyllä eskarilaista laittaisi kävelemään kun rauhallisella alueella ja korkeintaan kadun toiselle puolelle tai naapuriin.

Miksi eskarilainen olisi niin paljon huonompi kulkemaan kuin mitä vähän isompi ekaluokkalainen on? Ekaluokkalaiset pyöräilevät yleisesti aika pitkiäkin matkoja kouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. Minä aloin tarvita autoa vasta muutettuani syrjäkylälle ja siinäkin kohtaa laskeskelin, että olisi halvempi kulkea taksilla. Auton omistaminen on silkkaa tyhmyyttä, jos sitä tarvitsee kerran viikossa tai kahdessa.

Sitten eri juttu jos hakee tai tekee päivittäin työtä kilometrien päässä kotoa tai joutuu kuljettamaan työvälineitä tai kakaroita päivähoitoon. Eskarilaisille on kunnan järjestämä koulukyyti.

En kyllä eskarilaista laittaisi kävelemään kun rauhallisella alueella ja korkeintaan kadun toiselle puolelle tai naapuriin.

Miksi eskarilainen olisi niin paljon huonompi kulkemaan kuin mitä vähän isompi ekaluokkalainen on? Ekaluokkalaiset pyöräilevät yleisesti aika pitkiäkin matkoja kouluun.

Ekaluokkalaiset ei pyöräile kouluun.

Vierailija
64/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisivat pyöräillä 😬

Vierailija
65/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisivat pyöräillä 😬

Tässä kaupungissa ei ainakaan pyöräile kun vasta toisella luokalla. En tiedä päättääkö tästä kunnat itse vai koskeeko koko maata.

Vierailija
66/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä, että eteläsuomalaisiakin herätellään asian suhteen. Joukkoliikenteen vähentäminen on ollut todellisuutta kolmisenkymmentä vuotta esim. Itä-Suomessa. Tähän asti te eteläsuomalaiset olette suurin piirtein vain irvistelleet tuolle ongelmalle ja länkyttäneet siitä, että pitää muuttaa lähemmäs palveluita ja työpaikkoja.

Mitäköhän ajattelet, että meidän täällä etelässä pitäisi asialle tehdä? Onhan se nyt täysin oma valinta elää jossain takapanolassa ja märistä sitä, miten palvelut eivät ole Helsingin tasoa. Ajelkaa minun puolestani vaikka joka päivä niillä autoillanne, kun olette sen valinnan tehneet. Turha kitistä sitten korkeita bensan hintoja.

Vierailija
67/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://st4.depositphotos.com/2857143/28695/i/450/depositphotos_2869586…

Maaseudulla tie tarkoittaa tätä.

Kuulemma pitäisi luopua autosta ja odotella julkista liikennettä.

Vierailija
68/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä, että eteläsuomalaisiakin herätellään asian suhteen. Joukkoliikenteen vähentäminen on ollut todellisuutta kolmisenkymmentä vuotta esim. Itä-Suomessa. Tähän asti te eteläsuomalaiset olette suurin piirtein vain irvistelleet tuolle ongelmalle ja länkyttäneet siitä, että pitää muuttaa lähemmäs palveluita ja työpaikkoja.

Mitäköhän ajattelet, että meidän täällä etelässä pitäisi asialle tehdä? Onhan se nyt täysin oma valinta elää jossain takapanolassa ja märistä sitä, miten palvelut eivät ole Helsingin tasoa. Ajelkaa minun puolestani vaikka joka päivä niillä autoillanne, kun olette sen valinnan tehneet. Turha kitistä sitten korkeita bensan hintoja.

Mitä järkeä koko touhussa on jos kaikki maaseudulta tungetaan kaupungin laitamille sijaitseviin ylihintaisiin kerrostalokoppeihin?

Minkä takia me tehdään työtä jos elämisen laatu laskee ja perheitä joutuu asumaan paikoissa jotka muistuttavat kehittyvien maiden suurkaupunkeja?

Mulle elämisen laatua nostaa oma talo ja ympärillä oleva luonto.

Vierailija
69/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pyöräilevät. Valtaosa pyöräilee, koska pyöräily on sen verran paljon nopeampaa kuin kävely.

Vierailija
70/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aattelepa, jos vaikka me kaikki täältä takapanolasta nimeltä Jyväskylä muutettais ens viikolla sinne upeaan ja uljaaseen Helsinkiin. Meitä on semmonen reilu 140 000 henkeä. Alkais kauhee itku, että "ei kaikki voi tänne Helsinkiin tulla".

Loppuvuoden aikana siihen päälle vaikka Oulu, Rovaniemi ja Kuopio.

Ei taida onnistua. Ja tässähän oli vasta pieni osa väestöstä. Et eiköhän se oo vaan ihan hyvä, että jotkut tekee sen oman valinnan asua siellä takapanolassa.

Vierailija
71/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisivat pyöräillä 😬

Tässä kaupungissa ei ainakaan pyöräile kun vasta toisella luokalla. En tiedä päättääkö tästä kunnat itse vai koskeeko koko maata.

Koulu voi antaa suosituksen siitä, että miten oppilaat kulkevat koulumatkansa, mutta mitään määräysvaltaa koululla ei siihen ole. Koululla ei siis ole oikeutta kieltää mitään tiettyä kulkuvälinettä.

Vierailija
72/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Mä olen pärjännyt ainakin tähän asti ilman.

Helsingissä ei tarvita autoa.

10km Helsingin keskustaan. Aamuisin julkisilla menisi melkein 2h työmatkaan, kun lapset täytyy tiputtaa kolmeen eri paikkaan työmatkalla. Ja illalla sama rumba uudestaan. Ilman noitakin työmatkaan menisi melkein tunti, kiitos vihreiden haluaman hitaan joukkoliikenteen.

Suurempi ongelma olisi, että kaikki päiväkodit eivät ole auki tarpeeksi kauaa, pitäisikö 2v jättää mielestäsi yksi ulko-ovelle odottamaan minua päiväkodin sulkeuduttua?

Toisin kuin maalla, täällä päiväkodit ovat vähän siellä sun täällä, riippuen mistä saat paikan lapselle. Ja aukioloajat ovat mitä ovat.

Muuta keskustaan. Työmatkaa mulla 600m ja se päiväkoti on siinä matkan varrella, kouluun on kotona 350m.

Vierailija
73/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin auton, mutta ei ole varaa ylläpitää sitä.

Onhan se paljon mukavampi kulkupeli, eikä tarvisi asua kaupungissa enää.

74/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että pieni- ja keskituloisilla kaupungissa asuvilla ihmisillä ole edes varaa pitää ja ajaa autoa. Olen sairaanhoitaja ja asun isossa kaupungissa eikä minulla mitenkään olisi varaa ostaa autoa.

Vierailija
75/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Seinäjoella jossa asukkaita joku 60000. Täällä ei ilman autoa pärjää ellei ole joku masokisti. Suomessa ihan 2-4 kaupunkia missä voisi tulla toimeen ilman autoa teoriassa.

Vierailija
76/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskusta-alueella pääsee kävellen kauppaan eli pärjää jos ei käy töissä. Töihin 20km päähän auto on ainoa vaihtoehto, bussilinjoja ei kulje työpaikalle vaikka on teolisuusalueella.

Jos ei asu keskusta-alueella, ilman autoa ei pääse juuri mihinkään. Vain yksi bussilinja jolla pääsee aamulla keskustaan ja iltapäivällä takaisin, jos sattuu asumaan linjan vieressä sillä yhdellä maaseudun teistä jolla bussi (välillä) kulkee.

Useimmissa 20.000 asukkaan kaupungeissa pääsee pyörällä oikein hyvin, kun etäisyys kaupungin yhdeltä laidalta toiselle ei ole kovin montaa kilometriä.

Sen kokoisista kaupungeista menee yleensä myös joukkoliikennettä aika moneen suuntaan, ja pyörä+joukkoliikenne+pyörä on hyvä vaihtoehto kulkemiseen monille.

Oletko käynyt noissa useimmissa 20 000 asukkaan kaupungeissa? Kun kuntia on liitetty yhteen niin nuo kaupungit voi olla asukasmääriltään pieniä mutta pinta-alaltaan suuria eikä julkinen liikenne todellakaan kulje sinne entisen maalaispitäjän perälle kun kaksi kertaa päivässä ja sekin ainoastaan kouluaikojen puitteissa.

Vierailija
77/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oma auto ole välttämätön, mutta auto on.

Vierailija
78/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun lähellä Tampereen keskustaan ja ihan hyvin pärjännyt ilman autoa. Töihin pääsen bussilla/ratikalla, jopa moniin Tampereen ympäristökuntiin pääsee hyvin julkisilla. Kaupat ovat ihan vieressä, joten niihinkään ei tarvitse autoa. Muihin kaupunkeihin pääsee myös helposti julkisilla.

Toki autosta olisi joissain tapauksissa hyötyä, kuten jos haluaa esimerkiksi noutaa Ikeasta tms jotain isoa tavaraa.

Vierailija
79/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Seinäjoella jossa asukkaita joku 60000. Täällä ei ilman autoa pärjää ellei ole joku masokisti. Suomessa ihan 2-4 kaupunkia missä voisi tulla toimeen ilman autoa teoriassa.

Öö mitä hittoa, olen itsekin asunut Seinäjoella ja siellä todellakin pärjää ilman autoa. Kaikki palvelut on lähellä, ja vaikka asuisi keskustan ulkopuolella, sielläkin on palveluita ja lyhyt matka kaikkialle.

Vierailija
80/251 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko käynyt noissa useimmissa 20 000 asukkaan kaupungeissa? Kun kuntia on liitetty yhteen niin nuo kaupungit voi olla asukasmääriltään pieniä mutta pinta-alaltaan suuria eikä julkinen liikenne todellakaan kulje sinne entisen maalaispitäjän perälle kun kaksi kertaa päivässä ja sekin ainoastaan kouluaikojen puitteissa.

Tässä on nyt ehkä vähän käsitteet sekaisin. Varsinainen kaupunkialue ja sen laidat on eri asia kuin kunnanrajat. Kunnanrajat voivat toki olla hyvinkin kaukana, eikä kunnanrajojen sisäpuolinen maaseutu ole kaupunkialuetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä