Oma auto on suomessa välttämätön
Julkinen liikenne ei toimi ja kallis.
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan kenelläkään ei ollut autoa, ja silti pysyttiin elämään hyvin syrjässäkin.
Vielä 60-luvulla haja-asutusalueilla oli aika paljon autottomia.
Silloin siellä haja-asutusalueella oli vielä olemassa eri palveluja. Aika moni kauppa, pankki tai lääkäriasema on lakkautettu 60-luvun jälkeen.
Ja kauppa-autotkin kävivät.
Myös aivot ovat täysin välttämättömät, mutta viimeisimmän HS-gallupin mukaan 15,4% pärjää kokonaan ilman niitä ja 21,9% vajailla aivoilla.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Mä olen pärjännyt ainakin tähän asti ilman.
Helsingissä ei tarvita autoa.
10km Helsingin keskustaan. Aamuisin julkisilla menisi melkein 2h työmatkaan, kun lapset täytyy tiputtaa kolmeen eri paikkaan työmatkalla. Ja illalla sama rumba uudestaan. Ilman noitakin työmatkaan menisi melkein tunti, kiitos vihreiden haluaman hitaan joukkoliikenteen.
Suurempi ongelma olisi, että kaikki päiväkodit eivät ole auki tarpeeksi kauaa, pitäisikö 2v jättää mielestäsi yksi ulko-ovelle odottamaan minua päiväkodin sulkeuduttua?
Toisin kuin maalla, täällä päiväkodit ovat vähän siellä sun täällä, riippuen mistä saat paikan lapselle. Ja aukioloajat ovat mitä ovat.
Ihan hyvä, että eteläsuomalaisiakin herätellään asian suhteen. Joukkoliikenteen vähentäminen on ollut todellisuutta kolmisenkymmentä vuotta esim. Itä-Suomessa. Tähän asti te eteläsuomalaiset olette suurin piirtein vain irvistelleet tuolle ongelmalle ja länkyttäneet siitä, että pitää muuttaa lähemmäs palveluita ja työpaikkoja.
Miksi pitää aina pärjätä? Kyllä ihminen pärjää vaikka missä ja miten mutta miksi pitää tehdä arjestaan mahdollisimman hankalaa. Mulle auto on ihan puhtaasti mukavuuskysymys koska en näe mitään syytä kävellä paria kilometriä bussipysäkille ja sovittaa menoja bussiaikataulujen mukaan. Työmatkoihin menee huomattavasti vähemmän aikaa omalla autolla kun julkisilla, muut menot hoituu myös parhaiten omalla autolla.
Kyllä mä annan arvoa elämän mukavuudelle kun hampaat irvessä pärjäämiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsisin Parolasta Helsinkiin ilman autoa?
Juna-asemalle kävellen puoli tuntia. Kaikki junat ei edes pysähdy Parolassa. En edes tiedä, missä olisi lähin bussipysäkki. Ei ainakaan lähellä ja bussit kiertelevät monen mutkan kautta. Ei olisi tehokas keino matkustaa Hämeenlinnan juna-asemalle.Työpaikan pitäisi sijaita kävelymatkan päässä Helsingin rautatieasemasta. Muuten joutuisin mahdollisesti pitäisi ottaa bussi ja mahdollisesti vaihtaa.
Parolan rautatieasemalla pyörällä 5–10 minuuttia. Ja sieltä eteenpäin junalla. Parolassa pysähtyy aika paljon junia.
Sateessa, rännässä ja paukkupakkasissa fillarilla. Perillä töissä pitäisi näyttää edustavalta.
Missä 60-luvulla sinä elät? Ei ole huonoja kelejä on vain huonot varusteet.
Useimmilla työpaikoilla ei ole suihkua ja pukuhuoneita.
Monella työpaikalla suuri osa työntekijöistä kulkee pyörällä, eivätkä silti tarvitse suihkua. Yläasteilla ja lukioissa monesti ylivoimainen enemmistö oppilaista kulkee pyörällä, eivätkä hekään tarvitse suihkua.
Eipä heillä ole kovin pitkä matkakaan, jos he kerran eivät tarvitse suihkua.
Miksi pitkä matka aiheuttaisi suihkun tarpeen? Pitkälläkään matkalla ei tarvitse polkea itseään hikiseksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsisin Parolasta Helsinkiin ilman autoa?
Juna-asemalle kävellen puoli tuntia. Kaikki junat ei edes pysähdy Parolassa. En edes tiedä, missä olisi lähin bussipysäkki. Ei ainakaan lähellä ja bussit kiertelevät monen mutkan kautta. Ei olisi tehokas keino matkustaa Hämeenlinnan juna-asemalle.Työpaikan pitäisi sijaita kävelymatkan päässä Helsingin rautatieasemasta. Muuten joutuisin mahdollisesti pitäisi ottaa bussi ja mahdollisesti vaihtaa.
Parolan rautatieasemalla pyörällä 5–10 minuuttia. Ja sieltä eteenpäin junalla. Parolassa pysähtyy aika paljon junia.
Sateessa, rännässä ja paukkupakkasissa fillarilla. Perillä töissä pitäisi näyttää edustavalta.
Nämä "pyörällä pääsee" -kommentteja. Minulla on ikään ja kuntoon katsomatta ollut aina tavattoman voimakas hientuottamiskyky. Jo kymmenen minuutin pyöräileminen avaa hikihanat niin, että vesi valuu pitkin naamaa pitkän aikaa. Ei helmeile, vaan valuu. Työssäni käyn keskimäärin kolmen yritysasiakkaan luona joka päivä, eikä litimärkänä kannata saapua palaveriin. Toisaalta en kyllä ehtisikään paikalle, koska välimatkaa on yleensä parin kilometrin sijasta parikymmentä kilometriä.
En usko, että paikallisessa Prismassakaan katsottaisiin hyvällä tällaista kävelevää suihkulähdettä. (Yksilö)tanssitunneillakin minun sijaintini ja reittini voi tunnin jälkeen päätellä helposti siitä, missä kohdassa lattiaa on lätäkkö.
Mene sähköpyörällä.
Ei näillä reiteillä ja aikatauluilla ajella sähköpyörällä tai mopolla. Et sinäkään ajelisi, vaikka nyt olet kuinka sitä mieltä, että kaikki käy, mutta autoa ei saa olla.
Mitä ihmettä tarkoittaa "näillä reiteillä ja aikatauluilla" ja miten se liittyy sähköpyöriin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää aina pärjätä? Kyllä ihminen pärjää vaikka missä ja miten mutta miksi pitää tehdä arjestaan mahdollisimman hankalaa. Mulle auto on ihan puhtaasti mukavuuskysymys koska en näe mitään syytä kävellä paria kilometriä bussipysäkille ja sovittaa menoja bussiaikataulujen mukaan. Työmatkoihin menee huomattavasti vähemmän aikaa omalla autolla kun julkisilla, muut menot hoituu myös parhaiten omalla autolla.
Kyllä mä annan arvoa elämän mukavuudelle kun hampaat irvessä pärjäämiselle.
Niin riippuu kelle se on hankalaa. Minun pitää kävellä bussipysäkille 10 minuuttia, mutta ei se haittaa yhtään eikä bussiaikataulut haittaa, kun busseja menee aika monta eikä tarvitse jäädä pitemmäksi aikaa odottamaan. Mulla oli auto, mutta päätin myydä sen, kun ihan hyvin ilmankin pärjää. En koe yhtään, että elämä ilman omaa autoa on hankalaa vaikka olin tottunut auton käyttöön. Tarvittaessa vuokraan auton lomareissua varten ja taksia tulee käytettyä joskus.
Aha. Minä aloin tarvita autoa vasta muutettuani syrjäkylälle ja siinäkin kohtaa laskeskelin, että olisi halvempi kulkea taksilla. Auton omistaminen on silkkaa tyhmyyttä, jos sitä tarvitsee kerran viikossa tai kahdessa.
Sitten eri juttu jos hakee tai tekee päivittäin työtä kilometrien päässä kotoa tai joutuu kuljettamaan työvälineitä tai kakaroita päivähoitoon. Eskarilaisille on kunnan järjestämä koulukyyti.
Vierailija kirjoitti:
Isoissa kaupungeissa pärjää toki ilman autoa, mutta eri asia on täällä maaseudulla. Ruokakauppa saattaa olla jopa kymmenien kilometrien päässä eikä julkista liikennettä enää ole. Koska välimatka on niin pitkä, ei kaupasta voi myöskään tilata kotiin tuotavaksi kassillista ruokaa, joten oma auto on välttämätön. Ja vaikka kauppa olisi vain parin kilometrinpäässä, niin ikäihmisten terveys ei välttämättä salli painavien kassien kantamista lyhyttäkään matkaa. Minulla jalat kyllä pelaavat, ainakin useimmiten, mutta selkä tekee tenän varsin pian. Joskus kassajonossa seisominenkin tuottaa tuskaa.
Lähes kaikissa kirkonkylissä on vieläkin kauppa. Puhumattakaan pienistä kaupungeista.
Monet täällä kirjoittavat ikään kuin ei olisi muita todellisuuksia kuin pieni kylä haja-asutusalueella sekä sitten Helsinki, Tampere ym. isot kaupungit.
Riippuu asuinpaikasta. Jos asuu pohjoisessa taajaman ulkopuolella niin kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Aha. Minä aloin tarvita autoa vasta muutettuani syrjäkylälle ja siinäkin kohtaa laskeskelin, että olisi halvempi kulkea taksilla. Auton omistaminen on silkkaa tyhmyyttä, jos sitä tarvitsee kerran viikossa tai kahdessa.
Sitten eri juttu jos hakee tai tekee päivittäin työtä kilometrien päässä kotoa tai joutuu kuljettamaan työvälineitä tai kakaroita päivähoitoon. Eskarilaisille on kunnan järjestämä koulukyyti.
Eskarilainen saa koulukyydin vain jos matkaa yli 3km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän vieressä menee junarata, jee. Mutta kun se juna ei pysähdy tässä vaan menee lujaa ohi ja pysäkit on kymmeniä kilometrejä molempiin suuntiin. Pakko olla auto.
Mutta kyllähän sinä pyörällä pääset pysäkille. Ja jollet pääse, asut väärässä paikassa. Kysy vaikka vihreiden poliitikoilta.
Vihreät haluaisivat rautateille paikallisjunat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyet matkat eskarilainen voi kulkea itse.
20 000 asukkaan pikkukaupunki.
Keskusta-alueella pääsee kävellen kauppaan eli pärjää jos ei käy töissä. Töihin 20km päähän auto on ainoa vaihtoehto, bussilinjoja ei kulje työpaikalle vaikka on teolisuusalueella.
Jos ei asu keskusta-alueella, ilman autoa ei pääse juuri mihinkään. Vain yksi bussilinja jolla pääsee aamulla keskustaan ja iltapäivällä takaisin, jos sattuu asumaan linjan vieressä sillä yhdellä maaseudun teistä jolla bussi (välillä) kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Meiltä on 2,5km matkaa eskariin ja vasta viimeiset 100m pyörätietä. Joten en todellakaan laita kävelemään pimeän maantien piennarta pitkin rekkojen sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä annan arvoa elämän mukavuudelle kun hampaat irvessä pärjäämiselle.Niin riippuu kelle se on hankalaa. Minun pitää kävellä bussipysäkille 10 minuuttia, mutta ei se haittaa yhtään eikä bussiaikataulut haittaa, kun busseja menee aika monta eikä tarvitse jäädä pitemmäksi aikaa odottamaan. Mulla oli auto, mutta päätin myydä sen, kun ihan hyvin ilmankin pärjää. En koe yhtään, että elämä ilman omaa autoa on hankalaa vaikka olin tottunut auton käyttöön. Tarvittaessa vuokraan auton lomareissua varten ja taksia tulee käytettyä joskus.
Täällä bussit kulkee tunnin välein 6.00-17.00, viikonloppuisin menee päivällä pari vuoroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä eskarilaista laittaisi kävelemään kun rauhallisella alueella ja korkeintaan kadun toiselle puolelle tai naapuriin.
Eipä heillä ole kovin pitkä matkakaan, jos he kerran eivät tarvitse suihkua.