Mikä on järkevä palkkatoive työhaastattelussa?
Minä olen ehkä vaihtamassa alaa, ja pääsinkin työhaastatteluun sillä asenteella "kunhan tulet heti" eli jäi olo, että neuvotteluvaltit ovat minulla. Palkkaus on sopimuksen mukaan, johon laitoinkin 6000 euroa palkkatoiveeksi. Tämä on hieman enemmän, mitä tienaan nykyisessä työpaikassani.
Minä en ole kyseisellä sektorilla työskennellyt ikinä. Nyt olisi hyvät neuvottelukikat kysymyksessä, eli miten pääsen mahdollisesta venkoilusta haluamaani lopputulokseen? Mitä asiakirjoja on hyvä ottaa mukaan?
Kommentit (25)
10000 euroa kk ja verojen jälkeen tuo.
"Minkälaisen haarukan olette budjetoineet tehtävään palkkabudjetissanne?"
Jos työnantaja ei osaa vastata kysymykseen, herää epäilys, onko kaavailtu tehtävänkuvakaan selvillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla ei ole mitään kokemusta hakemastasi työstä, niin et voi toivoa samaa palkkaa kuin mitä kokeneet saa. Tai aina voi tietenkin toivoa, mutta aika hyvin joudut kyllä perustelemaan. Yleensä työstä maksetaan kompetenssien mukaan. Kai pitäisi jo tajuta itsekin, jos on jo noille palkoille päässyt nousemaan.
Kyse ei ole siitä, etten osaisi työtäni. Työ on samaa, mitä nyt teen, täysin erilaisessa ympäristössä vain. Vähän kuin tulisi öljynporauslautoilta 10 vuoden jälkeen normiduunareiden pariin. Työsopimusehdot näillä aloilla on erit, siksi kysyn. En siksi etten osaisi työtäni :D
Huono vertaus. Jos olet ollut "öljynporauslautalla 10 vuotta" niin pelkästään sen takia ei sinulle makseta muita enemmän, jos menet "vaan ruuveja vääntämään perusduunariksi". Työstä maksetaan työn tason ja laadun mukaan, eikä entisen historiasi mukaan, jos se ei vastaa hakemaasi paikkaa.
Itse en hakisi töitä, joilla ei noudateta työehtosopimuksia ja alan yleistä palkkausta.
Tärkeintä työhaastattelussa on kertoa, mitä annettavaa sinulla on työnantajalle. Miksi sinut kannattaisi palkata?
Jo heti otsikossa kysyt, mikä on järkevä palkkatoive työhaastattelussa. Kannattaa itsekin lukea, mitä on kirjoittanut.