Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön työnhakija kieltäytyi työstä: Käräytys te-toimistoon?

Vierailija
04.07.2015 |

Yrityksemme tarjosi työtä työttömälle työnhakijalle, joka on ollut hakijana maaliskuusta asti jolloin pääsi armeijasta. Työssä tarvitaan hänen puualan koulutustaan, maalauskeleillä teemme ulkomaalauksia ja muuten aika pitkälti verstaalla. Noudatamme tessiä ja työajoista/matkakorvauksista voi keskustella. Työntekijää tarvitsemme näillä näkymin vuoden loppuun asti (tiedossa varmasti töitä sinne asti)

Hän harkitsi tarjousta ja kieltäytyi työstä koska "Haen itse tällä hetkellä eniten vakaata työpaikkaa, jossa toimitaan pääosin sisätiloissa säännöllisinä työaikoina. ".

Onko moraalisesti oikein ilmoittaa te-toimistolle että sopivaa työtä tarjottiin ja siitä kieltäydyttiin. Josta saattaa seurata karenssi hänelle.

Itse en jaksa alkaa kertomaan hänelle omasta maailmankuvastani, jonka mukaan on lähes lottovoitto että tarjotaan asiallista työtä oman alan läheltä läheiseltä paikkakunnalta yrityksestä jossa voi valita työnkuvaansa sen mukaan mitä osaa ja missä haluaa kehittyä. Vaikka palkka varsinkin alussa on pieni, on se pienikin palkka enemmän kuin esim. itse yrittäjänä ole tänä vuonna ansainnut..

Kommentit (132)

Vierailija
1/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tarjoamasi palkka TES-mukainen?

Vierailija
2/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän muuta olekaan kuin pätkätöitä. Ilmoita ihmeessä.

Vierailija
4/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko paikka auki TE-toimistossa eli on dokumentti siitä, että se on oikea, olemassaoleva paikka eikä suinkaan sinun keksintösi, kun joku nuori vähän vittuili? Jos paikka oli auki, voit käräyttää, mutta jos ei ollut, niin sinulla on melkoinen todistustaakka siitä, että koko paikkaa edes on. Lisäksi työkkäri voi tarjota siihen muita, olethan varautunut?

Käsittääkseni matkakorvauksista ei voi keskustella, TES määrittää ne.

Vierailija
5/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa varmaan muutenkin työmarkkinatukea, eli karenssilla ei sikäli suurta vaikutusta elämään, että saa kuitenkin sitten suurin piirtein saman verran sossusta, ellei jo nyt saa tt-tukea. Ehkä kuitenkin olisi hyvä ilmoittaa te-toimistolle, ettei työt kelpaa.

Matkakorvaukset ei tosin ole keskusteltava asia, vaan ne pitää maksaa, jos työn takia joutuu jotain matkaa tekemään - siis muualle kuin normaalityöpaikalle.

Vierailija
6/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä matkakorvauksista voi neuvotella, ylöspäin :)

Vierailija
7/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä käräytä. Mitä sä siitä saat? Motivoitumattomasta työntekijästä ei ole kuin harmia. Itse vastaavassa tilanteessa hyväksyin duunin, ja se oli yhtä helvetin tervanjuontía joka päivä. Varmasti pomo katui palkkaamistani.

Vierailija
8/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:34"]Kyllä matkakorvauksista voi neuvotella, ylöspäin :)
[/quote]
Ei ne matkakorvaukset voi olla yli todellisten kustannusten. Se on jo veronkiertoa. Palkka on palkka ja matkakorvaukset ja päivärahat ihan toinen asia.

Vierailija
9/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako se käräytys jotenkin sinua saamaan sen paikan täytetyksi?

Vierailija
10/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko oikeasti halunnut juuri tuon työntekijän? Eikö hän tehnyt palveluksen sinulle kertomalla melko suoraan että hänellä ei ole motivaatiota tarjoamaasi työhön. Voit nyt palkata siihen jonkun joka arvostaa sitä työtä.

Vierailija
11/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin nousee se pienikin valta päähän asti.   Onhan toi tietenkin näppärä tapa hankkia firmalle mainetta. Kun sana leviää, niin ei varmasti ihan vähällä unohdu, että sulla on tapana kostaa pienikin "loukkaus". 

Vierailija
12/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käräytä ihmeessä. Meidän kunta käräytti työntekijän joka lupautui töihin mutta ei ikinä ilmestynyt paikalle ja lopetti puhelimeen vastaamisen. Siinä oltiin kusessa 3 viikkoa mikä hänelle oli vuoroja suunniteltu. TE-toimistosta sanottiin että se on karenssin paikka. Itse en kestä tuollaisia lusmuja joille ei pätkätyöt (edes puolenvuoden) kelpaa kun monella alalla ei ole muuta tarjolla.

Vierailija
13/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oliko tuo perustelu siis jotenkin loukkaava sinusta, vittuiliko nuorimies sinulle mielestäsi?

Vierailija
14/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No paljonko palkka ja mitkä työajat? 

Vierailija
15/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:39"]Olisitko oikeasti halunnut juuri tuon työntekijän? Eikö hän tehnyt palveluksen sinulle kertomalla melko suoraan että hänellä ei ole motivaatiota tarjoamaasi työhön. Voit nyt palkata siihen jonkun joka arvostaa sitä työtä.
[/quote]
En ole aloittaja mutta ei ole ihme että suomen talous on kuralla jos jokainen työtön luuseri odottaa kotona vakipaikkaa valtion rahoilla! Törkeä asenne ja sietäävätkin jäädä ilman rahoja! Ilmoita toki ihan ystävällisesti että tarjosit töitä ja ei niitä huolinut. Siellähän ne päättää mitä asialle tekevät.

Vierailija
16/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:41"]

Käräytä ihmeessä. Meidän kunta käräytti työntekijän joka lupautui töihin mutta ei ikinä ilmestynyt paikalle ja lopetti puhelimeen vastaamisen. Siinä oltiin kusessa 3 viikkoa mikä hänelle oli vuoroja suunniteltu. TE-toimistosta sanottiin että se on karenssin paikka. Itse en kestä tuollaisia lusmuja joille ei pätkätyöt (edes puolenvuoden) kelpaa kun monella alalla ei ole muuta tarjolla.

[/quote]

Nimenomaan. Ihmiset ei ajattele kuin itseään, ei yhtään sitä harmia mitä muille aiheuttavat. Eihän tuon aloituksen hakijan ole mikään pakko olla työttömänä työnhakijana, ellei kaikki työt kelpaa. Hän voi ilmoittautua pelkäksi työnhakijaksi ja valikoida sitten paikkoja mitkä kelpaa.

Vierailija
17/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haen itse tällä hetkellä eniten vakaata työpaikkaa, jossa toimitaan pääosin sisätiloissa säännöllisinä työaikoina. "

Onko teillä siellä sitten mitään työaikoja tai mitään vakautta. Pitääkö siellä olla koko ajan ulkona?

Minulle kyllä kelpaisi työt, mikäli ne ei ole mitään silloin tällöin hälytys vuoroja jossain todella kaukana.

On todella stressaavaa jos ei tiedä milloin niitä töitä on ja milloin ei. Koko ajan pitää olla valmiudessa ja matkoihin menee ne vähät rahat mitää sieltä tienaa. Tukia joutuu anomaan silti, ja niitäkään ei ajoissa saa, kun pitää olla palkkakuitit, ja sitten vuokranmaksu myöhästyy ja kaikki kusee näpeille.

Sitten vuoden päästä saa laittaa ne työmatkat veroilmoitukseen, niin mitä se silloin enää auttaa, kun on jo ulosotttomerkinnät ja kaikki.

Vierailija
18/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:41"]

[/quote]

Tuohan on ihan eri asia. Teillä ihminen petti lupauksensa, ap:n kohdalla kieltäytyi töistä. Joka on perusoikeus, eikä me palstalla edes tiedetä, millaiset ne työajat on. Jos ne on olleet esimerkiksi sellaiset, että sitoudu siihen että töitä ei ole joka päivä, vaan sulle soitetaan tunnin varoitusajalla että pääset minimipalkalla maalaamaan seinää jonnekin peräkorpeen, niin voi olla ihan fiksua että valitsee jonkun toisen työn, jonka kanssa koko elämä ei ole yhtä kelan ja työttömyyskorvauksen kanssa puljaamista, palkkakuittien lähettelyä, tukien takaisinmaksua jne. niin että työnteosta ei jää mitään käteen.

Vierailija
19/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata täällä tämmösiä kysellä kun suurin osa on samanlaisia työtä vieroksuvia lusmuja jotka ottavat vastaan vain vakituista työtä yli 15e/h tuntipalkalla ja läheltä kotia, työmatkaa ei saa olla. Tällaista täällä on ilmennyt kun olen näitä keskusteluja seurannut. Eli tottakai kaikki puolustaa tätä työstäkieltäytyjää. Itse tekisin ilmoituksen koska minun verorahoilla ei tarvii tuommosten lusmujen kotona lusmuilla.

Vierailija
20/132 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pystyisi ottamaan vastaan työtä jossa joudutaan työskentelemään ulkona.
Jos tuon takia työnantaja vinkuisi työkkärille, etten ota töitä vastaan niin voisin taata ja vannoa kertovani kokemuksestani kaikille ja en todellakaan missään hyvässä hengessä sitä tekisi.