Suomen talvi on aivan järkyttävän pitkä ja kylmä etelässäkin
Kommentit (67)
Itse odotan että aikanaan eläkkeellä pääsen reissaamaan talvet etelään. Siihen asti kitkuttelee näissä säissä.
Vierailija kirjoitti:
Itse odotan että aikanaan eläkkeellä pääsen reissaamaan talvet etelään. Siihen asti kitkuttelee näissä säissä.
Minä vietin työiässä 15 vuotta etelän lämmössä. Tulin eläkepäiville Suomeen. Ei ole ikävä niitä tappohelteitä. Suomessa on ihanan lämpimät, eristetyt asunnot.
Etelä-Euroopassa on talvella todella koleaa ja sateista, vaikka pakkasta ei yleensä olekaan. Huomaamaton keskuslämmitys on harvinainen, joko käryttävä takkauuni tai meluava ilmalämpöpumppu. Pahin kaikista: kaasulämmitin.
Joku Kanariansaaret olisi ainoa kohtuullinen talvehtimispaikka Euroopan alueella.
Luntakin on enemmän kuin talvisodassa 1939
Olen pitempään jo etsiskellyt pientä kakkosasuntoa Espanjasta. Ilmaston lisäksi ajattelen turvallisuutta. Itäraja saattaa vuotaa milloin vaan.
Suomesta on tulossa tätä vauhtia kehitysmaa. Ihmiset verotetaan puhki, virkamiehiä ja politiikkoja on yhä enemmän kuluttamassa muka-työhönsä meidän veroeurojamme, tavallisia yksityisissä firmoissa työskenteleviä on yhä vähemmän. Korttitalo kaatuu kun joudumme EU:lle maksamaan yhä enemmän. No puolet vuodesta eli kesän ja syksyn voin viettää täällä ja noukkia tietyt edut.
Ihan kaamea neukku estetiikka ja ilmasto Suomea kyllä vaivaa. 50 shades of grey
Vierailija kirjoitti:
Miten meidän esi-isät on joskus päättänyt että tämä maa kelpaa elämiseen?
Sitä mäkin olen ihmetellyt. Mitä kummaa olivat paossa, että tänne jäivät? Tai sitten täällä oli silloin lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Miten meidän esi-isät on joskus päättänyt että tämä maa kelpaa elämiseen?
Niin, ennen kuin toitottaa siitä valkoisen etuoikeudesta, pitäisi vähän miettiä millaisissa oloissa Suomessakin ollaan asuttu ennen kuin valkoinen mies sai kaiken tämän infran rakennettua ensin Ruotsin ja sitten Venäjän alusmaana. Kaupassa tulee mieleen miten kaikki ne hedelmätkin on jostain ihan muualta. Ei paljon banaani puussa kasva ja ainut syy asua täällä on ollut ettei tarvitse taistella elintilasta.
Nämä vaikeat olosuhteet eli juuri etuoikeuden vastakohta on tehneet sitten meidät niinkin älykkäiksi.
Tienhoito on etenkin pikkuteillä ala-arvoista. Ennen TVH hoito tiekarhuillenna tiet, ei jäänyt polanteita. Nyt kun viisaat gurut olivat päättäneet, että Suomeen ei tule enää talvea, niin myivät järeät tiekarhut Suomesta. Nyt sitten urakoitsijat hoitaa traktoripelillä ja kevyemmällä kalustolla tiet. Jätetään sohjoa ajamatta ja höyläämättä jonka lopputuloksena hirveät polanteet jäätyessään. Tiet on hengenvaarallisia talvella liukkauden ja hoitamattomuuden vuoksi. Ihmisten pitää päästä töihin oli keli mikä hyvänsä. Autoilijat maksaa jo muutenkin niin paljon erilaisten verojen muodossa valtiolle joten pitäisi edes tiet hoitaa ajettavaan ja turvalliseen kuntoon.
Miettikääs jos ilmasto ei ois lämmenny, stadissa ois nyt 50 astetta pakkasta ja 3metriä lunta. Ps päästöt alas talvi takas!
Niin on. Ja liukkaus kylmän lisäksi, mies kaatui eilen ja on nyt sairaalassa. Hitto kun tulisi etätyömahdollisuus myös ulkomailta meidän firmaan, niin häivyttäisiin saman tien lämpimämpiin ilmastoihin.
Ankara talvi taas myös etelä suomessa.
Eli kova pakkanen ja paljon lunta. Taas.
Toivon ilmaston lämpenemistä, mutta tosi hitaasti tulee tänne, ikävä kyllä.
Espanjassa on sopivan kiva, lämmin ilmasto.
Ajatelkaas, suomessa on eu maista
Kaikkein huonoin
Ilmasto
Sijainti
Verotus
Tämmöinen kunnon talvi on ihana. Lisää vaan lunta ja pakkasta! Toisaalta tykkään myös kesällä helteistä. Kesän pitää olla kesä ja talven talvi eikä mitään ympärivuotista käden lämpöistä haaleutta. Yök.
Onhan tämä. Milloinkas tämä meneillään oleva talvi jo alkoi? Lokakuussa? Loka, marras, joulu, tammi, helmi, maalis. Puoli vuotta pimeää, kylmää ja märkää.
Kun jääkausi hitaasti päättyi, ihmiset muuttivat tänne sitä mukaa kun jäätikön reuna vetäytyi pohjoisemmas. Ei ollut täällä silloin lämmintä.
Mun mielestä Helsingissä taas on kerrankin ollut kunnon talvi, paljon lunta ja pakkasta. Oon huomannut, että itsellä se on ainakin vaikuttanut positiivisesti mielialaan, kun on ollut paljon valoisempaa lumesta johtuen, ja välillä on ollut todella kauniita pakkaspäiviä kun aurinko paistaa. On ollut niitäkin "talvia" kun lunta ei ole ollenkaan, ja silloinhan vasta onkin pimeää ja masentavaa. Ja se kun jatkuu 3 kktta putkeen, niin voi sanoa, että kevään vihdoin koettaessa on masentanut ja kunnolla. Nyt pari viimeistä päivää on olleet Helsingissä huonoja sään puolesta, todella liukasta, loskaa ja ruman näköistä. Onneksi ei ole ollut tällaista koko talven ajan. Itse valitsen mieluummin ne lumiset talvet jatkuvan vesisateen ja pimeyden sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöinen kunnon talvi on ihana. Lisää vaan lunta ja pakkasta! Toisaalta tykkään myös kesällä helteistä. Kesän pitää olla kesä ja talven talvi eikä mitään ympärivuotista käden lämpöistä haaleutta. Yök.
Pakkoko sitä talvea on olla 6kk kuten nyt 23/24. Pimeääkin kuin jouluna pyllyssä...
Esim Italiassa talvi on 2kk. Tulee välillä lunta, on raikasta -1-8 asteen pakkasta, 25pv/31 paistaa aurinko aamusta iltaan. Valoa!
Kyllä tämä talvi alkaa jo riittämään! Siis mihin tätä helvetin kylmää oikein muka tarvitaan, paitsi pakastimessa elintarvikkeiden säilömiseen. Semmonen neljä viisi astetta maksimissaan pakkasta riittäisi, silläkin saataisi hyvin talvi aikaiseksi. Ei tarttis olla näin tolkuttoman kylmää. Lumet tuli jo marraskuussa ja ennätys pakkasia pidellyt, että eiköhän tämä ole jo nähty.
Tämä talvi on vaikuttanut vähän semmoisesta isien syntien kostamiselta kolmanteen ja neljänteen polveen asti.
On pitkä. Eilen Tampereella oli -26 illalla. Ja nyt on -23. Jos haluat pakastaa jotain, nyt se onnistuu tai tehdä jääkukkatuikkuja.
Aivan kakkaa koko talvi kaikkialla Suomessa. Voisi olla kuukauden parin pituinen kuten kesäkin, mutta nyt kestää puoli vuotta. Ihan tuskaa.
Olen jyrryytellyt viime aikoina kynnetyillä perunapelloilla, joita ennen myös pyöräteiksi kutsuttiin. Seurauksena polkupyörän etukori tänä aamuna yhtäkkiä putosi alas, kun olin pyöräilemässä uimahallille vesijumppaan. Ei ollut aikaa ruveta ihmettelemään ja etsimään pudonneita ruuveja, muttereita, sunmuita osia. Laitoin jumppasäkin tarakalle ja matka jatkui. En ole tullut edes ajatelleeksi, että kaikki ruuvien kiinnityksetkin pitäisi tarkistaa liikkeelle lähtiessä. 😕😑
Seuraavaksi kiinnitän korin vahvoilla nippusiteillä runkoon.
Voin kuvitella, miten autojen pakoputkien kiinnitykset ym. ovat helisemässä. Tiet ovat samanlaista kynnöspeltoa.