Suomen talvi on aivan järkyttävän pitkä ja kylmä etelässäkin
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Just eilen aamuna hajosin, kun olin lähdössä pyörällä töihin.
Edellisenä päivänä oli ollut se joku jääsade-loska-helvetti. Seuraavana aamuna oli sitten pakkasta ja pyörän lukko oli jäätynyt umpeen. Sitä siinä sitten yritin 5 minuuttia puhaltamalla saada sulamaan. Lopulta huomasin, että lukon avain oli vääntynyt siinä yrittämisessä. Ei muuta kun äkkiä juosten töihin (suomalaisessa työkulttuurissa ei muuten hyväksytä myöhästymisiä!)
... Toisaalta ihan sama. Ei se pyörällä polkeminen siinä upottavassa sohjossa olisi ollut yhtään nopeampaa. Huh. Kyllä tässä vaan espanjaan muuttaminen ollut mielessä useamman viikon. Taas kerran.
Olen jyrryytellyt viime aikoina kynnetyillä perunapelloilla, joita ennen myös pyöräteiksi kutsuttiin. Seurauksena polkupyörän etukori tänä aamuna yhtäkkiä putosi alas, kun olin pyöräilemäss
Öö. Milloinhan se oli, kun meikä viimeksi fillaroi talvella? On tästä jo vuosia. Meni maku touhuun, kun lunta oli satanut ja kaikki renkaiden alle jäänyt lumi pakkaantui niin perkeleesti lokareiden ja renkaiden väliin. Piti oikein pysähtyä, tai paremminkin fillari pysähtyi, ja ruveta hakkaamaan lumia pois väleistä. Muutenkin oli niin hoitamattomat pyörätiet ja kaikkea. Kun kotiin pääsin, totesin, että kyllä ne on meikäläisen talvipyöräilyt ajettu ja pyöräily mulle kesälaji. Tuolla se paska nyt lojuu kellarissa. Viimeajon jäljiltä siitä on eturengas tyhjä, kun olin taas kerran onnistunut ajamaan sen ainoan piikin, tai mikä ikinä olikaan, päältä, joka maassa oli koko matkalla.
Ostin joulukuussa spinningpyörän ja sillä olen nyt ajellut pari kuukautta. Hyvin tarkenee polkea näillä sadan asteen pakkasilla, eikä liukastele ja tarvi varoa. Tolla polkee nyt sinne huhtikuuhun asti, niin saa hyvää treeniä ja kevään eka lenkki ei ole niin paskajäykkä ajaa talven jäljiltä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastoa vai säätä? Ilmasto on eri asia kuin säätila.
Jos tuntuu ette ilmasto muutu, niin lue tämä https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ac418cac-1dd5-4d6e-bd9d-f394b044711c
Näin. Talvi on nykyisin paljon lyhyempi kuin 70-80-luvuilla, ainakin lounaisrannikolla. Toivottavasti nämä nykyisestä "pitkästä" talvesta valittajat ovat eläneet edes yhtä pitkään kuin minä, että heillä on henkilökohtaistakin perspektiiviä asiaan eikä vain se, minkä ovat lehdestä lukeneet.
🙄🙄
Vierailija kirjoitti:
Olen pitempään jo etsiskellyt pientä kakkosasuntoa Espanjasta. Ilmaston lisäksi ajattelen turvallisuutta. Itäraja saattaa vuotaa milloin vaan.
Suomesta on tulossa tätä vauhtia kehitysmaa. Ihmiset verotetaan puhki, virkamiehiä ja politiikkoja on yhä enemmän kuluttamassa muka-työhönsä meidän veroeurojamme, tavallisia yksityisissä firmoissa työskenteleviä on yhä vähemmän. Korttitalo kaatuu kun joudumme EU:lle maksamaan yhä enemmän. No puolet vuodesta eli kesän ja syksyn voin viettää täällä ja noukkia tietyt edut.
Espanjassa on aurinkoa ympäri vuoden ja meri mutta mitään muuta hyvää en valitettavasti täältä löydä. Terveiset Fugesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntuu ette ilmasto muutu, niin lue tämä https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ac418cac-1dd5-4d6e-bd9d-f394b044711c
Näin. Talvi on nykyisin paljon lyhyempi kuin 70-80-luvuilla, ainakin lounaisrannikolla. Toivottavasti nämä nykyisestä "pitkästä" talvesta valittajat ovat eläneet edes yhtä pitkään kuin minä, että heillä on henkilökohtaistakin perspektiiviä asiaan eikä vain se, minkä ovat lehdestä lukeneet.
🙄🙄
Vain 60 vuotta on eletty täällä, tosin en lounaisrannikolla. En muista eroa talvien pituudessa. Kylmiä ja lumisia talvia on ollut sekä ennen että nyt, samoin leutoja talvia.Usein pimeys ja liukkaus tuntuvat sitä raskaammilta, mitä enemmän kertyy ikää.
Ollaan muisteltu, että lapsuudessa ja nuoruudessa kadut olisi talvisin pidetty paremmassa kunnossa kuin nyt, mutta ehkä se on väärä muistikuva.
Vierailija kirjoitti:
Väsyttää muakin. Nyt vihdoin saivat tiet hiekoitettua täälläkin. Eipä siihen mennyt kuin yli 3 kuukautta. Hidasta touhua pk-seudulla.
Meillä päin Helsinkiä on ollut jonkin sortin hiekoitusta, mutta aika säästeliäästi ne on sitä hiekoitushiekkaa käyttäneet. Liukasta edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🙄🙄
Kyl tää aika pitkältä tuntuu kun lokakuussa tulee lumet maahan ja siitä alkaa yhtäjaksoinen pakkanen+liukkaus+muut ärsyttävät talviolosuhteet, jatkuen huhtikuun alkuun.
Väsyttää muakin. Nyt vihdoin saivat tiet hiekoitettua täälläkin. Eipä siihen mennyt kuin yli 3 kuukautta. Hidasta touhua pk-seudulla.