Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

V*tuttaa kun vanhempani tuhlaavat rahaa ihan turhiin asioihin

Vierailija
04.07.2015 |

Vanhempani ovat rikkaita, ja itseöni inhottaa kun rahaa tuhlataan kalliisiin autoihin, hienoon liian isoon mökkiin, asuntovaunuun, johon mahtuisi koko suku yms. Itse ajattelen niin, että kun minulla onnkatto pään päällä jaa ruokaa jääkaapissa, olen huomattavasti onnellisemmassa asemassa kuin iso osa maailman väestöstä. En ymmärrä, että jos rahaa on, niin sillä ei voida tehdä mitään muiden hyväksi. Vielä viitisen vuotta sitten vanhempani olivat ihan normaalituloisia ja muutos heissä on ollut melko suuri noihinnaikoihin. Nykyään kaikki pyörii vain rahan ja uusien tavaroiden ympärillä. Kaiken lisäksi nuo rahat ovat periaatteessa isäni, koska äiti on kotiäiti ja tuhlaa rahaa päivät vaatekaupoissa yms. Toivottavasti minusta ei ikinä tule tuollaista kuin vanhempani.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:55"]

Ei mua se haittaa, että rahaa käytetään, mutta jos esim mökki olisi ollut ihan normaalin kokoinen, säästyneet rahat olisi voinut käyttää vaikka hyväntekeväisyyteen.

[/quote]

Olen elämässäni nähnyt niin paljon hyväntekeväisorganisaatioiden toimintaa, että nykyään pidän jo vanhempiesi rahankäyttöä kaikkein parhaimpana muunkin yhteiskunnan kannalta. T. 25 vuotta kirjanpitäjänä.

[/quote]

Niin varmaan olet joo ;)

Hyväntekeväisyyttä voi muuten tehdä muutenkin kuin lahjoittamalla valtaville ylikansallisille organisaatioille. Ihan vain FYI.

Vierailija
2/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päälle viisikymppinen ja omat vanhempani ovat yli 80-vuotiaita. Vanhemmissani on monia piirteitä, jotka minua ärsyttävät ja on monia tilanteita, joissa he toimivat toisin kuin itse vastaavassa tilanteessa toimisin. Uskon, että he ajattelevat minusta ja puolisostani samalla tavalla. Silti tulemme toimeen, pidämme yhteyttä ja kylälemme toistemme luona. Vanhempani ovat minulle tärkeitä ja rakkaita. Sinulle ap: aikuistu ja muista, että jokainen voi muuttaa vain itseään eikä vanhempiesi tarvitse olla odotustesi mukaisia vain siksi, että sinä niin haluat. Jos et kykene hyväksymään vanhempiasi sellaisena kuin he ovat, pidä etäisyyttä. Se on varmaan heillekin parasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:12"]

Mikä yleinen luulo nykyään on, että jos on rahaa niin sitä pitäisi sitten jaella ympäri kyliä eri hyvänntekeväisyyskohteisiin, ja jos se raha on itse tienattua, miksei siitä saisi nauttia itse? Jos vanhemmillasi on rahaa, niin anna heidän itse käyttää sitä miten huvittaa!

[/quote]

Ymmärrätkö edes aloituksen pointtia? Et näköjään? 

Kyse oli siitä että vanhempien elämä pyörii materian ympärillä eikä heitä mm. kiinnosta omat lapset pätkääkään. Heitä ei esimerkiksi kiinnosta oman lapsen tekemiset ja ajatukset vaan se minkä auton ne hankkii. Heitä ei kiinnosta mennä lapsensa luo kylään koska ne haluavat mennä shoppailemaan.

Ainoa millä on merkitystä on RAHA. 
[/quote]

KIITOS, tämä juuri oli se, mitä yritin sanoa. Jotkut eivät vain halua ymmärtää..

Vierailija
4/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:12"] Mikä yleinen luulo nykyään on, että jos on rahaa niin sitä pitäisi sitten jaella ympäri kyliä eri hyvänntekeväisyyskohteisiin, ja jos se raha on itse tienattua, miksei siitä saisi nauttia itse? Jos vanhemmillasi on rahaa, niin anna heidän itse käyttää sitä miten huvittaa! [/quote]   Ymmärrätkö edes aloituksen pointtia? Et näköjään?  Kyse oli siitä että vanhempien elämä pyörii materian ympärillä eikä heitä mm. kiinnosta omat lapset pätkääkään. Heitä ei esimerkiksi kiinnosta oman lapsen tekemiset ja ajatukset vaan se minkä auton ne hankkii. Heitä ei kiinnosta mennä lapsensa luo kylään koska ne haluavat mennä shoppailemaan. Ainoa millä on merkitystä on RAHA.  [/quote] KIITOS, tämä juuri oli se, mitä yritin sanoa. Jotkut eivät vain halua ymmärtää..

[/quote]

Monella tuntuu olevan luetun ymmärtäminen aika heikkoa. Ei edes viitsitä lukea aloitusta. 

Vierailija
5/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne verakkaat vanhemmat maksa veroja ihan tarpeeksi mitkä valtio jakaa sitten hevon vittuun.
Jos itse saisin rahaa en todellakaan jakaisi sitä hyvän tekeväisyyteen.

Vierailija
6/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:55"]Eiköhän ne verakkaat vanhemmat maksa veroja ihan tarpeeksi mitkä valtio jakaa sitten hevon vittuun.
Jos itse saisin rahaa en todellakaan jakaisi sitä hyvän tekeväisyyteen.
[/quote]
Olisi ihan suotavaa, että käyttäisit rahaasi vaikka suomalaisen peruskoulun kehittämiseen. Lapsesi ehkä oppisivat tulevaisuudessa sinua paremmin yhdyssanat. Ps. Mitä tarkoittaa hyvän TEKEVÄISYYTEEN?

Vierailija
7/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:57"]Pointtini oli se, että vanhempieni elämä ei oikeasti enää pyöri kuin rahan ympärillä. Millään muulla ei ole enää väliä kuin sillä, mitä seuraavaksi ostetaan. Mun mielestä se on surullista vaikka te ette sitä ymmärräkään.
[/quote]

Miten se käytännössä häiritsee heidän (teidän) suhdetta? Siis konkreettisia esimerkkejä kiitos. Fakta on se ettei vanhempiesi rahankäyttö kuulu sinulle, omalla rahallasi saat tehdä sitten mitä haluat. Kuullostaa vähän anarkistiselta porvaristoa vastaan jupisemiselta tuo asetelmanne, oletko vielä nuori?
[/quote]
No ehkä isoin juttu on se, että kun yritän vaikka puhua äitini kanssa asioista,puhe kääntyy aina siihen, miten äiti on suunnitellut ostavansa uudet verhot keittiöön tms. Itselläni on takana vaikea elämänmuutos, ja tuntuisi, että äitiäni kiinnostaisi enemmän se, miten oma lapsi voi, kuin se, miten asuntoa aletaan nyt remontoimaan. Tässsä nyt yksi konkreettinen esimerkki.
[/quote]
Ymmärrän hyvin. Mun anoppi samanlainen, mistään syvällisestä ei voi jutella, aina vaan puhuu mitä on ostanut ja aikoo ostaa.

Vierailija
8/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 12:16"]

Jossain vaiheessa keski-iässä käy noin. Se on varmastikin osa jotain elämänvaihetta. Kun lapset ovat muuttaneet kotoa ja menopaussikin lähenee, ei elämässä varmasti ole muuta mielekästä kuin pohtia, mihin seuraavan palkkansa käyttää.

[/quote]

Tai kun on kituuttanut ikänsä ja valvonut huolissaan, miten pärjätään eteen päin ja miten lapselle ostaa ne uudet merkkifarkut, ettei sitä kiusattaisi, saatta perintö esimerkiksi alussa mennä päähän. Kun on tottunut siihen, että laskujen tulo ahdistaa ja pelottaa koko ajan tulevaisuus, miten pärjää, niin onko se kauheaa, jos rahaa saadessaan ostelee jotain mukavuutta itselleen.

Olen todella köyhästä perheestä kotoisin ja sattuneista syistä olen joutunut kituuttamaan 90-luvun lamat yms. ja laskenut pennejä ja välillä nähnyt nälkääkin ja kaivanut jopa roskiksista ruokaa. Kun vihdoin jossain elämänvaiheessa saimme lapset maailmalle ja pääsin tienaamaan kunnolla ja miehenikin sai odotetun ylennyksen, olemme kyllä ihan itsekkäästi nyt satsanneet itseemme rahallisestikin. Ei tulisi mieleenkään, että pitäisi kokea syyllisyyttä, kun ostan uudet verhot, enkä pane niitä rahoja hyväntekeväisyyteen. Kyllä, menen ja ostan itselleni vaatteita, kun niihin on nyt varaa. Olen 50 vuotta kituuttanut ja tehnyt töitä perse ruvella ja jos lapseni tulisi minua moittimaan rahan tuhlauksesta, en tiedä, mitä sanoisin. Kun on vuosia kieltänyt itseltään kaiken, että sille lapselle saa sitä, mitä muillakin on, niin jos kehtaisi tulla tuomitsemaan, että äiti, miksi sää et paa nyt rahaa hyväntekeväisyyteen, vaan ostat itsellesi puseron, niin saattaisin sanoa pahasti.

Vierailija
9/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa keski-iässä käy noin. Se on varmastikin osa jotain elämänvaihetta. Kun lapset ovat muuttaneet kotoa ja menopaussikin lähenee, ei elämässä varmasti ole muuta mielekästä kuin pohtia, mihin seuraavan palkkansa käyttää.

Vierailija
10/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 12:10"]Tuskin vanhempasi tarvitsevat sinun hyväksyntääsi tai lupaa kuinka omat rahansa käyttävät ja kuinka pinnallisesti elävät!

Pidä sinä aikuinen ihminen vain huoli omista pennosista ja elämästä ja elä niinkuin itse saarnaat ja anna muille vapaus elää omalla lailla.

Älä osallistu millään lailla vanhempiesi elämään jos se noin tökkii kun et saa määrätä...
[/quote]
hyvä, tajusit pointtini täysin! :) juuri siitä olikin kyse että minua v*tuttaa kun en saa määrätä vanhempiani. Nyt voin rauhassa elää omaa elämääni kun tajusit tämän.

Vierailija
11/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:40"]Mä en ymmärrä miks kaikki lyttää aloittajan tuntemukset. Vanhempien oma asia joo miten rahaa käyttää mut kyllä muaki ällöttäs jos rahasta ja kulutuksesta ois tullu omien vanhempien elämän pääsisältö. Asialle ei oo kai mitään tehtävissä. Ehkä vois sanoa suoraan että vanhemmissa tapahtunut muutos harmittaa ja toivoisit että voitais puhua jostain muustakin kuin tulevista hankinnoista.
[/quote]

No mitäpä jos siitä puhuu niille vanhemmille eikä täällä itke?

Vierailija
12/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku saa iloa törsäämisestä, kai se on parempi törsätä sitten. Useimmat vaan ovat jo keski-iässä päässeet yli tuosta vaiheesta.

Vierailija
13/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateusananakset kasvavat vitunreijissä näköjään todella kovaa tahtia.

Vierailija
14/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:55"]

Ei mua se haittaa, että rahaa käytetään, mutta jos esim mökki olisi ollut ihan normaalin kokoinen, säästyneet rahat olisi voinut käyttää vaikka hyväntekeväisyyteen.

[/quote]

Olen elämässäni nähnyt niin paljon hyväntekeväisorganisaatioiden toimintaa, että nykyään pidän jo vanhempiesi rahankäyttöä kaikkein parhaimpana muunkin yhteiskunnan kannalta. T. 25 vuotta kirjanpitäjänä.

Vierailija
15/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua ap.
Monista kommenteista huomaa miten raha,omaisuuden määrä ja tavara on tärkeetä just niinkun porukoilleskin.
Inhottavvaa minusta mutta minkäs tekkee.Tavara ja raha ei onneks tee onnelliseks:)

Vierailija
16/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oliko se ap:n oikea ongelma, että vanhemmat eivät näytä välittävän hänestä ja hänen murheistaan? Se on kovin ikävä asia, mutta kaipa joillakin ihmisillä vain empaattisuus ja välittäminen loppuu voimien puutteessa, tai sitä ei koskaan ole oikein oppinut läheisilleen näyttämään.

n57

Vierailija
17/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau! Kun on kyseessä rikkaiden ihmisten rahat, niin he saavat vaikka polttaa kaikki rahat. Jos on köyhä, niin silloin palstan kontrollifriilit määräävät sen viimeisen centinkin käytön.

Vierailija
18/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä miksi vaivaudun vastaamaan tällaiseen, mutta jos joku tulisi kertomaan minulle, että minun täytyisi jaella omia rahojani muille, niin en tasan tarkkan antaisi viittä senttiäkään. Jos iskee kivatyyppi-kohtaus, niin voin tarjota kahvit jollekin randomille tai auttaa kauppalaskussavaikka viidellä eurolla, mutta kenenkään käskystä en jaa omiani pois.

Vierailija
19/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:12"]

Mikä yleinen luulo nykyään on, että jos on rahaa niin sitä pitäisi sitten jaella ympäri kyliä eri hyvänntekeväisyyskohteisiin, ja jos se raha on itse tienattua, miksei siitä saisi nauttia itse? Jos vanhemmillasi on rahaa, niin anna heidän itse käyttää sitä miten huvittaa!

[/quote]

Ymmärrätkö edes aloituksen pointtia? Et näköjään? 

Kyse oli siitä että vanhempien elämä pyörii materian ympärillä eikä heitä mm. kiinnosta omat lapset pätkääkään. Heitä ei esimerkiksi kiinnosta oman lapsen tekemiset ja ajatukset vaan se minkä auton ne hankkii. Heitä ei kiinnosta mennä lapsensa luo kylään koska ne haluavat mennä shoppailemaan.

Ainoa millä on merkitystä on RAHA. 

Vierailija
20/65 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:52"]

En nyt tiedä miksi vaivaudun vastaamaan tällaiseen, mutta jos joku tulisi kertomaan minulle, että minun täytyisi jaella omia rahojani muille, niin en tasan tarkkan antaisi viittä senttiäkään. Jos iskee kivatyyppi-kohtaus, niin voin tarjota kahvit jollekin randomille tai auttaa kauppalaskussavaikka viidellä eurolla, mutta kenenkään käskystä en jaa omiani pois.

[/quote]

Luitko edes aloitusta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan