V*tuttaa kun vanhempani tuhlaavat rahaa ihan turhiin asioihin
Vanhempani ovat rikkaita, ja itseöni inhottaa kun rahaa tuhlataan kalliisiin autoihin, hienoon liian isoon mökkiin, asuntovaunuun, johon mahtuisi koko suku yms. Itse ajattelen niin, että kun minulla onnkatto pään päällä jaa ruokaa jääkaapissa, olen huomattavasti onnellisemmassa asemassa kuin iso osa maailman väestöstä. En ymmärrä, että jos rahaa on, niin sillä ei voida tehdä mitään muiden hyväksi. Vielä viitisen vuotta sitten vanhempani olivat ihan normaalituloisia ja muutos heissä on ollut melko suuri noihinnaikoihin. Nykyään kaikki pyörii vain rahan ja uusien tavaroiden ympärillä. Kaiken lisäksi nuo rahat ovat periaatteessa isäni, koska äiti on kotiäiti ja tuhlaa rahaa päivät vaatekaupoissa yms. Toivottavasti minusta ei ikinä tule tuollaista kuin vanhempani.
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:00"]Vanhempiesi rahankäyttö ei kyllä kuulu sinulle (koska perustarpeistasi huolehditaan), käytäthän omat rahasikin miten haluat. Ihan sama vaikka meno olisi kuinka uusrikkaiden rälläystä, se on vanhempiesi asia. Vetosit hyväntekeväisyyteen lahjoittamiselle, oletan että olet melko nuori tai ainakin vähän naiivi, eikä siinä sinänsä ole mitään vikaa, mutta lahjoita vaikka itse ylimääräiset varasi siihen? Moralisointi tällaisella asialla on vähän niin ja näin, varsinkin kun olet tyytyväinen kumminkin mökkiin (vaikka se liian iso onkin) ja varmaan muuhunkin ohessa olevaan?
[/quote]
olen aikuinen, itsenäinen, omillaan toimeen tuleva aikuinen. Lähinmä tuo kaikki tavara oksettaa minua, koska hinta siitä on se, että välit vanhempiini on huonontunutt niin paljon ihan vain sen vuoksi, että ei ole enää muuta kuin raha. Mökillä käyn vain kun on pakko, jouluisin.
[/quote]
Okei. Eli välien huononeminen on selvää seurausta varallisuuden kasvusta? Olen edelleen samaa mieltä, että asia ei ole sinun ärsyyntyä, etenkin kun olet jo aikuinen.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:57"]
Pointtini oli se, että vanhempieni elämä ei oikeasti enää pyöri kuin rahan ympärillä. Millään muulla ei ole enää väliä kuin sillä, mitä seuraavaksi ostetaan. Mun mielestä se on surullista vaikka te ette sitä ymmärräkään.
[/quote]
Todella surullista! Hehän voisivat ajatella muita ja lahjoittaa sinulle vuoden Goalla loistohotellissa.
Voi kyynel. Kyllä mua ainakin vituttais, jos mun vanhemmat pistäis rahaa hyväntekeväisyyteen.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:47"]
Vanhempani ovat rikkaita, ja itseöni inhottaa kun rahaa tuhlataan kalliisiin autoihin, hienoon liian isoon mökkiin, asuntovaunuun, johon mahtuisi koko suku yms. Itse ajattelen niin, että kun minulla onnkatto pään päällä jaa ruokaa jääkaapissa, olen huomattavasti onnellisemmassa asemassa kuin iso osa maailman väestöstä. En ymmärrä, että jos rahaa on, niin sillä ei voida tehdä mitään muiden hyväksi. Vielä viitisen vuotta sitten vanhempani olivat ihan normaalituloisia ja muutos heissä on ollut melko suuri noihinnaikoihin. Nykyään kaikki pyörii vain rahan ja uusien tavaroiden ympärillä. Kaiken lisäksi nuo rahat ovat periaatteessa isäni, koska äiti on kotiäiti ja tuhlaa rahaa päivät vaatekaupoissa yms. Toivottavasti minusta ei ikinä tule tuollaista kuin vanhempani.
[/quote]Tuo on normaalia nuorena ja uhmakkaana. Viimeistään 40 ikävuoteen mennessä susta tulee samanlainen kuin vanhempasi. Maailman suurta nälkäänäkevää köyhälistöä et edes muista ja huomaat yhä useammin ajattelevasi, että heidän ja muiden hätää kärsivien tilanne on heidän omaa syytään.
[/quote]
onko se hyvä asia että vanhemmiten tulee noin itsekkääksi?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:57"]Pointtini oli se, että vanhempieni elämä ei oikeasti enää pyöri kuin rahan ympärillä. Millään muulla ei ole enää väliä kuin sillä, mitä seuraavaksi ostetaan. Mun mielestä se on surullista vaikka te ette sitä ymmärräkään.
[/quote]
Miten se käytännössä häiritsee heidän (teidän) suhdetta? Siis konkreettisia esimerkkejä kiitos. Fakta on se ettei vanhempiesi rahankäyttö kuulu sinulle, omalla rahallasi saat tehdä sitten mitä haluat. Kuullostaa vähän anarkistiselta porvaristoa vastaan jupisemiselta tuo asetelmanne, oletko vielä nuori?
[/quote]
No ehkä isoin juttu on se, että kun yritän vaikka puhua äitini kanssa asioista,puhe kääntyy aina siihen, miten äiti on suunnitellut ostavansa uudet verhot keittiöön tms. Itselläni on takana vaikea elämänmuutos, ja tuntuisi, että äitiäni kiinnostaisi enemmän se, miten oma lapsi voi, kuin se, miten asuntoa aletaan nyt remontoimaan. Tässsä nyt yksi konkreettinen esimerkki.
Mikä yleinen luulo nykyään on, että jos on rahaa niin sitä pitäisi sitten jaella ympäri kyliä eri hyvänntekeväisyyskohteisiin, ja jos se raha on itse tienattua, miksei siitä saisi nauttia itse? Jos vanhemmillasi on rahaa, niin anna heidän itse käyttää sitä miten huvittaa!
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:57"]
Pointtini oli se, että vanhempieni elämä ei oikeasti enää pyöri kuin rahan ympärillä. Millään muulla ei ole enää väliä kuin sillä, mitä seuraavaksi ostetaan. Mun mielestä se on surullista vaikka te ette sitä ymmärräkään.
[/quote]
Todella surullista! Hehän voisivat ajatella muita ja lahjoittaa sinulle vuoden Goalla loistohotellissa.
[/quote]
voitko nyt pikkuhiljaa ymmärtää, että minua ei vanhempieni raha kiinnosta? Valitsisin sekuntiakaan miettimättä takaisin ne vanhemmat, jotka minulla oli aiemmin.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:57"]
[/quote]
[/quote]
voitko nyt pikkuhiljaa ymmärtää, että minua ei vanhempieni raha kiinnosta? Valitsisin sekuntiakaan miettimättä takaisin ne vanhemmat, jotka minulla oli aiemmin.
[/quote]
Vanhempies rahat, vanhempas päättää.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:57"]Pointtini oli se, että vanhempieni elämä ei oikeasti enää pyöri kuin rahan ympärillä. Millään muulla ei ole enää väliä kuin sillä, mitä seuraavaksi ostetaan. Mun mielestä se on surullista vaikka te ette sitä ymmärräkään. [/quote] Miten se käytännössä häiritsee heidän (teidän) suhdetta? Siis konkreettisia esimerkkejä kiitos. Fakta on se ettei vanhempiesi rahankäyttö kuulu sinulle, omalla rahallasi saat tehdä sitten mitä haluat. Kuullostaa vähän anarkistiselta porvaristoa vastaan jupisemiselta tuo asetelmanne, oletko vielä nuori? [/quote] No ehkä isoin juttu on se, että kun yritän vaikka puhua äitini kanssa asioista,puhe kääntyy aina siihen, miten äiti on suunnitellut ostavansa uudet verhot keittiöön tms. Itselläni on takana vaikea elämänmuutos, ja tuntuisi, että äitiäni kiinnostaisi enemmän se, miten oma lapsi voi, kuin se, miten asuntoa aletaan nyt remontoimaan. Tässsä nyt yksi konkreettinen esimerkki.
[/quote]
Uliuliuli. Valivalivali.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:57"]Pointtini oli se, että vanhempieni elämä ei oikeasti enää pyöri kuin rahan ympärillä. Millään muulla ei ole enää väliä kuin sillä, mitä seuraavaksi ostetaan. Mun mielestä se on surullista vaikka te ette sitä ymmärräkään. [/quote] Miten se käytännössä häiritsee heidän (teidän) suhdetta? Siis konkreettisia esimerkkejä kiitos. Fakta on se ettei vanhempiesi rahankäyttö kuulu sinulle, omalla rahallasi saat tehdä sitten mitä haluat. Kuullostaa vähän anarkistiselta porvaristoa vastaan jupisemiselta tuo asetelmanne, oletko vielä nuori? [/quote] No ehkä isoin juttu on se, että kun yritän vaikka puhua äitini kanssa asioista,puhe kääntyy aina siihen, miten äiti on suunnitellut ostavansa uudet verhot keittiöön tms. Itselläni on takana vaikea elämänmuutos, ja tuntuisi, että äitiäni kiinnostaisi enemmän se, miten oma lapsi voi, kuin se, miten asuntoa aletaan nyt remontoimaan. Tässsä nyt yksi konkreettinen esimerkki.
[/quote]
Uliuliuli. Valivalivali.
[/quote]
no tämä nyt vain on minulle vaikea asia. Deal with it.
Jotenkin haiskahtaa melkein samalta kuin 60-70-luvun taitteessa, kun varakkaiden lapset nousivat kapinaan vanhempia ja heidän elämäntapaansa vastaa. Silloin nuoriso oli niin kovin vakaumuksellista taistolaista, vaikka tovereiden silmän välttäessä nautittiin vanhempien varallisuudesta. Nyt nuoriso ei ehkä suoranaisesti enää ole taistolaisia, vaan vihervassareita, mutta ideologiassa on kuitenkin yläättävän paljon samaa. Niin se maailma muuttuu, Eskoseni, vai muuttuuko kuitenkaan?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:00"]Vanhempiesi rahankäyttö ei kyllä kuulu sinulle (koska perustarpeistasi huolehditaan), käytäthän omat rahasikin miten haluat. Ihan sama vaikka meno olisi kuinka uusrikkaiden rälläystä, se on vanhempiesi asia. Vetosit hyväntekeväisyyteen lahjoittamiselle, oletan että olet melko nuori tai ainakin vähän naiivi, eikä siinä sinänsä ole mitään vikaa, mutta lahjoita vaikka itse ylimääräiset varasi siihen? Moralisointi tällaisella asialla on vähän niin ja näin, varsinkin kun olet tyytyväinen kumminkin mökkiin (vaikka se liian iso onkin) ja varmaan muuhunkin ohessa olevaan?
[/quote]
olen aikuinen, itsenäinen, omillaan toimeen tuleva aikuinen. Lähinmä tuo kaikki tavara oksettaa minua, koska hinta siitä on se, että välit vanhempiini on huonontunutt niin paljon ihan vain sen vuoksi, että ei ole enää muuta kuin raha. Mökillä käyn vain kun on pakko, jouluisin.
[/quote]
Ei siellä ole mikään pakko edes jouluna käydä. Mun tilanne on toisin päin. Vanhemmat ei ymmärrä mun rahankäyttöä koska itse ovat eläneet lapsuutensa köyhissä perheissä ja ei heidän tulot mitkään suuret nytkään ole. Yhdessä mieheni kanssa ollaan onnistuttu kartuttamaan melko suuri varallisuus ja haluamme siitä nauttia ostamalla uusia autoja, veneitä, loma-asuntoja ym. Tarjouduimme jopa ostamaan vanhemmilleni ihan uuden auton 2000-luvun alun auton tilalle mutta ei heille kelvannut.
En juuri koskaan käy heillä kylässä tai soittele kun ainoa asia mistä jaksavat puhua on se kuinka käytämme rahaa. Sitä sitten jaksavat suvulle päivitellä että taas ne on jossain reissussa, taas on uusi auto, ja isompaan taloonkin piti muuttaa. Raivostuttavia tapauksia.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:05"]
[/quote]Tuo on normaalia nuorena ja uhmakkaana. Viimeistään 40 ikävuoteen mennessä susta tulee samanlainen kuin vanhempasi. Maailman suurta nälkäänäkevää köyhälistöä et edes muista ja huomaat yhä useammin ajattelevasi, että heidän ja muiden hätää kärsivien tilanne on heidän omaa syytään.
[/quote]
onko se hyvä asia että vanhemmiten tulee noin itsekkääksi?
[/quote]Ei ole, mutta se on myös inhimillistä ja kuuluu ikäänkuin ihmiselämän kehityksen kaareen. Tottakai aina on poikkeuksia, näkeehän sen monesta asiasta, mutta noinniinkuin karkea yleistys
Mä en ymmärrä miks kaikki lyttää aloittajan tuntemukset. Vanhempien oma asia joo miten rahaa käyttää mut kyllä muaki ällöttäs jos rahasta ja kulutuksesta ois tullu omien vanhempien elämän pääsisältö. Asialle ei oo kai mitään tehtävissä. Ehkä vois sanoa suoraan että vanhemmissa tapahtunut muutos harmittaa ja toivoisit että voitais puhua jostain muustakin kuin tulevista hankinnoista.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:11"]
[/quote]
Uliuliuli. Valivalivali.
[/quote]
no tämä nyt vain on minulle vaikea asia. Deal with it.
[/quote]
Tyhmin asia mihin rahaa voi tuhlata, on hyväntekeväisyys.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:47"]Ootte te etelän vetelät kyllä kieroon kasvaneita! "Ei saa niin isoa perintöä kun tuhlaa rahat" voi vitt# pitäkää päänne kiinni kun ette mistään mitään tiiä! Omaisuus ei ole kehä lll sisällä muutakuin rahaa??
[/quote]
Mä en asu lähelläkään kehä kolmosta ja mieluummin pyyhin perseeni satkun seteleillä, kun annan hyväntekeväisyyteen.
Ap, suurin osa ihmisistä on valitettavasti itsekkäitä ja sille asialle kukaan ei voi mitään. Sinä vaikutat hyvältä ihmiseltä, ja ymmärrän varsin hyvin, miksi sinusta tuntuu tuolta! Sinulla on oikeus tunteisiisi, vaikka täällä palstalla saatkin lyttäystä osaksesi.
Kuitenkin vanhempiesi rahankäyttö on heidän oma asiansa, ja sinä et voi oikein muuta, kuin ottaa heihin etäisyyttä ja varjella itseäsi tuolta kerskakulutukselta. Kyllä elämä heille opettaa, mikä itsekkyyden seuraus on: yksinäisyys. Elä sinä vain omien arvojesi mukaan jatkossakin, niin elämä palkitsee sinut ruhtinaallisesti mm. aidoilla ystävyyssuhteilla. :)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:21"]
Jotenkin haiskahtaa melkein samalta kuin 60-70-luvun taitteessa, kun varakkaiden lapset nousivat kapinaan vanhempia ja heidän elämäntapaansa vastaa. Silloin nuoriso oli niin kovin vakaumuksellista taistolaista, vaikka tovereiden silmän välttäessä nautittiin vanhempien varallisuudesta. Nyt nuoriso ei ehkä suoranaisesti enää ole taistolaisia, vaan vihervassareita, mutta ideologiassa on kuitenkin yläättävän paljon samaa. Niin se maailma muuttuu, Eskoseni, vai muuttuuko kuitenkaan?
[/quote]
Mun mies naureskelee sitä, miten hänen setänsä joskus 70-luvun alussa opiskelijana asui Ullanlinnassa isin ostamassa 3h+k asunnossa, josta huolehti palkattu siivooja. Setä oli kovasti sitä mieltä, että riistäminen on väärin ja kapitalismi alas. Hän ei ikinä oikeasti tajunnut, miten kiva oli ostaa Alkosta kallista punaviiniä halvan sijaan vaan oletti, että vallankumouksessa hän saa pitää kämppänsä ja kodinhoitajan. Nyt setä on eläkkeelle jäänyt menestynyt liikemies, joka ei voi ymmärtää, miksi ihmiset ei tee elämisensä vuoksi mitään vaan odottaa käsi ojossa yhteiskuntaa apuun.
[/quote]
Noin usein käy, kun aikaisemmin tavalliset työtätekevät pulliaiset saavat omaisuutta. Rahaa käytetään aivan turhanpäiväisiin asioihin.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:52"]
Niin. Ei kuulu sinulle, mihin kukanenkin rahansa käyttää, itse en ymmärrä taas sitä ettei rahaa käytetä mihinkään jos sitä on. Hyvää tekee suomen taloudelle sitäpaitsi :)
[/quote]
muttei ympäristölle... Jatkuva turha kulutus on kaikkea muuta kuin hyvä asia.