V*tuttaa kun vanhempani tuhlaavat rahaa ihan turhiin asioihin
Vanhempani ovat rikkaita, ja itseöni inhottaa kun rahaa tuhlataan kalliisiin autoihin, hienoon liian isoon mökkiin, asuntovaunuun, johon mahtuisi koko suku yms. Itse ajattelen niin, että kun minulla onnkatto pään päällä jaa ruokaa jääkaapissa, olen huomattavasti onnellisemmassa asemassa kuin iso osa maailman väestöstä. En ymmärrä, että jos rahaa on, niin sillä ei voida tehdä mitään muiden hyväksi. Vielä viitisen vuotta sitten vanhempani olivat ihan normaalituloisia ja muutos heissä on ollut melko suuri noihinnaikoihin. Nykyään kaikki pyörii vain rahan ja uusien tavaroiden ympärillä. Kaiken lisäksi nuo rahat ovat periaatteessa isäni, koska äiti on kotiäiti ja tuhlaa rahaa päivät vaatekaupoissa yms. Toivottavasti minusta ei ikinä tule tuollaista kuin vanhempani.
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:57"]Pointtini oli se, että vanhempieni elämä ei oikeasti enää pyöri kuin rahan ympärillä. Millään muulla ei ole enää väliä kuin sillä, mitä seuraavaksi ostetaan. Mun mielestä se on surullista vaikka te ette sitä ymmärräkään. [/quote] Miten se käytännössä häiritsee heidän (teidän) suhdetta? Siis konkreettisia esimerkkejä kiitos. Fakta on se ettei vanhempiesi rahankäyttö kuulu sinulle, omalla rahallasi saat tehdä sitten mitä haluat. Kuullostaa vähän anarkistiselta porvaristoa vastaan jupisemiselta tuo asetelmanne, oletko vielä nuori? [/quote] No ehkä isoin juttu on se, että kun yritän vaikka puhua äitini kanssa asioista,puhe kääntyy aina siihen, miten äiti on suunnitellut ostavansa uudet verhot keittiöön tms. Itselläni on takana vaikea elämänmuutos, ja tuntuisi, että äitiäni kiinnostaisi enemmän se, miten oma lapsi voi, kuin se, miten asuntoa aletaan nyt remontoimaan. Tässsä nyt yksi konkreettinen esimerkki.
[/quote]
Uliuliuli. Valivalivali.
[/quote]
Onko sulla noin surkea perhe?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:52"]
En nyt tiedä miksi vaivaudun vastaamaan tällaiseen, mutta jos joku tulisi kertomaan minulle, että minun täytyisi jaella omia rahojani muille, niin en tasan tarkkan antaisi viittä senttiäkään. Jos iskee kivatyyppi-kohtaus, niin voin tarjota kahvit jollekin randomille tai auttaa kauppalaskussavaikka viidellä eurolla, mutta kenenkään käskystä en jaa omiani pois.
[/quote]
Jos olet rikas, niin tämä on hyve.
Jos olet köyhä, niin silloin kerrot kaikki tulosi täällä palstalla ja käytät ne tasan tarkkaan siihen, mitä sinulle täällä kerrotaan.
Vanhempiesi rahojenkäyttö ei kuulu sinulle. Ymmärrän, että vituttaa, kun tuhlaavat rahat eli et tule saamaan niin isoa perintöä. Mutta silti se ei kuulu sinulle.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:50"]Vanhempiesi rahojenkäyttö ei kuulu sinulle. Ymmärrän, että vituttaa, kun tuhlaavat rahat eli et tule saamaan niin isoa perintöä. Mutta silti se ei kuulu sinulle.
[/quote]
et ehkä ihan tajunnut pointtiani joten antaapa olla...
Niin. Ei kuulu sinulle, mihin kukanenkin rahansa käyttää, itse en ymmärrä taas sitä ettei rahaa käytetä mihinkään jos sitä on. Hyvää tekee suomen taloudelle sitäpaitsi :)
Ei mua se haittaa, että rahaa käytetään, mutta jos esim mökki olisi ollut ihan normaalin kokoinen, säästyneet rahat olisi voinut käyttää vaikka hyväntekeväisyyteen.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:50"]Perintöjä ootellessa...
[/quote]
No ei oo käynyt mielessä kun tuskin tulee eteen vielä moneen kymmeneen vuoteen, vanhempani ovat sen verran nuoria.,
Mitä ikäluokkaa vanhempasi on?
Äitini on 50 -luvulla syntynyt ja lapsuutensa äärimmäisessä köyhyydessä elänyt. Sitten kun 90 -luvun laman jälkeen alkoi mennä todella hyvin, hänellä kesti monta vuotta vielä senkin jälkeen ymmärtää, että meillä on sitä rahaa, riittävästi. Että kyllä voi ostaa ihan hyvillä mielin uusia kesävaatteita ja uudet sandaalit.
Sitten meni siihen, että ostettiin ihan mitä vaan koska "pystyttiin". Mitä lie jalkakylpyammeita ja hierontalaitteita (ei sentään tv-shopista vaan ihan normikaupasta).
Mä taas olen tyytyväinen siihen mitä mulla on. Ei ole tarvetta tavaroilla pönkittää yhtään mitään.
Kuules nyt lapsi. Säästä itse omat rahasi ja jaa ne sitten hyväntekeväisyyteen. Sinulla ei todellakaan ole edes oikeutta marista vanhempiesi rahankäytöstä.
Pointtini oli se, että vanhempieni elämä ei oikeasti enää pyöri kuin rahan ympärillä. Millään muulla ei ole enää väliä kuin sillä, mitä seuraavaksi ostetaan. Mun mielestä se on surullista vaikka te ette sitä ymmärräkään.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:57"]Kuules nyt lapsi. Säästä itse omat rahasi ja jaa ne sitten hyväntekeväisyyteen. Sinulla ei todellakaan ole edes oikeutta marista vanhempiesi rahankäytöstä.
[/quote]
ihan aikuinen nainen olen...
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:55"]
Ei mua se haittaa, että rahaa käytetään, mutta jos esim mökki olisi ollut ihan normaalin kokoinen, säästyneet rahat olisi voinut käyttää vaikka hyväntekeväisyyteen.
[/quote]
JooJooJoo :)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:57"]Kuules nyt lapsi. Säästä itse omat rahasi ja jaa ne sitten hyväntekeväisyyteen. Sinulla ei todellakaan ole edes oikeutta marista vanhempiesi rahankäytöstä.
[/quote]
ymmärrän nyt, miksi maailmassa on paljon pahaa...
Vanhempiesi rahankäyttö ei kyllä kuulu sinulle (koska perustarpeistasi huolehditaan), käytäthän omat rahasikin miten haluat. Ihan sama vaikka meno olisi kuinka uusrikkaiden rälläystä, se on vanhempiesi asia. Vetosit hyväntekeväisyyteen lahjoittamiselle, oletan että olet melko nuori tai ainakin vähän naiivi, eikä siinä sinänsä ole mitään vikaa, mutta lahjoita vaikka itse ylimääräiset varasi siihen? Moralisointi tällaisella asialla on vähän niin ja näin, varsinkin kun olet tyytyväinen kumminkin mökkiin (vaikka se liian iso onkin) ja varmaan muuhunkin ohessa olevaan?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:57"]Pointtini oli se, että vanhempieni elämä ei oikeasti enää pyöri kuin rahan ympärillä. Millään muulla ei ole enää väliä kuin sillä, mitä seuraavaksi ostetaan. Mun mielestä se on surullista vaikka te ette sitä ymmärräkään.
[/quote]
Miten se käytännössä häiritsee heidän (teidän) suhdetta? Siis konkreettisia esimerkkejä kiitos. Fakta on se ettei vanhempiesi rahankäyttö kuulu sinulle, omalla rahallasi saat tehdä sitten mitä haluat. Kuullostaa vähän anarkistiselta porvaristoa vastaan jupisemiselta tuo asetelmanne, oletko vielä nuori?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:00"]Vanhempiesi rahankäyttö ei kyllä kuulu sinulle (koska perustarpeistasi huolehditaan), käytäthän omat rahasikin miten haluat. Ihan sama vaikka meno olisi kuinka uusrikkaiden rälläystä, se on vanhempiesi asia. Vetosit hyväntekeväisyyteen lahjoittamiselle, oletan että olet melko nuori tai ainakin vähän naiivi, eikä siinä sinänsä ole mitään vikaa, mutta lahjoita vaikka itse ylimääräiset varasi siihen? Moralisointi tällaisella asialla on vähän niin ja näin, varsinkin kun olet tyytyväinen kumminkin mökkiin (vaikka se liian iso onkin) ja varmaan muuhunkin ohessa olevaan?
[/quote]
Komppaan täysin.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:00"]Vanhempiesi rahankäyttö ei kyllä kuulu sinulle (koska perustarpeistasi huolehditaan), käytäthän omat rahasikin miten haluat. Ihan sama vaikka meno olisi kuinka uusrikkaiden rälläystä, se on vanhempiesi asia. Vetosit hyväntekeväisyyteen lahjoittamiselle, oletan että olet melko nuori tai ainakin vähän naiivi, eikä siinä sinänsä ole mitään vikaa, mutta lahjoita vaikka itse ylimääräiset varasi siihen? Moralisointi tällaisella asialla on vähän niin ja näin, varsinkin kun olet tyytyväinen kumminkin mökkiin (vaikka se liian iso onkin) ja varmaan muuhunkin ohessa olevaan?
[/quote]
olen aikuinen, itsenäinen, omillaan toimeen tuleva aikuinen. Lähinmä tuo kaikki tavara oksettaa minua, koska hinta siitä on se, että välit vanhempiini on huonontunutt niin paljon ihan vain sen vuoksi, että ei ole enää muuta kuin raha. Mökillä käyn vain kun on pakko, jouluisin.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:47"]
Vanhempani ovat rikkaita, ja itseöni inhottaa kun rahaa tuhlataan kalliisiin autoihin, hienoon liian isoon mökkiin, asuntovaunuun, johon mahtuisi koko suku yms. Itse ajattelen niin, että kun minulla onnkatto pään päällä jaa ruokaa jääkaapissa, olen huomattavasti onnellisemmassa asemassa kuin iso osa maailman väestöstä. En ymmärrä, että jos rahaa on, niin sillä ei voida tehdä mitään muiden hyväksi. Vielä viitisen vuotta sitten vanhempani olivat ihan normaalituloisia ja muutos heissä on ollut melko suuri noihinnaikoihin. Nykyään kaikki pyörii vain rahan ja uusien tavaroiden ympärillä. Kaiken lisäksi nuo rahat ovat periaatteessa isäni, koska äiti on kotiäiti ja tuhlaa rahaa päivät vaatekaupoissa yms. Toivottavasti minusta ei ikinä tule tuollaista kuin vanhempani.
[/quote]Tuo on normaalia nuorena ja uhmakkaana. Viimeistään 40 ikävuoteen mennessä susta tulee samanlainen kuin vanhempasi. Maailman suurta nälkäänäkevää köyhälistöä et edes muista ja huomaat yhä useammin ajattelevasi, että heidän ja muiden hätää kärsivien tilanne on heidän omaa syytään.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 10:57"] Pointtini oli se, että vanhempieni elämä ei oikeasti enää pyöri kuin rahan ympärillä. Millään muulla ei ole enää väliä kuin sillä, mitä seuraavaksi ostetaan. Mun mielestä se on surullista vaikka te ette sitä ymmärräkään. [/quote] Todella surullista! Hehän voisivat ajatella muita ja lahjoittaa sinulle vuoden Goalla loistohotellissa. [/quote] voitko nyt pikkuhiljaa ymmärtää, että minua ei vanhempieni raha kiinnosta? Valitsisin sekuntiakaan miettimättä takaisin ne vanhemmat, jotka minulla oli aiemmin. [/quote] Vanhempies rahat, vanhempas päättää.
[/quote]
Lue aloitus!!!!!
Ketään ei kiinnosta vanhempien rahat.