Himosäästäjä Päivi Rantanen säästi 10 000€ vuodessa
On kotihoidontuella. Koskaan vaan sen haastatteluissa ei kerrota miehen tuloja. Vaikuttaahan nekin, paljonko pystyy säästämään.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tämä on tämä tyyppi. Itse en oikein jaksa tuollaista kituuttamista, jos se ei ole pakollista, vaan haen tasapainoa säästeliäisyyden ja elämästä nauttimisen välillä.
No mutta eihän se tarkoita sitä etteikö säästäminen olisi mahdollista jos haluaa.
Täällä pitää kateuksissa päästä valittamaan. Jokainen elää elämäänsä just niinkuin haluaa. Ihan jokainen voi säästää jos haluaa. Jos ei, niin muiden säästämisen ei luulisi hetkauttavan.
Ihan turha valittaa ettei rahat riitä, jos ei ole valmis muutoksiin tai on tyytyväinen siihen ettei ne riitä.
Säästämiskejuihin tulee aina ihmisiä kertomaan, etteivät juuri he haluaisi säästää, koska haluavat "nauttia" elämästä :) Yksi nautinto on ravintolassa syöminen. Oikeasti ravintolaruoka ei ole kummoista. Yhden annoksen hinnalla saa kassillisen ruokaa kaupasta. Ja olen syönyt ihan "huippuravintoloissakin". Suurin syy ravintolasyömiseen on laiskuus (sinänsä ihan hyvä syy) ja vaikkapa statuksen osoittaminen. Ravintolaan pitää pukeutua edes hieman paremmin kuin niihin kotiverkkareihin ja sitten pitää hankkiutua sinne kävellen, julkisilla tai autolla. Eli koko homma maksaa yhtä paljon kuin viikon ruuat ja aikaa kuluu monta tuntia. Ja kaikki sen takia, että voi sanoa "nautiskelevansa" elämästä. Kahvilassa istuminen on hauskempaa ja halvempaa, jos kohta sinnekin saa rahaa kulumaan, jos jatkuvasti käy.
Näin kirjoittaa ihminen joka ei ole koskaan syönyt tajunnanräjäyttävää ruokaa siellä ravintolassa. Sellaista mitä ei kotona pysty loihtimaan. Makuelämyksiä, mausteita, sävyjä jotka eivät ole edes käyneet mielessä. Siitä maksan, mielelläni. Se raha ei voisi mennä parempaan tarkoitukseen. Matkustankin suurimmaksi osaksi ruoan takia, sitä odotan matkoiltani aina eniten.
Mutta jos näin ei koe, niin totta kai joku tavisravintola-annos on aikatylsää ja rahan tuhlausta. (Pointtiasi hienostelusta en tajua, ei ravintolassa käyminen ole enää vuosikymmeniin ollut merkki statuksesta. Ja joskus ne parhaat elämykset saa rupusemmista ruokapaikoista.)
T. Henkilö jonka suurin nautinto elämässä on ruokas (kyllä, ruoka on parempaa kuin seksi)
Ehkä olet sitten sellainen ihminen, jolla se ravintolaan laitettu raha ei mene hukkaan. Tiedän jokusen laisesi. Ulkomaanmatkat suunnitellaan "makuelämysten" mukaan jne. Eikä siinä mitään. Jokainen valitsee mihin rahansa laittaa. Väitän silti, että osalle ihmisistä ravintolassa käyminen on statusjuttu. Samoin se voi olla romanttinen kokemus, jota toivotaan. Aika harvoin se siellä istuminen kuitenkaan romanttistakaan on. Ja olen käynyt oikein hienoissa ravintoloissa sekä ulkomailla, että kotimaassa. Ei vain ole tajunta räjähtänyt. Tietysti, mitä kovempi nälkä, sitä parempaa se ruoka on. Ja tykkään kyllä ruuasta itsekin. Mutta eihän se nyt seksille vertoja vedä, vaikka olisi minkälainen michelin-mies niitä kastikeviiruja siihen lautaselle piirtelemässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ulkonäköön panostamista jos pesee hiukset kerta viikkoon,kulkee samoissa vaatteissa,ei harrasta mitään.
Määrittele "ulkonäköön panostaminen". Sanonta, joka taatusti tarkoittaa ihan eri asioita eri ihmisille. Jollekin se voi tarkoittaa, että laittaa puhtaat alusvaatteet joka päivä ja kampaa hiukset. Toiselle sitä, että hommaa rakennekynnet, hakee raidat joka kuudes viikko ja sellaiset "luonnolliset" huulitäytteet. Tiedän itse, kumpi panostus minusta tuottaa nätimmän ja terveemmän vaikutelman...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se on säästää kun tulot kotiäitinä enemmän kuin työssäkäyvällä.
Tämä Päivi ei ymmärrä sitä että on mahdoton säästää jos tuloina työmarkkinatuki ja lapsilisät. Tätä joku kerran häneltä kysyi niin vastaus oli todella ylimielinen.Miksei pysty säästämään? Oikein hyvin pystyy kun säästää vaan.
Ei muuta kuin blogi tai insta pystyyn. Oikeasti tarvittaisiin tällaista. Päivi yms on vain rikkaille.
Eipä kiinnosta some-elämä.
kannattaa kiinnostua, jos on rahasta pulaa, somella monet saattaa tienata viisinumeroisia lukuja kuukaudessa.
Jos ruokavinkit on hyvin säilyvä majoneesi ja kanasäilyke niin siinä vaan säästäkööt. Maksan mielummin enemmän, että saan syödä hyvistä raaka-aineista tehtyä ruokaa
Minä en edes tienaa vuodessa noin paljon.
Eikös ole kyse nettovarallisuuden kasvusta siinä 10.000:ssa ei rahasta?
Varat-velat=nettovarallisuus
Meidän säästöt olisi vuodessa n. 9000 ja ihan vain sillä, että lyhennetään talolainaa.
On sillä Päivillä ihan hyviäkin pointteja, mutta vähän liian lujaa taitaa nyt mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se on säästää kun tulot kotiäitinä enemmän kuin työssäkäyvällä.
Tämä Päivi ei ymmärrä sitä että on mahdoton säästää jos tuloina työmarkkinatuki ja lapsilisät. Tätä joku kerran häneltä kysyi niin vastaus oli todella ylimielinen.Eihän tuollaisesta pysty säästämään.
Eihän lapsilisät edes ole sun rahaa vaan lasten. Ne nyt ainakin pitäisi säästää lapsille. Sit jättää vaikka 20 ripsarin ostamatta ja laittaa sen säästöön, säästetty. Hyvin yksinkertaista.
Jos ei pysty säästämään, elää yli varojensa.
Elää yli varojen kun tulot 870e?
Kyllä, elää yli varojensa, jos rahaa ei jää säästöön. Vaikka tulot olisi 400, kuten opiskelija-aikana. Mä säästin opintotuestakin.
Sulla riitti 400e ruokaan, asumiseen, sähköön, lasten vaatteisiin, lääkkeisiin, bensaan jne?
Ei mulla lapsia opiskelijana ollut, mutta kyllä, riitti.
No ihan turhaan sitten vertaat.
Miten niin turhaan? 400 ilman lapsia ja 870 lasten kanssa, täysin sama asia.
Voi Jeesus.
Mitä Jeesuksella on asian kanssa tekemistä? Väitätkö, että sun lapset kuluttaa enemmän kuin aikuinen? 870 on tli kaksinkertainen summa kuin 400.
Oikeastiko olet sitä mieltä että 870e riittää lapsiperheessä? Eihän tuo summa riitä kuin lainaan ja sähkölaskuun.
Aivan, eli elätte yli varojenne. Miksi sulla on asuntolaina, jos sulla ei ole varaa sitä lyhentää?
Miten niin ei ole varaa lyhentää?
Laina on paljon pienempi kuin mikään vuokra.
Miksikö on laina? No siksi kun olen ostanut tämän silloin kun olin vakityössä.No ei ole varaa lyhentää, jos rahaa ei jää elämiseen. Asunnot on ihan myytävissä. Asumistuesta kuullut?
Se nyt vaan on ihan fakta, että turha valittaa, kun vaihtiehtojakin on.
Laina maksetaan aina ensin.
Asumistukea ei saada.
Töihin menen heti kun onnistun työpaikan saamaan.Niin, mutta vallan hyvin 870 jäisi vielä säästöönkin eri tavalla elämällä. Sehän se pointti koko ajan on ollut.
Yleensä tällä palstalla huudetaan että lapsiperheessä täytyy olla vähintään 5000e tulot että pärjää. Nyt mun pitäis näillä tuloilla pärjätä ja saada säästöönkin.
Ootte kyllä hauskoja.Ja millä eri tavalla elämällä jäisi säästöön?
Vuokralla, pienemmässä, tukien kanssa, luopumalla autosta, järkeistämällä jne. jne. Paljon vähemmälläkin ihmiset elättää itsensä ja lapsensa, sun ulina on noloa.
Meillä jää rahaa helposti säästöön, säästämättä. Meidän ei tarvitse laskea rahojamme ja jopa minä tajuan, että jos jokin muuttuisi rahatilanteessa, pitäisi toimia eikä valittaa.
Auto on pakko olla.
Vuokrat on vähintään 600e, laina on paljon pienempi ja loppuu kohta.
Kuinka paljon teidän tulot on?Ei meidän tuloilla ole väliä tässä keskustelussa. Mulla ei ole aitoa, ei edes ajokorttia. Miehellä on auto, mutta töissä hän ei sillä käy. Miksi auto on pakollinen?
Hyvähän se on ilkkua kun tulot monta tonnia.
Maalla auto on pakko olla.Maalla mekin asutaan, toki Helsingin kupeessa. Miksi se auto on pakollinen?
Et ymmärrä miksi maalla auto on pakollinen?
En, en tosiaankaan.
No millä minä käyn ilman autoa kaupassa, apteekissa, labrassa, lääkärissä, auttamassa vanhempiani, lasten harrastuksissa, ostamassa lapsille kengät/vaatteet jne?
No jalat on keksitty ja kai sielläkin bussit kulkee. Mä olen hoitanut kaiken tuon ja vähän päälle kävellen, pyörällä, bussilla koko ajan.
Tää on joko trolli tai aivan v!t*n tyhmä ihminen, tosin ekakin on sama. Joten tämä avautuminen on melko turhaa, mutta teen sen silti. Julkinen liikenne on muualla Suomea aivan pa5k aa. Vanhemmat asuvat Petäjäveden kuntaan kuuluvassa kylässä Jyväskylän kupeessa ison Suomen läpi menevän tie 23 varrella, niin montako niitä linja-autoa menee siitä päivän aikana arkisin? 5kpl. Mitä jos menet 6-7 töihin, niin millä menet kun se ensimmäinen on siinä seiskan aikaan siinä pysäkillä minne muuten pitää kävelläkin se 1,5km? Entä jos pääset töistä 17:00 niin millä tulet? No taksilla, maksaa 70, No sinun ratkaisua, niin kävele ite JOKA PÄIVÄ tai aja pyörällä 27-30km suuntaansa räntä/lumisateessa kun ohi painaa jatkuvalla syötöllä enimmäkseen rekkaa 80kmh 50cm päästä ja piennarta ole kuin 20cm. Siitä kaikki hiekat ja muut pa5k at naamalle ja äkkinäinen kaatuu pelkästä ilmanpaineesta nurin mikä rekasta tulee t. KOKEMUSTAA ON. Mitäs sitten, jos joutuu viikonloppuisin käymään jossain, mites ne linja-autot menikään? No niitä EI MENE. Myös se lähikauppa on siinä Petäjäveden kylällä 10km päässä. Nämä välimatkat on pieniä, emmekä päässeet vasta kun 300km ylös Helsingistä ja julkista liikennettä ei pahemmin ole ja tämäkin vähä katoaa kokonaan kun mennään 500km ylös ja välimatkat pitenee entisestään. Niin mihin sitä autoa tarvitsee ihmettelee joku idiootti Jokelasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän puutostauteja lapsilla on?
Veikkaan ettei tasan tarkkaan yhtään mitään. En ole Päivi, mutta ärsyttää nämä jotka jopa syövät yli varojen, ettei vaan tule puutostiloja. Suomessa harvoin kenelläkään mitään puutostiloja on kellään, poislukien ehkä jotkut deekut jotka ei oikeasti syö juuri mitään. Päivin perheessä syödään ihan normaalia kotiruokaa, paljon -60 % ilta-alesta ostettua. Hedelmiä, vihannneksia on päivittäin. Veikkaan että syövät paljon terveellisemmin kuin moni muu perhe.
Mä olen tismalleen sun kanssa samaa mieltä! Paljon kasviksia, itse tehtyä leipää ja vain vähän herkkuja. Miten ihmeessä joku saa tästä yhtälöstä puutostaudit?
Minusta Päivin tili on kiva. Sitä en ymmärrä vaan, että kuvitteleeko joku oikeasti, että tilejä pitävät ihmiset jakavat koko päivän sisällön tilinsä. Jos mulla olisi vaikka puutarha-aiheinen tili, niin totta kai mä jakaisin siellä aiheeseen sopivaa sisältöä ja jättäisin muun sisällön pois. Hän pitää säästöaiheista blogia, niin totta hitossa hän jakaa siellä sisältöä mikä herättelee ajatuksia säästämisestä ja kertoo omia vinkkejään. Mistä te tiedätte mitä postauksiin ulkopuolisessa elämässä tapahtuu? Ja mitä se teille edes kuuluu? Onko somettaja jotenkin tilivelvollinen teille kaikesta elämästään? Hän jakaa ja minä ainakin seuraan. Hyviä ajatuksia herättelemään omaakin rahankäyttöä. Ilmeisesti myös te muutkin seuraatte, kun osaatte näin tarkkaan täällä kommentoida. Ja silloin tili on saavuttanut tarkoituksensa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tämä on tämä tyyppi. Itse en oikein jaksa tuollaista kituuttamista, jos se ei ole pakollista, vaan haen tasapainoa säästeliäisyyden ja elämästä nauttimisen välillä.
No mutta eihän se tarkoita sitä etteikö säästäminen olisi mahdollista jos haluaa.
Täällä pitää kateuksissa päästä valittamaan. Jokainen elää elämäänsä just niinkuin haluaa. Ihan jokainen voi säästää jos haluaa. Jos ei, niin muiden säästämisen ei luulisi hetkauttavan.
Ihan turha valittaa ettei rahat riitä, jos ei ole valmis muutoksiin tai on tyytyväinen siihen ettei ne riitä.
Säästämiskejuihin tulee aina ihmisiä kertomaan, etteivät juuri he haluaisi säästää, koska haluavat "nauttia" elämästä :) Yksi nautinto on ravintolassa syöminen. Oikeasti ravintolaruoka ei ole kummoista. Yhden annoksen hinnalla saa kassillisen ruokaa kaupasta. Ja olen syönyt ihan "huippuravintoloissakin". Suurin syy ravintolasyömiseen on laiskuus (sinänsä ihan hyvä syy) ja vaikkapa statuksen osoittaminen. Ravintolaan pitää pukeutua edes hieman paremmin kuin niihin kotiverkkareihin ja sitten pitää hankkiutua sinne kävellen, julkisilla tai autolla. Eli koko homma maksaa yhtä paljon kuin viikon ruuat ja aikaa kuluu monta tuntia. Ja kaikki sen takia, että voi sanoa "nautiskelevansa" elämästä. Kahvilassa istuminen on hauskempaa ja halvempaa, jos kohta sinnekin saa rahaa kulumaan, jos jatkuvasti käy.
Minä olen elämäni aikana syönyt niin paljon ravintoloissa, ettei mene enää kategoriaan haluan nauttia. Ymmärrän toki, että se on speciaalihetki jos kerran pari vuodessa pääsee. Oikeasti niissä on yleensä se seura mistä nauttii, ei itse ruoka.
Itsellä 1600e/kk nettopalkka ja vuokra 720e. Ennen ei ollut mitään toivoa säästää penniäkään, mutta ajattelin sitten kun näitä tarinoita lukea niin kokeilla. https://www.taloustaituriksi.com/ Lukasin läpi näitä vinkkisivuja ja aattelin, että eipä tässä mitään häviä. Sain ekana kk 400e melkein säästöön, mutta oli kyllä vähän turhan kituutusta. Mutta nyt vähän löysemmin ottanut ja silti 100-300e jäänyt per kk vaikka nyt kulutkin noussut ruuassa yms. Kyllä se vaan ainakin omalla kohdalla oli, että kulutustottumukset oli ihan pielessä vaikkei itse sitä älynnyt ajatella. Esim lähi Sale oli kovassa käytössä. Ei tuolla nyt 10 000e tehdä ihan hetkeen, mutta jos ees tonni tai pari ois ylimäärästä niin hyvä sekin. Yksin asuva siis olen.