Ravintolassa pihvin tilaaminen kertoo ihmisestä yllättävän paljon
Ravintolassa usein pihvin tilaava ihminen on tylsä, kaavoihin kangistunut, lapsen makuaistin omaava, uusia kokemuksia pelkäävä nössykkä. Sai taas nauraa itsekseen pään sisällä äsken laadukkaassa ravintolassa, kun viereisen pöydän naiskaksikko tilasivat molemmat itselleen pihvit. Melkein repesin nauruun, kun toinen heistä pyysi vielä pihvinsä kypsänä. Medium- :n jälkeenhän pihvi on käytännössä yhtä mautonta kuin jauheliha.
En haluaisi koskaan ystävystyä tai työskennellä sellaisen ihmisen kanssa, joka tilaa (melkein) aina ravintolassa pihvin. Se kertoo mielestäni todella paljon negatiivista ihmisen sielunmaisemasta.
Kommentit (62)
Ehkä tekee mieli hyvää punaviiniä ja tilaa siksi pihvin, että saa viini nautintonsa samalla. Itse voisin kyllä tykätä kalasta enemmän.
Itsehän en kaveeraa ihmisten kanssa jotka kaupassa maksavat pankkikortilla. Kertoo niin heidän sielunmaisemistaan.... Ei päivää!
En ymmärrä miksi minun pitäisi välittää siitä, mitä joku muu minusta ajattelee?
Toisaalta en myöskään ymmärrä, miksi niin moni ala-arvoinen ravintola pysyy pystyssä? On raakapakastetta, on purkki- ja pakastevihannesta. On valmiskastikkeita (ne maistaa ihan oikeasti heti) ja eräässä paikassa jopa tarjoiltiin uudelleen lämmitettyä pestopastaa kuivan kanan kanssa.
Ja toisaalta moni ei-ketjupaikka menee pilaamaan klassiset annokset. Miksi? Pasta carbonaraan EI tule kermaa ja pizzaan taas yleensä pitäisi laittaa enemmän kuin kaksi siivua ilmakuivattua kinkkua tai kaksi palloa mozzarellaa. Puhumattakaan ns. hienommista aterioista. Kasvikset ylikypsiä, makuja lautasella ihan liikaa.
Äh. Ärsyttävä Suomi. (Toisaalta rakastan hämäläistä pitopöytää, onneksi on sentään joulun aika).
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 20:02"]
En ymmärrä miksi minun pitäisi välittää siitä, mitä joku muu minusta ajattelee?
Toisaalta en myöskään ymmärrä, miksi niin moni ala-arvoinen ravintola pysyy pystyssä? On raakapakastetta, on purkki- ja pakastevihannesta. On valmiskastikkeita (ne maistaa ihan oikeasti heti) ja eräässä paikassa jopa tarjoiltiin uudelleen lämmitettyä pestopastaa kuivan kanan kanssa.
Ja toisaalta moni ei-ketjupaikka menee pilaamaan klassiset annokset. Miksi? Pasta carbonaraan EI tule kermaa ja pizzaan taas yleensä pitäisi laittaa enemmän kuin kaksi siivua ilmakuivattua kinkkua tai kaksi palloa mozzarellaa. Puhumattakaan ns. hienommista aterioista. Kasvikset ylikypsiä, makuja lautasella ihan liikaa.
Äh. Ärsyttävä Suomi. (Toisaalta rakastan hämäläistä pitopöytää, onneksi on sentään joulun aika).
[/quote]
Äh uudestaan. Piti siis vielä lisätä loppuun, että kaiken sen keskinkertaisen ruoan keskellä joku suomalainen jaksaa vielä snobeilla jollakin pihvin kypsyydellä. En kestä.
Ap kävi varmaan Rossossa. Tai vielä pahempaa, on siellä tarjoilijana?
Minä otan aina broileria vuohenjuustolla. Rakastan sitä. Pihviä en ota, koska mies osaa tehdä mainioita pihviruokia kotona.
Tunteeko ap nuo moukat hyvinkin, jos osaa sanoa, että he aina ottavat pihvin?
Tämä oli provo!! Halusin vain testata, miten tyhmään provoon lähdette mukaan. Luulin, että tämä olisi aika ilmiselvä. T. Ap
Mä syön useinkin pihvin ravintolassa. Johtuu siitä, että haluan myös samalla ne ranskalaiset eli ällön rasva-annoksen. Johtuu siitä, etten halua kotona rasvoissa ruokia juuri käristellä. Lisäksi kun lihan pyytää kypsänä se on ainakin hygieenisempää ja varsinkin jos paikka on sellainen, missä näkee, kuinka ruoka tehdään niin mikäs sen parempaa. Miettikää vaikkapa sushin valmistustapaa tai salaattien pilkkomista, siinä hygieniariskit kasvaa suuriksi. Teen salaatit pääsääntöisesti aina kotona.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:00"]
Ravintolassa usein pihvin tilaava ihminen on tylsä, kaavoihin kangistunut, lapsen makuaistin omaava, uusia kokemuksia pelkäävä nössykkä. Sai taas nauraa itsekseen pään sisällä äsken laadukkaassa ravintolassa, kun viereisen pöydän naiskaksikko tilasivat molemmat itselleen pihvit. Melkein repesin nauruun, kun toinen heistä pyysi vielä pihvinsä kypsänä. Medium- :n jälkeenhän pihvi on käytännössä yhtä mautonta kuin jauheliha.
En haluaisi koskaan ystävystyä tai työskennellä sellaisen ihmisen kanssa, joka tilaa (melkein) aina ravintolassa pihvin. Se kertoo mielestäni todella paljon negatiivista ihmisen sielunmaisemasta.
[/quote]
Ja tämä kirjoitus kertoi kaiken olennaisen sinusta, ei jatkoon!
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:23"]
jos tykkää kypsästä lihasta, niin sitten kannattaa syödä possua tai kanaa.
[/quote]
Tuo on pelkkä käytännön sanelema pakko eikä mikään hyve. Teoriassa sun pitäisi vaatia se possu ja kanakin puolikypsänä ja hoitaa mahdollinen terveyshaitta jollakin muulla tavalla. Mä saan lopputulokseksi oikea kypsyysaste on pelkkä kulttuurinen rakennelma eikä perustu lähtökohtaisesti makuun tai ainakaan mihinkään korkeampiin arvoihin. Eiköhän ensisijainen lähtökohta ole ollut nopea jopa alle minuutin valmistustapa joka säästää kustannuksia ja aikaa kaupallisessa valmistuksessa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 20:28"]
jos tykkää kypsästä lihasta, niin sitten kannattaa syödä possua tai kanaa.
[/quote]
Tuo on pelkkä käytännön sanelema pakko eikä mikään hyve. Teoriassa sun pitäisi vaatia se possu ja kanakin puolikypsänä ja hoitaa mahdollinen terveyshaitta jollakin muulla tavalla. Mä saan lopputulokseksi oikea kypsyysaste on pelkkä kulttuurinen rakennelma eikä perustu lähtökohtaisesti makuun tai ainakaan mihinkään korkeampiin arvoihin. Eiköhän ensisijainen lähtökohta ole ollut nopea jopa alle minuutin valmistustapa joka säästää kustannuksia ja aikaa kaupallisessa valmistuksessa.
[/quote]
Ai ranskalaisittain lähtökohtana on ollut nopea valmistustapa? Montako kypsyysastetta heillä onkaan? Aika monta palautettua pihviä, jos kypsyysaste heittää vähän enemmän. Eikä ranskalaisilla se ateriointikaan ole mikään vartin tankkaustuokio niinkuin monilla suomalaisilla.
Jos et ole oppinut kypsyysasteen merkitystä hyvän lihan makuun, et varmasti osaa ymmärtää sitä eroa. Ero on kuitenkin kuin suklaassa eri tummuus asteet. Toisilla maistuu hyvinkin tumma, monelle helpoimmin tavallinen maitosuklaa.
Se on taas päässyt hifistelijä ääneen ja arvostelemaan muita ihmisiä. Kuten joku jo tuolla ylempänä totesi, niin aloitus kertoo paljon aloittajasta ja hänen puutteellisesta sivistystasostaan. En ole koskaan ymmärtänyt, mitä pahaa siinä on, jos haluaa syödä pihvinsä kypsänä. Olen muutamia kertoja joutunut jyystämään ns. medium-pihviä eikä se tehnyt minuun minkäänlaista mieltä kohottavaa vaikutusta. Minä syön purukumin erikseen ja lihan erikseen. Vaikka sitten pitäisitte millaisena moukkana tahansa, niin haluan syödä lihan mureana ja kypsänä. AP:ltä en tule koskaan kysymään, millainen pihvi pitäisi tilata, jotta olisin yhteiskunnallisesti seurapiirien hyväksymä. En ole sitä muutenkaan. Minua naurattavat suunnattomasti kaikenlaiset hifistelyt ja sipistelyt, joilla yritetään osoittaa, miten hienoja ihmisiä sitä oikein ollaankaan.
Kunnon pihvi ja kermaperunat, se on suomalaisen ravintolakäynnin huipennus ;)
Olen yksi kermakerhon jäsenistä. Tilaan pihvini millaisena haluan, tai sitten tilaan jotain muuta. En pidä oluesta enkä viineistä. Shampanja on ihan karmeeta. En pidä sushista. Käyn usein hampurilaisilla. Ärsyttää ihmiset, jotka hienostelussaan ostavat sitä, mistä eivät ehkä oikeasti pidä. Käyn Lidlessä ja tongin alehallin alekoreja. Uudella saksalaistykillä kun päräytän pihaan, voi joku hieman tosin kulmiaan kohottaa. Kotilinnani pihalla käpystelen feikkikrokseissa ja whatever kotihalatissa. So what. Tyytyköön ihmiset siihen, että minäkin olen ihan vain ihminen.
Hyvä elämä ihmisellä, jos jaksaa tollasilla asioilla päätään vaivata :D
P.S. liha on hyvää
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:28"]
Minä taas ihmettelen sitä, että miksei voi itse ostaa kotiin kunnon sisäfilettä ja syödä pihviä? Miksi pitää aina mennä ravintolaan syömään ylihintaista lihaa. Mikään ei ole oikeast niin helppoa kuin pihvin paisto. Ravintola on mielestäni hyvä paikka syödä jotain sellaista, mitä ei ikinä tule tehtyä kotona. Siitä olen ihan samaa mieltä, kypsänä mitään sisäfilettä ei kannata tilata. Menee rahat ihan hukkaan eli jos tykkää kypsästä lihasta, niin sitten kannattaa syödä possua tai kanaa.
[/quote]
Se on vain köyhälle kallista.
[/quote]
Kyllä purkaksi paistettu liha on aina kelle vaan kallista. Paljon maukkaampaa jenkkiä saa Siwasta jo aika paljon eurolla. Jos samaa saa eurolla ja toisessa paikassa siitä pitää maksaa kolmekymppiä, on se kolmekymppiä kallis.
[/quote]
Sellainen liha palautetaan takaisin keittiöön. Kunnon pihvistä olen valmis maksamaan. Jos ituhippi tai penninvenyttäjä ei sitä ymmärrä, niin se ei ole minun ongelmani.
Toisten ihmisten tilaamien annosten vahtiminen ja niistä johtopäätösten tekeminen kertoo erittäin paljon ihmisen ajatusmaailmasta.
Oikeasti pihvin tilaamisesta voi päätellä suunnilleen vain sen, ettei kyseessä ole vegaani.
Ap on ankea ihminen, sen voi päätellä hänen tekstistään.