synnytys, esikoiselle lapsenvahti?
Olemme uusioperhe johon kuuluu minun tyttäreni, 5,5v. Ensimmäinen yhteinen lapsemme syntyy nyt heinäkuussa, ja kovin stressaa tuo että esikoiselle ei ole hoitajaa synnytyksen ajaksi että mies pääsisi mukaan.. Lastenvahtien hintoja kun olen katsellut niin tuntipalkkaa ottaavat 8,50-11e tunnilta, ei todellakaan ole varaa tuollaiseen koska synnytyskin voi kestää kauan. Isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä ilman autoa, ja muuta tukiverkkoa meillä ei ole joista olisi lastenhoidossa apua. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Onko esim perhetyön tms kautta mahdollista saada apua?
Kommentit (41)
Isä ei tule synnytykseen vaan on kotona tyttäresi kanssa. Sinä pärjäät siellä sairaalassa henkilökunnan kanssa. Ei ole tämän vaikeampaa. Ja ihan turha mussuttaa että "Mä haluun" tai "Mies haluu". Kaikkea ei aina saa.
Kai esikoisella toinen vanhempi on, jos kerran olette uusperhe?
No sittenhän ei ole vaihtoehtoja, kuin että nykyinen puolisosi jää lapsesi kanssa kotiin. Kyllä ensisynnyttäjä selviää synnytyksestä ihan hyvin ilman isääkin. Tai hommaa kursitettu doula. Ensi-ja turvakodeista ainakin saa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 09:47"]
Työkaverit asuu varmaan lähistöllä? Vaikea kuvitella ihmistä, joka ei tunne KETÄÄN lähistöltä..
[/quote]
Itse olin samassa tilanteessa aikoinaan. Se, että tuntee ihmisiä, on eri asia kuin pyytää tuttuja. Voi helkkari, en todellakaan itse lähtisi naapureiden tai työkavereiden lapsia vahtimaan. Mieshän otti meille kaverinsa lapsen vastaavassa tilanteessa, oli minulta kysymättä luvannut ja otti päähän, koska minulla ei mitään kokemusta lastenhoidosta ennestään siinä vaiheessa, ei ollut omia lapsia. Itse varasimme MLL:n hoitajan etukäteen, sovimme että hän tulee ja voi soittaa vaikka yöllä jos tarve tulee. No lapsi alkoi syntyä yöllä ja ei kuitenkaan kehdattu soittaa ja tällä MLL:n hoitajalla oli toinen keikka luvattu iltapäiväksi, mutta hänet saimme muutamaksi tunniksi, varasuunnitelmana oli, että sukulaiset tuovat anopin meille, mutta sieltä oli parin tunnin matka ja lopulta anoppi olikin samaan aikaan flunssassa. Mies sitten pyysi yhtä kaveripariskuntaa, joka luultavasti ei olisi halunnut tulla, mutta ei kehdannut kieltäytyäkään. Onneksi kävi niin, että lapsi syntyi nopeasti ja kaveripariskunnan osaksi jäi vain juoda kahvit, mies ehti kotiin samaan aikaan kuin he tulivat.
Jos olisit työkaveri, tuttu tai naapuri ja tulisit soittamaan mun ovikelloa ja pyytämään lapsenvahdiksi, täytyisi kyllä olla äärimäinen hätä että suostuisin, suunnilleen jonkun henki kyseessä. Silloinkin mieluummin ottaisin kuskin osan, jos siitä olisi hyötyä.
Tilanteenne tuntuu niin ankealta, että kyllä isä nyt jää kotiin tytön kanssa ja sinä menet synnyttämään. Mutta koittakaa nyt Herran tähden ystävystyä joidenkin ihmisten kanssa naapurustossa tai työpaikalla, että ette ole kokoaan vain toistenne varassa sosiaalisesti. Ihminen on laumaeläin ja sosiaalisuus on paitsi kivaa myös hyödyllistä.
11:n viesti oli vähän sekava, selvennän. Lapsi ilmoitti tulostaan yöllä, mies soitti varahoitajalle aamulla seitsemän maissa ja ehti perille ennen lapsen syntymää, sairaalassa mies soitteli sitten kuka voisi tulla kun hoitajan täytyy puolilta päivin lähteä ja tuo yksi pariskunta lupautui. Mutta lapsi ehti syntyä ennen puolta päivää. Meilläkin oli suunnitelma C, että isä ei sitten vaan osallistu synnytykseen. Tuossa tapauksessa, missä lapsi oli meillä hoidossa, se kuopus syntyi niin nopeasti, ettei isä ehtinytkään paikalle ennen kuin lapsi oli jo maailmassa.
Onko tuolla kaljaa kiskovalla miehellä vaimo? Ja kyllähän nyt lapsetonkin osaa lasta hoitaa, varsinkin noinkin isoa. Eiköhän kavereistasi edes yksi löytyisi joka olisi valmis auttamaan teitä? Ei auta kuin kysyä! Entä miten vanhempiesi kesälomat?
Ystäväperheemme oli juuri muuttanut tänne, eivät tunteneet kovin hyvin ketään. No, vaimon synnytys alkoi ennakoitua aiemmin ja mies sattui olemaan rekkakuskina toisella puolen Suome, isyysloma olisi alkanut seuraavana päivänä. Isän oli pakko soittaa yhdelle hyvänpäivän tutulle naapurille, joka lähti äitiä viemään synnärille ja olikin synnytyksessä mukana pitämässä kädestä. Ja heistä tuli ylimmät ystävät ja naapurista lapsen kummi. Että silleen.
Aina vaan piti lisääntyä vaikka nyt jo on vaikeata....
Kyllä meillä ystäviä on, sanoinhan jo. He vain ovat sellaisia etteivät todellakaan halua tai aio lapsia vaihtia, meidän eivätkä muidenkaan ja eihän se ole väärin koska on heidän päätöksensä. On eri asia osata hoitaa lapsua, kuin haluta hoitaa. Haluaisitteko te lapselle sellaisen hoitajan joka ei osaa puhua lapselle, kielenkäyttö ja jutut voi olla mitä vaan kun eivät ymmärrä lapsia ja heidän kanssaan toimimista ja tiedät että hoitaja INHOAA lapsia? Tuskinpa. En minäkään. Kaljaa kiskovalla miehellä on vaimo, nimittäin entinen vaimo. Ja asuu jossain pääkaupunkiseudulla. Vanhempieni kesälomaviikko on syyskuussa, joten ei auta tähän hätään. Ja miksi joku neuvoo tutustumaan työpaikalla työkavereihin meitä, kun meidän tilanteessamme ei sellainen ole edes mahdollista kuten kirjoituksestani selviääkin... :o
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:44"]80 euroa yöstä ei kuulosta mitenkään kohtuuttomalta. Vuorokausi 160 e, itse ainakin olisin valmis tuon verran siitä, että mies pääsee tukihenkilöksi mukaan.
[/quote]
Kiva että teillä olisi varaa tuollaiseen, meillä ei ole kun äitiysraha on minimi ja eletään pääosin miehen palkalla ja arkeenkin kuluu rahaa, niin sairaalalaskuun (viikon juuri olin, ja synnytyksen aikaan tulee toinen viikko tai vähän vajaa) kuin lapsiperhearkeenkin.
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:04"]Aina vaan piti lisääntyä vaikka nyt jo on vaikeata....
[/quote]
Niin, joillakin synnytyshommat voi olla vaikeita, mutta ei lapsiperhearki. Ennemmin tällainen ongelma, kuin ongelma arjessa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 09:40"]Olemme uusioperhe johon kuuluu minun tyttäreni, 5,5v. Ensimmäinen yhteinen lapsemme syntyy nyt heinäkuussa, ja kovin stressaa tuo että esikoiselle ei ole hoitajaa synnytyksen ajaksi että mies pääsisi mukaan.. Lastenvahtien hintoja kun olen katsellut niin tuntipalkkaa ottaavat 8,50-11e tunnilta, ei todellakaan ole varaa tuollaiseen koska synnytyskin voi kestää kauan. Isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä ilman autoa, ja muuta tukiverkkoa meillä ei ole joista olisi lastenhoidossa apua. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Onko esim perhetyön tms kautta mahdollista saada apua?
[/quote]Mies jää sitten kotiin. Jos on noin vaikeaa niin sitten priorisoidaan.
Meillä tehtäisiin niin, että isovanhemmat sopisivat työpaikallaanpitävänsä lomaa sitten, kun synnytys alkaa ja tulisivat niin pian kuin pääsisivät.
Jos tämä ei onnistuisi, mies jäisi kotiin hoitamaan lasta.
Goglaa doula, jos haluat itsellesi tukihenkilön synnytykseen.
Mitä se doula tekee synnytyksessä? Höpöttelee mukavia, vaikkei tunne mua? Mulla tulee siis sektio, ja edellisessä sektiossa sain pahan paniikkikohtauksen niin jotenkin oon epäuskonen että tuntematon doula siinä mua saisi rauhoiteltua. Millasia kokemuksia teillä on noista doulista?
Tottakai vaihtoehtona on että mies ei tule mukaan synnytykseen, en mä sitä kysynyt. Kysyinkin aloituksessani lapsenvahtitoiminnasta.
Vanhempani eivät itse lomiaan päätä, harmi vaan.
Ap
Ihme vouhkaamista.. Minä olen ensimmäistä lukuunottamatta käynyt yksin synnyttämässä ja sen isän puuttuminen ei todellakaan ole ollut mikään kynnyskysymys..
Mitäs jos ottaisi asian puheeksi neuvolassa, jos vaikka osaisivat siellä neuvo??
Eikö isovanhemmat voisi tulla teille asumaan siksi aikaa kun synnytys lähestyy? Tai joku muu läheinen tai kaveri?
Eikö tuon ikäisellä lapsella ole jo kavereita? Voisiko niistä perheistä kysyä, voisiko sinne tulla? Jos vanhemmat on hyväkuntoisia, voisivatko he tulla teille lasketun ajan lähestyessä? Missä ovat miehen vanhemmat, molempien sedät ja tädit, teidän ystävät, serkut...? Yleensä nyt joku tuttu asuu sadan kilometrin säteellä. Toki voi käydä niin, että h-hetkellä se tuttu ei ole paikalla, mutta aina voi yrittää.
Isän osallistuminen synnytykseen ei taida olla sellainen perusoikeus, että yhteiskunnan taholta jotain lapsenvahtia siksi aikaa saisi, joten jos ette lapsenvahtia löydä, isän on jäätävä kotiin lapsen kanssa.
80 euroa yöstä ei kuulosta mitenkään kohtuuttomalta. Vuorokausi 160 e, itse ainakin olisin valmis tuon verran siitä, että mies pääsee tukihenkilöksi mukaan.