Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hormonikierukasta keskustelu/sen laitto, millaisen ajan varaan?

Vierailija
18.06.2015 |

Hölmö otsikko, sorry :) Harkitsen vakavasti hormonikierukan laittamista. Olen 41v, ei lapsia, kuukautiskierto on lyhentynyt n. 24 päivään ja vuoto on pari päivää todella runsasta. Haluaisin kuitenkin jutella asiasta vielä lääkärin kanssa. Voin hyvin käydä yksityisellä, mutta ongelmana on, että en oikein tiedä millaisen ajan varaisin. Erikseen "keskusteluaika", sitten laittoaika? Käsittääkseni kierukka kannattaisi laittaa kuukautisten aikana. Joo, kyllähän tämä selviää jos soittaa lääkäriasemalle, mutta ajattelin nyt kysyä täältä miten näissä jutuissa yleensä menetellään.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit varata kierukka-ajan myös ehkäisyneuvolasta! Ei sinun tarvitse vielä päättää, otatko sen vai et, sillä joka tapauksessa sinut haastatellaan ensin esim. sairaushistorian osalta! Jos otat kierukan, saat sieltä reseptin, jolla käyt ostamassa uuden tilalle, näin ainakin minut ohjeistettiin. Se on melko kallis, 160-170€.

Vierailija
2/9 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa vain ihan normaali vastaanottoaika. Ei tarvitse sen enempää selitellä ajanvaraukseen millä asioilla olet liikkeellä. Varaa aika heti kuukautisten jälkeen, niin kierukan voi laittaa samantien jos siihen päädyt. Ota Burana 600mg ennen vastaanottoa niin menee kivuttomammin. Useimmiten gynekologit suosittelevat että papa olisi otettu lähiaikoina, mutta voivat toki ottaa samallakin.

Terv hoitaja privaattipuolelta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, että hormonikierukan laittoon kuuluu kontrollikäynti 3 kk:n päästä. Monesti aluksi on vuotoa, jopa useamman kuukauden ajan putkeen, ja sitten kuukautiset joko loppuvat tai vähenevät huomattavasti.

Vierailija
4/9 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Kuinka tuore papa pitää olla? Kävin nimittäin viime marraskuussa seulonnassa ja kaikki oli ok. Ap

Vierailija
5/9 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 17:41"]Jatkan vielä, että hormonikierukan laittoon kuuluu kontrollikäynti 3 kk:n päästä. Monesti aluksi on vuotoa, jopa useamman kuukauden ajan putkeen, ja sitten kuukautiset joko loppuvat tai vähenevät huomattavasti.
[/quote]

Eipä kuulu automaattisesti. Mulla on kolmas hormonikierukka menossa ja kertaakaan ei ole mitään kontrollia ollut. Yksityisellä tottakai rahastetaan ja on "tarpeellinen" kontrolli...

Vierailija
6/9 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 17:41"]

Jatkan vielä, että hormonikierukan laittoon kuuluu kontrollikäynti 3 kk:n päästä. Monesti aluksi on vuotoa, jopa useamman kuukauden ajan putkeen, ja sitten kuukautiset joko loppuvat tai vähenevät huomattavasti.

[/quote]

Mulle laitettiin juuri äskettäin yksityisellä, ja lääkäri tarkisti kierukan paikan ultralla saman tien. Ei siis tarvitse mennä kontrolliin 3 kk:n kuluttua, jos ei ole mitään vaivaa. Vuoden päästä ihan normaali gynekäynti riittää.

Jännitin laittamista ihan hirveästi, mutta oli oikeasti helppo juttu. Otin pari Buranaa ennen laittoa. Itse hommaan ei mennyt kuin hetki, tosin sitä ennen lääkäri teki jotain pesuja (?), desinfioi ilmeisesti kohdun suuta. Mulle annettiin ohjeeksi istua n. vartti-puoli tuntia laiton jälkeen vastaanottotilassa, ettei huono olo pääse yllättämään kotiin lähtiessä. Saattoi myös liittyä tuohon jännittämiseen.

Nyt kierukka ollut paikoillaan muutaman viikon, ei ihmeempiä vuotoja, ihan pientä tiputtelua vain. Ekana iltana tuntui vähän menkkamaisia kipuja, mutta ei haitaksi asti.

Vierailija
7/9 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 17:41"]Jatkan vielä, että hormonikierukan laittoon kuuluu kontrollikäynti 3 kk:n päästä. Monesti aluksi on vuotoa, jopa useamman kuukauden ajan putkeen, ja sitten kuukautiset joko loppuvat tai vähenevät huomattavasti. [/quote] Eipä kuulu automaattisesti. Mulla on kolmas hormonikierukka menossa ja kertaakaan ei ole mitään kontrollia ollut. Yksityisellä tottakai rahastetaan ja on "tarpeellinen" kontrolli...

[/quote]

Minulle laitettiin ihan ehkäisyneuvolassa, julkisella puolella ja oli 3kk päästä tarkistus että kierukka pysynyt hyvin ja ei tulehduksia.

Vierailija
8/9 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vielä lisävastauksista! Soitan ensi viikolla oman kaupungin ehkäisyneuvolaan ja jos siellä on kovin pitkät jonot (ja jos eivät edes hoida näin vanhoja), menen yksityiselle. Ap

Vierailija
9/9 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 17:41"]Jatkan vielä, että hormonikierukan laittoon kuuluu kontrollikäynti 3 kk:n päästä. Monesti aluksi on vuotoa, jopa useamman kuukauden ajan putkeen, ja sitten kuukautiset joko loppuvat tai vähenevät huomattavasti. [/quote] Eipä kuulu automaattisesti. Mulla on kolmas hormonikierukka menossa ja kertaakaan ei ole mitään kontrollia ollut. Yksityisellä tottakai rahastetaan ja on "tarpeellinen" kontrolli...

[/quote]

Minulle laitettiin ihan ehkäisyneuvolassa, julkisella puolella ja oli 3kk päästä tarkistus että kierukka pysynyt hyvin ja ei tulehduksia.
[/quote]
Mulla myös! Julkisella ja 3kk päästä oli kontrolli, vaikka tarkisti laiton yhteydessä vielä ultralla sen kierukan.