Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on mielestäsi älykäs ihminen?

Vierailija
02.07.2015 |

Mitä on mielestäsi älykkyys? Millainen ihminen on mielestäsi älykäs?

Onko älykkyys mielestäsi perinnöllistä eli syntyikö esim. Einstein yleinen suhteellisuusteoria päässään? Vai onko mielestäsi älykkyys seurausta oppimisprosessista ja tiedon kumuloitumisesta?

Älykkyys on sensitiivinen aihe, joten asiallista kommentointia, olkaa hyvä.

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs ihminen puhuu asioista ja ideoista, ei mielipiteistä ;).

Vierailija
102/124 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyä on monenlaista, mutta itse arvostan näitä

- kykyä selvitä hankalista tilanteista ilman kirjatiedon apua

- nopeaa hoksaamista

- kyky kyseenalaistaa

- kyky oppia asioita ja soveltaa oppimaansa

Minä pidän siitä määritelmästä, että älykäs selviää tilanteista, joihin viisas ei joudu. Älykäs on sen verran utelias, että voi joutua hankaliinin tilanteisiin. 

Se, että tietää paljon valmiiksi kerrottua asiaa, ei ole älykkyyttä, mutta älystä on siinäkin apua, sillä älykäs ihminen on usein tiedonhaluinen. Älykäs ei myöskään ala kirjoista tiedon luettuaan raivota, että tämä on ehdottomasti näin. Älykäs myös ymmärtää, että wikipedia ei ole tietosanakirja sekä tietää, että siinä on paljon virheitä. 

Näihin ei tarvitse käydä kouluja. Älykkäälläkin ihmisellä voi ihanneammatti olla raksaduunari ja moni haluaa tehdä sellaista työtä, missä saa olla omassa rauhassaan. Jotkut älyköt ovat niin introverttejä, että eivät keski itselleen mitään sellaista kiinnostavaa alaa missä saisi tehdä töitä yksinään ja osa heistä haluaa kuitenkin tehdä myös liikunnallista työtä, eikä istua koneen ääressä. Vanhan ajan kansakoulun käyneissä on todella paljon älykkäitä ihmisiä. Tuolla aiemmin taisi jonkun isä olla vähän kuten meidän isä. Isällä on ollut pieni sivutoiminen koneurakointi ja hän on tehnyt traktoriin liitettävän, ihan itse omien suunnitelmiensa perusteella, esim. perunanistutuskoneen ym. pieniä laitteita.

Synnynnäistä älykkyyttä voi havaita itse asiassa jo vauvasta. Meidän nuorimmaista moni sanoi jo ennen yksivuotispäivää älykkääksi. Mieleen on jäänyt mm. tilanne, kun hän selvästi halusi jonkun lelun, mikä oli isoveljellään. Sen sijaan että olisi mennyt ryöstämään veljeltä lelun, hän vei veljen yhden lempilelun lähelle kontaten, joku auto, mitä työnteli, ja alkoi leikkiä sillä siinä vilkuillen välillä isoveljeen. Kun veljen huomio kiinnittyi tähän leluun, vauva konttasi sen toisen hylätyn lelun luo ja alkoi leikkiä sillä, Tämä on ensimmäinen kerta, kun kylässä ollut ulkopuolinen sanoi, että tuo on kyllä älykäs lapsi. Nuorimmainen nyt aikuisenakin edelleen on älykkään puoleinen ja tällainen hoksaamistaito hänellä on ollut aina hyvä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:38"]

Itse pidän älykkyyttä jonkinlaisena kapasiteettina prosessoida tietoa.

Se itse tieto päässä ei ole vielä älykkyyttä, jos sitä ei osaa soveltaa ja käyttää. Esim. tunnen erittäin yksinkertaisen ihmisen, jolla on valtavan hyvä muisti ja tietää faktatietoa vaikka kuinka paljon, ja ihan oudoistakin asioista. 

[/quote]

Minäkin tiedän, en tunne, mieheni tuntee paremmin. Tietää kaiken faktatiedon kylästään ja erittäin paljon historiasta pikkutarkkaa tietoa ja lukee kaikki historian kirjat mitä käsiinsä saa tarkkaan. Mutta hän on lievästi kehitysvammainen, älyllisesti kehitysvammainen. 

Vierailija
104/124 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni älykäs ihminen on monilla elämän eri osa-alueilla lahjakas. Hän on myös halukas kehittämään itseään, osaamistaan ja näkemyksiään. Pidän monipuolisuutta ja laaja-alaista lahjakkuutta suuremmassa arvossa kuin jotain tiettyä rajattua osa-aluetta. Mielestäni myös älykäs ihminen osaa "valjastaa" älynlahjansa häntä itseään tai yhteiskuntaa hyödyttämään.

Vierailija
105/124 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:40"]

Mitä on mielestäsi älykkyys? Millainen ihminen on mielestäsi älykäs?

Onko älykkyys mielestäsi perinnöllistä eli syntyikö esim. Einstein yleinen suhteellisuusteoria päässään? Vai onko mielestäsi älykkyys seurausta oppimisprosessista ja tiedon kumuloitumisesta?

Älykkyys on sensitiivinen aihe, joten asiallista kommentointia, olkaa hyvä.

[/quote]

Älykäs ihminen elää pitkän ja onnellisen elämän. Siinä se.

Vierailija
106/124 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko unohtaneet "sosiaalisen älykkyyden"?

"Perinteisellä" tavalla älykäs saattaa olla sosiaalisesti nolla.

Hienoin sanakääntein kirjoittaminen –älykkyyttä ?

Vierailija
107/124 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunneälykäs ihminen on tärkeintä + osaa ja tietää keskustella jotain maailman menosta...Kreikka, Ukraina yms...

Vierailija
108/124 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen kuin Pipsa <3

Vierailija
109/124 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 07:53"]

Oletteko unohtaneet "sosiaalisen älykkyyden"?

"Perinteisellä" tavalla älykäs saattaa olla sosiaalisesti nolla.

Hienoin sanakääntein kirjoittaminen –älykkyyttä ?

[/quote]

Mulla on kaveri, joka on hyvin hienotunteinen ja juttelee tosi fiksuja, ei juoruile yms. ja on hyvää keskusteluseuraa kelle vaan. Äkkinäinen ei arvaisi, että tällä tyypillä on paljon oppimisvaikeuksia ja paha lukihäiriö ja matikassa ei olisi selvinnyt ilman antamaani tukiopetusta. Pidän häntä sosiaalisesti älykkäänä.

Vierailija
110/124 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äly on hedelmällistä vain itsekasvatuksen kautta. Täytyy olla voimavaroja itse liikutella tahtoaan, sekä sydämen sivistystä määrittämään oikean bäärästä. Vain tällä kombinaatiolla ihmiskunta voi älykkyydestään hyötyä. Äly ei ole näistä kolmesta ominaisuudesta mitenkään erityisasemassa. Ilman tahtoa, älyä ei voi valjastaa ja ilman tunnetta äly jää kylmäksi omaneduntavoitteluksi.

Vierailija
111/124 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäällä ihmisellä on hyvä yleistieto, hän oppii ja omaksuu uutta ympäristöstään, hän on sosiaalisesti taitava ja hänellä on tilannetajua. Uskon, että älykkyys on osittain perinnöllistä/geeneissä, siihen tarvitaan vain oikeanlainen ympäristö ja virikkeitä tuomaan se esiin.

Vierailija
112/124 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs selviää tilanteista, joihin viisas ei olisi edes joutunut.

Vierailija
113/124 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys on perinnöllistä, mutta ympäristö vaikuttaa sen kehittymiseen.

Esim. huippuälykäiden tiedemiesten lapsi syntyy sodan keskelle, vanhemmat kuolevat ja lapsi joutuu orpokotiin ilman virikkeitä tai traumojen käsittelyä. Vaikka geenit ovat huipputasoa, lapsi ei kehity täyteen potentiaaliinsa.

Vrt. huippuälykkäiden tiedemiesten lapseen, joka syntyy turvalliseen ympäristöön, saa vanhempiensa tuen ja älyä kehittävää tekemistä: lapselle luetaan ja puhutaan monipuolisesti, lapsi saa leikkiä fiksuilla esineillä jne.

Jälkimmäinen on hyvin suurella todennäköisyydellä aikuisena älykkäämpi kuin ensimmäinen.

Vierailija
114/124 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihminen on älykäs, jos omaa sosiaaliset taidot ja hyväksyy muut ihmiset sekä itsensä sellaisenaan kun on. Älykkyys ei pelkästään tarkota, että on hyvä koulussa vaan siihen kuuluu myös monet muut asiat. Terv. 16-vuotias tyttö (muistuttaakseni, että tämä on minun mielipiteeni asiasta!)

Vierailija
115/124 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri.

Vierailija
116/124 |
13.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveys tuo älykkyyttä. Terveyttä edistävät ihmiset ovat älykkäitä koska he janoavat tasapainoa.

Vierailija
117/124 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ihminen on älykäs, jos omaa sosiaaliset taidot ja hyväksyy muut ihmiset sekä itsensä sellaisenaan kun on. Älykkyys ei pelkästään tarkota, että on hyvä koulussa vaan siihen kuuluu myös monet muut asiat. Terv. 16-vuotias tyttö (muistuttaakseni, että tämä on minun mielipiteeni asiasta!)

Älykkyys on salakavalaa tietoisuutta, masentavaa itsensä ymmärtämistä eikä välttämättä ollenkaan sosiaalisten taitojen omaamista. Älykäs yrittää ymmärtää muiden arvoja ja pyrkii hyvään mutta monimutkaisesti aasinsiltojen kautta. Ei kehu itseään, mutta tiedostaa tiedostavat akateemiset vaikuttajat.

Vierailija
118/124 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 03:12"]

Toivottavasti yli opistollakin on älytty että parhaiten älykkään tunnistaa siitä että se on lukenut Fitness-lehden ja noudattaa ohjeita tarkasti. Eikä hommaa rikoksia.

Repesin ;-) Kiitos nauruista!

Bull Mentulako siellä on hakannut näppäimistöä kaksin käsin painavaa sanaa aikaan saadakseen?

Ihania nuo argumentit; koska se tietää että se on tyhmää.

Vierailija
119/124 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usskon etttä meillä suoomedda on paljoonkin älykkäitä ihhmisiä mutta joss verrataan esiim urbaania ja maaaseutumiljöötää niin niiissä on ero esimm luovuuteeen liittyen.

Vierailija
120/124 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäs selviää tilanteista, joihin viisas ei olisi edes joutunut.

Onkohan tämän joka ikiseen älykkyysketjuun vakiona pomppaavan rankutuksen keksinyt joku tyhmä, joka istuu neljän seinän sisällä pienessä kuplassaan. Hän ei koskaan tee mitään, eikä kokeile mitään uutta, eikä siksi joudu mihinkään tilanteisiin.

Jos jollekin tapahtuu jotain huonoa, on hän vahingoniloinen ja ajattelee olevansa hyvin viisas kun ei itse ole joutunut moiseen liemeen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme