Miksi monet todella älykkäät vaikuttaa päällepäin tyhmiltä?
Esimerkiksi professorit on hajamielisiä ja vähän pihalla, matemaattisesti lahjakkaimmat on arkielämässä ihan kädettömiä jne.
Kommentit (172)
Olet vain itse sen verran yksinkertainen, että et tunnista älykkyyttä muuten kuin ammatin perusteella.
Tämä on hyvä muistutus, että ilman kokeita ei kenestäkään voi olemuksesta sanoa kuinka viisas tai tyhmä on.
Outo huumori. Ei koskaan tiedä, ovatko tosissaan vai ei. Eivät myöskään välitä leikkiä sosiaalista 'sulla on kaunis pusero' -leikkiä.
Älykkyys harvoin on monimuotoista. Monella superälykkäällä ihmisellä sosiaalinen vuorovaikutus ei ole vahvin laji. Ei ole ketään, eikä mitään, mikä on ihan joka alalla mestari.
Keskivertotallaajasta voi tuntua ihmeelliseltä, jos joku poikkeaa normeista ja ei esim. arvosta materiaa, tai elää totutusta poikkeavasti, joten oletuksena on, että toinen ns. tyhmä.
Koska aspergerin oireyhtymän vaikutuksesta en oo mikään maailman sosiaalisesti lahjakkain ihminen, joka menee joissain tutustumistapahtumissa pälättämään jonninjoutavuuksia tuntemattomille ihmisille. Pinnallisuus ei oo mun kaltaisia ihmisiä varten. Ja en tarkota, että kaikki tutustuminen on pinnallista. Opiskelen ranskan kieltä pääaineena yliopistossa ja mua kiinnostaa moni muukin asia yliopistomaailmassa kuin vain pelkät kielet.
Piilotan älykkyyteni ja pukeudun narkkariksi koska välttelen juttelua ihmisille. Psykiatrini on ainut kontaktini ulkomaailmaan.
Syy on myös siinä että on mukavampaa olla "normaali" muiden parissa, kuka hitto haluaa tuoda esille älykkyyttään muille? Siinä kärsii vain itse. Kyllä niitä fiksuja ajatuksiaan voi ihan omassa päässä pyöritellä, ja tarpeeksi saakin.
Se on siksi outoa, että tutkitusti älykkyys on usein monialaista, eli yhdessä asiassa älykäs on myös toisessa älykäs.
Mistä siis johtuu että normaalielämässä on ns. tollo? Kulkeeko ajatukset eri ratoja kuin muilla vai miten?
Mä varmasti vaikutan tyhmältä monen ihmisen mielestä koska ihmisten ilmoilla olen yleensä iloinen ja sosiaalinen ja vähän höppänä ja hassutteleva. Monet ei tiedä että tiedän tosi monista ajankohtaisista asioista, seuraan kaikkia uutisia, katson dokumentteja, luen tutkimustuloksia ja kaksi kertaa ala- ja yläasteen aikana mulla oli paras keskiarvo. Nauran kaikille tyhmille asioille ja käyn baareissa levittämässä tätä höpsää ilosanomaa. Mut ei haittaa, parhaat ystäväni tietävät millainen olen kahdenkesken 😄
ihmiset avautuvat helpommin hölmön näköiselle niin saa irti asioita ja voi tutkia niiden mielenkiintoisia luuloja ja ajatuksia . Sitten voi alkaa kehitellä niitä asioita parempaan päin
Ei kulje eri ratoja vaan ne mitä tavikset miettivät päivittäin ovat usein itsestäänselvyyksiä älykkäälle. Ts. on parempaakin mietittävää. Mutta sosiaalista kanssakäyntiä ajatellen nämä tavan jutut voivat olla hyvin vetäviäkin tällaiselle henkilölle. Koska normaali ihminen on se toivottu olomuoto, muuten tuntee itsensä ulkopuoliseksi.
Jos he ovat tyhmiä, jossain suhteessa.
Entä tyhmät ihmiset, päinvastoin?
Moni älykäs ihminen ei ole pätkääkään kiinnostunut siitä, mitä mieltä sinä ja kaverisi heistä olet. Siksi vaikuttavat sinun mielestäsi tyhmiltä.
Samalla lailla lasten mielestä aikuisten jutut ovat usein ihan tyhmiä.
Asia on mysteeri itsellenikin, sillä olen ammatissa jossa on pakko olla aika älykäs ja olen väitellyt tohtoriksi yleisesti ottaen vaikeasta aiheesta. Koulussa ja opinnoissa menestyin erittäin hyvin, samoin työssäni.
Mutta sitten yllättäen olen monissa asioissa ja tilanteissa aivan idiootti, ja sitten aina mietin että olenko todellisuudessa keskivertoa huomattavasti tyhmempi.
Yrittää peitellä lahjojaan, koska ovat kohdanneet niin paljon kateutta keskinkertaisuuksilta.
Vierailija kirjoitti:
Mä varmasti vaikutan tyhmältä monen ihmisen mielestä koska ihmisten ilmoilla olen yleensä iloinen ja sosiaalinen ja vähän höppänä ja hassutteleva. Monet ei tiedä että tiedän tosi monista ajankohtaisista asioista, seuraan kaikkia uutisia, katson dokumentteja, luen tutkimustuloksia ja kaksi kertaa ala- ja yläasteen aikana mulla oli paras keskiarvo. Nauran kaikille tyhmille asioille ja käyn baareissa levittämässä tätä höpsää ilosanomaa. Mut ei haittaa, parhaat ystäväni tietävät millainen olen kahdenkesken 😄
Hei sä kuulostat minulta 😃 Mua pidetään usein vähä-älyisenä, koska olen kauhee höpöttäjä ja hymyilen aina kaikille. ÄO siellä käyrän oikeassa ääripäässä.
Hajamielisyys voipi johtua pitkälti siitä, että pää on täynnä ajatuksia, ei siis kuitenkaan niitä ajatuksia, jotka siihen hetkeen sopisivat.
Se vaikuttaa tyhmältä, mitä ei itse ymmärrä.
Käytännönelämä tuntuu tyhjänpäiväiseltä, kun on tärkeämpääkin ajateltavaa mihin kohdistaa huomionsa.