Uskokaa jo: ra pilta tulevalla ei ole etuajo-oikeus!
Ai saatana että sai taas säikähtää.. lapset takapenkillä ja painelen normi satasta moottoritiellä. Huomaan rampilta tulevan Pökötin, vilkaisen taakse, tilaa on kun takana ei ole ketään.
Painelen tasaista vauhtia ja huomaan Pökötin kiihdyttäneen ihan rinnalle.. siinä sitten ajellaan rinnakkain..kunnes kiihdytyskaista loppuu: sitten survoi melkein peilit kolisten eteeni. Ja töötti soi ja nyrkki heilui.
Joo, olisin voinut vaihtaa (ja rikkoa lakia) vasemmalle kaistalle, mutta miksi kun takana olisi ollut tilaa.
NTY- Keski-Suomessa; ole hyvä ja mene takaisin autokouluun :(
Kommentit (323)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 09:56"]
Autokoulussa opetetaan ittamaan moottoritien nopeus ja liittymään täydessä nopeudessa moottoritielle. Itse annan aina tilaa liittyvälle.
[/quote]
Olis mukava tietää mikä autokoulu opettaa rikkomaan lakia?
Miten on niin vaikea tajuta, että kolmion takaa tuleva väistää?
[/quote]
Moottoritiellä ei anneta tilaa tielle tulijalle. Rampilta tulija voi jäädä odottamaan rampin päähän, jos ei mahdu autojen väliin. Eikö tämä ole tullut selväksi. Rampilta tulija väistää. Näin opetetaan autokoulussa. Rampilta tulijaa ei tarvitse päästää liikenteen väliin. Onko selvä, caputo.
[/quote]
Aina pääsee liittymään, koska moottoritietä ajavilla on turvaväli.
Ei ole vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:00"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 09:56"] Autokoulussa opetetaan ittamaan moottoritien nopeus ja liittymään täydessä nopeudessa moottoritielle. Itse annan aina tilaa liittyvälle. [/quote] Olis mukava tietää mikä autokoulu opettaa rikkomaan lakia? Miten on niin vaikea tajuta, että kolmion takaa tuleva väistää? [/quote]Nyt mars autokouluun!
[/quote]
Kyllä se rampilta tuleva on väistämisvelvollinen ja myös velvollinen sopeuttamaan vauhtinsa niin, että pääsee motarille vaaraa aiheuttamatta. Sen takia se kolmio siellä on.
T: Autokoulun opena 20 vuotta
[/quote]Samoin niille moottoritiellä ajaville on kai opetettu, että välit on pidettävä edelläajavaan sellaisena, että sinne väleihin on mahdollista liittymistä tulla mukaan liikenteeseen? Ei tämä asia tunnu olevan ongelma monessakaan maassa, Suomessa jostain syystä, varmaan siksi, että motareita on suunnilleen promille Suomen tiestöstä.
[/quote]
Suomessa jokainen ajaa motarilla toisen perseessä kiinni, ettei vain rampilta tulija tule ainakaan minun eteen. Moni perustelee sitä, ettei pidä turvaväliä juuri sillä, että eihän sitä voi, kun joku tulee mun eteen. Näin ollen sieltä rampilta on tultava vain niin, että vilkku päälle ja lähdet liittymään ja toivot, että toinen on sen verran järkevä, että ei halua autoa kylkeen.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 09:56"]
Autokoulussa opetetaan ittamaan moottoritien nopeus ja liittymään täydessä nopeudessa moottoritielle. Itse annan aina tilaa liittyvälle.
[/quote]
Minä pidän mottoriteillä sellaisen etäisyyden edellä menevään että rampilta tulevalla ei ole mitään vaikeutta mahtua eteeni, eikä minun tarvitse antaa tilaa.
Täällä neuvotaan, että rampilta tulevien pitää höllätä kaasua koska tulee kolmion takaa ja samaan hengenvetoon että rampilla pitää kiihdyttää vauhti päätien liikenteen vauhtiin :D . Päättäkää jo!
Tässä suomalaisten turvavälit
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:00"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 09:56"] Autokoulussa opetetaan ittamaan moottoritien nopeus ja liittymään täydessä nopeudessa moottoritielle. Itse annan aina tilaa liittyvälle. [/quote] Olis mukava tietää mikä autokoulu opettaa rikkomaan lakia? Miten on niin vaikea tajuta, että kolmion takaa tuleva väistää? [/quote]Nyt mars autokouluun!
[/quote]
Kyllä se rampilta tuleva on väistämisvelvollinen ja myös velvollinen sopeuttamaan vauhtinsa niin, että pääsee motarille vaaraa aiheuttamatta. Sen takia se kolmio siellä on.
[/quote]Samoin niille moottoritiellä ajaville on kai opetettu, että välit on pidettävä edelläajavaan sellaisena, että sinne väleihin on mahdollista liittymistä tulla mukaan liikenteeseen? Ei tämä asia tunnu olevan ongelma monessakaan maassa, Suomessa jostain syystä, varmaan siksi, että motareita on suunnilleen promille Suomen tiestöstä.
[/quote]
Suomessa jokainen ajaa motarilla toisen perseessä kiinni, ettei vain rampilta tulija tule ainakaan minun eteen. Moni perustelee sitä, ettei pidä turvaväliä juuri sillä, että eihän sitä voi, kun joku tulee mun eteen. Näin ollen sieltä rampilta on tultava vain niin, että vilkku päälle ja lähdet liittymään ja toivot, että toinen on sen verran järkevä, että ei halua autoa kylkeen.
[/quote] Näinhän se tahtoo olla :( Minä olen ajanut ajokortin kauan sitten pohjoisessa, jossa ei ollut eikä taida olla Rovaniemellä vieläkään moottoriteitä, ei sellaisia asioita voinut harjoitellakaan. Jos opetettiin niin oli kyllä unohtunut. En ollut tiennyt, että on oikein liikennerikkomus väistää rauhallisesti vasemmalle, tietysti katsoen ettei siellä ole juuri ketään. Nyt kun omat lapset ovat ajaneet kortin, niin tiedän tämänkin. Mutta osaan kyllä sopivasti jättää välin liittyville ja itse mennä mukaan liikenteeseen. Olen ajanut monissa maissa moottoriteillä, eikä muualla tule tätä vastaan, etteikö liittyviä päästettäisi asiallisesti liikenteeseen. Vain siiloin, jos tulee joku tietyöalue (ja liittymä on tavallista lyhyempi) tai käynyt joku kolari tms. ja liikenne ruuhkautuu, on näkynyt sitä, että liittyvät ovat joutuneet pysähtymään ja odottamaan. Kun liikennettä on niin paljon, ettei se käytännössä lopu koskaan, ei se pysähdyksissä odottaminen todellakaan ole hyvä vaihtoehto.
Olin kerran yöaikaan moottoritiellä sellaisen kuskin kyydissä, joka perusteli turvavälin puuttumista sillä että hänen on helpompi ajaa kun toisen perävalot ovat siinä ihan edessä. Mikäs siinä sitten.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:16"]
[/quote]
Tuohon on helppo liittyä. Vauhti vain sopeutetaan liikenteeseen, vilkku päälle ja auton TAAKSE, ei eteen.
Täällä neuvotaan, että rampilta tulevien pitää höllätä kaasua koska tulee kolmion takaa ja samaan hengenvetoon että rampilla pitää kiihdyttää vauhti päätien liikenteen vauhtiin :D . Päättäkää jo!
[/quote]
Jos olet käynyt autokoulun tiedät mitä kärjellään seisova kolmio -liikennemerkki tarkoittaa.
Jos et tiedä, käy autokoulu uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:20"]
[/quote]
Jos olet käynyt autokoulun tiedät mitä kärjellään seisova kolmio -liikennemerkki tarkoittaa.
Jos et tiedä, käy autokoulu uudestaan.
[/quote]
Miksi noin myrtsillä mielellä heti aamusta?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:20"]
[/quote]
Tuohon on helppo liittyä. Vauhti vain sopeutetaan liikenteeseen, vilkku päälle ja auton TAAKSE, ei eteen.
[/quote]Mutta kun se "TAAKSE "on sen seuraavana tulevan "ETEEN", eikä sekään halua päästää liittymästä ketään edelleen. Jokainen kun pitää riittävän välin, jokaiseen väliin pääsee liiitymästä yksi auto.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:13"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 18:34"]
Tuollaisia idiootteja on Turun suunnalla joka päivä. Tunkevat rampeista moottoritielle väkisin aiheuttaen vaaratilanteita. Pahinta on kun itse ajat moottoritien oikeaa kaistaa 120km/h ja itseäni ohittaa vasemmalta joku ja samalla rampista tullaan rehvakkaasti kolmion takaa muista piittaamatta. Miten ihmeessä voisin edes väistää, jos molemmilla moottoritien kaistoilla jo ajaa autoja.
[/quote]
Toivottavasti et kysy tosissasi. Nimittäin jos kysyt, niin ole hyvä ja käy äkkiä luovuttamassa korttisi poliisille! Sinä voit höllätä sen jalkasi kaasulta, jolloin se oikealta eteentuleva pääsee edellesi.
[/quote]
Sinun se kortti pitäisi käydä luovuttamassa, jos oikeasti kuvittelet olevan ok hidastaa rampilta tulevien takia!
[/quote]
Saisinkos jonkun lähteen tälle väittämälle. Itse voin tieliikennelaista osoittaa kohdan jossa velvoitetaan huomioimaan toiset tienkäyttäjät ja ehkäisemään onnettomuuksia.
[/quote]
Siis ei v*ttu, etkö oikeasti tiedä kolmion takaa tulevan olevan väistämisvelvollinen? Ei muussakaan liikenteessä hidasteta, jotta kolmion takaa tuleva pääsisi pujahtamaan eteen.
[/quote]
Toki tiedän, mutta nyt emme puhuneetkaan väistämisestä vaan hidastamisesta. Eli sitä linkkiä kiitos...
[/quote]
Kuvitellaan seuraava tilanne: ajat suoraa tietä nopeusrajoituksen mukaisesti. Sivutieltä on kolmion takaa tulossa toinen auto, joka hidastaa risteykseen tullessaan. Mitä teet?
A) Jatkat matkaasi nopeusrajoituksen mukaisesti ja kolmion takaa tuleva auto kääntyy sinun ajettua ohi
B) Hidastat vauhtia ja yrität viittelöidä toisen auton kuskia kääntymään eteesi
[/quote]
Tässä tapauksessa tietenkin vaihtoehto A. Mutta en ymmärrä miten tämä tilanne liittyy tämän keskustelun aiheeseen. Tässä keskustelussa nimittäin aiheena on se, että tuo kolmion takaa tuleva auto EI hidasta vaan on tulossa eteeni. En rupea aiheuttamaan kolaria vain sen vuoksi että olen oikeassa.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:08"]
On niitä autoja tullut kolmion takaa eteen muualtakin kuin kiihdytyskaistalta, jossa se kuitenkin on ehkä kaikkein todennäköisintä. Myös liikenneympyrään tunkee porukkaa väkisin oikealta. On vasemmalle kääntyviä vastaantulijoita, vasemmalta tasa-arvoiseen risteykseen ajavia, jotka eivät pysähdy.
Nykyään ajetaan siihen malliin, että itse ainakin varaudun jokaisessa em. tilanteessa siihen että sieltä tulee joku, joka ei noudata ajojärjestystä ja minä joudun reagoimaan. Se ei tarkoita sitä, että hidastelen tai annan automaattisesti tilaa silloin kun olen etuajo-oikeutettu, mutta varaudun toisten tumpelointiin ja olen selvillä siitä mitä edessäni, takanani ja sivullani tapahtuu. En halua joutua kolareihin vain siksi, että olen oikeassa.
[/quote]
Tämä.
[/quote]
[/quote]
No tämä nyt ei ole ollut kenellekään epäselvää. Mutta voisiko autokoulun opettaja 20 vuoden kokemuksellaan kertoa, että mitä siinä tilanteessa pitää tehdä jos väistämisvelvollinen ei väistämisvelvollisuuttaan noudatakaan. Usko pois, liikenteessä on niinkin urpoja jotka tahallaan tai vahingossa ajavat sääntöjen vastaisesti. Pitääkö siinä tilanteessa vain siis pamauttaa kolari koska on oikeassa ja ottaa siten riski vakavastakin onnettomuudesta, vai pitäisikö etuajo-oikeutetunkin tehdä kaikkensa onnettomuuden välttämiseksi? (Vinkki: vastaus löytyy tieliikennelaista)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:12"]
[/quote]
Istuin kaverin kyydissä ja huomasin kaupunkiajossa että hän ajaa mielestäni turhan lähellä edellisen perässä. Huomautin tästä sanomalla että ajaminen on paljon rennompaa, kun pitää vähän pidempää väliä eikä tarvi koko ajan hermopiukassa kytätä että jarruttaako vai kiihdyttääkö toinen ja miten pitää itse reagoida, riittää että säätelee vauhtiaan kaasulla. kaveri puolustautui ja perusteli että muuten siihen väliin on koko ajan joku änkemässä toiselta kaistalta. Johon lisäsin että niin, samalla tosiaan muidenkin ajamienen helpottuu kun pääsevät tarvittaessa helposti vaihtamaan kaistaa, eikä tarvi väkisin tunkea pieneen rakoon.
Relatkaa vähän ihmiset. Vähän rennompi asenne, ei teillä oikasti ole mihinkään kiire ja jos on niin kyse on ajankäytönhallinnasta eikä liikenteestä.
Mä kyllä välillä kiilaan aika pieneen tilaa eteen, mutta yleensä se on pakosta. Jos toinen tahallaan kiihdyttää tarkoituksenaan estää mua tulemasta eteen niin ei oo muuta vaihtoehtoo. Etenkin jos se hidastaminen tarkoittais sitten sitä että joutuisin pysähtyyn kokonaan siihen kiihdytyskaistalle odottaakseni että se toinen tulee mun ohi. Siitä onkin sit helppo vaihtaa oikeelle kaistalle ja kiihdyttää nollasta sataan yhtäkkiä. Eli peräänkuulutan myös herrasmiesmäisyyttä siinä että rampilta tulevaa ei tahallaan yritettäisi estää pääsemästä pois rampilta.
12 sivua raivopäitä suuntaan jos toiseen. Ei ihme, että kolareita syntyy. MINÄ MINÄ MINÄ ja kun LAKI niin sanoo. Laki puhuu myös tilannenopeudesta, mikä ei ole sama kuin nopeusrajoitus kyseisellä tiealueella. Turvavälitkin pitäisi olla jokaisella tiedossa ja hallussa, mutta ei vain ole.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:08"]
On niitä autoja tullut kolmion takaa eteen muualtakin kuin kiihdytyskaistalta, jossa se kuitenkin on ehkä kaikkein todennäköisintä. Myös liikenneympyrään tunkee porukkaa väkisin oikealta. On vasemmalle kääntyviä vastaantulijoita, vasemmalta tasa-arvoiseen risteykseen ajavia, jotka eivät pysähdy.
Nykyään ajetaan siihen malliin, että itse ainakin varaudun jokaisessa em. tilanteessa siihen että sieltä tulee joku, joka ei noudata ajojärjestystä ja minä joudun reagoimaan. Se ei tarkoita sitä, että hidastelen tai annan automaattisesti tilaa silloin kun olen etuajo-oikeutettu, mutta varaudun toisten tumpelointiin ja olen selvillä siitä mitä edessäni, takanani ja sivullani tapahtuu. En halua joutua kolareihin vain siksi, että olen oikeassa.
[/quote]
Tämä.
[/quote]
Komppaan tuota ekaa vastausta, mutta ei se tarkoita, että silti pitäisi tulla sieltä rampilta hullunkiilto silmissä ja vaaratilanteita aiheuttaen. Kyllä ne rampilta tulijatkin voisivat (pitäisi) sopeuttaa omaa vauhtiaan tullessaan moottoritielle. Onko se siten hienoa herätä sairaalassa ja olla vielä väärässä?
Itseasiassa taitaa olla urpoimmat rampilta tulijat täältä Etelä -Suomesta. Ajan päivittäin töihin moottoritietä kohti Helsinkiä. Yleensä kun tulen rampin kohdalle niin rinnallani ohituskaistalla tulee autoja. Eli ei ole edes mahdollisuutta vaihtaa kaistaa.
Siinä sitten pohdit kieli keskellä suuta rampilta tulijoita...kuka kiihdyttää eteesi, kuka ajaa vain samaa vauhtia enkä tiedä minne yrittää, kuka hiljentää ja tulee taakseni. Täällä on varsin yleistä se että ei tajuta käyttää sitä kiihdytyskaistaa vaan heti pitää tunkea eteen ja silloin moottoritiellä jarrutetaan. Tungetaan jopa ennen kuin se valkoinen sulkuviiva ehtii loppua.
Miksi ihmeessä ei ajeta sitä kiihdytyskaistaa kun sellainen on?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 09:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 08:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 21:01"]
Ja sieltä rampilta tullaan auton taakse, ei eteen !
[/quote]
Samalla kun menet jonku taakse, menet jonku toisen eteen.
Jos sattuu olemaan vain yksi auto motarilla, niin sitten arvioit sen nopeutta ja jos se on sinua hitaampi, menet tietysiti tämän eteen, jos se on opeampi menet taakse.
Helppohan tässä on kokeneiden kuskien viisastella ja viilata pilkkua, mutta menkääpä sellaisen kyytiin joka on saanut kortin viime viikolla, niin huomaatte että vähäisellä kokemuksella ei ole niin helppoa katosa että millä nopeudella ja mihin väliin pitäisi mennä.
Antakaa vähän anteeksi niille, jotka eivät ole yhtä hyviä kuskeja kuin te.
[/quote]
Jos tulee kylkeen, niin maksaa sakot ja auton korjauksen. Eteen ei tarvitse päästää ja vauhtia ei tarvitse hidastaa rampilta tulevan takia. Jos ei mahdu minun ja takimmaisen auton väliin, on turha yrittää kaasuttaa minun eteen. Rampilta tulija väistää.
[/quote]
Ja pallo on pyöreä. Miksi toistelet itsestäänselvyyksiä?
Jos tulen rampista suuremmalla nopeudella kuin sinä, niin tietysti liityn eteesi, edellyttäen tietysti että se onnistuu turvallisesti. Toki on monesti helpompikin liittyä taakse, mutta ei se ole mikään sääntö.