Äitini lainaa rahaa vaikka olen työtön
Hän saa vähemmän rahaa kuin minä ja minä en juuri käytä paljon rahaa niin lainaa aina multa eikä maksa takaisin enää. Miten saan tämän loppumaan? Valittaa aina ettei ole ruokaa.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia alunperin aloitit ketjun tästä aiheesta?
Ensin valitat asiaa, sitten kun toiset neuvovat tekemään sille jotain, toteat ettet millään voi kun säälittää.Se siitä, mennään eteenpäin tästä jauhamasta.
Kannattaa lopettaa. Provo mikä provo, kun mikään neuvo ei kelpaa. Ihan turha aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia alunperin aloitit ketjun tästä aiheesta?
Ensin valitat asiaa, sitten kun toiset neuvovat tekemään sille jotain, toteat ettet millään voi kun säälittää.Se siitä, mennään eteenpäin tästä jauhamasta.
Kannattaa lopettaa. Provo mikä provo, kun mikään neuvo ei kelpaa. Ihan turha aloitus.
Otin kyllä neuvoista opiksi. Minun on vain vaikeaa sanoa ei.
Rahaa ei kannata antaa kenellekään. Voit vaikka viedä joskus ruokaa, mutta ei rahaa. Rahat voivat mennä vaikka pelaamiseen, tai juomiseen.
Auta häntä muuttamaan halvempaan asuntoon.
Ap, parhaiten auttaisit nyt äitiäsi lopettamalla rahan lainaamisen. Näin äitisi täytyisi enemmän ottaa vastuuta omista valinnoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko äidilläsi jokin muu ongelma? Tupakoiko, juoko olutta tms, peliongelmaa?
Jos jokin noista, niin sinä käytännössä rahoitat äitisi paheita. Ei hän mihinkään ruokaan laita niitä sun antamia. Käske mennä leipäjonoon.Ei ole. Ruokaa ostaa
Ensiksi. Mistä tiedät äitisi elintavat? Mistä tiedät paljonko hän saa työttömyytukea? Asumistukea ja mitkä hänen asumismenonsa ovat? Pyydä nähdä kaikki, eli tositteet paperilla. Ihmiselle pitää jäädä pakollisten asumismenojen jälkeen n 500e jolla saa ruokansa ja vaatteensakin, kun elää harkiten ja ostaa vain ehdottoman välttämätöntä.
Osalla jää säästöön tuosta summasta. Moni sanoo, että syö hyvin kun laittaa 5e/ pv ruokaan. Tekee itse, ostaa ilta 60% alesta mahdollisimman paljon jne. Kännykkäliittymän saa halvalla. Lehtiä ei tarvi eli niihin ei rahaa mene. Liikkuminen on ilmaista, kun kävelee.
Usealla työssäkäyvällä ei jää omaan käyttöön tuota 500e kun ottaa asumiskulut päältä pois.Tiedän että hänelle jää tosi vähän rahaa koska asuu liian kalliissa vuokra asunnossa. Olen nähnyt saa tukia ja jää rahaa ruokaa jotain 130 e
Mihin äitisi kuluttaa rahansa jos käteen jää 130e? Hänellä täytyy olla muita " hömppälaskuja" koska lait ja asetukset takaavat, että ihmisellä pitää jäädä se 500e kun on otettu vuokra, sähkö ja vesi päältä.
Eli mikä on äitisi vuokra asunnostaan? Sossu auttaa hakemaan edullisempaa asuntoa.
Sossu ei auta asunnon etsimisessä.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa ei kannata antaa kenellekään. Voit vaikka viedä joskus ruokaa, mutta ei rahaa. Rahat voivat mennä vaikka pelaamiseen, tai juomiseen.
Auta häntä muuttamaan halvempaan asuntoon.
Tiedän mutta hänellä menee ruokaan, tiedän koska kävimme samaan aikaan marketissa
Kyllä meillä auttaa - kuulema. Kas kun kaupungin vuokratalot ja sossu on samalla puolella.
Mutta ap:lle ei mikään käy, eikä hänen äidilleen.
Äiti ei voi/ halua luopua ylikalliista 900e vuokra- asunnosta, eikä ottaa ulkopuolista apua vastaan, jotka etsisivät apua ja ratkaisuja. Tytär ei voi lopettaa rahallista avustamista. Eipä siinä voi mitään enää neuvoa. Suikkari tai sairauskohtaus, joka vie hengen jomman kumman kohdalla on ainoa ratkaisu.
Pääkaupunkiseudulla 900e on ihan normaalia vuokraa yksiöstä ja kaksiosta. Vuokranormi on 694e yksinasuvalta+vesi 22.80e. Asunnonvaihto pienempään on lähes mahdotonta Stadin asunnoilta. Kelaan toimeentulotukihakemus plus jatkuva haku pienempään, maksavat koko vuokran.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla 900e on ihan normaalia vuokraa yksiöstä ja kaksiosta. Vuokranormi on 694e yksinasuvalta+vesi 22.80e. Asunnonvaihto pienempään on lähes mahdotonta Stadin asunnoilta. Kelaan toimeentulotukihakemus plus jatkuva haku pienempään, maksavat koko vuokran.
Korjaan: halvempaan. Asunnon koolla ei ole mitään merkitystä. Ainoastaan vuokralla.
T. Sama
P.s Sossu ei auta asunnon etsimisessä
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä maksa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä maksa
Kyllä maksaa. Tästä kokemusta vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan siis molemmat työttömiä mutta äitini asuu kalliissa vuokra as niin ei jää rahaa
Miksi ette ole töissä?
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että autat äitiäsi.
Kiitos mutta jotkut sanoo että minua käytetään hyväksi
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten oli ohjelma velkaantuneista, joita autettiin eri tavoin. Usealla oli liian kallis vuokra ja saivat uuden ja halvemman asunnon, joka ratkaisi ison osan velkaongelmista.
Tiedän myös erään tapauksen, jossa nuori nainen sai edullisemman asunnon ja siinäkin sos.toimi oli merkittävässä asemassa.
Vierailija kirjoitti:
näin kirjoitti:
Sanot äidillesi, että on todella epäreilua joutua jatkuvasti lainaamaan pienistä varoista, kun asia voitaisi ratkoa toisellakin tavalla (etsiä halvempi asunto). Jos lainaamattomuuden tuloksena on itsensä näännyttäminen huonoon kuntoon, niin huoli-ilmoitus sossuun. On vaikea sanoa EI itselle rakkaille ihmisille, mutta ei hyväksikäyttäminen ole teidän kummankaan etu.
Olen sanonut mutta pitää kai sanoa uudelleen ja uudelleen.
Ota käyttöön itkeminen. Kyyneleet silmissä kerrot, että sinun pitää elää omaa elämää, ja saada vähän säästöön. Sano, että sinulla on vielä paljon elämää jäljellä, johon pitää varautua.
Tuskin on kyseessä yksiö, jos on kyseessä ap:n lapsuudenkoti.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on kyseessä yksiö, jos on kyseessä ap:n lapsuudenkoti.
Ihminen on tyhmä, jos ei älyä hakea pienempää ja halvempaa asuntoa. Niitä kyllä löytyy eri järjestöiltäkin joita ei arvaakaan. Pitää olla sinnikäs. Kukaan ei tule mitään tarjoamaan, vaan itse pitää etsiä. Ei voi syyttää kuin itseään kohtalostaan.
Älä lainaa äidillesi rahaa! Mä tein tuota nuorempana vaikka itse olin tosi huonoilla rahoilla. Lopetin sitten, katkaisin kaikki yhteydet koska hän ei myöskään maksanut niitä lainojaan takaisin.
Näin 20 vuotta myöhemmin mun omista lapsista osa on aikuisia ja mä ANNAN heille rahaa kun heillä on sitä niin vähän ja minulla perusasiat kunnossa. Päätin silloin nuorempana että kun mun lapset on nuoria aikuisia niin olen itse siinä asemassa että voin auttaa. Ja näin kävi. Mun lapset eivät koskaan pyydä rahaa mutta kuuntelen heidän juttujaan ja kun on tosi tiukkaa niin laitan rahat suoraan käteen tai käydään kaupassa. Tilanteesta riippuen. Mun lapset ei oo kusessa ja nyt on työpaikat ja ovat tulleet itse toimeen. Välillä annan vähän yllärirahaa:)
Tämä on siis lapsuudenkotini josta muutin pois. Äitini jäi sinne asumaan.