Oletko koskaan vetänyt kiusaajaa turpaan (ansaitusti)? Mitä siitä seurasi?
Tai puuttunut asiaan jotenkin muulla tavalla fyysisesti? Ja voi olla esim. ilkeä vanhempikin kohteena.
Ainakin miesten keskuudessahan on jokseenkin yleistä ratkaista kiistoja nyrkein.
Kommentit (73)
Ketjun perusteella vaikuttaa siltä, että kiusaaminen ei olekaan tuomittavaa.
Mua rääkättiin 1-8 lk koulussa ihan jatkuvasti, haukuttiin, hakattiin, syljettiin päälle. Luokkaretkellä kaadettiin mehut syliin ja huudettiin että pissasin housuun, ylä-asteella väkivallan uhka oli jatkuvasti läsnä. Kunnes sen yhden kerran mulla napsahti päässä, kiusaajat oli asettuneet "kunniakäytäväksi" minun lokerolleni jonne olivat piirtäneet minusta pilakuvan, käännyin ja tirvaisin pääkiusaajaa turpaan niin kovaa, kuin nyrkistä lähti. Kiusaaminen loppui siihen.
Itse löin kiusaajaani ala-asteella päähän. Kyllä siitä jotain sanomista tuli, ja opettajan puhutteluunhan siitä joutui. Tirvasin sitten myös sitä opettajaakin turpaan niin loppui se vikinä.
Sain jälki-istuntoa, kun kerran annoin takaisin. Kiusaajat eivät saaneet koskaan mitään.
Mainittakoon vielä, että itse olen tyttö ja kiusaajat poikia.
Yläasteella kävin kurmottamassa yhtä oman ikäistäni tyyppiä, joka oli kiusannut ja elvistellyt jotain vuotta nuoremmalle siskolleni. Oli niitä paskahousuja jotka kiusaavat mielellään pienempiään, mutta sitten kun tulee samankokoinen vastaan niin menevät täysin lukkoon. Ei kiusannut enää sen jälkeen enkä ainakaan kuullut, että olisi kukaan muukaan.
Napauttamalla tupakoibaa nappuria hississä tilanne korjaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Ehdollista vankeutta.
Mitä teit? Ja aikuisena, oletan? En tuomitse.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä vielä lopputulosta. Oikeus päättää.
Mitä teit?
Tän ketjun mukaan tosiaan väkivalta tuntuu olevan toimivin ratkaisu kiusaamiseen. Surullista
On vanha viisaus, että väkivalta lopettaa vittuilun. Pitää vaan katsoa sopiva hetki ja paikka, ettei ole liikaa silminnäkijöitä, sillon mennään sanaa sanaa vastaan ja se on aina parempi. Toki olet heikoilla, jos sinussa ei ole mitään jälkeä ja kaverilla on leuka tai nenä murtunut tai hampaita katkennut.
Siinä tilanteessa että joku käy sun päälle fyysisesti, niin saat puolustaa itseäsi samalla voimalla. Eli jos joku lyö niin voit periaatteessa lyödä ilman kauheita seurauksia - paitsi jos toinen sitten vammautuu pahasti. Jos sua tönitään, niin potkiminen tai lyöminen on sillon hätävarjelun liioittelua. Sillon varsinkin joudut vaan itse edesvastuuseen.
Kiusaavalle kakaralle voi kiusatun vanhempi sopivassa paikassa kun muut ei kuule niin sanoa, että mä hakkaan sut joku ilta jossain pimeessä paikassa jos jatkat kiusaamista. Tai että odotan sua sun koulumatkalla ja vedän sua aikuisella kädellä kunnolla lättyyn. Tästä voi seurata tietty tämän hulivilin isän vierailu sun ovella. Jos omena ei ole pudonnut kauas puusta.
Olen. Rippileirillä teimme muutaman tunnin bussimatkaa, jonka ajan takanani istuva poika rynkytti minun istuinta edestakaisin ja heitteli kaikenlaista roskaa päälleni. Pyysin häntä muutaman kerran lopettamaan, mutta hän vain jatkoi ja jatkoi ivallisesti nauraen kunnes minulle tuli ilmeisesti jonkinlainen musta piste vastaan. Käännyin ja iskin häntä nyrkillä suoraan naamaan niin, että nenä aukesi ja alkoi vuotaa verta.
Loppumatkan istuinkin sitten pastorin vieressä kuuntelemassa kuinka väkivalta ei ole ikinä ratkaisu mihinkään. Kiusaaminen tosin loppui siihen lyöntiin kuin seinään.
Se on sitä oikeutettua väkivaltaa jonka naisetkin hyväksyvät kunhan kohde on mies
Vierailija kirjoitti:
Tän ketjun mukaan tosiaan väkivalta tuntuu olevan toimivin ratkaisu kiusaamiseen. Surullista
Peruskoulu ja erityisesti yläaste on hormonihöyryissä mellastavien sonnien ja lehmien pelikenttää ja niissä bileissä kunnioitetaan vain voimaa. Mitenköhän tämä kuulostaa maailmanpolitiikankin näkökulmasta kovin tutulta?
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan kiusaaminen juuri on tuomittavaa. Ikävä kyllä nyky-yhteiskunnassa siihen ei enää puututa. On kaiken maailman "kiva koulu"-haistapaska ohjelmia, joille kiusaajat nauraa ja jatkaa kiusaamista.
Ennenmuinoin pojat keskenää paini tai tappeli noi ongelmat pois. Nykyään ei oikeen enää voi, kun siitä joutuu sitten vanhemmat mukaanlukien keskustelemaan jonkun koulupsykologin ja lastensuojelun kanssa, ihan kun vika olisi siinä kiusatussa joka puolustautuu.
Väkivalta tai sen uhka nimittäin on melkeen ainoita keinoja joilla kiusaajat saadaan ehkä kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta ikävä kyllä se tepsivin keino.
Kiusaaja hakee usein sen helpon kohteen kiusattavaksi. Joko fyysisesti heikomman tai sen hiljaisen/kilteimmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan kiusaaminen juuri on tuomittavaa. Ikävä kyllä nyky-yhteiskunnassa siihen ei enää puututa. On kaiken maailman "kiva koulu"-haistapaska ohjelmia, joille kiusaajat nauraa ja jatkaa kiusaamista.
Ennenmuinoin pojat keskenää paini tai tappeli noi ongelmat pois. Nykyään ei oikeen enää voi, kun siitä joutuu sitten vanhemmat mukaanlukien keskustelemaan jonkun koulupsykologin ja lastensuojelun kanssa, ihan kun vika olisi siinä kiusatussa joka puolustautuu.
Väkivalta tai sen uhka nimittäin on melkeen ainoita keinoja joilla kiusaajat saadaan ehkä kuriin.
Kuule, ei ne pojat ennen vanhaan "keskenään painineet tai tapelleet noita ongelmia pois". Ennen vanhaan siinä painissakin ja tappelussa pistettiin sitä heikompaa turpaan ja alistettiin se.
Joku ukrainalainen sanoi äskettäin että häirikköön tepsii voimannäyttö. Se luikkii voiman edessä pakoon koska on pelkuri. Uskon tähän.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on valitettavasti fakta, jonka kaikki ovat kauan tienneet: ihan kaikkein tehokkain keino lopettaa se kiusaaminen on pistää kiusaajaa oikein kunnolla turpaan. Sen valitettava puoli on siinä, että se onnistuu vain niiltä, joilla on riittävästi voimaa tai riittävän vahvoja puolustautujia tekemään se. Mutta ylivoimaisesti tehokkain keino se kyllä edelleen on kaikista kivakivakouluista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä oikeutettua väkivaltaa jonka naisetkin hyväksyvät kunhan kohde on mies
Mitä nyt mahdat ajaa takaa? Tässäkin ketjussa on moni nainen/tyttö kertonut aikoinaan rökittäneensä kiusaavan naisen/tytön.
Ihan pakko sanoa neljänkymmenen opevuoden jälkeen, että tapelkaa vastaan, älkää alistuko, lyökää takaisin. Avutonta uuveloa kiusataan aina, mutta jos puolustautuu, on mahdollisuus saada kunnioitusta. (Onneksi en enää ole vastuussa sanoistani. )