Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tunnen itseni epäonnistuneeksi: 6-vuotiaalla reikä hampaassa :(

Vierailija
01.07.2015 |

mies koettaa lohduttaa, ettei tämä ole maailmaloppu mutta siltä se vähän tuntuu. hävettää.

tosin syy voi olla mummilan keksikaapissa ja karkkipäivättömässä naapurin likassa joka työntää tytölle aina tikkareita, mutta silti..  surkea fiilis.

hampaat pestään joka ilta hammaslankaa käyttäen ja ruuan jälkeen saa purkan. emme juo mehua, maitoa tai raanavettä. karkkipäivä kerran viikossa, paitsi jos se menee mummilaan "päivähoitoon" tai se aikaisemmin mainitsemani ystävä syöttää jotain ( olemme sanoneet, ettei ota mutta kuka 6v nyt sanoo ei karkeille?)

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:31"]

voiko karies tarttua toisesta lapsesta? tältä naapurin samanikäiseltä tytöltä on paikattu jo pari reikää ja olen kerran nähnyt, että söivät samaa tikkaria!   ilm. myös juovat välillä samasta juomapullosta! 

ap

[/quote]

Yleensä se on se pari ekaa elinvuotta kun se bakteeri tarttuu. Jos ensimmäisistä vuosista selviää ilman tartuntaa niin silloin sitä ei kauhean helposti enää saa, vaikka tietysti mahdollista se on myöhemminkin saada.

[/quote]

Tämä on myytti, karieksen voi saada vielä vaikka aikuisiälläkin.

Vierailija
2/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:20"]

juu tai voi olla siinä että ole pussannut häntä suulle, maistanut samasta lusikasta kun lapsi oli pieni ymz

[/quote]

mies joskus antanut samasta lusikasta, vaikka olen yrittänyt vahtia ettei niin käy. itsellä mätänee hampaat suuhun ja yksi mahdllinen selitys on vauvana/taaperona mummin tai isän/äidin suusta saatu bakteeri.. :(

olen 35 -vuotias ja minulta on poistettu lukuisia hampaita. jatkuvasti särkee.. lapseni koetan pelastaa samalta!!

ap
[/quote]I feel you! Itsellä sama tilanne ja siitä johtuen olen itsekin ollut todella neuroottinen lasteni hampaiden suhteen. Karisbakteereita on erilaisia, jotkut laadut aiheuttavat todella herkästi reikiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:26"]

Ei ne reiät tule mummun pullista tai naapurin karkeista, paitsi jos ne on imeskelleet samaa tikkaria. Jostain se kariesbakteeri on tullut, ja todennäköisin syy olet sinä tai lapsen isä. Sori, mutta näin se vain on.

[/quote]

Jos on kariesbakteerin saanut niin ei se automaattisesti reikiä tarkoita. Kyllä se bakteeri tarvii sokeria jotta niitä reikiä tulee.
[/quote]

Meidän lapselta pienenä testattiin ja oli kariesbakteeria suussa. Silti ei ole reikiä nyt 15v.

Vierailija
4/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:42"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:39"]

Jos kotona säännölliset ruoka-ajat, hampaanpesu x2/pv, pastillit/purkka ruuan jälkeen ja vesi janojuomana, niin syy ei ole mummolan keksikaapin eikä naapurin tikkarintarjoajan vaan karieksen, joka on tullut lapselle samalla lusikalla syömisestä, suulle pussaamisesta, samasta pullosta juomisesta tms.

Voin kertoa kokemuksesta, että jos paskanakki napsahtaa, niin ei paljon jynssäämiset auta. Itsellä pienestä asti paljon reikiä, nytkin 12 mille ei tehdä mitään, jatkuvasti hammaskiveä, pesen hampaita sähköhammasharjalla, käytän lankaa, suuvettä, purkkaa, säännölliset ruokailut, juon vain vettä... mutta kun se karies on tarttunut...

[/quote]

Hampaitten terveyteen vaikuttaa kaikkein eniten se, mitä syö.
[/quote]
Jaha, mikä ihmeen mutaatio minä sitten oikein olen? Lapsena saanut niin paljon karkkia kuin sielu on sietänyt syödä. 3-vuotiaasta asti juotettu sokerikahvia, kaakaota, jogurtteja, mehua ym. Se sokerin syönti oli ihan kamalaa. Hampaiden hoitokin ollut niin ja näin lapsuudessa/teini-iässä. Nyt aikuisena litkin tuota sokerikahvia päivittäin monta kupillista ja muutoinkin tuota sokeria tulee käytettyä melkoisen reilusti. Silti nyt kolmekymppisenä reikiä 0. Ei hammaskiveä, ei mitään. Oikomishoito on ainoa mitä on ikinä hampailleni tehty. Millä tämä selittyy?

Vierailija
5/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te juotte, jos ei mehua, maitoa ettekä raanavettä?

Vierailija
6/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu tai voi olla siinä että ole pussannut häntä suulle, maistanut samasta lusikasta kun lapsi oli pieni ymz

Vierailija
7/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

oho ! piti olla " VAAN maitoa tai raanavettä" . nyt tulee vaikutelma, ettei meillä juoda mitään .D

Vierailija
8/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain yksi reikä, ei sen kummallisempaa. 

Vierailija
9/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Hammas mulle, esko sulle*

t: Hammaskeiju

Vierailija
10/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap älä laita muiden syyksi. Karieshan sille lapselle on jostain tullut ja se tulee 99% varmuudella vanhemmilta. Eli syytä vain itseäsi äläkä kaveria tai mummoa

Vierailija
11/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eihän vika voi sinussa olla.

Vierailija
12/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:20"]

[/quote]

mies joskus antanut samasta lusikasta, vaikka olen yrittänyt vahtia ettei niin käy. itsellä mätänee hampaat suuhun ja yksi mahdllinen selitys on vauvana/taaperona mummin tai isän/äidin suusta saatu bakteeri.. :(

olen 35 -vuotias ja minulta on poistettu lukuisia hampaita. jatkuvasti särkee.. lapseni koetan pelastaa samalta!!

ap

Vierailija
13/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nyt 1 reikä 6-vuotiaalla maata kaada.

Vierailija
14/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:23"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:20"]

[/quote]

ap

[/quote]

Ei taida syömiset olla ihan kunnossa.

Vierailija
15/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne reiät tule mummun pullista tai naapurin karkeista, paitsi jos ne on imeskelleet samaa tikkaria. Jostain se kariesbakteeri on tullut, ja todennäköisin syy olet sinä tai lapsen isä. Sori, mutta näin se vain on.

Vierailija
16/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:21"]

Ap älä laita muiden syyksi. Karieshan sille lapselle on jostain tullut ja se tulee 99% varmuudella vanhemmilta. Eli syytä vain itseäsi äläkä kaveria tai mummoa

[/quote]

ja höpö höpö! olen itse hammashoitaja enkä todellakaan laita lapsen suuhun mitään mikä ollut omassa suussani, ei myöskään mies ja silti 7v pojalla todettiin jkin aika sitten ensimmäinen reikä. onneksi oli pieni ja vielä  helppo hoitaa!

"suutarin lapsen kengät"...

Vierailija
17/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:26"]

[/quote]

Jos on kariesbakteerin saanut niin ei se automaattisesti reikiä tarkoita. Kyllä se bakteeri tarvii sokeria jotta niitä reikiä tulee.

Vierailija
18/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko karies tarttua toisesta lapsesta? tältä naapurin samanikäiseltä tytöltä on paikattu jo pari reikää ja olen kerran nähnyt, että söivät samaa tikkaria!   ilm. myös juovat välillä samasta juomapullosta! 

ap

Vierailija
19/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:27"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:21"]

[/quote]

ja höpö höpö! olen itse hammashoitaja enkä todellakaan laita lapsen suuhun mitään mikä ollut omassa suussani, ei myöskään mies ja silti 7v pojalla todettiin jkin aika sitten ensimmäinen reikä. onneksi oli pieni ja vielä  helppo hoitaa!

"suutarin lapsen kengät"...

[/quote]Älä nyt jukolauta valehtele! Kyllä olet laittanut, minä tiedän sinut.

Vierailija
20/34 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:31"]

ap

[/quote]

Yleensä se on se pari ekaa elinvuotta kun se bakteeri tarttuu. Jos ensimmäisistä vuosista selviää ilman tartuntaa niin silloin sitä ei kauhean helposti enää saa, vaikka tietysti mahdollista se on myöhemminkin saada.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi