Joka aamu herätessä kurkku kipeä: mikä neuvoksi?
Nyt lähiaikoina kurkku on ollut joka aamu kipeä. Välillä olen esimerkiksi sulkenut ikkunan, mutta siitä ei ole ollut hyötyä.
Kurkku on kipeä aamulla pari tai kolme tuntia ja sen jälkeen loppuu. Mistä tämä voi johtua ja miten vaivaa voisi helpottaa?
Kommentit (17)
Tupakoitko? Silloin kun itse vielä poltin, oli kurkku usein aamuisin kipeä, toinen mikä mulla aiheuttaa kipua kurkkuun on jano, helpottaa kun kurkku saa kostutusta
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 06:43"]Tupakoitko? Silloin kun itse vielä poltin, oli kurkku usein aamuisin kipeä, toinen mikä mulla aiheuttaa kipua kurkkuun on jano, helpottaa kun kurkku saa kostutusta
[/quote]
En ole ikinä tupakoinut. Tänään aamulla join 3 lasillista vettä eikä auttanut. T. ap
Asuin ennen Britanniassa hometalossa, ja siellä oli aina herätessä kurkku kipeä ja muutenkin kipeä olo, jos vietin makuuhuoneessa pitkiä aikoja (siellä siis eniten hometta).
Onko nenäsi tukossa aamulla? Jos näin on käynyt olet nukkunut suu auki ja kaikki limakalvot ovat kuivuneet. Olisi hyvä ottaa yölläkin pienet vesihuikat välillä ja näin kostuttaa suuta.
Testaa ettei ole nielussa papilloomaviruksen aiheuttamia solumuutoksia. Nielu-ja kurkkusyövät ovat yleistyneet nuorilla aikuisilla.
Vierailija kirjoitti:
Testaa ettei ole nielussa papilloomaviruksen aiheuttamia solumuutoksia. Nielu-ja kurkkusyövät ovat yleistyneet nuorilla aikuisilla.
Ja tämä testataan miten?
Refluksi tai home makuuhuoneessa.
Laita tyynyn alle sängyn yläpään korote tyyny tai nosta muuten sängyn yläpäätä. Pitäisi auttaa refluksiin, ettei hapan neste nouse ylös kurkkuun.
Ite jos olen syönyt liikaa tai liian myöhään (niiku nyt juhlapyhinä käynyt) otan käyttöön vanhan kikan eli 1 tl ruokasoodaa lasilliseen vettä ennen nukkumaan menoa. Neutraloi vatsan tilannetta.
Ei ole noussut hapan kurkkuun tämän tehtyäni.
Toi home myös voi olla tosiaankin syy ku samassa tilassa yön.
Refluksitauti?