Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen joutunut tahtomattani tilanteeseen, jossa kuljetan 15-vuotiasta joka aamu koululle

Vierailija
16.02.2022 |

Hankala murrosikä menossa. Pienempänä oli kiltti ja lähti mielellään kouluun. Viime lukukaudella alkoi myöhästelyt ja muut häiriöt lisääntyä. Ei viitsi nousta aamuisin ajoissa. Koulussa häiritsee oppitunneilla. Kaveriporukan kanssa hölmöilee. Myös kesken koulupäivän on muutaman kerran poistunut kioskille. Kun ollaan istuttu kotona puhumassa, syyksi sanoo, että koulussa on niin pahaa ruokaa, että jää nälkä. Minä tietysti sanoin, että säännöt on säännöt ja niitä on niin koulussa kuin työelämässäkin. Tästä on monta keskustelua väännetty ja meidän vanhempien keinot on vähissä.

Kuraattorin luona käydessämme todettiin yhteisesti, että jos myöhästelyt vielä jatkuu, tarvitaan järeämpiä väliin tulon keinoja. Minä en missään nimessä halua mitään sellaista, josta voi tulla pysyviä seurauksia elämään jatkossa. Onhan tämä älytön homma, että joudun joka aamu viemään koululle autolla. Meillä töissä päällikkö tietää todellisen syyn, miksi aloitan työpäivät joinakin päivinä myöhemmin, mutta häpeä estää kertomasta kollegoille. Yksikin kollega on aina kehumassa, miten heidän poika on saanut stipendin ja tytär pääsi syksyllä valtiotieteitä opiskelemaan jne. Vähän vaikea siihen on mennä järkyttämään hänen täydellistä elämäänsä, että kiva sulle, mutta meidän nuori ei osaa edes kouluun lähteä ajoissa, joten äiti vie.

Tänä aamuna autossa istuessani ja nuorta kyytiin odottaessani ajattelin, että tätäkö on elämä, kunnes hän täyttää 18 (oppivelvollisuuden ikäraja).

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupaudu ostamaan palkinnoksi mopoauto (ja pitäydy lupauksessasi), jos lapsi oma-aloitteisesti menee kouluun esim. 2 kk ajan. Eli porkkanat/palkinnot käyttöön. Molemmat hyötyisivät siitä.

T. Vähän pienempää koululaista kouluun saattava

Vierailija
62/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli ette huomanneet niin aloituksessa mainittiin poitsulin olleen VUODEN poissa koulusta.

Mites semmonen on mahdollista?

Jos puhuu totta niin jutussa on jätetty paljon kertomatta.

Missä kohtaa? Ja mikä poitsuli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi ei mene kouluun niin mitä tekee kotona koko päivän? Et kai anna mahdollisuutta olla puhelimella tai pelata pleikkaa yms? Kotona oleminen kannattaa tehdä sen verran tylsäksi että menee mieluummin kouluun. 

Ei ole yhtään poissaoloa, vaan myöhästelyä. Mitäpä hän tekee. Torkuttaa herätystä aamuisin, istuu vessassa 20 min., istuu kahvimuki kädessä. Sitten kun olisi pitänyt jo olla matkalla, vielä oli kirjat laittamatta reppuun. Monesti olin jo työpaikalla, kun hänen piti yksin suoriutua lähtemään kävellen koululle, eikä se usein onnistunut. Nyt kun pitää ehtiä autokyytiin, hoputan vieressä.

-ap

Aamuja voisi helpottaa laittamalla repun illalla valmiiksi ja katsomalla sopivat vaatteet.

Miten hyvin tuo sinun keinosi toimii 15-vuotiaalla nuorella, jota ei voisi vähempää kiinnostaa? Kai nyt kaikki ihmiset vaatteet laittaako aamuksi valmiiksi, tai ainakin suurin osa tuntemistani. En tiedä, mitä lisähyötyä tuo 2 minuutin homma, että tunkee illalla reppuunsa kirjat eikä vasta aamulla. Kukin tyylillään. Tiedän kyllä ihmisiä, jotka lataavat kahvinkeittimenkin valmiiksi aamuksi. Heille se muutaman minuutin ajan säästö kahvin keitossa on tärkeämpi kuin keittää kahvi raikkaaseen veteen.

Joillain (esim. itselläni) on aamuisin niin surkea toiminnanohjaus, että rutiinit ja illalla tehdyt valmistelut tuovat huimasti iloa elämään.

Vierailija
64/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että voi tulla raskaaksi. Oma lapseni on saanut stipendiä ja huomionosoituksia jos jonkinmoista. Osaksi siksi, että on jo ennen kouluikää saanut tietyn kaveripiirin, jossa on hienoa, että opiskellaan. Jos olisi päätynyt toiseen kaveruryhmään, niin tilanne olisi paljon haastavampi.

Kollegoille ei tarvitse kertoa kaikkea. Tuskin heidänkään lapsensa elämää täyttää pelkästään ne onnistumiset.

Mielestäni ainakin sinä olet todella onnistunut vanhempi: Joka aamu löydät itsestäsi aikuisen, joka suostuttelee, raahaa, kuskaa lapsensa kouluun. Keskustelet ja näytät omalta osaltasi, että velvollisuudet ne ikävätkin ( Kuten lapsen keskustelu kouluun.) pitää hoitaa. Olethan siis ylpeä itsestäsi!

Kiitos kauniista sanoistasi! Liikutuin. En osaa olla ylpeä itsestäni, vaikka tiedän, että parhaani mukaan yritän olla aikuinen, näyttää esimerkkiä ja olla antamatta periksi. Kukaan ei kertonut silloin kun olin itse nuori, että vanhemmuus voi olla tällaistakin, eikä sitä osannut edes omalle kohdalle odottaa. Kiitos, että ymmärrät myös tätä puolta, ettei kaikilla nuorilla ole helppoa.

-ap

Jäin miettimään niitä työkavereita. Kun...no,seuraavan kerran kun he leuhkivat,niin sanot että onpas hyvä että teillä menee hyvin,itse saan tapella joka aamu....ja annat palaa. Veikkaan että et vähään aikaan kuule kuittailuja asiasta. 

Toinen juttu. Kuulostaa ehkä vähän oudolta,mutta kokeiles tätä. Teini sanoo heti että lapsellista pas*aa,mutta älä anna vaihtoetoa. Etsi kaikenlaisia lehtiä,sakset,liimaa,pahvia.Isokin pahvi joo. Sano että leikkelee kaikki irti,sanat ja kuvat,missä on viiden vuoden kuluttua,mitä aikoo saavuttaa. Se tuo konkreettisesti esiin,mitä hän tahtoo. Siinä voitte sitten katsella ja puhua mitä se taulu edustaa,mitä se vaatii. Menetelmällä on monta eri nimeä,aarrekartta,tavoitekartta  yms. Kokeile.

Vierailija
65/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään ihmeellistä siinä, että teinille on aamut vaikeita. Minä vein jokaikinen aamu esikoiseni yläkoulussa.

Pakkaa eväät kouluun. Kouluruoka on todella huonolaatuista.

Yritä saada rytmiä niin että menee aikaisemmin nukkumaan, vaikka lenkille illalla ja panosta laadukkaaseen ruokaan kotona.

Sosiaalipsykologi varoittaa nuorten aikuisten heikosta sukupolvesta – suositun kasvatustavan tulosta https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/0aa09d7f-e286-4dc6-b57d-167f…

Mitenköhän tämä mahtaa liittyä kirjoitukseeni?

Tämä esikoiseni on ihan itse hommannut monta hyvää kesätyöpaikkaa, kirjoitti ällän paperit keskellä koronaa opiskeltuaan etänä puolet lukiosta ja opiskelee nyt ulkomailla huippuyliopistossa.

Vierailija
66/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi ei mene kouluun niin mitä tekee kotona koko päivän? Et kai anna mahdollisuutta olla puhelimella tai pelata pleikkaa yms? Kotona oleminen kannattaa tehdä sen verran tylsäksi että menee mieluummin kouluun. 

Ei ole yhtään poissaoloa, vaan myöhästelyä. Mitäpä hän tekee. Torkuttaa herätystä aamuisin, istuu vessassa 20 min., istuu kahvimuki kädessä. Sitten kun olisi pitänyt jo olla matkalla, vielä oli kirjat laittamatta reppuun. Monesti olin jo työpaikalla, kun hänen piti yksin suoriutua lähtemään kävellen koululle, eikä se usein onnistunut. Nyt kun pitää ehtiä autokyytiin, hoputan vieressä.

-ap

Aamuja voisi helpottaa laittamalla repun illalla valmiiksi ja katsomalla sopivat vaatteet.

Miten hyvin tuo sinun keinosi toimii 15-vuotiaalla nuorella, jota ei voisi vähempää kiinnostaa? Kai nyt kaikki ihmiset vaatteet laittaako aamuksi valmiiksi, tai ainakin suurin osa tuntemistani. En tiedä, mitä lisähyötyä tuo 2 minuutin homma, että tunkee illalla reppuunsa kirjat eikä vasta aamulla. Kukin tyylillään. Tiedän kyllä ihmisiä, jotka lataavat kahvinkeittimenkin valmiiksi aamuksi. Heille se muutaman minuutin ajan säästö kahvin keitossa on tärkeämpi kuin keittää kahvi raikkaaseen veteen.

Hah. En laita vaatteita aamuksi valmiiksi ja lataan kahvinkeittimen illalla.

Vierailija
67/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluruoka on pahaa. Mun lapsilla on eväät.

No eihän kuulemma ole. Kouluruokahan on juurikin yksi niistä syistä, miksi etäkoulua ei tullut. Silti osa painuu kauppaan, osalla eväät koronan tai muun takia. Oliko jossain, että 70% ei syö välillä ollenkaan koulussa.

Toinen syy oli sitten se, että etänä ei opi. 27 oppilaasta paikalla 6 ja sijaisia ollut viimeiset 6 viikkoa tai sitten joku on käynyt sanomassa, että tehkää kiltisti jotain.

Kolmas syy on se, ettei sinne sänkyyn jäädä köllimään, vaan päivittäin lähdetään liikkeelle "valvottuun" paikkaan. Eli lienee juuri ap:n tilanne.

Missä mättää Suomi?

Vierailija
68/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän kuulemma ole. Kouluruokahan on juurikin yksi niistä syistä, miksi etäkoulua ei tullut. Silti osa painuu kauppaan, osalla eväät koronan tai muun takia. Oliko jossain, että 70% ei syö välillä ollenkaan koulussa.

Toinen syy oli sitten se, että etänä ei opi. 27 oppilaasta paikalla 6 ja sijaisia ollut viimeiset 6 viikkoa tai sitten joku on käynyt sanomassa, että tehkää kiltisti jotain.

Kolmas syy on se, ettei sinne sänkyyn jäädä köllimään, vaan päivittäin lähdetään liikkeelle "valvottuun" paikkaan. Eli lienee juuri ap:n tilanne.

Missä mättää Suomi?

Kouluruoka on surkeaa.

Vierailija
69/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli ette huomanneet niin aloituksessa mainittiin poitsulin olleen VUODEN poissa koulusta.

Mites semmonen on mahdollista?

Jos puhuu totta niin jutussa on jätetty paljon kertomatta.

Missä kohtaa? Ja mikä poitsuli?

Eikä ollut,kunhan provoilee!

Vierailija
70/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä mättää Suomi?

Kouluruoka on surkeaa.

Ehkä tuollaisten nirsojen mielestä.

Vierailija
71/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi torkuttaa? Eli puhelin kellona?

Ratkaisu: Vanha herätyskello ja sille paikka muutaman metrin päähän sängystä. Kun se soi, niin rojahdat itse teinin sängylle ja alat kertoa, miten teillä aikanaan koulussa tai vaikka laulat - kovaa... Teini on aamupesulla ennätysajassa.

Puhelin illalla keittiöön klo. 21. Palautat sen koulun pihalla.

Jos ei toimi, koko automatkan kuuntelette säkkipillimusaa ja koululla hanat kaakkoon.

Ei enää ongelmaa.

Jatkossa annat sitten puhelimen, kun on itse ajoissa menossa kouluun.

Vierailija
72/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä mättää Suomi?

Kouluruoka on surkeaa.

Katso miten paljon siihen laitetaan rahaa. Jopa sinunkaltaisesi aivokääpä saattaa sitten tajuta, ettei sillä hinnalla millään saa aikaiseksi kunnollista sapuskaa.

Vierailija
73/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija Etsi kaikenlaisia lehtiä,sakset,liimaa,pahvia.Isokin pahvi joo. Sano että leikkelee kaikki irti,sanat ja kuvat,missä on viiden vuoden kuluttua,mitä aikoo saavuttaa. Se tuo konkreettisesti esiin,mitä hän tahtoo. Siinä voitte sitten katsella ja puhua mitä se taulu edustaa,mitä se vaatii. Menetelmällä on monta eri nimeä,aarrekartta,tavoitekartta  yms. Kokeile.[/quote kirjoitti:

https://www.anutevanlinna.com/blogi/aarrekartta-ohje

https://duunitori.fi/tyoelama/unelmakartta

http://elearn.ncp.fi/materiaali/kukkasniemis/pofoon/Aarrekartta_tiivist…

https://www.nuortenelama.fi/kampanjat/haaveet-ja-unelmat-6581 Täältä hän voi lukea...

Vierailija
74/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä mättää Suomi?

Kouluruoka on surkeaa.

Katso miten paljon siihen laitetaan rahaa. Jopa sinunkaltaisesi aivokääpä saattaa sitten tajuta, ettei sillä hinnalla millään saa aikaiseksi kunnollista sapuskaa.

Ei ole ollut ikinä valittamista. Jotkut ruuat ei välttämättä ole niitä lemppareita, mutta paljon hyviä mahtuu kyllä joukkoon.

Vierailija
75/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Pyydäppä neuropsykiatriset testit. Voi olla nepsytapaus eli ADD

Höpöhöpö. Ne oireet näkyvät ihan jo pienellä lapsella! Meillä on 5 lasta, jousta 2 nuorimmalla on nepsy-oireita. Olen tiennyt jo 1-2-vuotiaasta alkaen, että jotain on. Ei todellakaan puhkea ykskaks 15-vuotiaana.

Meillä myös kaksi ja diagnoosit saivat vasta 20 vuotiaina. Joten höpö höpö vain sinulle. Varsinkin tyttöjen ADHD jää usein piiloon

Vierailija
76/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä mättää Suomi?

Kouluruoka on surkeaa.

Ei ole ollut ikinä valittamista. Jotkut ruuat ei välttämättä ole niitä lemppareita, mutta paljon hyviä mahtuu kyllä joukkoon.

Milloinkas olet sitä kouluruokaa syönyt ja missä?

Itse sain siitä jo opetusharjoittelussa vatsakatarrin.

Vierailija
77/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä mättää Suomi?

Kouluruoka on surkeaa.

2 lastani syövät ja pitävät kouluruuasta. Moni lapsen kaverikin kehuu. Aina on niitä, jotka nirsoilee vaan nirsoilun ilosta.

Vierailija
78/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä mättää Suomi?

Kouluruoka on surkeaa.

2 lastani syövät ja pitävät kouluruuasta. Moni lapsen kaverikin kehuu. Aina on niitä, jotka nirsoilee vaan nirsoilun ilosta.

Eli et edes tiedä mitä se on, etkä syö sitä. Et siis voi arvioida sitä ollenkaan.

Vierailija
79/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoassa on valtavasti lisä- ja säilöntäaineita, joista herkkävatsaiset saavat helposti oireita. Itselläni vatsa turpoaa palloksi raasteista, enkä pysty myöskään syömään koulun perunoita. Jotkin ruoat alkaa nousta ylös ja röyhtäyttää.

t. ope

Vierailija
80/104 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä mättää Suomi?

Kouluruoka on surkeaa.

Eli et edes tiedä mitä se on, etkä syö sitä. Et siis voi arvioida sitä ollenkaan.

Sinäkö syöt päivittäin? Ainakin meidän lasten koulussa myös opettajat syövät hyvällä ruokahalulla. Ehkä on koulukohtaista. Ihan omasta lapsuudesta ja nuoruudestakin muistan, että suurin osa söi hyvällä ruokahalulla ja sitten oli niitä nirsoja pari jotka yleensä leikkivät jotain kovista, kun eivät syö "kinderperunoita". Ainakin mitä omien lasten elämää seuraa, niin vähän sama meininki edelleen. Lapseni eivät ole koskaan haukkuneet kouluruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän