Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon haukkumista ja vastaanvänkyttämistä siedätte lapseltanne?

Vierailija
25.09.2006 |

Oma lapseni on juuri täyttänyt 8. Hänelle ei meinaa mennä jakeluun mitkään säännöt ja kaikesta pitää vängätä vastaan. Yleisimpiä vastauksia nykyisin on " vähänks kiinnostaa" , " tyhmä" ja " oo hiljaa" . Me olemme vaatineet häneltä että koulusta tullaan suoraan kotiin ilman kavereita, tehdään läksyt, syödään välipala ja lähdetään sitten kavereille. Itse olen kotona pienemmän kanssa. Tänäänkin poika viipyi koulumatkalla turhan kauan ja kun soitin, tyhmitteli hän minua puhelimessa ja löi luurin korvaan. Kun yritin soittaa uudestaan, löi hän taas joka kerta luurin korvaan.

Miten te toimitte tällaisissa tilanteissa? Kuinka monta kertaa lapsi saa rikkoa sääntöjä ennen kuin reagoitte ja mikä on rangaistus? MIkä on mielestänne kohtuullinen rangaistus? Itse pelkään sitä, että jos nyt lasta ei saada " kuriin" , murrrosikäisenä on turha yrittää enää.

Olen aika epätoivoinen tällä hetkellä, kun elämä on yhtä riitelyä ja takkuamista.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lelut ja muut mukavuudet pois (siis melkein kaikki) lapselta. Ne on ansaittava takaisin, siis kaikki lelut ja kavereilla olemiset yms., hyvällä käytöksellä. Aina kun lapsi käyttäytyy hyvin, hän saa esim. yhden lelun takaisin. Sekä myös vain pelkkä huone, jos on oma huone, jossa sänky tai patja vaan lattialla. Kovat ja jämäkät otteet ja johdonmukaisuus. Lapselle on selitettävä, miksi näin, että hän voi valita haluaako käyttäytyä hyvin vai huonosti. Jos huono käytös jatkuu, mukavuudet elämästä edelleen pois. Lapselle on myös osoitettava, että hän ei ole paha, vain hänen käytös on se mitä ei hyväksytä. On opittava kunnioitus muita kohtaan, muuten on isoja ongelmia kun hän on murrosikäinen.

Jos lapselle itselle puhutaan noin takaisin, se on se roolimalli, minkä hän on oppinut. Vanhempien on itse puhuttava kuitenkin kunnioittavasti lapselle, jotta lapsi oppii olemaan kunnioittava.

Vierailija
22/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kaikki lelut ja muut mukavuudet pois (siis melkein kaikki) lapselta. Ne on ansaittava takaisin, siis kaikki lelut ja kavereilla olemiset yms., hyvällä käytöksellä. Aina kun lapsi käyttäytyy hyvin, hän saa esim. yhden lelun takaisin. Sekä myös vain pelkkä huone, jos on oma huone, jossa sänky tai patja vaan lattialla. Kovat ja jämäkät otteet ja johdonmukaisuus. Lapselle on selitettävä, miksi näin, että hän voi valita haluaako käyttäytyä hyvin vai huonosti. Jos huono käytös jatkuu, mukavuudet elämästä edelleen pois. Lapselle on myös osoitettava, että hän ei ole paha, vain hänen käytös on se mitä ei hyväksytä. On opittava kunnioitus muita kohtaan, muuten on isoja ongelmia kun hän on murrosikäinen.

Jos lapselle itselle puhutaan noin takaisin, se on se roolimalli, minkä hän on oppinut. Vanhempien on itse puhuttava kuitenkin kunnioittavasti lapselle, jotta lapsi oppii olemaan kunnioittava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keskustelemine ei tuottaisi tulosta, niin sitten omaan huoneeseen miettimään. Joku kiva juttu pois; viikkoraha pois, kännykän käyttökielto, kaverikielto, kotiaresti, nettikielto , määräaikaisena tietenkin.

Mahtaako hakea huomiotanne huonolla käytöksellään? Lisää yhteistä aikaa, yhdessä shoppailemaan, jäätelölle, leffaan, uimaan tms.

Vierailija
24/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siitä, että vaikka kaikki mukavuudet otetaan pois niin kauaksi aikaa kuin käytös paranee. Jos ei välitä ja käytös ei parane, mukavuudetkin pysyvät pois. Se on lapsen valinta, silloin mukaan tulee se johdonmukaisuus. Ei siis anneta periksi. Lapsi on vielä kuitenkin 8 ja vielä voi vaikuttaa ja muutos on mahdollinen. En usko, että olet yrittänyt kaikkeasi, jos sinä 47 sanot, että kaikkesi JO yrittäneenä, ei välitä. En usko, että olet vielä edes yrittänyt kaikkeasi.

Vierailija
25/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa meidän. Ongelma vain on, että perheessä on sisarus, jonka kanssa lapsi jakaa huoneen ja jonka kanssa on yhteiset lelut. Jos olisi ainoa lapsi, niin tuo olisi helpommin toteutettavissa.

Vierailija
26/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkuuko teidän miehenne teitä/toisinpäin? Joskus lapset haukkuvat vastakkaista sukupuolta olevaa vanhempaa mallioppimisen tuloksena. Jos isä ei kunnioita äitiä parisuhteessa, saattaa lapsi heijastaa samaa käyttäytymistapaa vanhempaansa.

t. terapeutti

Vierailija
27/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaakaan eivät lelujensa perään kysyneet. Huoneessa lapsilla oli ensimmäiset 5 vuotta pelkkä sänky ja kattolamppu josta irroitettiin lopulta polttimo.

37

Vierailija
28/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yksi ehdotus, mikä meidän 6-vuotiaalle toimii. Yritän pitää periaatteesta kiinni, että jos ei nätisti pyydä, ei saa mitään. (no, tämä ei toimi raivokohtauksissa). Jos ei nätisti pyydä edes voileipää, niin olkoon nälässä.

Korostan myös sitä, että jos hän ei ole kiltti minulle, miksi minun pitäisi olla kiltti hänelle. Tätä lausetta poika jää usein pohtimaan.

Holdingista: minä olen tehnyt holdingista hävettävän asian. Alkuun poika ei välittänyt, mutta minä aloin puhumaan ääneen, että haluatko, että kaikki katsovat, kun äiti pitää sinua sylissä kuin pientä vauvaa? Katso nyt, kun nuokin tuossa katsovat, kuinka 6-vuotias käyttäytyy kuin 2-vuotias.

Sitten vasta poika alkoi ajattelemaan, että hän haluaakin olla iso, eikä mikään vauva.

40

Vierailija
29/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jopa meidän. Ongelma vain on, että perheessä on sisarus, jonka kanssa lapsi jakaa huoneen ja jonka kanssa on yhteiset lelut. Jos olisi ainoa lapsi, niin tuo olisi helpommin toteutettavissa.

-------------------

niin lapsi vain olkkarin lattialle nukkumaan, telkkarikieltoon, lelukieltoon ja kotiarestiin.

Täytyypä pistää korvan taakse! Meillä meinaan tosi lujatahtoinen esikoinen jonka kanssa meinasi järki lähteä välillä. Mutta onneksi siis selvittiin tuosta vaiheesta. Lapsi nyt 10v. Seuraavaa uhmavaihetta odotellessa...

Vierailija
30/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kiltteys ei hänestä koske kuin vanhempia ja hän itse saa käyttäytyä miten tahtoo.

37

Vierailija:

Vielä yksi ehdotus, mikä meidän 6-vuotiaalle toimii. Yritän pitää periaatteesta kiinni, että jos ei nätisti pyydä, ei saa mitään. (no, tämä ei toimi raivokohtauksissa). Jos ei nätisti pyydä edes voileipää, niin olkoon nälässä.

Korostan myös sitä, että jos hän ei ole kiltti minulle, miksi minun pitäisi olla kiltti hänelle. Tätä lausetta poika jää usein pohtimaan.

Vierailija
31/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselta,jolle ei vaan ole asetettu rajoja ajoissa ja nyt sitten ihmetellään....

Vierailija
32/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sossu-täti EI sanonut että kännykän otto on LIIAN kova rangaistus vaan AIKA kova. Mutta sillä äänen sävyllä että piti sitä oikeasti kovana rangaistuksena. Mutta yhä ihmettelen hänen sanojaan.... Onko teistä ihan ok?

Vierailija
33/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaisten " huonokäytöksisten" lasten kanssa? Hullutteletteko, vietättekö yhteisiä kivoja hetkiä, käyttekö kahdestaan kaupungilla shoppailemassa, elokuvissa, retkillä...Epäilen, että ette käy. Lapsenne tarvitsevat positiivista huomiota ja yhdessäoloa vanhempiensa kanssa! Kuunnelkaa, mitä lapsella on sanottavana.

Vierailija
34/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kertaakaan eivät lelujensa perään kysyneet. Huoneessa lapsilla oli ensimmäiset 5 vuotta pelkkä sänky ja kattolamppu josta irroitettiin lopulta polttimo.

37

Vierailija
35/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kuskattu kaikenmaailman terapioissa koko ikänsä ja seurattu kehitystä tarkasti. Halitaan ja suukotellaan päivittäin. Jutellaan ja kysellään kuulumiset. Lapsilla on omat pienet kotityönsä jotka hoitavat hyvin, mutta sitten iskee se älyttömyys jostain ja ei uskota.

Nytkin illalla sitten kävi vahinko vaikka kuinka ollaan kielletty reuhomasta huoneessaan, että esikoinen iski korvansa pöydänkulmaan ja voi sitä veren määrää. Mies vei ensiapuun ja onneksi korva oli ok ja selvisi pienellä paikkailulla. Edellispäivänä pikkuveli yritti repiä veljensä silmät päästä ja nyt hänen silmiensä alla on haavat kynsistä.

Selässä on mustelmia kun lapset heittää toisiaan kivillä pihassa ja puhetapakin on osittain tarttunut sieltä. Ainakaan kotona ei kukaan ole opettanut huutamaan ihmisille kadulla fuck you... Muutama päivä sitten repi naapurin penkistä kukat ja aiemmin pikkuveikka tunki naapurin postilaatikosta kuraa ja lehtiä naapurin eteiseen kaverinsa kanssa...

Tällasta elämä meillä. Mä vaan toivon, että selviävät edes täysikäisiksi hengissä.

37

Vierailija
36/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkoneet tuolit. Ei paljoa huvittanut sen jälkeen sisustaa lasten huoneita.

37

Vierailija
37/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää kieltä ja on muutenkin uppiniskainen. Olen miettinyt että pitänee ottaa aresti käyttöön, eli esim jos ei tule kotiin kaverin luota silloin kun käyn hakemassa niin seuraavana päivänä ei pääse sinne leikkimään- sama ulkoilun kanssa.

Mietin, että jos en tätä saa kuriin nyt, niin mitä onkaan edessä!!

Vierailija
38/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koululaisen kotimatka kikkailut ja kotiintuloajoista lipsuminen tietää tylysti kotiarestia.

Vierailija
39/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kasvatuksen yhtenä peruskivenä on, että vanhempia pitää kunnioittaa. Aina kun puhuu epäkohteliaasti, esim. tyhmittelee tai päristelee niin että sylki lentää, lähtee joku lempilelu jäähylle ja lapsi samaten. Eli esim ruokapöydässä jos hän temppuilee, ojennamme häntä ja hän saattaa alkaa pärryytellä. Jos ei usko kun varoitetaan vaan jatkaa, sitten hän lähtee pois ja ruoka jää syömättä. Ja on tehonnut tämä aika hyvin, kauaa ei olla vielä vaadittu näin paljoa, mutta selvästi oppi menee perille. Sinuna ottaisin vaikka sen kännykän lapselta pois, jos ei osaa kerran kohteliaita puhelintapoja jne. Siis voisit sanoa näin. Ja sano myös, että lapsen on kunnioitettava vanhempiaan, niin tekin kunnioitatte lasta.

Vierailija
40/58 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homman täytyy pelata molempiin suuntiin. Jos ei lapsi toimi sovitusti, ei tarvitse aikuisenkaan antaa periksi. Tai sitten voisi mennä hakemaan lasta kerran koulusta, on varmaan niin nolo juttu, ettei toiste kehtaa ottaa sitä riskiä että äiti on vastassa!:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän