Totuus Särkänniemen delfiineistä
Ei kai kukaan enää ole niin tietämätön, että tuonne rahojaan saati lapsiaan kuskaisi?
Kommentit (59)
Miksi tästä jaksetaan valittaa? Ne delfiinit nyt on siellä ja pysyy siihen asti, että kuolee. Keskittykää vakavampiin eläinsuojeluasioihin, mitä löytyy kyllä suomestakin!
Delfiineillä on enemmän virikkeitä ja liikkumatilaa kuin monella vanhuksella Suomessa.
Kuka haluaa viedä kakaransa katsomaan delffiinejä vaikka siellä on delffiinejä,jotka on menettänyt oman poikasensa vain sen takia että kyseisten kauniiden ja erittäin viisaiden eläinten EI pitäisi edes joutua olemaan elämäänsä vankilassa,jossa joukko kova-äänisia lapsia melskaa ja vanhemmat vain istuvat pällistelemässä kun delffiinit joutuvat temppuilemaan!!!!!!
Minusta delfinaario saa olla ja pysyä Särkänniemessä ja uusia delfiinejä saa sinne ottaa muista delfinaarioista.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:43"]
En tiedä, kunhan pohdiskelen. Itse en kyllä käy, ei ole sydäntä katsella niitä eläinraukkoja, mutta lapsillehan tuo on varmasti vielä kivaa.
[/quote]
Mun lapsista ei ole kivaa katsella eläinrääkkäystä.
[/quote] Silloin kun mä kävin siellä vuonna papu, niin delfiinit odotti into piukassa että pääsevät esiintymään. Niistä näki miten odottivat että show alkaa. On totta, että luonnossa olisivat onnellisempia, mutta ei niitä enää voi sinnekään päästä. Toki voi niistä sielläkin joku kalastaja hyötyä tai joutua kalastajan verkkoihin tms.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:21"]
En tiedä, kunhan pohdiskelen. Itse en kyllä käy, ei ole sydäntä katsella niitä eläinraukkoja, mutta lapsillehan tuo on varmasti vielä kivaa.
[/quote]
[/quote] Silloin kun mä kävin siellä vuonna papu, niin delfiinit odotti into piukassa että pääsevät esiintymään. Niistä näki miten odottivat että show alkaa. On totta, että luonnossa olisivat onnellisempia, mutta ei niitä enää voi sinnekään päästä. Toki voi niistä sielläkin joku kalastaja hyötyä tai joutua kalastajan verkkoihin tms.
[/quote]
Kerran yksi delfiineistä ei suostunut esiintymään joten se ohjelmanumero jätettiin yksinkertaisesti välistä. Ei noita delfiinejä voida mitenkään pakottaa jos eivät halua esiintyä. Tuskin niitä jätetään ruuatta tai muuten pahoinpideltäisiin sen takia. Johan eläinsuojelu olisi kimpussa moisen takia.
Niin kuin joku totesikin, paremmin nuo delfiinit voivat kuin monet tuotantoeläimet. Toki eläimen paras olisi vapaudessa mutta tässä tapauksessa se lienee mahdotonta.
Jos olisi paljon rahaa, niin niille saataisiin isommat tilat. Silloin niillä voisi olla ja ihan ok oltavat. Nykyiset on liian pienet. Minun mielestäni kaipaisivat enemmän virikkeitäkin. Jonain päivänä delfiinikin on sukupuuton partaalla ja silloin viimeiset yksilöt löytyvät delfinaarioista. Suojelkaa vapaita yksilöitä vielä kun voitte.
Delfinaariota laajennettiin runsaasti muutama vuosi sitten. Ette tainneet tietää sitä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:49"]
[/quote]
[/quote]
Joku neljänvanha varmaan ajattelee aina kun delfiini hyppää renkaan läpi että "voi apua kun se kärsii"?
[/quote]
Kyllä minä muistan ahdistuneeni 4-5 ikäisenä eläintarhoissa ja delfinaariossa jossain ulkomailla. Minusta ne eläimet näyttivät rauhattomilta ja onnettomilta ja se ahdisti minua kauheasti. Vanhemmat yritti pitää yllä kivaa juttua että katso nyt tuota leijonaa, eikö ole komea harja, mutta minä näin vain ahdistuksen sen silmissä ja eleissä...
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:15"]
Kyllä se on paljon kätevämpää mennä Särkänniemeen kuin Rhodokselle, jossa ehkä saattaa nähdä pelfiinejä jossain kauempana.
[/quote]
Nimenomaan. Itse olin delfiinisafarilla Kanariansaarilla ja näin jopa yhden selkäevän.
Tosin nykyään ei olisi edes varaa lähteä noin pitkälle. Joten tyydytään Särkänniemen delfiineihin ja muihin eläimiin.
[/quote]
Kai saitte firmalta rahat takaisin? Vai onko noin selkärankaisia firmoja vain Azoreilla? Me nähtiin 2 parvea, jotka molemmat hyppi ja ui ihan veneen vieressä. Toiset seurasi venettä jopa siinä vaiheessa, kun lähdettiin lujaa kohti tarkkailijoiden havaitsemaa valasta (tästä näkyikin vain hengityspilvi ja selkäevä+ vähän selkää).
Toisaalta, retken loppuvaiheessa saatiin seurata näytöstä, joka päihitti kaikki delfinaarioiden näytökset 100-0: Delfiinit rupesi saalistamaan. Moni hyppäsi monen metrin korkeudelle ja laskeutuivat kylki edellä kalaparven päälle. Toiset ajoi parvea yhdeksi ryppääksi, jonka päälle yksi sitten hyppäsi (kalat taintuivat, helppoa saalista :)) Se oli paljon hienompaa, kuin katsella miten delfiinit hyppii renkaiden ja vastaavien läpi vain saadakseen yhden kalan kerralla.
Toki delfinaarion puolustukseksi voinen sanoa, että tiedän myös delfinaariodelfiinien keksineen itse temppuja.
T:18
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:41"]
[/quote]
[/quote]
Joku neljänvanha varmaan ajattelee aina kun delfiini hyppää renkaan läpi että "voi apua kun se kärsii"?
[/quote]
Kyllä minä muistan ahdistuneeni 4-5 ikäisenä eläintarhoissa ja delfinaariossa jossain ulkomailla. Minusta ne eläimet näyttivät rauhattomilta ja onnettomilta ja se ahdisti minua kauheasti. Vanhemmat yritti pitää yllä kivaa juttua että katso nyt tuota leijonaa, eikö ole komea harja, mutta minä näin vain ahdistuksen sen silmissä ja eleissä...
[/quote]
Jep, ja kun jotkut ihailee ympäri häkkiä kiertävää tiikeriä, se on oikeasti stressaantunut.
Korkeasaaresta enkä Ranuasta tiedä nykytilaa, mutta ainakin Ähtärissä eläimillä on kunnolla tilaa. Linnuilla saisi olla enemmän, ja karhuilla, mutta esim hirvillä ja susilla on valtavat aitaukset. Ei ehkä riittävän kokoiset että eläimet olisivat täysin onnellisia, mutta moni noista on syntynyt eläintarhoissa, ja vaikka vaistot on olemassa, eivät ehkä kärsi, kun eivät paremmastakaan tiedä.
Ja joo, tiedän että Delfinaariota laajennettiin, mutta se on siltikin liian pieni. Miksi luulet, että valtaosa siellä syntyneistä poikasista on kuollut? Viimeisin viime syksynä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jep, ja kun jotkut ihailee ympäri häkkiä kiertävää tiikeriä, se on oikeasti stressaantunut.
Korkeasaaresta enkä Ranuasta tiedä nykytilaa, mutta ainakin Ähtärissä eläimillä on kunnolla tilaa. Linnuilla saisi olla enemmän, ja karhuilla, mutta esim hirvillä ja susilla on valtavat aitaukset. Ei ehkä riittävän kokoiset että eläimet olisivat täysin onnellisia, mutta moni noista on syntynyt eläintarhoissa, ja vaikka vaistot on olemassa, eivät ehkä kärsi, kun eivät paremmastakaan tiedä.
Ja joo, tiedän että Delfinaariota laajennettiin, mutta se on siltikin liian pieni. Miksi luulet, että valtaosa siellä syntyneistä poikasista on kuollut? Viimeisin viime syksynä.
[/quote]
Olikohan Loro Paruessa olevat eläimet huumattuja kun isot kissäeläimetkin vain makoilivat vähän häntää heiluttaen? Tai sitten vain olivat tyytyväisiä oloonsa.
Mikä tuo Iltalehden lähdelinkki on? Täytyisi maksaa että saisi koko jutun näkyviin. Mua ei ainakaan vakuuta tuollainen epämääräinen vihjailu. Faktat kehiin.
Edistyneemmässä maailmassa tämä keskustelu käytiin jo 80- luvulla. Suomessa vasta 2010-luvulla. Mitä se kertoo meistä?
"Älä ihmettele: kaikki nisäkkäät eivät ole älykkäitä. Muun muassa jotkut av-mammat."
Tämän välähdyksen kunniaksi UP
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:41"]Kyllä minä muistan ahdistuneeni 4-5 ikäisenä eläintarhoissa ja delfinaariossa jossain ulkomailla. Minusta ne eläimet näyttivät rauhattomilta ja onnettomilta ja se ahdisti minua kauheasti. Vanhemmat yritti pitää yllä kivaa juttua että katso nyt tuota leijonaa, eikö ole komea harja, mutta minä näin vain ahdistuksen sen silmissä ja eleissä...
[/quote]
Sama kokemus myös minulla.
Lapset eivät ole vielä ajaneet mieltään täyteen kaikenlaista yhteiskunnan pakkosyöttämää paskaa (kuten että eläimillä ei ole sielua tai tunteita ja ovat ihmistä alempia olentoja). Lapsi näkee sen mitä näkee, ja eläintarhojen eläimistä sen masennuksen näkee useimmiten hyvin selvästi. Myös aikuiset näkisivät, jos hiljentyisivät katsomaan.
En tule koskaan enää menemään eläintarhoihin tai delfinaarioon, enkä tosiaankaan lapsianikaan niihin vie.
Katsokaa dokumentti nimeltä blackfish. Kertoo vankina elävistä miekkavalaista.
Muistan kun zoolandiassa oli se norsu ja itku minulle tuli kun lasten kanssa käytiin katsomassa. Pienessä tilassa oli ketju jalassa :(
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:15"]
Kyllä se on paljon kätevämpää mennä Särkänniemeen kuin Rhodokselle, jossa ehkä saattaa nähdä pelfiinejä jossain kauempana.
[/quote]
Nimenomaan. Itse olin delfiinisafarilla Kanariansaarilla ja näin jopa yhden selkäevän.
Tosin nykyään ei olisi edes varaa lähteä noin pitkälle. Joten tyydytään Särkänniemen delfiineihin ja muihin eläimiin.