Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Totuus Särkänniemen delfiineistä

Vierailija
30.06.2015 |

Ei kai kukaan enää ole niin tietämätön, että tuonne rahojaan saati lapsiaan kuskaisi?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015063019955565_uu.shtml

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:21"]

Ja minä. Ollaan menossa Särkänniemeen heinäkuussa ja mennään katsomaan delfiinejä myös.

[/quote]

Miksi? 

[/quote]

Ihan sen takia että halutaan nähdä delfiinejä.

Niin kauan kuin se on toiminnassa, käyn siellä. Kyllä joku virkamies sen sulkee jos eläinten olot kovin huonot ovat.

Vierailija
22/59 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyllä joku virkamies sen sulkee jos eläinten olot kovin huonot ovat.

[/quote]

Tyypillinen suomalainen. Kyllä aina Joku Virkamies (tai Joku Muu) suorittaa ajattelemisen puolestani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekopyhyyttä. Delfiineillä on paljon mukavampaa kuin tuotantoeläimillä ja useimmilla lemmikkieläimillä.

Vierailija
24/59 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niitä enää luontoonkaan voi laittaa. Eikö tavallaan ole hyvä, että kävijöitä on ja delfinaariolla on vielä varaa ylläpitää edes nykyisen tasoisia oloja? En tiedä, kunhan pohdiskelen. Itse en kyllä käy, ei ole sydäntä katsella niitä eläinraukkoja, mutta lapsillehan tuo on varmasti vielä kivaa. 

Olen kyllä ihan sitä mieltä, että väärinhän tuo toiminta on. Mutta mitä niille jo siellä oleville delfiineille sitten pitäisi tehdä, lopettaa vai?

Vierailija
25/59 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:37"]

[/quote]

[/quote]

Tyypillinen suomalainen. Kyllä aina Joku Virkamies (tai Joku Muu) suorittaa ajattelemisen puolestani. 

[/quote]

Suomessa onneksi noissakin asioissa ollaan melko tarkkoja (kerrankin hyötyä kyttäyksestä). Minä tavallisena tallaajana en mitenkään voi tietää, miten delfiinejä kohdellaan ja miten ne eläimet voivat koska en ole asiantuntija. Oletan kuitenkin, että koska delfinaario on edelleen toiminnassa, mitään huomattavia puutteita ei ole havaittu.

Vierailija
26/59 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:37"]

[/quote]

[/quote]

Kiitos, olipas hyvä wt-logiikan tiivistys. 

Vierailija
27/59 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä ainakin käyn siellä niin kauan kuin paikka on toiminnassa.

Jos se suljetaan vaikka tänään ,miten käy delfiineille?

Vierailija
28/59 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:43"]

En tiedä, kunhan pohdiskelen. Itse en kyllä käy, ei ole sydäntä katsella niitä eläinraukkoja, mutta lapsillehan tuo on varmasti vielä kivaa. 

[/quote]

Mun lapsista ei ole kivaa katsella eläinrääkkäystä.

Vierailija
29/59 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väärin tuo muka on? Entä vaikka emakot, jotka ovat hyvin pienissä häkeissä, etteivät makaisi poikastensa päällä. Siis emakkosiat.
.
Tai parteensa kahlehdittu lehmä? Kaikkialla ei ole pihattoja. Entä a4 kokoisen tilan omaava lattiakanalan kana? (Turkiseläimiä en edes mainitse)
.
Ei Korkeasaaressakaan sen ihmeellisempää ole.
.

Delfiineillä on oma parvensa, virikkeitä ja niiden terveyttä hoidetaan hyvin

Vierailija
30/59 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:43"]

En tiedä, kunhan pohdiskelen. Itse en kyllä käy, ei ole sydäntä katsella niitä eläinraukkoja, mutta lapsillehan tuo on varmasti vielä kivaa. 

[/quote]

Mun lapsista ei ole kivaa katsella eläinrääkkäystä.

[/quote]

Joku neljänvanha varmaan ajattelee aina kun delfiini hyppää renkaan läpi että "voi apua kun se kärsii"? 

Vierailija
32/59 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ihmettelen millaistan (perus)biologian opetusta nykyään annetaan kun edes älykkäimpien nisäkkäiden (muun muassa delfiinit) käyttäytymisestä ei tiedetä mitään

Älä ihmettele: kaikki nisäkkäät eivät ole älykkäitä. Muun muassa jotkut av-mammat.

Vierailija
33/59 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan ajan kysymys kun joku delffeistä käy hoitajan kimppuun.. Ulkomailla on käyny näitä miekkavalaiden kanssa. Mites särkänniemi selittää nää poikaskuolemat..

Vierailija
34/59 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos delfiinejä haluatte nähdä, menkää merelle niitä katsomaan. Kanariansaarilta ja Azoreilta nyt ainakin pääsee valassafareille, jossa valaita ja delfiinejä voi tarkkailla niiden luonnollisessa ympäristössä. Siitä ne delfiinit nauttii, koko meri käytettävissä. Delfinaarioiden altaat nyt vain on liian pieniä, ei niitä rakenneta riittävän suuriksi kun tulisi liian kalliiksi.

Jos käytte Välimeren saarilla, käykää veneretkillä, voi käydä tuuri. Hyvä retki on Rodokselta Symin saarelle. Itse tehnyt tuon kahdesti edestakaisin, delfiinejä (pullonokkia, samoja kuin Särkänniemessä) näkyi joka kerta. Ovat sen verran uteliaita, että tulevat kyllä katselemaan vesilläliikkujia (elleivät satu saalistamaan samaan aikaan).

On totta, että esim. Särkänniemen delfiinit eivät todennäköisesti selviä vapaudessa. Mutta, viime vuoden puolella, kun oli enemmän puhetta delfinaarion sulkemisesta, muistan jonkun maininneen haastattelussa merieläinten vanhainkoti/suojelualue-tyyppisestä hankkeesta. En muista suunniteltiinko sitä vai oliko rakennus jo käynnissä. Muistaakseni kyse olisi rannalla olevasta verkoilla merestä eristetyistä altaista, joissa pelastetut merinisäkkäät ja delfinaarioiden eläköityneet asukit voisivat viettää loppuelämänsä. Ja näissä ihminen tietenkin avustaa ruuan hankkimisessa.

Vierailija
35/59 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on paljon kätevämpää mennä Särkänniemeen kuin Rhodokselle, jossa ehkä saattaa nähdä pelfiinejä jossain kauempana.

Vierailija
36/59 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa uutisessa ollut kuin väite. Ei mitään todisteita. Käymme kesällä särkkiksessä ja delfiinit kuuluvat ohjelmistoon. Arvioin uudelleen, kun laittavat mustaa valkoisella.

Vierailija
37/59 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 löysi lyhyen googlailun jälkeen juttua tuosta "vanhainkodista": http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288699782229.html

Lainaus tuolta: "

Sijoittamista on valmisteltu

Oikeutta eläimille -yhdistys sen sijaan katsoo, että eläimet voitaisiin siirtää turvakotiin merialueelle. Yhdistys kertoo olleensa yhteydessä kansainväliseen WDC-valaansuojelujärjestöön, joka ottaisi delfiinit vastaan.

– Delfiinien turvakoti tai vanhainkoti on merestä erotettu alue, jossa on eläimille paljon tilaa liikkua ja muodostaa laajempia yhteisöjä. Turvakoteja on jo olemassa ja suunnitteilla, sanoo Sami Keto Oikeutta eläimille -yhdistyksestä.

Delfiinejä on vapautettu sopeuttamisen jälkeen myös mereen. Kedon mukaan nyt ensisijainen vaihtoehto olisi kuitenkin turvakoti. Vapauttamista voitaisiin selvittää myöhemmin."

Vierailija
38/59 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei samalla päätetä, että nämä koirat ja kissat eivät enää pärjäisi luonnossa, mutta lähetettäisiin ne yhteiseen vanhainkotiin ja uusia kukaan ei saisi enää ottaa.

Vierailija
39/59 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:15"]

Kyllä se on paljon kätevämpää mennä Särkänniemeen kuin Rhodokselle, jossa ehkä saattaa nähdä pelfiinejä jossain kauempana.

[/quote]

Itseasiassa ainakin Azoreilla ne tulee viereen (huomattavasti lähemmäksi kuin mitä delfinaariossa) ja niiden kanssa saa uida...

T: 18

Vierailija
40/59 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kauheaa delfiinien hyväksikäyttämistä. En ymmärrä minäkään ihmisiä, jotka lapsiaan vievät tuon sirkuksen katseltavaksi. Jos katsojie ei olisi, ei olisi kärsiviä delfiineitäkään, vaan nauttisivat vapaina vapaissa merissä jonne kuuluvat.  Delfiinit muka "nauttivat".. Eivät varmasti nauti. Ne pakotetaan tekemään kivuliaita tempuja hyvin pienessä altaassa.

Miettikää nyt hyvät ihmiset minne lapsianne viette! saatikka mitä itse menette katsomaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi