lapseni on LILA, ei LAILA
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 09:20"]
Lila on etenkin vanhoille ihmisille violetin vierasperäinen sana ja usein ne äännetään jotenkin erilailla. Ja kukaan ei ole ikinä ennen kuullut nimeä Lila, mutta Laila on taas kaikille tuttu kaunis nimi. Mä sanoisin sen varmaan Liila. Kuten Mia on Miia ja Nea on Neea jne.
[/quote]
Huono vertaus. Ja Mila olisi Miila ja Nela olisi Neela, niinkö? Etkö erota myöskään esim. nimiä Sara ja Saara toisistaan, suomenkielisessä kontekstissa? Onko Marikin Maari ja Sari Saari?
Lila lausutaan niin kuin kirjoitetaan niin kuin lausutaan esim. Laura ja Annekin. En käsitä, mitä vaikeaa voi olla nimessä Lila tai Isla ja täytyy oikeasti olla hiukan hidasjärkinen, jos rupeaa noita vääntämään jonkun muun kielellä. Sen sijaan ymmärrän, jos nimen Greta lausuu Greeta, kun Suomessa todellakin on iso vähemmistö, joka nimen noin lausuu ja jolta se nimi on ns. lainattu. Fiksut ihmiset eivät sitäkään tosin rupea vääntämään muuksi kuin kirjoitusasun mukaiseksi.
Itse opin tämän 90-luvulla, kun tapasin Mary-nimisen naisen. Yritin aluksi lausua jotenkin suomalaisenglantilaisittain, kunnes nainen vähän harmistuneena totesi, että on ihan Mari (myöhemmin opin, että itse asiassa kotonaan lausuttiin Maari). Ei nimiä pidä ruveta vääntelemään omien mielikuvien mukaan vaan Suomessa ne lausutaan kuten kirjoitetaan, ja nimen haltija sitten korjailee, jos lausumisessa on vikaa.
Mä sanoisin violetti. En yhtään tykkää sanasta lila, käytän aina violettia.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 09:20"]Lila on etenkin vanhoille ihmisille violetin vierasperäinen sana ja usein ne äännetään jotenkin erilailla. Ja kukaan ei ole ikinä ennen kuullut nimeä Lila, mutta Laila on taas kaikille tuttu kaunis nimi. Mä sanoisin sen varmaan Liila. Kuten Mia on Miia ja Nea on Neea jne.
[/quote]
Keksitkö itse, mikä erottaa Lilan Miasta ja Neasta? Katso oikein tarkkaan, pystyt siihen kun yrität! Mia ja Nea ovat yksitavuisia, siksi ne usein venyvät. Sinä voisit pikemminkin kertoa, että lausut Sarin Saari, Mikan Miika, Suvin Suuvi jne, jos kerran Lila on Liila. Ps. Laila on helvetin ruma nimi, jota en antaisi edes lemmikkirotalle.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 09:24"]
[/quote]
"Kun mä en tykkää nimestä Sanna niin sanon sua nimellä Minna."
Varmaan siksi koska vieraskielinen nimi Delila lausutaan Dilaila? Ja Tomppakin sen laulaa niin.
Ihmiset nyt tuntuvat viis veisaavan kanssaeläjien nimistä. Minun nimeni on Anna-Mari, mutta suurin osa työkavereista, sukulaisista ja opiskelukavereista peruskoulusta yliopistoon kutsuu minua Ann-Mariksi, Anne-Mariksi, Anna-Marieksi, Anna-Mariaksi, Anne-Mariaksi tai Anna-Maariaksi.
Ihmisiä ei vaan kiinnosta muiden nimet. Ignoranttia, kyllä, mutta siitä täytyy olla välittämättä. Itse korjaan virheen saman ihmisen suusta kerran tai kaksi. Jos ei kiinnosta tarpeeksi, ei voi mitään.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 09:28"]
[/quote]
[/quote]
Sanna ja violetti ei ole sama asia, kuten ei lila ja Minnakaan. Ymmärtänet, kun tarkemmin luet.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 09:28"]
[/quote]
[/quote]
Sanna ja violetti ei ole sama asia, kuten ei lila ja Minnakaan. Ymmärtänet, kun tarkemmin luet.
[/quote]
En ole tuo, jolle kommentoit, mutta tiedoksi sulle: tässä ketjussa puhutaan ihmisten nimistä, ei värien nimityksistä.
Mitäs annoit lapsellesi noin tyhmän nimen.
Eikö se mene niin, että ihmisten käyttämiin variaatioihin vaan totutaan. Joskus niistä tulee jopa lempinimiä.
Nykyisin tuntuu, että äidit on ihan liian tosissaan ton nimiasian kanssa
t. Sari, aikani nimiharvinaisuus
[/quote]
Lila ja violetti ovat eri värejä.
Ruotsia äidinkielenään puhuvat ääntävät tyttäreni nimen ruotsalaisittain, enkä ole osannut siitä loukkaantua. Ja isoäidilläni meni yli kaksikymmentä vuotta oppia mieheni nimi, mutta hyvin tulevat toimeen keskenään. Oma nimeni on niin vaikea, että harvemmin ulkomailla osataan sitä lausua, ei haittaa.
Ei aina tarvis nipottaa joka pikku asiasta.
Mä olen aina ihmetellyt ihmisiä jotka vetää herneet nenään siitä, miten jotkut lausuvat heidän nimensä. Yleistä se tuntuu olevan varsinkin pikkupaikkakuntien ihmisillä, jotka eivät ole kovin kansainvälisiä. Lähes joka maassa paikalliset vääntää nimestäni jonkun heidän suuhunsa sopivan version. Esim Irene voi olla "Airiin" tai "Irenna" tai "Ireene" jne, vaikka se on suomalaisottainkin vieraan oloinen nimi. Ja joku ihan tavallinen nimi Emilia voi olla "Emili", "Emiilia" tai "Milja" tai kaverit voi sanpa "Emppu". Vedättekö herneen nenään myös lempinimistä? Vaarini kutsuu pojanpoikaansa Eetua nimellä Eetvart, koska hänen aikanaan ei kenenkään nimi ollut oikeasti Eetu, vaan ne olivat lempinimiä. Entäs sitten?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 09:24"]
[/quote]
Lila ja violetti ovat eri värejä.
[/quote] Heitän tähän vielä värin retliini, mutta nythän ei tosiaan ollu kyse väreistä.vaan lapsen nimestä. Minusta Lila on ihan kiva nimi.
No, minä halusin antaa lempivärini tyttäreni nimeksi eikä Lila ole yhtään outo verrattuna johonkin Myrskyyn tai Frodoon!
Ap
Luokallani oli Nea ja tyttäreni ope oli Neea. Kaksi eri nimeä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 09:39"]Mitäs annoit lapsellesi noin tyhmän nimen.
[/quote] Mikähän se sun nimesi on? Kerro meille.niin saadaan pitää lystiä sen kustannuksella.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 09:17"]
Entä jos sen lausuu Liila, onko sekin väärin?
[/quote]
Tietenkin se on väärin, koska ollaan Suomessa, jossa vokaalien pituuksilla on merkitystä. Jos haluaisi nimen lausuttavan Liila, pitäisi se myös kirjoittaa niin. Mitä vaikeaa on nimessä Lila? Helppohan tuo on lausua.