Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumisoikeusasunnot - kertokaa te, jotka sellaisessa asutte

Pullapitko
16.02.2022 |

Hei. Minulle saattaa tulla äkkinäinen muutto nykyisestä kodista Turkuun. Mikään kerrostalo-blues ei oikein kiinnosta enää lukuisten huonojen kokemusten jälkeen, mutta tarjolla olisi mukavia, suht uusia rivitaloja, mutta asumisoikeusasuntointa. Mietein, että alkuun voisi ehkä olla hyvä hankkia sellainen, mutta tulee varmaan kalliimmaksi kuin vuokra-asuminen?

Joku joka niissä asuu, niin voisitteko kertoa hyvät ja huonot puolet? Mitä olette pitäneet? Oliko helppo päästä asunnosta eroon ja saiko sen "pantin" takaisin?

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisoikeusasunto on halvempi vain, jos ei oteta huomioon vaihtoehtoiskustannuksia. Rakennuskustannusindeksi ei nimittäin ole mikään hirveän tuottoisa indeksi. Jos vaihtoehtoiskustannukset lasketaan mukaan, ollaan samoissa hinnoissa kuin vuokra-asumisessa.

Vierailija
82/100 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ASOmaksulla ostetaan naapurit jotka asuvat kuin ihmiset. Siinä se.

Tämä!

Yrmyimmässäkin omistusasuntotalossa naapurit ovat venäläistä rulettia koska niissä on paljon sijoitusasuntoja ja jopa sossun sijoittamia värisijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuminen on ihan samaa kuin asuisi vuokralla. Asunnosta maksetaan kynnysraha, joka hieman karsii häiriköiviä naapureita ja vuokra on hitusen edullisempi. Irtisanomisaika on kolme kuukautta, mutta kyseisen ajan voi asua asunnossa aivan kuten vuokra-asunnossakin. Mikäli muuttaa, niin hyvin todennäköisesti joutuu maksamaan useamman kuukauden päällekäisiä vuokria, mutta yhtiön sisällä tapahtuva asunnon vaihto voi olla joustavampaa.

Ihan sattumasta riippuen voi joutua kuuntelemaan naapurin biletystä tai musiikkia. Ilkivaltakaan ei ole mahdotonta. Myös sosiaalitapaukset, mielisairaat ja häädetyt muuttavat asuasuntoihin kun esim. sukulaiset maksaa tai asukas ottaa velkaa asomaksun maksamiseen.

Meidän talossa tapahtui yläkerrassa iso vesivahinko, jonka vuoksi vettä valui useisiin alempien kerrosten asuntoihin. Remontti oli ala-arvoista ja asuntoa ei todellakaan saatettu alkuperäiseen kuntoon. Kaikki kaapit revittiin irti ja laitettiin remontissa pyörimisen jälkeen takaisin paikalleen (vähän vinkin vonksin ja heikun keikuin). Asukkaille ei annettu edes mahdollisuutta valita lattian laminaattikuviota vaan valittiin alkuperäisiin kalusteisiin erilainen puukuvio/väri - ilmeisesti halvin mahdollinen ja sekin asennettiin vähän vinkin vonksin ja heikun keikuin. Joidenkin asukkaiden itse asentama laminaatti korvattiin huonolaatuisemmalla. Julkisivusta kyllä pidetään hyvää huolta ja portaikon seinät maalattiin, mutta asukkaan käskettiin vain pestä valumajäljet pois asunnonsa seinistä.  Rappauksen vuoksi katosta niitä likavesitahroja ei olisi millään ilveellä pessyt pois ja ontelolaattaan tehtyjä koloja ei edes yritetty täyttää huomaamattomaksi.

Minulla kymmenvuotisremonttina jäljelle jääneet valumalikaiset tapetit poistettiin ja loputkin seinät maalattiin maalarinvalkoisella. Pois muuttaessa seinät pitää palauttaa maalarinvalkoisiksi, joten ei maksa vaivaa pyytää lupaa seinien  tapetointiin.

Asoyhtiöstä sai todella ystävällistä palvelua, joka päättyy tasan sillä hetkellä kun asomaksu, vakuusmaksu sekä ensimmäinen vuokra oli maksettu ja asunnon avain piti luovuttaa asukkaalle. Teoriassa aso-maksun ja vakuusmaksun saa takaisin pois muuttaessa ellei lopputarkistuksessa edellytetä parempaa asunnon kuntoa kuin esim. vesivahinko remontin jälkeen hyväksyttiin.  Eli kannattaa ennen muuttoa kuvata asunto ja asuntoon tehtävien remonttien jälkeen, että pois muutaessa ei tarvitse maksaa aiheettomia remonttilaskuja.

Aso on huomattavasti parempi kuin esim. osakeasunto. Meidän talossa tapahtunut vesivahinko on asoyhtiön päänsärky ja asukkaalle asumistason lasku, mutta osake-asunnossa itse voi joutua maksamaan korjaukset, jos vakuutusyhtiö määrittelee ettei paskarannut tapetissa häiritse asumista ja halvin mahdollinen korvaava tuote riittää korvaamaan alkuperäiset. Asunto-osakeyhtiö voi myös joutua ongelmiin, jos osa ei huolehdi omista maksuvelvotteistaan ja tätä ongelmaa ei ole asossa.

Lakiuudistuksen tai sen suunnitelman läpimennessä aso-asukkaan asumisturva luultavasti heikentyi(y) ja aso-asunto voidaan myydä alta.

Eikö tuo ole ihan normaalia nykyrakentamisen/remontoinnin "laatua" viimeisen reilun vuosikymmenen ajalta ihan kaikissa eri asuinmuodoissa?

Tai näin ainakin omien kokemusteni mukaan (omistusasunto ja vuokra, rv 2017 ja 2009).

Vierailija
84/100 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas täällä muutamat luulee tietävänsä koko maan asiat pelkän pk-seudun tilanteen perusteella :) kyllä aso-asunnon voi saada vaikka ihan heti, eikä ainakaan tarvitse vuosia jonottaa. Sehän riippuu ihan miten haluttu se asunto on. Turun tilanteesta en tiedä, mutta omassa kotikaupungissani niitä tarjoataan myös vuokralle. Mutta toisaalta ei välttämättä ole juuri sen halvempaa kuin vuokra-asuminen, jos joutuu ottamaan lainaa niin kalliimpaa (vaikka toki sen asomaksun saa takaisin). Joihinkin tilanteisiin varmasti oikein hyvä ratkaisu, ja varmasti keskimäärin rauhallisempaa kuin vuokrataloissa.

Muutamat luulee tietävänsä ja sitten tunnustat että et itse tiedä?

Niin, siinä on tosiaan eroa väittääkö tietävänsä vai myöntääkö ettei tiedä :) minä tiedän varmaksi vain, että nämä jotka väittää ettei asoasuntoa voi saada mistään ilman vuosien jonotusta ovat väärässä. Onneksi tänne on tullut myös vinkkejä niiltäkin jotka tietää Turun tilanteen.

Vierailija
85/100 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä ei kyllä näin käynyt!

Vierailija
86/100 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi yleistää. ASO-yhtiöitä on aivan laidasta laitaan.

Hyviä kohtuuhintaisia ja lähees rikollisten setien rahastamoja.

Vierailija
87/100 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seutu on varmaan ainoa paikka Suomessa, jossa asumisoikeusasuminen on taloudellisesti kannattavaa. Mutta muut syyt voi puoltaa sitä muuallakin. Itse harkitsin asoa vaihtoehdoksi siksi aikaa kun etsitään omaa taloa, koska tällä alueella ne vaikuttaa viihtyisämmille ja on sitten helppo päästä eroon. Muutama muukin tuttu on ottanut Ason tilapäiskodiksi esim uuteen kaupunkiin muuttaessa tai rakennusajaksi. Vastike on meillä päin asoissa niin iso, että samalla hintaa saa kyllä vuokrakämpänkin, mutta vuokratalossa asuminen ei ainakaan itseäni houkuta. Huonoja kokemuksia niistä.

Vierailija
88/100 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä halvempaa kuin vastaavantasoinen vuokra-asuminen. Ei tosin nykyisellään kovin paljon halvempaa.

Selvästi kalliimpaa kuin vastaavan tasoinen omistusasuminen keskimäärin.

Jos ei saa riittävää lainaa tai ei jostain muusta syystä halua sitoa omaa pääomaa asuntoon, kannattaa asumisoikeusasuntoa harkita.

En kyllä todellakaan sanoisi, että Aso asuminen on selkeästi kalliimpaa ainakaan PK-seudulla, muissa kaupungeissa näin ehkä saattaa ollakin.

PK-seudulla kun saat ottaa lainaa vanhahkoonkin rivitalo perheasuntoon 300 000-400 000 euroa, myös vastike on niissä kohtuu korkea ja remonttikuluja tulee +20 vuotiaisiin jo aika lailla.

Toki omistusasunnossa hiljalleen kerryttää asuntovarallisuutta, siis jos mitään fataalia ei tapahdu vanhan talon kunnolle (home, kantavat rakenteet jne), mutta on siinä riskiäkin niin asunnon arvon säilymisen kuin henkilökohtaisen lainan muodossa.

Vierailija
89/100 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tosi tyytyväinen aso-asuntooni. Tämän kokoisessa ja näin uudessa asunnossa vuokra olisi helposti 200 e suurempi. Omistusasuntoa en halua, koska en halua huolehtia kaikesta itse. Tästä pääsee myös ilman omia ponnisteluja ja nopeasti eroon sekä saa varmasti rahansa (korotettuna) takaisin, jos tarve vaatii. Naapurit on asiallisia.

Itse en kyllä keksi mistä minun omistusasujana pitäisi huolehtia enemmän kuin ason vuokralaisena. Joo, varmaan ostan jääkaapin jos edellinen hajoaa kerran elämässä mutta koskeehan sama muitakin omia kodinkoneita vuokralaisena. 

Pakastin, hella, liesituuletin, kylpyhuoneen kalusteet, keittiön kaapistot, lattiapinnoitteet yms.

Toki omistusasunnossa lasku seuraa myös samantien kun ilmenee putkivuoto tai vastaavaa. Asoissa nämä "yllärit" jyvitetään yhtiön kymmenien kohteiden harteille kollektiivisesti, jolloin vaikutus yksittäisen talon asukkaille on aika mitätön.

Talot on myös yleensä melko uusia, joten vahinkojen mahdollisuus on hieman pienempi, näin ainakin omalla paikkakunnallani.

Vierailija
90/100 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Yrmyimmässäkin omistusasuntotalossa naapurit ovat venäläistä rulettia koska niissä on paljon sijoitusasuntoja ja jopa sossun sijoittamia värisijöitä.

Asokämppiäkin saatetaan vuokrata tai joku voi maksaa asomaksun hunsvottilapselleen, joten ei ole ihan niin sanottua tuokaan.

Vierailija
91/100 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tosi tyytyväinen aso-asuntooni. Tämän kokoisessa ja näin uudessa asunnossa vuokra olisi helposti 200 e suurempi. Omistusasuntoa en halua, koska en halua huolehtia kaikesta itse. Tästä pääsee myös ilman omia ponnisteluja ja nopeasti eroon sekä saa varmasti rahansa (korotettuna) takaisin, jos tarve vaatii. Naapurit on asiallisia.

Korjataan nyt tuota sitkeää virheellistä käsitystä, sillä asossa rahansa saa todennäköisesti takaisin, mutta ei varmuudella. Se on lailla säädetty että osan riskistä kantaa myös asuja.  Markkinoilla on kaikenkarvaisia asotoimijoita, ei pidä luottaa sokeasti.

Vierailija
92/100 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Asokämppiäkin saatetaan vuokrata tai joku voi maksaa asomaksun hunsvottilapselleen, joten ei ole ihan niin sanottua tuokaan.

Voi olla, mutta se asomaksu ei oikeuta elämään kuin  m u s t a l a i s e t. Lähtö sieltä tulee, jos alat häiriköimään.

Vierailija
93/100 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjataan nyt tuota sitkeää virheellistä käsitystä, sillä asossa rahansa saa todennäköisesti takaisin, mutta ei varmuudella. Se on lailla säädetty että osan riskistä kantaa myös asuja.  Markkinoilla on kaikenkarvaisia asotoimijoita, ei pidä luottaa sokeasti.

Tähän mennessä yhtään asotoimijaa ei ole mennyt konkurssiin, mutta omistustaloyhtiöitä on mennyt useita. Lisäksi useita omistustaloyhtiöitä on päätetty lakkauttaa ja talo purkaa pois, koska asuntoja ei ostanut kukaan eikä miljoonien remontit olleet järkeviä muutaman tonnin arvoisiin asuntoihin. Vaikka asoyhtiö menisi konkurssiin, ne asunnot on kuitenkin jonkun arvoisia ja realisoitavissa. Kyllä niistä joku grynderi kiinnostuu, jos suunnilleen kasvukeskuksessa. Kovin syrjäisiin paikkoihinhan niitä ei ole edes rakennettu.

Vierailija
94/100 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa riski ja miinus asumisoikeusasumisessa vuokra-asumiseen verrattuna on minun mielestäni se että riski asumiskustannuksista on asukkailla. Normaalissa vuokra-asumisessa vuokra nousee vain sen mukaan, mitä on sovittu vuokrankorotusperusteeksi, yleensä joku indeksi ja riski muusta jää vuokranatajalle. Mutta asumisoikeusasukkaassa asumisoikeusvastike määräytyy todellisten kulujen mukaan ja ne siirtyy asukkaiden maksamaan vastikkeeseen. Jos tulee runsasluminen talvi ja aurauskulut pompastaa, niin se ei mene vuokranatajan piikkiin, vaan siirtyy asukkaiden maksettavaksi. Jos joku muuttaa pois ja asunto on tyhjillään, muut maksaa sen ansioista korkeampaa maksua. Asumisoikeusasujalla ei kuitenkaan ole valtaa osallistua päätöksentekoon, että miten tyhjiä asuntoja markkinoidaan tai mistä ostetaan kunnossapito.

Höpö höpö. Vuokra-asunnoissa ne ylimääräiset lumityöt ja tyhjien asuntojen kulut siirtyy vuokriin samalla tavalla.

No ei suoranaisesti. Pitkällä aikavälillä toki vuokrat ovat sellaisella tasolla että kattavat kaikki kulut ja tuovat tuottoa päälle, mutta vuokrantaja ei voi nostaa vuokraa yksipuolsesti haluamallaan tavalla, vaan vuokrankorotusehto on sovittu vuokrasopimuksessa ja vuokraa voi korottaa vain sen ehdon mukaisesti. Runsasluminen talvi ei ole vuokrankorotusperuste, mutta ason asumisvastikkeeseen se on korotusperuste.

Oma kokemukseni vuokratalosta oli se, että niitä lumitöitä ei juuri sitten tehty.

Jo autolle oli usein vaikea tarpoa hangessa ja parkkipaikalta poispääsy oli työn ja tuskan takana. Keväämmällä jäisiä pihateitä ei hiekoitettu juuri koskaan. Tuo alkoi ottamaan sen verran päähän, että päätin kokeilla asoa ja kieltämättä täällä on lumityöt hoidettu tänäkin talvena asianmukaisesti ja mielelläni siitä muutaman euron maksan.

Vierailija
95/100 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin yli 20 vuotta, koko ajan kun lapset asuivat kotona, omistusasunnossa.

Osallistuin, kuten as oy:ssa osakkaat aina, kaikkiin putkiremontin, julkisivuremontin, vesikattoremontin kustannuksiin ja asumisen haittoihin.

Kun lapset itsenäistyivät ja eron myötä jäin yksin, asumisen muutokselle oli tarvetta.

Oli se iso asunto pk-seudella ja omakotitalo vapaa-ajan käytössä maalla.

Kaupunkikoti rahoiksi, velat pois vapaa-ajan talosta ja omaksi kodiksi Aso. 

Siisti, neliöiltään sopiva pikku kolmio, uudehko ja hyvin rauhalliselta paikalta puiston laidalta.

Hinta on sellainen että vuokramarkkinoilta sillä saisi vanhemman, peruskaksion. 

Nyt asun uutta vastaavassa kolmiossa, hyvin rauhallisella mutta silti hyvällä paikalla.

Talous on kunnossa, asumisesta luulen tietäväni riittävästi, olen toiminut isännöitsijänä 30 vuotta.

Olen tyytyväinen. Ratkaisuuni en niinkään hae kommentteja, totean vain että tunnista tarpeesi ja tilanteesi, laita rahasi, plussasi ja miinuksesi luettavaan muotoon ja go on.

Ja psstt...tällä hetkellä Asonkin voi saada nopeasti. Kyllä niitä on.

Vierailija
96/100 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että heikoimpia esityksiä Aso-yhtiöistä on ainakin TA-asunnot.

Positiivista olen kuullut asuntosäätiöstä ja Avain asunnoista.

Nämä siis PK-seudulla ja sen lähialueilla.

Ainakin omalla paikkakunnallani nimenomaan TA-asuntojen kohteita on aina pitkään myynnissä, niin isoja kuin pieniä asuntoja. Parhaiten menevät eteenpäin kaikilla yhtiöillä pienet asunnot, etenkin rivitalo asunnot rauhallisella sijainnilla. Hitaimmin näyttävät tekevän kauppansa isot kerrostalo asunnot jotka sijaitsee hieman syrjässä julkisista liikenneyhteyksistä (+1.0km).

Vierailija
97/100 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan asossa voi hyvinkin välttyä yötä myöten metelöiviltä piripääjengeiltä, mutta yksin riehuvia ja uhkailevia tyyppejä on osunut kohdalle näissäkin. Täällä päin ason saa helposti. Täällä vuokralla, ainakin kaupungin vuokra-asunnossa, asuisi samalla hinnalla, joten asumiskuluissa ei voita mitään, mutta asomaksulla saa parempikuntoisen asunnon, viihtyisämmän talon ja asuinalueen. Toki plussaa on myös se, että omistusasunnon riskit puuttuvat, eli pois pääsee halutessaan helpommin. Aso olisi varmaan paras asumismuoto, jos vastikkeet olisivat oikeasti selvästi pienemmät kuin vuokrat samalla paikkakunnalla.

Vierailija
98/100 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASO asunnot joudutaan lunastamaan pian omaksi eli ASO asunnon asukkaat joutuvat lunastamaan loput (85%) asunnon arvosta, jos haluavat asua edelleen asunnossaan.

ASO asukkaille on aivan äskettäin laitettu kyselytutkimus, joka selvästi johdattelee tulevaan muutokseen ASO asuntojen omistamisesta. Piakkoin ei riitäkään se, että omistat 15% osuuden asunnosta, jotta voit asua siinä. Järjestelmää ollaan ajamassa alas, kun ARAn rahoitus lakkaa asuntoihin. Kun muutos tulee, niin suurin osa asukkaista ajautuu vaikeuksiin. Mistä esim. eläkeläinen voi ottaa 85% osuuteen lainaa? Se tietää henkilökohtaisia konkursseja. ASO-järjestelmän luoneet valtion edustajat loivat petollisen järjestelmän, jota aletaan ajaa nyt alas ja ASO asukkaat joutuvat karmeasti petetyiksi.

Vierailija
99/100 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asoihin ei kannata enää mennä, voi mennä rahat. Talossammekin muuttovirta on pois ja asunnot jäävät tyhjilleen.

Vierailija
100/100 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niitä asumisoikeusasuntoja ei noin vaan saa.

Ensin pitää olla hakemus sisässä, eli hakea asianomaisesta kunnasta jonotusnumero siellä olevista asumisoikeusasunnoista.

Ne asunnot myönnetään jonotus numeron mukaan.

Jos kämpät roikkuu Oikotiellä myytävien joukossa niin onkohan sellaisiin mitään jonoa olemassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä