Hei kaikki tasaerälainan ottaneet ilman korkosuojaa! Kun korot nousevat, ette ole suojassa
”Tasaerälainan mahdollinen ongelma ilmenee silloin, kun korot ovat alhaiset lainaa nostettaessa, mutta nousevat hurjasti laina-ajan aikana. Tällöin voi olla, ettei laina lyhene, kun laina-aika on turhan pitkä.
Tässä tapauksessa lainanottajat voivat olla aina yhteyksissä pankkiin, ja sopia uudesta takaisinmaksusuunnitelmasta. Jokainen pankki on velvollinen auttamaan lainanottajaa vastaavissa tapauksissa.”
Onnea sille, kun menette korkeiden korkojen aikakaudella pankkiin neuvottelemaan uudesta korosta 🤣
Eli joku sanoi, että jos korko nousee niin paljon, ettei laina enää lyhene ollenkaan, eli koron osuus on nykyisen lyhennyseränne suuruinen, silloin ette ainakaan voi jatkaa tasaerälainan kanssa maksaen vain korkoja. Sori.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että jotkut hurjapäät ovat ottaneet asuntolainaksi bullet-lainan. Pankistahan noita ei edes tarjota ja harvemmalle tulee mieleen edes kysyä. Ja arvelen, että vielä harvemmin pankki noihin suostuu. Bullet-laina on siis kertalyhenteinen laina, jossa laina maksetaan kerralla pois laina-ajan päätyttyä ja sitä ennen maksetaan pelkkiä korkoja. Kovin pitkällä laina-ajalla noita ei saa, olisikohan olleet 10-vuotisia ne harvat, joista olen kuullut.
Näitä kyllä OP esimerkiksi tarjoaakin, nimittää niitä muistaakseni käänteisiksi lainoiksi tms. Ajatus niissä on, että jos on velaton kämppä, voi ottaa muistaakseni 50 pros (vai 40? en muista) lainaa asunnon arvoa vastaan 10 vuodeksi.
Sitten maksellaan tämä 10 vuotta pelkkiä korkoja ja laina-ajan loputtua kuitataan loppulaina asunnon myynnistä saadulla summalla.
Eli tavallaan saa lainarahaa elämiseen omassa kämpässä korkojen hinnalla. Mikä ettei, jos on vaikka 70 v ja velkaa saa miljoonakämppää vastaan.
Mutta kenelle ja millä korkoehdoin pankit näitä oikeasti sitten tekee, en tiedä, enkä tunne ketään, kuka tämän olisi tehnyt. Ja tietty, jos kämpän arvo onkin laskenut, kusessa ollaan, mutta siinä ehkä sitten tehdään jo laina-aikana jotain järjestelyjä.
Mä oon ottanut tuollaisen ns. käänteisen asuntolainankin. Se on tosi kätevä esim. omaisuutta, esim. ylimääräisen asunnon omistavalle perinnönodottajalle. Kun tietää, että sitä rahaa on tulossa, mutta ei halua myydä omaisuuttaan sitä ennen, jos tarvitsee rahaa joko elämiseen tai vaikka sen ylimääräisen omaisuuden taloyhtiölainoihin putkiremontista tms.
Mulla oli tilanne, että tiesin isoäitini varmuudella testamentanneen mulle parisataatuhatta, ja odotin sitä. Ihan kätevä laina oli kyllä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on työtön, mulla loppuu työt millä hetkellä hyvänsä.
Ei todellakaan makseta mitään pankin ehdotuksia, vaan tehdään lisälyhennyksiä joka kk, kun on mahdollista.
Kun joskus korot nousevat, toivon laina on maksettu silloin
Teidän kannattaisi ennemmin kerätä käteispuskuria, jos teillä ei jo sellaista ole. Ne lisälyhennykset auttaa hyvin vähän siinä lainanmaksussa. Eikä ne auta ollenkaan siinä kohtaa, kun jää työttömäksi ja joutuu odottelemaan, ennen kuin saa ensimmäiset työttömyyskorvaukset.
Meillä on tonni puskuria.
Olen kuitenkin vakituisessa työsuhteessa.
Tulee kuitenkin yt neuvottelut jne, siinä vaiheessa ja jo hakemukset valmiina.
Viime kuussa lyhensin extraa 25 euroa. Ei se paljoa ole, mutta on siinä vaiheessa, kun rahaa ei ole.
Oon miettinyt monta krt kyllä me suomalaiset pidetään omistusasunnosta kiinni kynsin-hampain.
Näitä kyllä OP esimerkiksi tarjoaakin, nimittää niitä muistaakseni käänteisiksi lainoiksi tms. Ajatus niissä on, että jos on velaton kämppä, voi ottaa muistaakseni 50 pros (vai 40? en muista) lainaa asunnon arvoa vastaan 10 vuodeksi.
Sitten maksellaan tämä 10 vuotta pelkkiä korkoja ja laina-ajan loputtua kuitataan loppulaina asunnon myynnistä saadulla summalla.
Eli tavallaan saa lainarahaa elämiseen omassa kämpässä korkojen hinnalla. Mikä ettei, jos on vaikka 70 v ja velkaa saa miljoonakämppää vastaan.
Mutta kenelle ja millä korkoehdoin pankit näitä oikeasti sitten tekee, en tiedä, enkä tunne ketään, kuka tämän olisi tehnyt. Ja tietty, jos kämpän arvo onkin laskenut, kusessa ollaan, mutta siinä ehkä sitten tehdään jo laina-aikana jotain järjestelyjä.