Itku tuli leipäjonossa tänään :(
1,5 tuntia jonotin, 20 km poljin pyörällä sen takia, että lähdin sieltä melkein tyhjinkäsin pois :( Ainut mitä sain oli 6 pakettia paahtoleipää ja yksi viilipurkki! Palautin takaisin 5 pakettia paahtoleipää koska sanoin että en saa yksin niitä kaikkia syötyä eikä ole pakastinta. Olin jonon viimeisiä mutta silti mikä vaiva yhden vehnäpaahtoleipäpaketin takia! Joo ei saa valittaa mutta kun jotkut ulkomaalaiset sai sieltä monta pussia ruokaa ja muutakin kun pelkkää leipää joissa ei ole mitään ravintoarvoa! Yhteen perheeseenkin saattoi mennä jopa kuusi kassillista ruokaa kun kaikki lapset sai oman ruokakassin. Me yksinäiset oikeasti köyhät yksineläjät ei saada mitään! Olen työkyvytön ja mulla on täksi viikoksi 10 euroa rahaa eikä ketään kuka auttaa :(
Kommentit (221)
Vastaavan tilanteen varalle:
- hanki onki (pari euroa), menet sitten vaikka mato-ongelle ja syöt kalaa
- dyykkaat
- ostat hyvinä aikoina kuiva-aineita varastoon
- menet sinne leipäjonoon ajoissa
- menet nyt joka ilta keräämään pulloja, niitä lomalaisilta kyllä kesällä jää ties minne
- panttilainaamoon jotain?
- lainaat joltain?
- osaatko soittaa tai laulaa niin hyvin, että katuesiintyminen olisi kelvollinen vaihtoehto?
- yhteys sossuun? diakonille? kirkkoon? yksinäisten/eläkeläisten kohtaamispaikkoihin voi mennä ja kertoa tilanteestaan, ehkä joku ystävällinen voisi auttaa
- jos nyt on hyvä tilanne sairauden kanssa, voisitko tarjoutua esim. mansikoiden poimijaksi? En tiedä miten vaikuttaa eläkkeeseen.
- kohta alkaa mustikka-aika, kerää ja myy niitä. laita ilmoitus kaupan/kirpparien/päiväkotien/monitoimitalojen yms. ilmoitustauluille
Hätätilanteessa mene terveyskeskukseen ja kerro, että olet heikossa kunnossa monen päivän syömättömyyden vuoksi. Eivät ne sinua sieltä pois voi ajaa, olisi heitteillejättö. Joku masu siitä saattaa tulla, mutta eräpäivä ei ole heti. Saatat saada myös jonkin tukikontaktin, josta jatkossa voi olla apua.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 23:38"]Ap, mainitsit saavasi asumistukea? Sen Kela maksaa koko maassa tietääkseni 1.päivä, eli keskiviikkona.
[/quote]
Niin? Yleensä asumistuki menee suoraan vuokranantajalle. Hyvin harva saa tililleen ja mitäs hyötyä siitä on, että kuluttaa asumistukea ja on taas pulassa, kun eläke tulee. Siitähän se vuokra sit pitäis maksaa. Ei näin.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:00"]Mä suosittelen lämpimästi ap:lle ja muillekin ostamaan paketin soijarouhetta! Soijarouheesta saa todella hyvää kastiketta makaroonille. Pussi maksaa noin 3 euroa ja siitä syö todella monta kertaa. Ei tarvitse muuta kuin mausteita ja vettä ja vaikka sipulia ja porkkanaa. On hyvää!
Toivon sinulle ap aurinkoisempia päiviä! :)
[/quote]
Mä olen köyhä, mutta en koskaan tule syömään soijarouhetta tai soijaa missään muodossa. EN IKINÄ!! Mieluummin syön vaikka varpaankynsiä tai ruohoa kuin soijaa. Ärsyttää tämä ainainen soijarouheen tuputus joka helvetin ruokaa käsittelevässä ketjussa.
Kyllä vituttaa lukea tällaisia aloituksia ja sitten hetiperään tuhansien ihmisten muuttovoitoista jotka tulevat Suomeen työttömiksi leipäjonon jatkeeksi.
Onneksi persut on sentään hallituksessa vähän hillitsemässä tätä inhimillisen kärsimyksen taakkaa. Valitettavasti keskusta ja kokkarit on myös, ja sehän nähtiin hallituksen uudistuksissa. Tarvitaan persujen vaalivoitto ennenkuin asiat muuttuu. Kokkarit ja keskusta on samaa paskaa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 19:24"]Noin pienellä budjetilla pullojen keräyskin auttaa . Tietysti jos asuu jossain korvessa ei pulloja ole tarjolla. Pullot on monesti pelastanut itseni pulasta. Siis ei omat vaan kerätyt.
Romaniassa 200 euroa voi olla huomattavasti isompi raha kuin täällä 500 euroa. Itse ainakin säästän aina ja menen ulkomaille halpaan maahan pitkälle lomalle. Siellä elämiseen menee niin vähän, että säästän silloin helposti. Esim. Portugalissa kassillinen ruokaa maksaa 10 euroa lihoineen päivineen.
[/quote]
Niin Romanian hintataso on n. 40% Suomen hintatasosta, eli 200 euroa siellä vastaa aika lähelti juurikin 500 euroa Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:50"]
Kyllä mä sen tiedän, että Suomen sosiaaliturva kalpenee monien Pohjois- ja Länsi-Euroopan maiden rinnalla, eikä ole reaalisesti noussut vuosikausiin. Haluisin kuitenkin nähdä oikeasti tilastovertailua nimenomaan Suomen ja Romanian sosiaaliturvan tasoista. Eikö susta ole vähän outoa, että Romaniasta lähtee ihmisiä kerjäämään ympäri Eurooppaa, mutta Suomesta ei, vaikka sosiaaliturvan tasojen pitäisi olla samat?
[/quote]
Ootko ikinä kuullut sinne pieneen tynnyriisi, että Romanian kerjäläiset keräävät rahaa järjestäytyneelle rikollisuudelle? Äläkä taas sano että kyllä mä sen tiesin, kun et tunnu tietävän tästä asiasta yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:41"]
Kannattaa sieltä sohvalta nousta ja aloittaa vaikka vapaaehtoistyöllä (mä tein sitä) tahi kuntouttavaa työtä. Siitä se lähtee. Terapialla kuntoon. Työssä tapaa ihmisiä ja koulutuksessa > sosiaaalinen elämä muuttuu.
[/quote]
Luuletteko te että työkyvyttömyyseläkkeitä myönnetään tuosta vaan huvikseen, että jos vain sohvalta noustaisiin niin ongelma poistuisi?!? Suurin osa eläkkeistä myönnetään fyysisten sairauksien perusteella, kuten itselläni. Jäin eläkkeelle alle 40-vuotiaana oltuani vajaa 20 v työelämässä. Sitten tuli niin monta fyysistä kroonista sairautta että ne veivät työkyvyn. Ne eivät parane eikä niihin ole kunnon hoitoa. Luuletteko ettei vakuutusyhtiöt mieti tarkkaan ennenkuin päästävät nuoren ihmisen eläkkeelle?
Ensin mietitään onko mahdollista kouluttaa uuteen ammattiin, voisiko mahdollisesti tehdä osa-aikatyötä, voisiko mahdollisesti joskus parantua, ja vasta viimein kun kaikkiin tulee vastaus ei, niin eläke myönnetään. Itselläni kun lääkäri oli tehnyt B-lausunnon, se meni heittämällä läpi. Työkykyiseksi en enää koskaan palaudu, ellei lääketiede keksi uusia ihmeitä!
Rasittavaa lukea näiden omahyväisten ihmisten narsistisia kommentteja siitä, miten köyhyys on itse aiheutettua ja se poistuu vain "menemällä töihin".
Provot tunnistaa helposti "itku tuli" -alusta. Kiitos siitä
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:37"] Juuri tänään oli Hesarissa juttu, jossa taas mainittiin että suomalaisten minimisosiaaliturva on Euroopan heikoimpia, Romanian tasolla. [/quote] Idiootit toistavat tuota hölynpölyä ja oikeasti vielä uskovat sen. Eikö oikeasta yhtään herätä epäilyksiä tuollainen väite? Mitä jos selvittäisittte ne maat, joissa on se peräänkuuluttamanne anteliaampi sosiaaliturva, kun kokonaiskuvaa katsotaan. Voisi tulla teille urpoille aikamoinen yllätys. [/quote] Suomessa esim. 500€ vuokraa maksava saa eri tukia yhteensä tonnin, vähintään. Jos on totta tuo, että minimipalkka Romaniassa on 200€, niin siitä voi päätellä, miten oikeassa nämä huutelijat ovat. Tervemenoa Romaniaan!
[/quote]
Sinäkin olet aivan ulkona Suomen sosiaaliturvan tasosta. Itse maksan vuokraa 560 e ja saan työkyvyttömyysleäkettä bruttona vajaan tonnin. Tukia en todellakaan saa tuota väittämääsi vähintään tonnia, ainoastaan parisataa asumistukea. Nettotuloista siis n. puolet menee asumiseen kun pitää maksaa vesi ja sähkökin. Jatkossa saan asumistukea vain noin satasen, jos hallituksen esitykset menevät läpi.
Mutta kadehdi sinä suuressa viisaudessasi köyhän elämää. Onhan se jännittävää kun saa kuun lopussa aina miettiä ostaako saippuaa, shampoota vai hammastahnaa kun kaikki on lopussa mutta rahaa vain yhteen vaikka kuinka on eletty viimeinen viikko puurolla ja makaronilla.
[/quote]
Asimis- ja muiden pakollisten kulujen jälkeen jää lähes 490€, jokaiselle yksin asuvalle. Sossu paikkaa, jos muut tulot tai tuet eivät riitä. Tiedän ihan täsmälleen tämän, olen itse elänyt tuilla. Sossuasiakkaille on lisäksi harkinnanvarainen toimeentulotuki. Ihan turha itkeä, jos olet itse valinnut käyttää rahasi muuhun kuin ruokaan.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:18"] [quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 01:37"] Juuri tänään oli Hesarissa juttu, jossa taas mainittiin että suomalaisten minimisosiaaliturva on Euroopan heikoimpia, Romanian tasolla. [/quote] Idiootit toistavat tuota hölynpölyä ja oikeasti vielä uskovat sen. Eikö oikeasta yhtään herätä epäilyksiä tuollainen väite? Mitä jos selvittäisittte ne maat, joissa on se peräänkuuluttamanne anteliaampi sosiaaliturva, kun kokonaiskuvaa katsotaan. Voisi tulla teille urpoille aikamoinen yllätys. [/quote] Suomessa esim. 500€ vuokraa maksava saa eri tukia yhteensä tonnin, vähintään. Jos on totta tuo, että minimipalkka Romaniassa on 200€, niin siitä voi päätellä, miten oikeassa nämä huutelijat ovat. Tervemenoa Romaniaan! [/quote] Sinäkin olet aivan ulkona Suomen sosiaaliturvan tasosta. Itse maksan vuokraa 560 e ja saan työkyvyttömyysleäkettä bruttona vajaan tonnin. Tukia en todellakaan saa tuota väittämääsi vähintään tonnia, ainoastaan parisataa asumistukea. Nettotuloista siis n. puolet menee asumiseen kun pitää maksaa vesi ja sähkökin. Jatkossa saan asumistukea vain noin satasen, jos hallituksen esitykset menevät läpi. Mutta kadehdi sinä suuressa viisaudessasi köyhän elämää. Onhan se jännittävää kun saa kuun lopussa aina miettiä ostaako saippuaa, shampoota vai hammastahnaa kun kaikki on lopussa mutta rahaa vain yhteen vaikka kuinka on eletty viimeinen viikko puurolla ja makaronilla. [/quote] Asimis- ja muiden pakollisten kulujen jälkeen jää lähes 490€, jokaiselle yksin asuvalle. Sossu paikkaa, jos muut tulot tai tuet eivät riitä. Tiedän ihan täsmälleen tämän, olen itse elänyt tuilla. Sossuasiakkaille on lisäksi harkinnanvarainen toimeentulotuki. Ihan turha itkeä, jos olet itse valinnut käyttää rahasi muuhun kuin ruokaan.
[/quote]
Opintolainan lyhennystä eivät maksa.
ohis
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:36"]
Mikset pitänyt niitä leipiä ja ostanut niiden kaveriksi jotakin halpaa. Tonnikalaa, sipulia, munia tms. Ap vaikuttaa kyllä provolle, sori nyt vaan.
[/quote]
vaikuttaa provolLTA, ei provolle!!!!!!!!!!!!
Millä sinä ostat leivälle kaveria jos sinulla ei ole rahaa?
Ei kai siellä leipäjonossa käytäisi jos olisi vara ostaa tonnikalaa kaupasta.
Tonnikala on vitun kallista. Huomaa ettet tiedä tosielämästä vittuakaan.
[/quote]
No en nyt tiedä siitä tonnikalan kalleudesta... Ihan sossun minimituella sitä irtoaa kolme sataa tölkkiä kuussa, Alepan hinnoilla ja maustettua. Lidlistä maustamatonta saa paljon enemmän. Kannattaa oikeasti suoda tuolle provoilulle edes ajatus, ennen kun alkaa vaahdota.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 21:42"]
Asimis- ja muiden pakollisten kulujen jälkeen jää lähes 490€, jokaiselle yksin asuvalle. Sossu paikkaa, jos muut tulot tai tuet eivät riitä. Tiedän ihan täsmälleen tämän, olen itse elänyt tuilla. Sossuasiakkaille on lisäksi harkinnanvarainen toimeentulotuki. Ihan turha itkeä, jos olet itse valinnut käyttää rahasi muuhun kuin ruokaan.
[/quote]
Mutta se ongelma onkin siinä että sossu EI paikkaa. Ehkä juuri sinun kunnassasi/kaupungissasi on näin, muttei läheskään kaikissa kunnissa. Eli jos vuokra on isompi kuin heidän norminsa, niin se on voi voi ja maksa erotus itse ruokarahasta tai ota häätö. Harkinnanvarainen tuki on harkinnan varaista, velkaisissa kaupungeissa ei harkinnanvaraista tukea anneta.
Ota asioista vähän selvää ennenkuin alat "totuuksia" latelemaan.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:32"]Tämä masennus ja mun tilanne ei ole minun omavalinta... Toisille annetaan ja toisilta otetaan ja minulta on otettu jo ihan liikaa tässä mun elämässä. Joo ja saan minä asumistukea. Julmia ihmisiä on paljon tässä maailmassa näköjään ja siksikään en enää jaksa... koulu- ja työelämässässä oon joutunut kiusatuksi ja siitä tämä mun masennus, uupumus ja unihäiriöt osaltaan johtuukin. Turha enää edes yrittää mitään. Kiitos ja anteeksi avautuminen ja en ole Helsingin tai Tampereen alueelta. Ap [/quote] Hei, sano jos haluat tilille rahaa, niin voin parikymppiä laittaa. Ilmoita jos kiinnostaa niin annan s-postiosotteeni. T. Se tamperelainen
[/quote]
Tässäkin taas todistetusti yksi idiootti joka tarjoaa "nettitutulle" rahaa, mistä tietää vaikka toi ap olisi joku huijari ja keräis täällä säälipisteitä saadakseen porukkaa laittaa tilille rahaa?
Ja jengi viel peukuttaa tätä ideaa?
Kohta taas otsikoissa kun "nettituttu" huijas perheen-äitejä vauva-lehden sivustoilla :D
[/quote]
En ole täältä keltään rahaa kerjännyt enkä tilinumeroa jaellut! Sitä paahtoleipää olen nyt pari päivää syönyt, tosin ei ole mitään edes margariinia laittaa siihen päälle. Puoli pakettia vielä jäljellä ja maha on jo nyt tosi kipeä ja sekaisin mutta ei vissiin auta. Mitä ihmettä minä oisin sillä kuudella paketilla paahtoleipää tehnyt? Syön aamupalaksi pari, Päivällä pari ja illalla pari leipää ja sekin on liikaa kun ei maha kestä niin paljoa vehnää. Kaurapuuroa söisin mielellään aamuisin mutta nyt ei sitäkään ole tai ruisleipää, banaania tai muita hedelmiä. Luulin että jos sieltä leipäjonosta ois edes jotain semmoista saanut että voisi ihan lämpimän ruoan niistä valmistaa mutta kun ei niin ei. Pettymys oli tosi suuri. Kerjäämään en lähde vaan mieluummin kärsin nälästä...
Ap
[/quote]Miksi avaudut näinkin railakkaasti palstalla, jos et ole halukas ottamaan vastaan minkäänlaista apua?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 20:03"]
Niin no kodittomanahan mulle jäisi enemmän rahaa ostaa sitä ruokaa. Asumistukea en vain sitten saisi. Taidan muuttaa sinne romaniaan.
Ap
[/quote]Paljonko maksat netistä kuukaudessa? Saisko sillä rahalla jo jotain leivän päälle?
Yhteiskunnantuilla pärjää hyvin. Ellei käytä kaikkia rahoja huumeisiin. Kertaakaan ei ole tarvinnut käydä leipäjonossa. Sen verta hyvä sosiaaliturva suomessa on.
M-96
no myy tv ja tietsikka pois, et tarvi niitä..
menikö se 10e jo tupakkiin? se riittää aivan hyvin viikon ruokiin, senkin nirsoilija :)
puhelinta et myöskään tarvi. luovu noista tai MENE TÖIHIN LAISKA
Ketjussa on useampi kirjoittaja itseni mukaan lukien tarjoutunut heittämään ap:lle vähän rahaa tilille tai ostamaan ruokaa jos vaikka gmailin s-postiosoitteen kautta saisi häneen yhteyden. Ap ei ole näitä tarjouksia ottanut vastaan, vaikka aloitusviestissä valitteli ettei hänelle ole ketään joka voisi auttaa.
Itse ostaisin näin: Pussi soijarouhetta n. 3e (vastaa ainakin viittä 400g pakettia jauhelihaa), makaronia saa eurolla kaupasta riippuen 3-8 pussia, kananmunapaketti 1e, kilo perunaa ja porkkanaa max 2e, lopuilla pakastevihanneksia ja -juureksia ja ehkä maito ja pari tuoretta sipulia. Jos sulla on kaapissa perustarvikkeita niin näillä saat jo keittoa, peruna- ja makaronilaatikkoa, muuseja, soijapihvejä/pyöryköitä, kasvispihvejä, munakasta ja sulla on siinä tuoretta kasvista ja proteiinintarvekin täyttyy, ruokaa jää vielä ylikin.
Täällä on ollut ihania ja auttamishaluisia ihmisiä, ja itsekin olisin voinut sulle jonkun euron antaa vaikka itellä on 30e tälle kuulle ja aina olen ollut kiitollinen kun on itsellä ollut huono tilanne ja joku ystävällinen sielu on lahjottanut pari euroa tai edes tyhjän limupullon. Kaikki ei ole sua vastaan vaikka siltä tuntuu, sun pitäs tajuta myös nöyrtyä sen verran että otat avun vastaan jos sitä olet vailla, eikä huudella sitä kurjuutta ja pistää kapuloita rattaisiin. Vaikka kaikki sympatiani on sun puolella niin tuolla asenteella tuskin tulet sitä apua saamaan.
En voi muuta sanoa kuin että kyllä te ihmiset ootte ilkeitä aplle! Toki jotkut ovat inhimillisiä, mutta suurin osa ihan hirveetä luettavaa! Sivistymättömiä tollukoita! Jos on sairaseläkkeellä masennuksen takia niin ei silloin ole laiska. Silloin on masennus, sairaus, ja se on niin kuin olisi jalka poikki - pyöräile siinä sitten paahtoleivän perässä! Toisekseen ihmettelen että harva ymmärtää kuinka sitä on yksinäinen kun on sairas ja köyhä. Päivän sätkä ja kuppi kahvia voi kuulkaa olla ainoo nautinto koko päivässä. Kun ei ole ketään sukulaista tai kaveriakaan jonka kanssa tuota ikävyyttä jakaisi. Toivottavasti te ilkeilijät ette sairastuttuanne joudu yhtä ikävään tilanteeseen. Elämän kovaan kouluun. Ap - en osaa muuta ku toivoa että saisit lisää ruokaa ja sun ei tarttis olla niin yksin. Voimia. niin ja pidä vaan tietokonees jos sulla se on, siitä on niin paljon hyötyä ja ajankulua.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:16"]
Etkö osaa hakea kaikkia tukia mitkä sulle kuuluu? Yksinasuvalle pitää jäädä 480e kk pakollisten kulujen jälkeen
[/quote]
Aha... Mä olen perheellinen työssäkäyvä äiti ja mulle ei todellakaan jää käteen 480e/kk pakollisten kulujen jälkeen. Silti meidän perhe pyörii normaalisti enkä ravaa tukiluukulta toiselle. Yksin asuva elää tarvittaessa sillä kympillä viikon. Puuroa aamulla ja illalla, päivällä vaikka soijarouheesta tehtyä pastakastiketta ja pastaa/makaronilaatikkoa jne. Työttömänä ollessa on ruokittu 2 ihmisen suut 25e/viikko. Ei sillä rahalla sisäfileetä ja punaviiniä saa, mutta rehellistä perusmuonaa kyllä aivan tarpeeksi.