Eikö kesäisin ole ahdistavaa asua kerrostalossa??
Helteillä kämppä sekä käytävät kuumia kuin mitkä ja se tunne pysyy piiitkään vaikka säät viilenisi. Ei pihamaata missä olla tai sipsutella avojaloin nurtsilla aamutuimaan kahvikuppi kädessä. Ainoastaan ahdistava parveke, josta tuijottelee vastapäisiä kerrostaloja sekä liikkeitä tahi puunlatvoja.
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:49"]Kerrostalossa kykkiminen ON paskaa kesällä. Kaikkein ihaninta on herätä mökillä linnunlauluun, käydä pienellä puskapissillä ja juoda aamutee terassilla.
Aamusta menettää sen aidoimman terän kerrostalossa, kun pitää vilkaista peiliin ennen ulos poistumista.
Olen ap:n kanssa 100% samaa mieltä.
[/quote]varsinkin tänä kesänä, kun saa vetää toppatakin niskaan.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:16"]Helteillä kämppä sekä käytävät kuumia kuin mitkä ja se tunne pysyy piiitkään vaikka säät viilenisi. Ei pihamaata missä olla tai sipsutella avojaloin nurtsilla aamutuimaan kahvikuppi kädessä. Ainoastaan ahdistava parveke, josta tuijottelee vastapäisiä kerrostaloja sekä liikkeitä tahi puunlatvoja.
[/quote]
Kahvikuppi kädessä aamutuimaan terassilla ei leikattavaa nurmikkoa, en valita. Kiva tässä on istua ja ihmetellä elämää. Ottaa aurinkoa sitten, kun se alkaa tähän porottamaan. :)
Ei ole kuuma, nytkin villatakki päällä. Läpiveto heittää irtopaperit pöydältä liikkeelle, ja paksut seinät eristävät hyvin. Juuri viileys oli meille yksi kriteeri asunnon valinnassa. Eteläpuolen yksiöön en suostuisi muuttamaan.
Ei ahdistanut kun oli parveke jonne sä kukkia laittaa ja kossa sä istuskella.
Kun asuin parvekkeettomassa kämpässä niin kyllä ahdisti. Siksi muutinkin tähän nykyiseen jossa oma piha, ihana kun voi vaikka yöpaidassa kävästä pihalla.
Meiltä on sata metriä puistoon. En ymmärrä tätä valitusta. -65
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:16"]Helteillä kämppä sekä käytävät kuumia kuin mitkä ja se tunne pysyy piiitkään vaikka säät viilenisi. Ei pihamaata missä olla tai sipsutella avojaloin nurtsilla aamutuimaan kahvikuppi kädessä. Ainoastaan ahdistava parveke, josta tuijottelee vastapäisiä kerrostaloja sekä liikkeitä tahi puunlatvoja.
[/quote]
Nooh. Kaikessa on puolensa. Meillä ei ole kuuma sisällä. Parvekkeella näkyy puita, mun mielestä ihan jees. Siellä on kiva syödä. Hyttysistä ei haittaa. Ei tarvii olla hyttysverkkoja tai mitään, kun ei ne näin ylhäällä lentele.
Mökillä saa sitten talsia pihalla ja käydä uimassa minkä sielu sietää. :)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:49"]
Paksut kiviseinät pitää kuuman poissa.
[/quote]
Mun työpaikka on vanhassa paksuseinäisessä kivitalossa Töölössä ja se on kesäisin kuin pätsi. Edes läpiveto ei auta.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:40"]
Kaikilla on ilmastointi tai muuten vain viileää, ihmettelen. Olen itse asunut kahdessa helvetin kuumassa kerrostalossa ja kaverini asuu sellaisessa. Aurinko paahtaa eteläparvekkeelle ja mitään ilmastointia ei ole ollut sen paremmin vuosisadan alun kuin lähiöaikakauden taloissakaan.
[/quote]
Meillä on käynyt tuuri. Poika kyllä asuu parvekkeettomassa yksiössä 70-luvun talossa ja ikkunat etelään, se on tukala aina kun aurinko paistaa ja on yli 20 lämmintä. Nyt asun sen verran uudessa, että on nykyaikainen koneellinen ilmastointi. Mutta parvekkeella ei voi olla, 2. kerros ja näkymä naapureiden autotallit, kaikenlisäksi läpinäkyvä alas asti. En ala vuokra-asuntoon mitään kuitenkaan laittamaan. Mutta omakotitaloon ei luultavasti muuteta, kerrostalo jossa mieluinen parveke tai rivitalo/luhtitalo on hakusessa.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:58"]
Ei muuten kuin se, että pitää lähtemällä lähteä jonnekin ulos, aika harvoin menen. Minusta on hassua mennä jonnekin puistoon viltille istuskelemaan. Helpompaa se olisi omalla pihalla.
[/quote]
Sama minulla, vaikka muuten tykkään asunnostani. Olisi mukavampaa, jos voisi kulkea edes takas ulos ilman, että täytyy ottaa avain mukaan (saati muuta tavaraa, kuten vesipullo). Ei tarvitsisi miettiä vaatetustakaan. Jos tulee äkillinen sadekuuro, parissa sekunnissa takaisin sisään. Parvekkeen ovea ei voi pitää koko aikaa auki tupakoivien naapureiden takia (se yksikin on liikaa). Aika hyvä onni muilla vastaajilla, ettei tätä ongelmaa mainittu tai ehkä itse tupakoivat.
Epäilen vahvasti, että aloituksen provosoiva sävy sai suurimman osan kertomaan vain niitä omasta mielestään hyviä puolia.
On kyllä. Minulla on ihan keskustassa, korttelin päässä Espasta, jugend-talossa ikkuna etelään, ja olen ruvennut harkitsemaan mökin hankkimista tai vuokraamista. Viime kesän helteillä oli jotenkin tosi ankeaa, kun viihdyn kotona Vaikka läpivedon saa, niin olisi kiva kun olisi ikkunasta luontonäkymät ja lintuja.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:31"] [quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:17"]Ei tarvi leikata nurmikkoa, ei kitkeä rikkaruohoja, ei tehdä talveksi polttopuita. Kaikessa on puolensa. [/quote] Mutta sehän juuri on mukavaa! Kesällä kaikkein ihaninta on juuri ne yhdessä tehtävät pihahommat, oman pihan kohentaminen ja kunnostaminen ja terassikalusteiden tuominen ulos patiolle [/quote] No mikä kenestäkin on mukavaa. Minulle tuo kaikki olisi hirveää pakkopullaa. Ei kiinnosta lainkaan puutarhahommat, ja pakkohan sitä olisi pitää jonkunlaisessa kunnossa jos sellainen olisi. Vituttaisi koko ajan, että täytyy tuhlata aikaa joltain paljon kiinnostavammalta tuollaiseen puuhailuun. [/quote] Ei tuohon oikeasti niin kauaa aikaa kulu. kyllä sitä aikaa riittää niin paljon muuhunkin :)
[/quote]
Mutta kun ei pihahommat kiinnosta. Ei yhtään. En keksi yhtäkään sytä, miksi asuisin jossain muualla kuin kerrostalossa.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:49"]Kerrostalossa kykkiminen ON paskaa kesällä. Kaikkein ihaninta on herätä mökillä linnunlauluun, käydä pienellä puskapissillä ja juoda aamutee terassilla.
Aamusta menettää sen aidoimman terän kerrostalossa, kun pitää vilkaista peiliin ennen ulos poistumista.
Olen ap:n kanssa 100% samaa mieltä.
[/quote]varsinkin tänä kesänä, kun saa vetää toppatakin niskaan.
[/quote]
No mä en oo kyllä tarvinnut toppatakkia +14 asteessa.
Mitä käytät pakkasilla?
Oli ihana lukea teidän valituksia viime kesänä kun olin maalla monta viikkoa ja ilmavassa puutalossa.
Sain itse valita olenko helteen armoilla vai en.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:02"]Meiltä on sata metriä puistoon. En ymmärrä tätä valitusta. -65
[/quote]
Puistot ovat julkista tilaa.
Oon ollu molemmissa joten voin verrata.
Ei varmaan tarvii perustella kumpi on mieluisampi.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 21:49"]
Kerrostalossa kykkiminen ON paskaa kesällä. Kaikkein ihaninta on herätä mökillä linnunlauluun, käydä pienellä puskapissillä ja juoda aamutee terassilla. Aamusta menettää sen aidoimman terän kerrostalossa, kun pitää vilkaista peiliin ennen ulos poistumista. Olen ap:n kanssa 100% samaa mieltä.
[/quote]
Meitä on moneen junaan. Minä taas kun en aikaani enkä varsinkaan kesääni tuhlaisi mistään hinnasta jossain jumalan selän takana kesämökillä.
Ei. Kerrostalo on hyvä kaikkina vuodenaikoina. Parveke on parempi kuin nurtsi, jossa jossa voi vaikka maa-ampiainen pistää yks kaks paljaaseen jalkaan kuten kerran kävi. Siinä ei sillon paljoo kahvikupit ilahduta.
Puolensa ja puolensa, riippuu ihan ihmisestä, että kuka viihtyy missäkin parhaiten! Minä myönnän että kerrostalossa asuminen on vähän ahdistavaa kesäisin. Kaipaan sitä, että on oma piha, jossa hengailla miten tykkää, ja ettei ulos tarvitse aina erikseen lähteä eikä aina miettiä sitä, kehtaako sinne nyt minkäkin näköisenä mennä. Jos lähden kämpästä ulos niin en mene sinne ollakseni "ihmisten ilmoilla", en niin hirveästi kaipaa vieraiden ihmisten joukossa oleilua. On täällä kyllä puistoja lähellä, jonne mennä vaikka lukemaan kirjaa, eikä tarvitse kuumassa kämpässä kököttää. Olisi silti kiva, kun voisi oleilla omalla pihalla rennosti ja puuhastella kasvimaalla.
Tosin jossain omakotialueella olisi vielä ahdistavampaa asua kuin kerrostalossa, postimerkin kokoinen pihaläntti jota pitää kuitenkin hoitaa, mutta ei siitä ole juuri iloa kun ei ole sitten mitään yksityisyyttä :D Mutta siksi tässä pienessä kerrostalokämpässä asutaankin, että saadaan rahaa säästöön ja toivottavasti lähitulevaisuudessa lainaa omaan taloon jossain tarpeeksi landella! Terkuin erakko
Kuumuus ei ole riippuvainen siitä onko kyseessä kerros-, rivi- vai omakotitalo. Viime kesänä oleilin kaikissa ja kaikissa oli kuuma. Vähiten kuuma oli läpitalon kerrosataloasunnossa. Itse asumme kerrostaloasunnossa jossa on paljon ikkunapinta-alaa, ohuehkot seinät eikä ilmastointia. Täällä on helteellä ahdistavaa. Ilmalämpöpumppu ratkaisisi asian. Sälekaihtimet eivät riitä,ja pimennysverhotkin on yhdessä huoneessa mutta ei juuri auta. Onneksi ei sentään ole eteläsuuntaan ikkunaa. Parvekettakaan ei ole, mutta piha on ja kellarikerros jossa on viileää. Parveke ja ilmastointi riittäisi minulle tekemään kesästä nautinnollisen. Laittaisin parvekkeelle pienet viljelmät. Myös rivitalo pihapläntteineen kelpaisi. Omakotitalo taitaisi olla liian isotöinen minulle ja meille. Luonnonläheisempää elämää kun kaipaa, voi vuokrata mökin tai mennä luontoon vaeltamaan ja vaikka telttailemaankin. Omaa taloa tai mökkiä siihen ei välttämättä tarvi. Rantaelämästäkin pääsee nauttimaankoska vaan haluaa, ja puistoista ym.
On joo. Tälläkin hetkellä mun alakerran pihalta (asun toisessa kerroksessa ja mun alla maatason asunto jossa pieni oma piha) kärtsää nokkaan grillimakkaran ja kannabiksen käry. Laihduttaa yritän joten vituttaa nuo nälkää tekevät hajut.