Eikö kesäisin ole ahdistavaa asua kerrostalossa??
Helteillä kämppä sekä käytävät kuumia kuin mitkä ja se tunne pysyy piiitkään vaikka säät viilenisi. Ei pihamaata missä olla tai sipsutella avojaloin nurtsilla aamutuimaan kahvikuppi kädessä. Ainoastaan ahdistava parveke, josta tuijottelee vastapäisiä kerrostaloja sekä liikkeitä tahi puunlatvoja.
Kommentit (103)
Parveketta vastapäätä on metsää/ luontoa ja parveke on iso. Sisällä ei ole kuuma, koska on uusi talo. 100 metrin päässä on ranta.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:20"]
Höpöhöpö. Ei mun kämppä kuumene, koska osaan asua sitä oikein: ikkunat auki öisin ja kiinni päivisin, kaihtimet eteen päivisin.
[/quote]
Meillä taas on kaihtimet auki koko päivän (saa nauttia valosta), tuuletusikkunat, partsin ovi ja partsin lasit auki koko päivän, sitten puolen yön aikaan kiinni melkein kaikki. Silti ei ole kuuma mihinkään aikaan päivästä/yöstä. Ikkunat ja partsin ovi on pidettävä kiinni öisin, koska ulkoa tuleva meteli häiritsee nukkumista. Junat kulkee, lokit/+muut linnut rääkyy, autojen äänet aamuisin häiritsee, sekä alhaalla olevan päiväkodin kakarat kiljuu ollessaan ulkona, toivottavasti heillä alkaa kohta kesäloma...
Rappukäytävä ei ole koskaan kuuma, suorastaan jäätävä. Sipsuttelemaan pääsen, kun vaivaudun ulos. Parveke ei ole ahdistava, vaan kodikas ja suht iso. Kun osaa laittaa parvekkeen kivaksi, niin mikäs siellä on ollessa kahvikupposen kanssa. Ja meidän pihassa on paljon puita ja nurmikkoa, ei näe vastapäiseen taloon. Asennekysymys tämä kerrostalossa asuminen.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:17"]Ei tarvi leikata nurmikkoa, ei kitkeä rikkaruohoja, ei tehdä talveksi polttopuita. Kaikessa on puolensa. [/quote] Mutta sehän juuri on mukavaa! Kesällä kaikkein ihaninta on juuri ne yhdessä tehtävät pihahommat, oman pihan kohentaminen ja kunnostaminen ja terassikalusteiden tuominen ulos patiolle
[/quote]
No mikä kenestäkin on mukavaa. Minulle tuo kaikki olisi hirveää pakkopullaa. Ei kiinnosta lainkaan puutarhahommat, ja pakkohan sitä olisi pitää jonkunlaisessa kunnossa jos sellainen olisi. Vituttaisi koko ajan, että täytyy tuhlata aikaa joltain paljon kiinnostavammalta tuollaiseen puuhailuun.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:31"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:17"]Ei tarvi leikata nurmikkoa, ei kitkeä rikkaruohoja, ei tehdä talveksi polttopuita. Kaikessa on puolensa.
[/quote]
Mutta sehän juuri on mukavaa! Kesällä kaikkein ihaninta on juuri ne yhdessä tehtävät pihahommat, oman pihan kohentaminen ja kunnostaminen ja terassikalusteiden tuominen ulos patiolle ja riippukeinu koivuihin ja sit vaan nautiskellaan työn hedelmistä. Parasta kesässä <3 Mä olen kans ajatellut että musta ei olisi ikinä asumaan kerrostalossa, ainakaan kesällä.
[/quote] mutta kaikki ei välitä tuhlata moiseen aikaa. Ja matkojen ajaksi vaivata tuttavia noilla.
Muutin omakotitalosta kerrostaloon eikä harmita. Itseäni ahdisti kaikki pihahommat ym. Tänään istuin ihanalla parvekkeellani ja otin aurinkoa. Muutama parvekekukka ja rauhaisa takapiha. Ei näy ikkunasta suoraan toiseen taloon. Meitä on moneksi. :)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:16"]
Helteillä kämppä sekä käytävät kuumia kuin mitkä ja se tunne pysyy piiitkään vaikka säät viilenisi. Ei pihamaata missä olla tai sipsutella avojaloin nurtsilla aamutuimaan kahvikuppi kädessä. Ainoastaan ahdistava parveke, josta tuijottelee vastapäisiä kerrostaloja sekä liikkeitä tahi puunlatvoja.
[/quote]
Kyllä vituttaa. Tavoitteena on suksia täältä kasarmilta ok-taloon heti kun vain saan tarvittavat massit kasaan.
Kaikilla on ilmastointi tai muuten vain viileää, ihmettelen. Olen itse asunut kahdessa helvetin kuumassa kerrostalossa ja kaverini asuu sellaisessa. Aurinko paahtaa eteläparvekkeelle ja mitään ilmastointia ei ole ollut sen paremmin vuosisadan alun kuin lähiöaikakauden taloissakaan.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:17"]Ei tarvi leikata nurmikkoa, ei kitkeä rikkaruohoja, ei tehdä talveksi polttopuita. Kaikessa on puolensa. [/quote] Mutta sehän juuri on mukavaa! Kesällä kaikkein ihaninta on juuri ne yhdessä tehtävät pihahommat, oman pihan kohentaminen ja kunnostaminen ja terassikalusteiden tuominen ulos patiolle
[/quote]
No mikä kenestäkin on mukavaa. Minulle tuo kaikki olisi hirveää pakkopullaa. Ei kiinnosta lainkaan puutarhahommat, ja pakkohan sitä olisi pitää jonkunlaisessa kunnossa jos sellainen olisi. Vituttaisi koko ajan, että täytyy tuhlata aikaa joltain paljon kiinnostavammalta tuollaiseen puuhailuun.
[/quote]
Ei tuohon oikeasti niin kauaa aikaa kulu. kyllä sitä aikaa riittää niin paljon muuhunkin :)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:40"]Kaikilla on ilmastointi tai muuten vain viileää, ihmettelen. Olen itse asunut kahdessa helvetin kuumassa kerrostalossa ja kaverini asuu sellaisessa. Aurinko paahtaa eteläparvekkeelle ja mitään ilmastointia ei ole ollut sen paremmin vuosisadan alun kuin lähiöaikakauden taloissakaan.
[/quote]niin minäkin ja ahdistaa. Toivottavasti ap. nyt ilahtui.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:40"]
Kaikilla on ilmastointi tai muuten vain viileää, ihmettelen. Olen itse asunut kahdessa helvetin kuumassa kerrostalossa ja kaverini asuu sellaisessa. Aurinko paahtaa eteläparvekkeelle ja mitään ilmastointia ei ole ollut sen paremmin vuosisadan alun kuin lähiöaikakauden taloissakaan.
[/quote]
No meillä on innoissa sälekaihtimet joten aurinko ei pääse porottamaan sisään. Meren vieressä asumisen hyviä puolia on raikas merituuli (oikeasti, harvoin täällä ihan tyyntä on) joka viilentää kun on ristiveto. Ja tietysti on myös tuulettimet jos sellaisia sattuu kaipaamaan.
-tuo yksi, joka on monena aamuna mennyt juomaan aamukahvit etupihalle-
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:40"]Kaikilla on ilmastointi tai muuten vain viileää, ihmettelen. Olen itse asunut kahdessa helvetin kuumassa kerrostalossa ja kaverini asuu sellaisessa. Aurinko paahtaa eteläparvekkeelle ja mitään ilmastointia ei ole ollut sen paremmin vuosisadan alun kuin lähiöaikakauden taloissakaan. [/quote]niin minäkin ja ahdistaa. Toivottavasti ap. nyt ilahtui.
[/quote]
Täs kämpäs elohopea kipusi tänään 29 asteeseen. Kohta saa "nauttia" loppukesän +30C lämmöstä, kun ei ole varaa ilmastointikoneisiin ja aurinko porottaa suurimman osan päivästä tähän... Parvekettakaan ei ole.
t: 28.
Onneksi me ollaan osattu elää oikein!!!
Minun pienkerrostaloasunnostani näkyy kahteen suuntaan: toisessa suunnassa näkyy kalliota ja metsää, koko asunnn levyisen parvekkeen puolella taas kaunis, aidattu ruohokenttä alppiruusuineen. Naapureita on jonkin matkan päässä rakennuksen toisella puolella. Lämmöstä ja viileydestä huolehtii ilmalämpöpumppu.
Muuttaisin mielelläni omakotitaloonkin ja ottaisin tuon ILP:n mukaani. Niitä taloja ei sinkku kuitenkaan ostele täältä Kehä ykkösen sisäpuolelta, joten tämä kerrostaloasuminen kelpaa kyllä.
[/quote]
No meillä ei ole eteläaurinkoa, ja kämppä on läpitalon asunto.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:16"]
[/quote]
Paksut kiviseinät pitää kuuman poissa. Meillä on isompi piha kuin naapurien omakotitaloissa. Ei ole omaa parveketta, mutta jos yhteisparvekkeelta haluaa ihailla maisemia ei ole muita kerrostaloja lähelläkään.
Talkkari ajaa nurtsin ja talvella tekee lumityöt.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:31"]
[/quote]
[/quote]
No mulla on myös maapaikka ja kyllä luonto hoitaa itse itsensä. Minä istun pihalla ja nautin vehreydestä.
[/quote]
Ehkä nämä vauvapalstan kirjoittelijat eivät asu ihan yksiöissä? Tässäkin talossa on etelään olevia yksiöitä, joissa ei ole parveketta lainkaan ja varmasti tukalaa. Me vauvapalstan sinkutkin ollaan niin hyvätuloisia akateemikoita (heh), että asunnotkin voivat olla vanhoissa kivitaloissa tai kuten minulla, sen verran iso, että se on läpi talon. Sälekaihtimilla, parvekelasien avaamisella kokonaan ja parvekkeen oven auki pitämisellä saa paljon aikaan.
Kyllä. Vihaan kerrostalossa kökkimistä ja suunnittelen lopullisesti maalle muuttoa!
Tää on kuin häkkikanala!
No mä asun kerrostalossa, meillä on oma piha ja ilmastointikin toimii. Takapihalta alkaa pieni metsä, ja naapureiden takapihalle on aidat eli ei ole kukaan pällistelemässä meidän pihalle. Muuta kysyttävää, ap?