onko väliä, myynkö asunnon yksityishenkilönä tai välittäjän kautta
Mielipiteitä kaivataan!
asunnon ostajat, vaikuttaako ostopäätökseenne onko myyjä yksityinen vai myyjä, välitysfirman kautta?
Mistä johtuu että yksityisen myyjän näyttöihin ei tule ihmisiä, vaikka asunto hyväkuntoinen, siistit kuvat ja ok hinta? Hinnastahan voi aina tinkiä, mutta se että kukaan ei saavu paikalle on mielestäni outo!
asuntoilmoitusta käyty useasti katsomassa netissä, eli kiinnostusta löytyy, koska osoite lukee heti ilmoituksessa.
olisin todella kiitollinen jos ne jotka etsivät asuntoa, voisivat kertoa, miksi valitsette mennä tiettyihin näyttöhin ja toisiin ette?
Kommentit (17)
En ostaisi yksityiseltä. Jos asunnossa ilmenisi myöhemmin reklamoitavaa, olisi asia helpompi hoitaa ammattilaisen kanssa. Asunnon ostaminen on elämäni suurin sijoitus.
Ei vaikuta, mutta osa ihmisistä ei luota yksityisiin myyjiin. Luulevat tulevansa huijatuiksi. Nämä epäilevät ihmiset ovat yleensä itse tehneet vähän asuntokauppaa ja/tai käyttävät itse välittäjää. Lisäksi monet luulevat, että välittäjän käyttö on turvallisempaa jos ilmenee ongelmia. Välittäjät eivät kuitenkaan ole vastuussa vääristä tiedoista, vaan myyjä (vaikka olisi oikein asiat välittäjälle kertonut).
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 16:38"]
En ostaisi yksityiseltä. Jos asunnossa ilmenisi myöhemmin reklamoitavaa, olisi asia helpompi hoitaa ammattilaisen kanssa. Asunnon ostaminen on elämäni suurin sijoitus.
[/quote]
Oletko tosissasi? Löytäisit ihanan asunnon jossa olisi kaikki kohdillaan, hintakin passeli, niin et ostaisi jos ei olisi välittäjää? Oikeasti? :D Kai ymmärrät että se välittäjä on lähinnä henkilö, joka esittelee sitä asuntoa, tekee kauppakirjan ja ottaa siitä ilosta monta tuhatta euroa. Asiantunteva yksityinen myyjä pystyy tuohon samaan, mutta jättää laittamatta sen välittäjän palkkion siihen myyntihintaan. Mikä ongelma on ottaa siihen myyjään yhteyttä jos tulee jotain ongelmia? Ihminenhän sekin on? Ja jos joku aito isompi ongelma syntyy, niin käräjille siitä asiasta joutuu vaikka olisi välittäjäkin kuvioissa...
Välittäjä on hyvä olla, sillä se osaa tehdä kauppakirjan oikein. Välittäjä kannattaa ottaa mukaan viimeistään kaupantekotilanteeseen.
Välittäjä vetää kymppitonnin välistä, ei sillä muuta roolia ole.
Mitä jos yksityinen myyjä olisi vaikka juristi, joka taatusti osaisi tehdä sen kauppakirjankin oikein? Olisiko sillä merkitystä?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 16:45"]
Välittäjä on hyvä olla, sillä se osaa tehdä kauppakirjan oikein. Välittäjä kannattaa ottaa mukaan viimeistään kaupantekotilanteeseen.
[/quote]
Pankin juristi voi tehdä/tarkistaa sen kauppakirjan.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 16:38"]
[/quote]
Luuletko sinä että välittäjä vastaa virheistä. No ei vastaa, vaan asunnon entinen omistaja.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 16:46"]
Välittäjä vetää kymppitonnin välistä, ei sillä muuta roolia ole.
[/quote]
Juuri näin. Kaksi asuntoa olen myynyt, rivarin ja omakotitalon, kaupat hoidin itse, kaupanvahvistaja vahvisti kaupan, peri muistaakseni muutaman kympin. Ei mitään ongelmia.
Kiitti!
olipas moni ehtinyt vastailemaan ja huomasin että tuossa oli toinen, joka kyseli että kannattaako asunnon myyminen laittaa jäihin kesäksi! Itse ajattelin kans että kesä on hyvää aikaa myydä, koska ihmisillä on enemmän aikaa käydä näytöissä! Meillä ei vaan ole kukaan käynyt, ja näin että asuntoilmoitusta ja kuvia oli katsottu lähemmäs pari tuhatta kertaa. Mistä ihmeestä johtuu että kukaan ei käy edes katsomassa, hyvällä paikalla olevaa asuntoa ja kuvissakin näyttää hyvältä? Eihän se näyttöön tuleminen maksa mitään ja yksityisenä myyjänä, näyttöajatkin on tosi joustavia!
Syksyllä asunnot menee paremmin kaupaksi kuin kesällä
Mulle on ihan sama. On ostettu suoraan naapurin asunto aikoinaan, mutta heillä oli suvussa ammattilainen ja mullakin jotain hajua lakiasioista opintojen vuoksi. Nyt uusi paikkakunta ja uuden etsintä ja se ostetaan, mikä on hyvä, riippumatta myykö myyjä suoraan vai välittäjän kautta - paitsi tiettyjä välittäjiä koetan kyllä välttää. Osaan edelleen lakiasioita itse ja osaan myös etsiä tietoa itse. En minä osta vastenmieliseltä tuntuvalta myyjältä sen enempää suoraan kuin välittäjänkään kautta.
Olen odtanut useampia asuntoja, eikä mikään niistä ole enää ole elämäni isoin kauppa (se taisi olla lasten teko)). Olen ostanut 2 välittäjältä, 4 suoraan myyjältä. Olen kokenut, että myyjän kanssa on helpompi sopia asioista, puhua asunnon tai rakennuksen kunnosta ja myös tinkiä suoraan, jos tarpeen on. Olen kyllä kuullut, että jotkut kokevat päinvastoin, mutta mun mielestä välittäjä välissä on turha este.
minä valitsen ne kohteet, joiita menen katsomaan pikälti sen perusteella, näyttääkö ilmoitus siltä, että kohde on sellainen kuin haluan: sijanti, talotyyppi, huoneistotyyooi, ei tehty sekavia remontteja, ei epäilyttävyyksiä taloyhtiössä, ei puutteellisia tietoja. En mene katsomaan kohteita, joiden tiedoisssa on jotain puutteita tai joiden tiedot näyttävät mielestäni virheellisiltä. En mene katsomaan ylihintaisia kohteita. Menen hyvin harvoin katdomaan kohteita, joiden kuvat ilmoituksessa on jotain laajakulmavirityksiä tms, mistä eisaa oikeaa kuvaa kohteesta. Pohjakuva on aika oleellinen.
Välittyssopimukset ovat tasan sellaisia, että välittäjä ei vastaa yhtään mistään. Minä arvoistaisin kiinteistövälitystoimintaa aivan eritavalla, mikäli välittäjät ostaisivat kämpän itselleen ja sitten repisivät sen katteen jälleenmyynnillä. Nyt he kuppaavat vilkaista ihmisiä täysin vailla riskiä mistään, itse kaupankohteeseen liittyvästä asiasta.
Asuntokauppa ei ole monimutkainen toimenpide, kun ottaa asioista selvää.
Välittäjät elävät nykyihmisten uusavuttomuudesta.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:25"]
Välittäjät elävät nykyihmisten uusavuttomuudesta.
[/quote]
Se on tässä.
Me laitoimme juuri asuntomme myntiin. Otimme välittäjän (kilpailutimme), sillä yksityinen myyjä karkoittaa osan ostajaehdokkaista, ja me haluamme maksimoida kiinnostuneiden määrän. Itse kävimme aikoinaan näytöillä myös yksityisten myyjien asunnoissa, ja näytöillä oli jotenkin ahdistavaa, kun itse omistaja oli paikalla. Ei voinut kovin suoraan sanoa, jos ei kiinnostanutkaan.
Jos myisin asuntoa todella hyvältä paikalta, niin sitten voisin myydä ilman välittäjää, sillä kiinnostuneita ja näytölle tulijoita varmasti riittäisi muutenkin.
Soita Sipelle.