Olen 44-v ja koen että olen tipahtamaisillani nykyajasta
En jaksa koko ajan opetella uutta, uusia nykyajan sanoja ja termejä. En jaksa työelämän vaatimuksia ja tuntuu että aika menee liian kovaa ohi ja mä haluaisin vain olla rauhassa ja hissutella eteenpäin omaan tahtiini.
Miten te muut mun ikäiset, jaksatteko pysyä "aallon harjalla"?
Kommentit (953)
Miten teillä on noin vaikeaa kaikki? :D tai kai se on aina ollut sama; kun mummoutuminen tai vaariutuminen iskee niin haukutaan nykyaikaa, jossa kaikki aina huonosti. ENNEN oli kaikki paremmin, on sanottu jo aikojen alusta. Olette jähmettyneet paikallenne, siksi kärsitte. Koittakaa innostua elämästä edes vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu, että jotkut keski-iässä tosiaan luovuttavat eli mummoutuvat? Eli eivät jaksa kiinnostua uusista asioista vaan haluavat, että asiat olisivat "niin kuin ennen"?
En halua että kaikki asiat ovat kuten ennen, mutta olen tarpeeksi aikuinen näkemään turhan hössötyksen läpi.
Esim. teknologia ei ole helpottanut elämää lähes yhtään vaikka monet haluavat uskoa niin. Kyseessä on yleensä vain jonkun palvelun laskutus puhelimen kautta, siinä koko innovaatio.
Näkeehän sen selvästi, että mitä enemmän teknologiaa, sitä enemmän tahti vain kiihtyy ja kaikilla on kiire. Eli ei se mitään helpota meidän elämää, päinvastoin. Työelämäkin muuttuu vaan kiivastahtisemmaksi mitä enemmän on tekniikkaa käytössä. Pian on kaikilla burn out.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samankaltainen tunne. Toivon, että eläisimme vielä vuotta 2012 tai 2013. Maailma on muuttunut liikaa - ja toki itsekin olen. En haluaisi, että kaikki digitalisoituu Kela-korttia myöten.
Cancel-kulttuuri, instagram-influensserit, seksin myynnin idealisointi, tubettajat ja monet muut tämän päivän ilmiöt tuntuvat minulle vierailta. Haluaisin sen ”vanhan hyvän ajan” takaisin, kun maailma oli vielä hallittavampi ja asiat olivat perinteisempiä.Sama. Yritä tässä sitten instainfluensserien ja sugar daddy-ilmiön ihannoinnin keskellä kasvattaa täyspäisiä tyttäriä!
Itse kasvoin nuoreksi naiseksi 2000-luvun alussa, jolloin lehdet oli täynnä nuorten naisten uratarinoita, kouluttautumista ja tasa-arvoa, oli visio mitä odottaa omalta elämältään. Nyt tytöillä on esikuvinaan insta-babet ja lehdet täynnä voimaantumistarinoita siitä, kuinka itsensä myymisellä saa hyvät tulot. (Hello 90-luvun laman tissibaarit!) Puhutaan voimaantumisesta, mutta minusta tämä kertoo vain taantumisesta aikaan, kun ihmisiä vaivaa näköalattomuus ja tunne siitä, ettei kouluttautumalla saa enää parempaa elämää. Ja tietenkin vähintään rintoihin ja huuliin täytettä.
Olen niin pahoillani nuorten tyttöjen puolesta.
T. 37v.
Aika hyvin sanottu miten asiat on.
Tuohon koulutukseen sen verran ettei se enää takaa mitään. Jos 60 pinnaa ikäpolvesta käy korkeakoulutuksen niin aika inflaation se silloin on kokenut. Duunarikoulutuksella saavuttaa usein enemmän ja on moni paikoin vaativampaakin kuin ns akateeminen hössötys.
Itse olen vissiin sen verran pudonnut kelkasta etten käsitä että miten tarvii olla korkeakoulututkinto jos hoitaa lapsia päivän tarhassa. Juu kyllä osa pitää olla sen alkeispedakokiikan takia mutta että kaikki. Sama monessa muussa hommassa mikä ihan perustason tekemistä niin tarvii olla korkeakoulutettu, palkka vaan ei oo ihan sillä tasolla.
Ja sit toi tietotekniikan kehittyminen, tai siis usein taantuminen. Muutetaan toimiva ohjelmistoympäristö kännykäyttöiseksi niin on olevinaan kehitystä, usein uhrataan vaan kaikki käytettävyys ja homman helppous kun pitääkin kikkailla kun ei puhelimien ja padien ominaisuudet riitä.
M45
Nimenomaan. Koulutus ei takaa enää mitään, työelämän pirstaloisuus luo epävarmuutta tulevasta. Jos ihminen kokee, ettei voi omilla teoillaan vaikuttaa omaan tulevaisuuteen, hänestä tulee näköalaton ja passivoitunut.
Milloin viimein myönnettäisiin, että yleinen näköalattomuus on tuonut maailman vanhimman ammatin takaisin arkipäiväiseksi asiaksi, eikä jokin yleinen "voimaantuminen"? Historiaa kun katsoo, siellä missä näköalattomuutta ja yhteiskunnallista epätasa-arvoa, siellä myydään itseään tai omia "palveluksiaan".
Jatkan vielä.
Jossain luki, että korona-ajan teams-kulttuuri on räjäyttänyt plastiikkakirurgian kysynnän. Ugh. Tiedetään myös, että nuorten syömishäiriöt yleistyneet räjähdysmäisesti. Hyvä digi ja some!
Vierailija kirjoitti:
Itseäni häiritsee aivan valtavasti tämän ajan tekopyhyys. Hyvä esimerkki on juuri tämä, ettei laitteet kestä välttämättä käytössä edes paria vuotta. Kalliistakin laitteista tulee uusia versioita markkinoille koko ajan eikä edes rahalla saa nykyään välttämättä kestävää. Markkinointi suorastaan painostaa ihmisiä päivittämään uuteen ollakseen ajantasalla. Älylaitteiden sun muiden akkumateriaalien louhinta ja kaivostoiminta mm. Afrikassa ja Kiinassa on vähintäänkin hämärää ja aiheuttaa valtavat tuhot ympäristölle. Kiinassa akkuteollisuuden lähistöllä asuvan viljelijän kasvit lakkasivat tuottamasta lehtiä. Tämä näytettiin YLEn dokumentilla.
Toinen on kaiken muuttaminen digiksi. Internet on jo ohittanut päästöissä kansainvälisen lentoliikenteen, mutta jostain syystä kukaan ei puhu tästä. Lisää vaan digiä, somea, älysitä, älytätä.
Sitten on kaikki netin kauppapaikat kuten Amazon, SHEIN, Wish ym. mistä nykyään tilataan paljon kaikenlaista roinaa. Varmasti joku tulee inisemään, "mutta en minä tilaa". Jostain kumman syystä Jeff Bezos on monimiljardööri ja SHEIN pikamuotiketju on ohittanut Amazoninkin jo myynnissä. Tavaroita roudataan globaaleissa logistiikkaketjuissa, valmistetaan puutteellisen ympäristölainsäädännön ja valvonnan kehitysmaissa, ja kukaan ei ole huolissaan näiden vaikutuksista ympäristöön? Nyt puhutaan yhtiöistä, jotka ovat menestyksen ja myyntilukujen huipulla globaalisti. Mutta suomalaiset ei pikkuisessa Suomessa saisi edes puusaunaa lämmittää, kun ympäristö tuhoutuu? Antakaa mun kaikki kestää.
Lainasin koko kirjoituksen. Tässä ilmiössä on myös se irstas puoli, että jos et halua olla osana tätä, tai jopa kritisoit ilmiötä, niin ympärillä olevat tahot pitävät sinua outona! Haukkuvat vanhanaikaiseksi, tylsäksi tai ties miksikä, mutta jos et lähde mukaan kaikkeen digiin ja hyperturbulenttiin muutokseen, olet silloin kuin joku hylkiö. Miksi tällaisia ilmiöitä ei saisi kritisoida, jos niistä selkeästi on isolle osalle ihmisiä ongelmia ja negatiivisia vaikutuksia? Tätä ei saa kritisoida, koska kaiken pitää olla etunojassa kukkulan kärjessä edistyksen etunenässä menossa kohti uutta ja uljasta teknologian täyteistä tulevaisuutta!
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on yksi tämän hetken yhteiskunnallisesti tärkeimmistä ketjuista mitä on olemassa. Olemme vihdoin ja viimein sen ajan äärellä, kun tavallisilla kansalaisilla ja massalla alkaa keittää yli tämä tila. On aivan selvää, että tämä ei ole itsestään syntynyt, vaan tähän on läntisiä yhteiskuntia nimenomaisesti ohjattu. Sitä kutsutaan "kehitykseksi", "edistykseksi" yms. yms. Olen niin onnellinen lukiessani näitä viestejä, tätä olen odottanut viisitoista vuotta. Vihdoin saa vertaistukea :D. Ja mistä? Vauva-palstalta...
Hassu. Olet vaan täti. Ennen kaikki jne.
Olen 55v ja erittäin hyvin ajassa kiinni. Liiankin hyvin, ihan stressaantumiseen asti. Tiedän lähes kaikki uudet termit ja kotkotukset.
Mutta minuakin kyllästyttää jatkuva liian nopea sykli. Hissun kissun olisi hauskempaa.
Ymmärrän, jos työelämässä jatkuva uuden oppiminen ahdistaa. Mutta muuten aikuinen ihminen ymmärtää, että kaikenmaailman some-jutuista ja nuorisotermeistä ei tarvitse olla perillä. Sama on ollut aiempienkin sukupolvien kohdalla. Julkisuus markkinatalouden ehdoilla keskittyy nuorten, epävarmojen ja eniten turhuuksiin kuluttavien maailmaan. Kaikessa hiljaisuudessa vanhemmat ihmiset nauttivat elämästään ilman uusimpia keksintöjä ja sosiaalisia termejä.
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä on noin vaikeaa kaikki? :D tai kai se on aina ollut sama; kun mummoutuminen tai vaariutuminen iskee niin haukutaan nykyaikaa, jossa kaikki aina huonosti. ENNEN oli kaikki paremmin, on sanottu jo aikojen alusta. Olette jähmettyneet paikallenne, siksi kärsitte. Koittakaa innostua elämästä edes vähän.
En mä ole sitä mieltä, että ennen oli KAIKKI paremmin. Pystyn aika tarkkaan erittelemään ne asiat mitkä olivat paremmin, eikä ne ole mitään pelkkää kuvitelmaa. Mua ei vaan kiinnosta tämä nykyinen kehitys. Onhan se kai vähän surullistakin. Vaikea sanoa kuinka paljon tästä "kärsin". En välttämättä tällä hetkellä niin paljon, mutta vanhana tulee olemaan vaikeaa.
Olen 46v ja onneksi vaihdoin työpaikkaa 12 vuotta sitten, jolloin riitti intoa ja energiaa uuden oppimiseen ja opetteluun. Nyt riittää että ylläpidetään ja laajennetaan osaamista, mutta mitään järisyttävää uutta ja paljon kerralla ei tarvitse omaksua. Musta on 5 vuoden aikana kuoriutunut melkoinen erakkoeräakka. Miehen kanssa asun kahdestaan ja mikä kärttyisä olisinkaan, jos tuota miestä ei olisi?
Mutta kuulkaa, foorumit ovat mennyttä aikaa, mutta muutamilla käyn säännöllisesti. Facebookiin en viitsinyt koskaan mennä. Instagramin otin pari vuotta sitten. Ja innostuin uudestakin, nimittäin tutustuin 1,5 vuotta sitten ensimmäiseen animeen ja nyt olen ahminut niitä enemmänkin. Jos mun aikana oltiin katseet suunnattu ihailevasti Yhdysvaltoihin ja nykyään Japaniin, niin minäkin näin myöhään heränneenä käsitän viimein tuon Japanin, Etelä-Korean ja itäisen viehätyksen. Jotain uuttakin imeytyy mieleen.
Mutta vanhanaikainen uskovainen täti taidan olla, kun olen koko elämäni ollut tuon yhden ja saman miehen kanssa. Hahahaha ;-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samankaltainen tunne. Toivon, että eläisimme vielä vuotta 2012 tai 2013. Maailma on muuttunut liikaa - ja toki itsekin olen. En haluaisi, että kaikki digitalisoituu Kela-korttia myöten.
Cancel-kulttuuri, instagram-influensserit, seksin myynnin idealisointi, tubettajat ja monet muut tämän päivän ilmiöt tuntuvat minulle vierailta. Haluaisin sen ”vanhan hyvän ajan” takaisin, kun maailma oli vielä hallittavampi ja asiat olivat perinteisempiä.Tätä juuri ihmettelen, että miksi näissä asioissa ei voi pysyä ajan tasalla ja muuttaa niitä omia käsityksiään nykyaikaa vastaavaksi tai ainakin ilman ennakkoluuloja koittaa tutustua uusiin ilmiöihin? Miksi elämän pitää olla hallittavaa ja perinteistä, eli kauhean tylsää? t. 47v mummo
Vastaan kysymykseesi. Koska ne uudet asiat, ilmiöt, trendit ja teknologiat ovat roskaa. Ne ovat pinnallista, ne ovat paperinohutta, ne eivät tarjoa mitään laadukasta sisältöä. Ne eivät nopeuta, ne eivät helpota, ihminen ei biologisena ja sosiaalisena olentona massatasolla mene yksiin näiden ilmiöiden kanssa. Ei kyse ole ennakkoluuloista, kyse on siitä että näistä "asioista" ei vaan yksinkertaisesti luonnollisista syistä tykätä! Ne palvelevat pienen pientä vähemmistöä, mutta eivät enemmistöä. Jos ihminen kokee perinteet tylsäksi, niin väitän vahvasti että silloin on jollain tavalla addiktoitunut moderniin digiärsyke- ja ilmiöelämään. Ennen aikaan, eli vain 10-20 vuotta sitten asiat, ilmiöt ja käyttäytyminen oli ihmisläheisempää ja sata kertaa aidompaa. Tässä oli vain äärimmäisen lyhyt vastaus.
Tuntuu välillä että tätä maailmaa ei enää kehitetä ihminen keskiössä, vaan kehitetään kehityksen itsensä vuoksi, siksi koska jokin asia on mahdollista ja siinä ihminen ja hänen hyvinvointinsa on vain tiellä.
Ajat sitten olen tipahtanut kärryiltä ja vaihdoin alaakin, kun keksivät sähköisen kirjanpidon ja paperittoman toimiston. Ei jumpe.
Mutta viimeinkin ymmärrän, kun ihmettelin silloin nuorena, että mistä ne aikuiset puhuu, kun valitettiin, että kaikki on pilalla. Nyt huomaan, että tottahan se on ja ennen oli kaikki paremmin. Tyytyväisenä astun tähän uuteen rooliin sukupolvien ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse ihan samasta kuin entisaikojen "maailman menosta jättäytyminen". Nykyään tulee nopealla tahdilla nimeonomaan teknologiauudistuksia jotka eivät ole varsinaisia uudistuksia vaan ainoastaan eri tapa hoitaa joku vanha juttu (joka olisi toiminut ihan ok ilmankin).
Ihmisiä vituttaa muokkautua jatkuvasti johonkin uuteen sovellukseen, ja se että oikeaa ihmistä ei saa enää kiinni vaan joutuu jonkun robon kanssa chattaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla pitää itsepalvella itseään: pankki, verottaja, matkavaraukset, vakuutukset jne. Töissä tulee uusia ohjelmia, mutta kukaan ei perehdytä. Pitää vaan itse keksiä. Viestintävälineitä jne.
Uusi sähkösopimus, uusi liittymät ja netti. Maksa laskut. Huokaus.
Joo ja silti hinnat vaan nousee vaikkei mitään palveluakaan saa enää mistään vaan pitää itse kaikki tehdä. Kauheeks valittamiseksi tämä nyt meni, mutta pakko saada avautua tästä. Se vaan kun muistan niin selvästi ne ajat kun menin vaan johonkin tiskille ja heti sai apua. Nyt on ihan kauhun paikka jos pitää soittaa johonkin, saati jos menet käymään niin suhtaudutaan suorastaan vihamielisesti, että mitä sä täällä teet.
On paljon tärkeämpää, että avaudut näistä asioista. Tuhoisampaa yhteiskunnalle on se, kun ihmiset eivät puhu ja tee mitään ongelmien edetessä. Sitä ihmettelen kovasti, että miksi ihmeessä ne asiantuntevat sosiologit ja yhteiskuntatieteilijät eivät pihahdakaan tästä nykymaailman menosta?? Sivutaan ehkä vähän jossain asiaa mutta ei oikein uskalleta asiaan tarttua, vaikka nämä ovat tämän hetken suurimpia yhteiskunnallisia ongelmia. Mitä ihmettä?? Pelkäävätkö he oman työnsä puolesta vai mistä on kyse? Vai eivätkö he vaan ymmärrä mitä täällä tapahtuu? Oli kyseessä kumpi tahansa, se on huono juttu se...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cancel-kulttuuri, instagram-influensserit, seksin myynnin idealisointi, tubettajat ja monet muut tämän päivän ilmiöt tuntuvat minulle vierailta. Haluaisin sen ”vanhan hyvän ajan” takaisin, kun maailma oli vielä hallittavampi ja asiat olivat perinteisempiä.Sama. Yritä tässä sitten instainfluensserien ja sugar daddy-ilmiön ihannoinnin keskellä kasvattaa täyspäisiä tyttäriä!
Itse kasvoin nuoreksi naiseksi 2000-luvun alussa, jolloin lehdet oli täynnä nuorten naisten uratarinoita, kouluttautumista ja tasa-arvoa, oli visio mitä odottaa omalta elämältään. Nyt tytöillä on esikuvinaan insta-babet ja lehdet täynnä voimaantumistarinoita siitä, kuinka itsensä myymisellä saa hyvät tulot. (Hello 90-luvun laman tissibaarit!) Puhutaan voimaantumisesta, mutta minusta tämä kertoo vain taantumisesta aikaan, kun ihmisiä vaivaa näköalattomuus ja tunne siitä, ettei kouluttautumalla saa enää parempaa elämää. Ja tietenkin vähintään rintoihin ja huuliin täytettä.
Olen niin pahoillani nuorten tyttöjen puolesta.
T. 37v.
Aika hyvin sanottu miten asiat on.
Tuohon koulutukseen sen verran ettei se enää takaa mitään. Jos 60 pinnaa ikäpolvesta käy korkeakoulutuksen niin aika inflaation se silloin on kokenut. Duunarikoulutuksella saavuttaa usein enemmän ja on moni paikoin vaativampaakin kuin ns akateeminen hössötys.
Itse olen vissiin sen verran pudonnut kelkasta etten käsitä että miten tarvii olla korkeakoulututkinto jos hoitaa lapsia päivän tarhassa. Juu kyllä osa pitää olla sen alkeispedakokiikan takia mutta että kaikki. Sama monessa muussa hommassa mikä ihan perustason tekemistä niin tarvii olla korkeakoulutettu, palkka vaan ei oo ihan sillä tasolla.
Ja sit toi tietotekniikan kehittyminen, tai siis usein taantuminen. Muutetaan toimiva ohjelmistoympäristö kännykäyttöiseksi niin on olevinaan kehitystä, usein uhrataan vaan kaikki käytettävyys ja homman helppous kun pitääkin kikkailla kun ei puhelimien ja padien ominaisuudet riitä.
M45
Nimenomaan. Koulutus ei takaa enää mitään, työelämän pirstaloisuus luo epävarmuutta tulevasta. Jos ihminen kokee, ettei voi omilla teoillaan vaikuttaa omaan tulevaisuuteen, hänestä tulee näköalaton ja passivoitunut.
Milloin viimein myönnettäisiin, että yleinen näköalattomuus on tuonut maailman vanhimman ammatin takaisin arkipäiväiseksi asiaksi, eikä jokin yleinen "voimaantuminen"? Historiaa kun katsoo, siellä missä näköalattomuutta ja yhteiskunnallista epätasa-arvoa, siellä myydään itseään tai omia "palveluksiaan".
Jatkan vielä.
Jossain luki, että korona-ajan teams-kulttuuri on räjäyttänyt plastiikkakirurgian kysynnän. Ugh. Tiedetään myös, että nuorten syömishäiriöt yleistyneet räjähdysmäisesti. Hyvä digi ja some!
No, koulutuksesta vielä sen verran, että alkuperäisen sivistysyliopiston idea ei ole rahakas työ, vaan perustutkimus, sivistys ja oppiminen itsessään. Tuo rahan yli kaiken arvostaminen kuuluu matalampitasoiseen kulttuuriin. Duunarit leveilevät rahoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mielestäni mikään niin kauhean vaikeaa ole. Mutta iso osa "hienosta uudesta" on älytöntä, turhan monimutkaista tai täysin tarpeetonta.
t. vanha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse ihan samasta kuin entisaikojen "maailman menosta jättäytyminen". Nykyään tulee nopealla tahdilla nimeonomaan teknologiauudistuksia jotka eivät ole varsinaisia uudistuksia vaan ainoastaan eri tapa hoitaa joku vanha juttu (joka olisi toiminut ihan ok ilmankin).
Ihmisiä vituttaa muokkautua jatkuvasti johonkin uuteen sovellukseen, ja se että oikeaa ihmistä ei saa enää kiinni vaan joutuu jonkun robon kanssa chattaamaan.
Ja jos tämä kehitys ja nämä modernit digitrendit koskisivat vain ja ainoastaan niitä, ketkä niistä ovat kiinnostuneita, niin ei siinä mitään. Mutta näitä pakotetaan kaikelle kansalle kuten koronapiikkiä konsanaan. Et voi elää ilman osallistumista tähän ilmiöön. Suomi on kouluja täynnä, miksi siellä kouluissa missä puhutaan palvelumuotoilusta sun muusta ei nousta tämän ilmiön edessä ja sanota että tämä vaan huonontaa palvelua ja asiakaskokemusta, eikä palvele tasavertaisesti kaikkia kuluttajia? Sekä koulut että media vaan tukee tätä menossa olevaa ilmiötä...
Alan jo vakavasti harkita, että tämän ilmiön ympärille pitäisi perustaa yhdistys! Siellä voisimme tavata ja käydä läpi näitä asioita. Teemana voisi olla että ei tuoreempia ajatuksia kuin 2010 :D. Tai minulle käy 2000 vuosikin mutta se on jo monelle liian hard core :D. Saisi nostalgiatrippailla ja toteuttaa antimodernia itseään....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo anan ajan ajaa ohitseni. Pitäs käyttää Iphonea mutta liikaa turhia toimintoja ja vakoilu mahdolllisuuksia. Ihan paskaa aikaa elämme ja huonolta näyttää tulevaisuus.
Joo joku uuden laitteen käyttöönotto, ihan hirveetä! Puhelimen soisi kestävän vähintään 5 vuotta, mutta eihän ne kestä. Työpaikan vaihto, uudet koneet, ohjelmat, vehkeet ja laitteet, hyvä luoja sentään!
-ap
Itseäni häiritsee aivan valtavasti tämän ajan tekopyhyys. Hyvä esimerkki on juuri tämä, ettei laitteet kestä välttämättä käytössä edes paria vuotta. Kalliistakin laitteista tulee uusia versioita markkinoille koko ajan eikä edes rahalla saa nykyään välttämättä kestävää. Markkinointi suorastaan painostaa ihmisiä päivittämään uuteen ollakseen ajantasalla. Älylaitteiden sun muiden akkumateriaalien louhinta ja kaivostoiminta mm. Afrikassa ja Kiinassa on vähintäänkin hämärää ja aiheuttaa valtavat tuhot ympäristölle. Kiinassa akkuteollisuuden lähistöllä asuvan viljelijän kasvit lakkasivat tuottamasta lehtiä. Tämä näytettiin YLEn dokumentilla.
Toinen on kaiken muuttaminen digiksi. Internet on jo ohittanut päästöissä kansainvälisen lentoliikenteen, mutta jostain syystä kukaan ei puhu tästä. Lisää vaan digiä, somea, älysitä, älytätä.
Sitten on kaikki netin kauppapaikat kuten Amazon, SHEIN, Wish ym. mistä nykyään tilataan paljon kaikenlaista roinaa. Varmasti joku tulee inisemään, "mutta en minä tilaa". Jostain kumman syystä Jeff Bezos on monimiljardööri ja SHEIN pikamuotiketju on ohittanut Amazoninkin jo myynnissä. Tavaroita roudataan globaaleissa logistiikkaketjuissa, valmistetaan puutteellisen ympäristölainsäädännön ja valvonnan kehitysmaissa, ja kukaan ei ole huolissaan näiden vaikutuksista ympäristöön? Nyt puhutaan yhtiöistä, jotka ovat menestyksen ja myyntilukujen huipulla globaalisti. Mutta suomalaiset ei pikkuisessa Suomessa saisi edes puusaunaa lämmittää, kun ympäristö tuhoutuu? Antakaa mun kaikki kestää.
Sitäpaitsi esim. Amazonin "superteknologia" on pelkkää harhaa - ihmiset siellä varastoissa juoksee yhä vieläkin ja ajaa kuljetuksia ja perinteisesti konekirjoittaa lauseita kaikenmaailman linkkeihin ja kysymyksiin.
Suurin osa hehkutetusta teknologian ihmeestä on smoke and mirrors. Mutta jotkut "nuoret" haluavat vissiin nähdä vain sen harhan.
Tämä ketju on yksi tämän hetken yhteiskunnallisesti tärkeimmistä ketjuista mitä on olemassa. Olemme vihdoin ja viimein sen ajan äärellä, kun tavallisilla kansalaisilla ja massalla alkaa keittää yli tämä tila. On aivan selvää, että tämä ei ole itsestään syntynyt, vaan tähän on läntisiä yhteiskuntia nimenomaisesti ohjattu. Sitä kutsutaan "kehitykseksi", "edistykseksi" yms. yms. Olen niin onnellinen lukiessani näitä viestejä, tätä olen odottanut viisitoista vuotta. Vihdoin saa vertaistukea :D. Ja mistä? Vauva-palstalta...