Olen 44-v ja koen että olen tipahtamaisillani nykyajasta
En jaksa koko ajan opetella uutta, uusia nykyajan sanoja ja termejä. En jaksa työelämän vaatimuksia ja tuntuu että aika menee liian kovaa ohi ja mä haluaisin vain olla rauhassa ja hissutella eteenpäin omaan tahtiini.
Miten te muut mun ikäiset, jaksatteko pysyä "aallon harjalla"?
Kommentit (953)
Vierailija kirjoitti:
Relaa boomer! Get over it!
Se on Gen-X, ei boomer.
Mistä johtuu, että jotkut keski-iässä tosiaan luovuttavat eli mummoutuvat? Eli eivät jaksa kiinnostua uusista asioista vaan haluavat, että asiat olisivat "niin kuin ennen"?
Olen 57, enkä todellakaan ole pudonnut kyydistä. Olisipa tosi pelottavaa jos nelikymppisenä jo tuntuisi siltä ettei selviä yhteiskunnassa. Miten meinaatte pärjätä seuraavat 40 vuotta, jos ette vaivaudu pysymään ajan tasalla kehityksessä?
Tuntuu vähän että itsekkin tippunut mutta ei ihan hirveästi haittaakkaan ja työ on todella "perinteistä" että ei välttämättä tarviikkaan pysyä mukana. Somea en edes käytä paitsi whatsapp.
m30
Siitä kannattaakin pudottautua tahallaan koska muuten menee ihan turhuuksiin energiaa. Skippaan kaikki uudet jänskät tiktokit koska niiden tilalle tulee kohta joku uusi ja opettelen sitten sen uuden jos on pakko. Sama kaiken muun kanssa, en aio hankkia himaan mitään uusia älyhärveleitä jotka kuitenkin menisivät vanhoiksi ensi kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 57, enkä todellakaan ole pudonnut kyydistä. Olisipa tosi pelottavaa jos nelikymppisenä jo tuntuisi siltä ettei selviä yhteiskunnassa. Miten meinaatte pärjätä seuraavat 40 vuotta, jos ette vaivaudu pysymään ajan tasalla kehityksessä?
Yhteiskunnassa pärjää ihan hyvin ilman kaikenlaista ylimääräistä sovellusroskaa. Pitää osata karsia minimiin kaikki ja käyttää vaan ihan pakollisia juttuja.
Ihmiset hukkaa käsittämättömän määrän aikaa somepaskaan!
Vierailija kirjoitti:
Joo anan ajan ajaa ohitseni. Pitäs käyttää Iphonea mutta liikaa turhia toimintoja ja vakoilu mahdolllisuuksia. Ihan paskaa aikaa elämme ja huonolta näyttää tulevaisuus.
Voi tätiä! Näin sanoi samanlainen täti, kun olin lapsi. Ja kaikkien edeltävienkin sukupolvien lapsuudessa.
Tekniikan kehitystä en oikein jaksa seurata, eli ei ole uusimmat laitteet. Koska se ei vaan kiinnosta. Mutta kiinnostaa kaikki muu, eli seuraan muotia, kulttuuria, tiedettä ja niiden uusimmista jutuista olen kartalla. Minulla on paljon huomattavasti nuorempia ystäviä niin se auttaa. t. N 47v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysyn kyllä kyydissä, mutta en pidä tästä ajasta. Tuntuu että kaikki menee vain huonompaan suuntaan.
Klassinen tätiyden merkki. "Ennen kaikki oli paremmin". "Mihin tämä nykyaika on menossa". "Nioret on kamalia".
Näin on ollut aina, esim Sinuhe egyptiläinen kuvaa tätä hyvin.
Kyllä. Jos itse päästän noita suustani joskus niin toivon että joku huomauttaa. t. Nro 17
Sama yöllä! Minulle mummo opetti tämän. Aina on nuoria ja nykyaikaa kaunisteltu ja aina on nuoret kapinoineet.
Jos alan tädiksi, kertokaa se minulle. Korjaan asennettani.
T. N55
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tää jonkinlainen keski-iän kriisi?
20-30 vuosien välillä tuli lapset ja 30-40-vuosien välillä ero, lasten aikuistuminen ja poismuutto. Uusi parisuhde on muutaman vuoden ikäinen ja nyt tasaannutaan tähän keski-ikäistymään. Yhteisen asunnon hankinnan suhteen mietitään loppuelämän kotia yms. Loppuelämän! Sehän tarkoittaa kuolemaa. Ahdistavaa!
-ap
Keksi jotain uutta. Mieti mitä oikeasti haluat! Nythän sinulla on aikaa ja rahaa.
Voit harrastaa, matkustella, opiskella, vaihtaa työtä. Tee mitään haluat, löydä itsesi.
Sinullw on puolet elämästä jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysyn kyllä kyydissä, mutta en pidä tästä ajasta. Tuntuu että kaikki menee vain huonompaan suuntaan.
Klassinen tätiyden merkki. "Ennen kaikki oli paremmin". "Mihin tämä nykyaika on menossa". "Nioret on kamalia".
Näin mäkin ennen ajattelin, mutta sitten musta tuli vanha ja tajusin, että aikaisemmat sukupolvet olivat ehkä olleet väärässä, mutta nyt tällä kertaa todellakin on niin, että asiat oli ennen paremmin. 😛
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jos itse päästän noita suustani joskus niin toivon että joku huomauttaa. t. Nro 17
Sama yöllä! Minulle mummo opetti tämän. Aina on nuoria ja nykyaikaa kaunisteltu ja aina on nuoret kapinoineet.
Jos alan tädiksi, kertokaa se minulle. Korjaan asennettani.
T. N55
Minä annan monen asian ajaa minusta ohi, enkä jaksa lähteä moneen mukaan, mutta saa huomautella jos alan muistelemaan, että ennen oli paremmin. Ei tosiaan suurin osa asioista olla, nykynuoret on niin paljon fiksumpia ja kivempia kuin ennen oltiin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu, että jotkut keski-iässä tosiaan luovuttavat eli mummoutuvat? Eli eivät jaksa kiinnostua uusista asioista vaan haluavat, että asiat olisivat "niin kuin ennen"?
Hyvä kysymys!
On perustanut elämänsä yhden kortin varaan? Ei uskalla uudistua? Ei tunne itseään?
Nelikymppisellä on aikaa löytää itsensä!
Seuraan aikaani, mutta minua huvittavat jutut, joissa jankutetaan nuorten käyttämistä sanoista ja siitä, ettei "äiti osaa käyttää kyseisiä sanoja oikein".
Miksi ihmeessä äidin pitäisi jankuttaa naurettavia teinihokemia?
Olen suunnilleen saman ikäinen enkä ole "ajan aallonharjalla". En tosin ollut edes nuorena, joten en ole tipahtanut sieltä. Muotivirtaukset, uudet innovaatiot yms. tuntuivat jo nuorena enimmäkseen turhilta. Ajan hermoilla olen koettanut pysyä vain sen verran, että joten kuten pärjään.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, ja Sinuhen aikana lukutaito löytyi nuorilta, kuten 1990-luvulla? Ja toisaalta, nythän puhutaan siitä, että lukutaito rappeutuu vauhdilla nuorison keskuudessa. Summasummaarum, laadullisia eroja löytyy, ja ne myös muuttuvat ajan myötä.
Sinuhen aikana oli myös niitä filosooffeja, jotka puhuivat ikuisista totuuksista ja muuttumattomasta ihmisluonnosta. Nuoriso on ollut aina nuorisoa on sellainen väittämä.
Nuorisokulttuuri kehittyi kulutusyhteiskunnan myötä, kun nuoret tunnistettiin omaksi kuluttajasegmentikseen. Nuorisokulttuurin alkuna pidetään 50-lukua. Jos katsot 1920-luvun valokuvia, siellä ovat niin nuoret, keski-ikäiset kuin mummot samoissa vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä se johtuu, jotenkin mua vaan ei kiinnosta enää. Ärsyttää kun aina tulee jotain uutta vaikka olin ihan tyytyväinen vanhaan. Nuorena niistä jaksoin vielä innostua, nyt ajattelen vaan joka kerta "voi ei, taas jotain uutta". Ja kun ei voi edes valita jäädä siihen vanhaan kun ei ne yleensä toimi sitten enää. On ikäänkuin pakko mennä mukana uudistuksissa. Voin kuvitella kuinka kamalaa vanhuksilla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin mäkin ennen ajattelin, mutta sitten musta tuli vanha ja tajusin, että aikaisemmat sukupolvet olivat ehkä olleet väärässä, mutta nyt tällä kertaa todellakin on niin, että asiat oli ennen paremmin. 😛
"Nykyajan nuoret on niin veteliä, että maailma romahtaa"
Tällä kertaa se on totta! Nykyaika on oikeasti kauheaa.
Sanoi tätini 50-luvulla
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 37 ja tuntuu samalta. Maailma kehittyy jotenkin tarpeettoman nopeasti nykyään, varsinkin tietotekniikka ja some. Se aiheuttaa sellaista outoa ahdistusta kun ei ole kartalla kaikesta mitä on.
Tekniikassa ei ole mitään vikaa, mutta oli virhe antaa se kaikenlaisten wokehörhöjen ja muiden uustaistolaisten käsiin.