”Ketään ei pakoteta alatiesynnytykseen”
Kommentit (60)
Kyllä se sektiota haluavan käännytystyö on valtavaa, vaikka tekisi absoluuttisen selväksi heti kättelyssä, että on lukenut paljon aiheesta, tietää riskit ja muut, mutta kertakaikkiaan vaatii saada sektion. Koettu. Pidin pääni ja sain sektioni, sekä 10 pisteen vauvani.
Tiedän myös äidin, jolle ei pelkosektiota myönnetty. Osti sen sitten yksityiseltä puolelta - tämäkin on siis pääkaupunkiseudulla mahdollista.
Normaalisti mennyt elektiivinen sektio maksaa noin 700 eur enemmän, kuin normaalisti mennyt alatiesynnytys. Hinnan maksaa äidin kotikunta. Minä olen kotikunnalleni erittäin hyvä veronmaksaja ja käytän itse enimmäkseen yksityisiä palveluita muutoin, joten en suostu kokemaan mitään syyllisyyttä parisataa enemmän maksaneesta operaatiostani.
Tuo alatiesynnytyksen promoamisessa käytetty lause "kyllä vauvat on kaikki ulos tulleet" kammottaa minua eniten. On saatu - äidin alapään kunnosta välittämättä. Kaveripiirissäni on kolmekymppisillä äideillä laskeumia, kiristäviä arpimuodostelmia ja pidätyskykyongelmia imukuppi- ja "ulosrevintäsynnytysten" vuoksi. Eivät taida parantua ilman leiķkauksia. Jos sittenkään.
Sain taysissa sektion, kävin vain kerran pelkopolilla... niin ja leikkaus haava parani heti eikä ollut kipeä. Enkä pelännyt kipua vaan että lapsi juuttuu kiinni tai että omat voimat ei vaan riitä. No, napanuora oli 20cm pitkä kun sitten tyttö syntyi. Ne jotka tuntee tarvitsevansa sektion, pitäkää päänne alusta lähtien.
Suunniteltu sektio on yhtä vaarallinen/turvallinen kuin avustettu synnytys (tarkoittaa esim. imukuppisynnytystä). Tämä siis tilastollisesti. Lukea voit lisää Nanneli pallasmaan väitöskirjasta, siitä minä tämän tiedon aikanaan sain. Päivystys- ja hätäsektiot on sitten jo riskialttiimpia, mutta nekin yleensä menevät ihan hyvin.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 16:47"]Suunniteltu sektio myös. Lähetteen pelkopolille saa yksityiseltä, jos neuvolalääkäri ei ala yhteistyöhön.
[/quote]
Ei muuten saa. Itse kävin yksityisellä gynellä ja hän sanoi, että yksityiset puolet eivät "ala hyppimään sairaalan varpaille". Olin siis pelännyt raskauden ajan, että en saa pelkosektiota
Kaksi alatiesynnytystä takana ja pieleen meni molemmat. Toisen jälkeen lapsi teholla 5 vrk, toisen jälkeen itseltä korjattiin järkyttävät peräpukamat, rectocele ja edelleen korjauslistalla virtsanpidätykyvyn parannus. Sairaalan fysioterapeuttia kuormitin myös aika lailla lantionpohjalihasten harjoittelujaksolla, johon meni aikaa 6kk. Voin taata ja vannoa että molemmat synnytykset tulivat kallimmiksi kuin sektio olisi tullut.
Nyt raskaana kolmatta kertaa, aika pelkopolille tulossa. En pelkää synnytystä, koska en todellakaan aio enää synnyttää alakautta.
Luontoäiti pakottaa alatiesynnytykseen.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:38"]
Kyllä minä nyt mieleni pahoitin. Lapsien on tarkoitus syntyä synnytyskanavan kautta. Ajatelkaa nyt oikeasti, teidän isovanhemmat on luultavasti syntyneet saunassa, ja jos niiden äidit olis olleet noin munattomia, teitä ei varmaan olisi edes olemassa. tää ihmiskunta kaatuu ihan just omaan mahdottomuuteensa, kun "haluan tehdä itse vauvan, mut en synnyttää", "haluan laihtua, mutta menen mieluummin leikkaukseen kun syön vähemmän", haluan isommat tissit, joten tungen sisääni muovia, näännytän itseni nälkään ja samaan aikaan vaahtoan terveiden elämäntapojen puolesta". huoh.
[/quote]
Noista muista samaa mieltä, mutta kyllä se on niin että jos se vauva ei mahdu synnysytkanavasta tulemana, niin se kuolee. Vaikka kuinka olis tarkoitus...ihmisen synnytys on vaikea jos sitä verrataan muihin nisäkkäisiin, johtuen pystyasennosta ja siihen tarkoitukseen muokkaantuneista lantion luista. Noin niin kuin luonnollisesti mulla esim. ei olisi lapsia, kun toinen jouduttiin tunnin ponnistusvaiheen jälkeen kiireellisesti leikkaamaan, ja toinen vetämään imukupilla kun ei muuten tullut. Isoäitini "saunassa syntynyt" esikoinen kuoli heti synnyttyään, koska oli jumissa liian pitkään.
Että mieluummin nykytilanne jossa tehdään vaikka vähän turhiakin sektioita, kuin että synnytyksissä kuolisi tai vammautuisi samaan tahtiin lapsia kuin vanhoina hyvinä aikoina.
Mulle auttoi se, kun sain sen päätöksen pelkopolilta, että saan sektion halutessani. En siihen kuitenkasn sitten päätynyt, koska lapsi syntyi pari viikkoa ennen laskettua aikaa. Oli helpottavaa kuulla, että saan sen jos haluan. Kaikki sen saa, jos vaan osaa perustella ja osaa sanoa vastaan.
Minun äitini yritti synnyttää veljeäni normaalisti, mutta se kesti jumalattoman pitkään ja veljeni jouduttiin viemään hetkeksi tarkkailuun, koska ei oltu ihan varmoja oliko tämä kunnossa. Minun kohdallani hän ihan suoraan marssi yksityiselle kirurgille ja maksoi sektion. Ja ihan hyvinvoiva minä olen. En edes sairastunut sikainfluenssaan, minkä veljeni sai, vaikka silloin asuttiin vanhempien katon alla kummatkin. Tuosta immuuni-jutusta tuli mieleen.
Jos minulla olisi ollut vähänkin munaa ja järkeä päässä, olisin vaatinut sektion, mutta kun ei. Nyt tyhmästä päästä saa kärsiä koko ruumis,varsinkin alapää. Pahat repeämät,jotka imukupin väkisin työntäminen synnytyskanavaan aiheutti. Ei ollut kyseessä epiduraali vaan napanuora 3 kertaa kaulan ympärillä ja se että kätilöt ja lääkäri eivät sitä tajunneet. Itse asiassa minulla ei ollut mitään kivun lievitystä,luomuna mentiin leikkuriin saakka kun siellä ommeltiin kasaan. Nyt saan korjata sitä luomusatoa lopun ikääni. Enkä ole ainoa!
Äh niin ja tästä on kulunut jo 25 vuotta eikä vieläkään kaikki alakerrassa pelitä. Jos ripulilla niin kakka tulee housuun, pierut livahtaa ulos silloin kun haluavat, virtsanpidätys ongelmia, seksi ongelmia, arvet kiristävät ja repeilevät.....
T 51
Höpö höpö..suunniteltu sektio on PALJON turvallisempi ratkaisu kuin alatie synnytys. Toki sektio on kalliimpi ratkaisu terveydenhuollolle, joten mieluummin synnyttäjät laitetaan reväyttämään alapäänsä.
Mitä uiveloita te, jotka ette saa sektiota vaadittua, olette? Minulla on kolme suunniteltua sektiota takana ja olen kyllä saanut sovittua ne "mustaa valkoiselle" jo ennen raskautta, kolmas synnytys toki oli sektio jo ilman vaatimista.
Kun tietää mitä haluaa, sen saa. Avatkaa se suunne! Ketään ei pakoteta synnyttämään alakautta!
Jos minulle olisi tehty sektio niin ei olisi nyt pidätysongelmia ja yhdyntävaikeuksia ku synnytyksessä tehtiin 2 epparia ja silti koko väliliha ja koko emättimenpohja ja sulkijalihas repesivät. Niin ja en edes osannut pelätä synnytystä. Ja ihan luomuna synnytin koko ajan ilman yhtään puudutuspiikkiä. 25 vuotta tästä aikaa enkä ole vieläkään parantunut ja voitte uskoa että on saakalin ruma ja väljä värkki! Kyllä ei mee nallekarkit tasan. Olis kyllä ollut sektio paikallaan.
Mua pelottaa eniten se, kun kaikki on niin uutta. Nykyään ei saa käydä tutustumassa synnytyslaitokseen raskausaikana :( se olis tehny ihan hyvää tälle jännitykselle. T. ensisynnyttäjä
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:48"]Milloinka tuo on mukamas muuttunut, että ei pakoteta synnyttämään alakautta? Kaunopuheisuutta kaikki tuo! Ei sitä saanut, vaikka lantio mitattiin pieneksi. Ja seuraavalta isokokoiselta vauvalta kätilö katkaisi solisluun, että mahtuisi, koska jehovana/lestaadiolaisena kätilö ei voinut käyttää veistä, että olisi leikannut välilihaa. Tai se, että tuttavani kaksosia kätilö veti kohdusta niin, että työnsi kätensä kohtuun!!!!! Voi, voi, kaikkea ei viitsi edes kertoakaan. Jos olisin lapsentekoiässä uudestaan, lapset jäisivät kyllä tekemättä!!!
[/quote]
Todistajat ja lestadiolaiset ovat kyllä ihan eri porukkaa enkä oo ikinä kummastakaan kuullut etteivät ne saisi käyttää veistä.
Olet selvästi obstetriikan alan asiantuntija. Tiesitkö, että sektio on iso leikkaus, siihen liittyy omat riskinsä, on vauvalle tutkitusti huonompi vaihtoehto, äidin toipuminen kestää piitkään (ei saa esim. nostella edes omaa vauvaa), ja seuraavissa raskauksissa/sen yrittämisessä tai synnytyksessä (alatie tai sektio) voi seurata ongelmia jo pelkän kohtuarven takia? Vatsan/lantion alueen leikkaukset aiheuttavat myös kiinnikemuodostusta, mikä voi tuottaa ongelmia jopa vuosikymmenien päästä (vaikkapa suolitukos). Ei sektio ole mikään oikotie onneen, vaikka alatiesynnytyksessä voikin "alapäähän" tulla repeämiä.
Tuo lause, ettei pakotettaisi, on täysin tuulesta temmattu. Sanopa se siinä kohtaa, kun synnytys on jo käynnissä... Vain ennakkoon vaatimalla saatat ehkä onnistua. Toisekseen, se että pelko on lisääntynyt (ja pelkosektiot) on myös täysin loogista ja normaalia, koska lasten syntymäpainot ovat kohonneet huomattavasti. Ei kai nyt kukaan tervejärkinen pienikokoinen nainen miettimättä ala punnertamaan yli 4 kg vauvaa ulos. Se on normaalia itsesuojeluvaistoa. Ja jos vielä haluaa elää terveen loppuelämän ilman pahoista repeytymisistä aiheutuvia tiedossa olevia ongelmia... Oletteko huomanneet, että sektioista johtuvia ongelmia tai toteutuneita riskejä harvemmin ilmoitetaan?...niin, riskejä on, mutta ne ovat todella pienet. Se, että paraneminen kestää pidempää ei ainakaan minua haitta, jos housuni ovat jatkossakin kuivat pissasta sen jälkeen, enkä tarvitse mitään ylimmääräistä korjausleikkausta. Ja huom, puhun nyt isokokoisten vauvojen (n. 4kg) synnyttämisestä!
Mulla muuten sama mutta käynnisteltiin kolme VIIKKOA eikä päivää...
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:16"]Kyllä mut ainakin yritettiin pakottaa, siis ihan tosissaan. Kahdeksan kertaa ravattiin miehen kanssa pelkopolilla ja lääkäreillä ennen kuin sain ajan suunniteltuun sektioon. Vähemmän vahvempi olis varmasti jo luovuttanut, mullakin ehti tulla itku ja epätoivo useasti. Onneksi mies piti puoltani ja tsemppasi. Ja terve poika tuli <3 [/quote] Kyllä aikuinen voi parantua siitäkin oelosta. Jos on tarpeeksi vahva ottamaan apua vastaan Minä ajattelin, että kaikki ovat tulleet ulos. Ei ole muuta vaihtoehtoa. Sektio on kaikille huono vaihtoehto
[/quote]
Kyllähän se ulos tuli joo, mutta niin vaan meinasi samalla syntyä myös meikän rakko ja suoli.