Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitko 11-vuotiaan erota kirkosta?

Vierailija
29.06.2015 |

11-vuotias syksyllä 5. luokalle menevä kuopus ei ole koskaan pitänyt uskonnosta. On muuten hyvä oppilas (8-9), mutta uskonnon kokeista saa aina kutosta ja seiskaa. Opettajalta tullut "huolestunutta palautetta", koska yleensä tytöt pärjäävät kuulemma uskonnossa ja vain pojilla on samanlainen "asennevamma". Kuopus siis vastaa kokeissa aina "jos Jumala olisi olemassa, ..." tai "itse en usko, mutta..." ja tästä nyt keväällä tuli kiistaa open kanssa.

Emme siis ole mitenkään uskonnollisia ja kirkossa käymme lähinnä kun on sukulaisten rippijuhlia ja häitä, tosin niitä on nyt viime vuosina ollut runsaasti. Viime viikonloppuna isosiskonsa rippijuhlissa kuopus ilmotti, ettei aio itse mennä "minnekään jeesus-leirille". Olimme mieheni kanssa vain että "jaahas", mutta miten asiaan kannattaisi suhtautua? Olemme molemmat käyneet riparin, koska kaveritkin menivät.

Kannattaako 11-vuotiasta kannustaa oman tien kulkemiseen vai vielä odotella, josko mieli muuttuisi?

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin erota jos olisin erehtynyt kastamaan lapseni. Mä ja lapsi ei kuuluta kirkkoon. En ole koskaan kuulunut.

En ole uskovainen.

Vierailija
102/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en käsitä miksi Suomessa on ylipäätään valtiollinen kirkko. Yhdysvalloissa tajuttiin jo 1700-luvun lopussa, että valtio ja kirkko on oltava erossa toisistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:02"]

Siis eikö kenenkään muun mielestä ole lapsellista ja näsäviisasta vastata: "en itse usko, mutta..." tai "jos Jumala olisi olemassa"? 

[/quote]

Ei tietenkään, oletko hullu! Onnekkaan varhaiskypsä 11-vuotias on kyseessä, kun osaa jo erottaa sadun - tai suoranaisen valheen - totuudesta.

[/quote]

No siis haloo. En tarkoittanutkaan, ettei lapsi erottaisi todistettuja asioita uskomuksista, vaan SUHTAUTUMISTA, kun tiedetään (teologisessa tiedekunnassakin asia myönnetään), että usko vaatii uskoa, ei ole totuus. Mutta että uskonto on oppiaine, jossa puhutaan kristinuskosta, johon taas liittyy Jumala. Minulle ei ole ollut epäselvää että uskonto ei ole totuus. Silti asiasta voi puhua aivan hyvin vääntämättä noita kohtia rautalangasta näsäviisastellen. 

Vierailija
104/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö alaikäinen lapsi seuraa nykyään vanhempiaan seurakuntaan kuulumisessa? Eli toisen vanhemmista pitäisi erota kirkosta, jotta lapsikin voisi, vai onko se muuttunut?

Ja kyllä, pitää olla seurakunnan jäsen jotta voi käydä rippikoulun ja päästä ripille, siis konfirmaatioon.

Vierailija
105/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 13:50"] Surullista, kuinka suuri osa rakkaista av-mammoista ei pääse taivaaseen. :( [/quote] Mitään taivasta, jumalia tms hevonvitunpaskaa kun ei ole olemassa...... [/quote] Sano se lapselle kun se kysyy mihin mummi meni. Tai kun teet kuolemaa kuolinvuoteella ja lapsesi kysyy nähdäänkö taivaassa vielä joku päivä.

[/quote]

Sanon totuuden: kuolema on kerta kaikkinen loppu. Me emme näe taivaassa vielä joku päivä.

Etkö niin mitään tiedä biologiasta? Miten tyhmä voi ihminen tai hihhuli olla?

Vierailija
106/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:04"]

11-vuotias syksyllä 5. luokalle menevä kuopus ei ole koskaan pitänyt uskonnosta. On muuten hyvä oppilas (8-9), mutta uskonnon kokeista saa aina kutosta ja seiskaa. Opettajalta tullut "huolestunutta palautetta", koska yleensä tytöt pärjäävät kuulemma uskonnossa ja vain pojilla on samanlainen "asennevamma". Kuopus siis vastaa kokeissa aina "jos Jumala olisi olemassa, ..." tai "itse en usko, mutta..." ja tästä nyt keväällä tuli kiistaa open kanssa.

Emme siis ole mitenkään uskonnollisia ja kirkossa käymme lähinnä kun on sukulaisten rippijuhlia ja häitä, tosin niitä on nyt viime vuosina ollut runsaasti. Viime viikonloppuna isosiskonsa rippijuhlissa kuopus ilmotti, ettei aio itse mennä "minnekään jeesus-leirille". Olimme mieheni kanssa vain että "jaahas", mutta miten asiaan kannattaisi suhtautua? Olemme molemmat käyneet riparin, koska kaveritkin menivät.

Kannattaako 11-vuotiasta kannustaa oman tien kulkemiseen vai vielä odotella, josko mieli muuttuisi?

[/quote]

Miksi helvetissä lapsi on pakotettu kirkkoon? 

Pilaatte sen elämän kun alatte sen puolesta päättämään että pitää alkaa uskoa pikku-ukkoihin ja keijuihin.

Vierailija
107/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 13:50"] Surullista, kuinka suuri osa rakkaista av-mammoista ei pääse taivaaseen. :( [/quote] Mitään taivasta, jumalia tms hevonvitunpaskaa kun ei ole olemassa...... [/quote] Sano se lapselle kun se kysyy mihin mummi meni. Tai kun teet kuolemaa kuolinvuoteella ja lapsesi kysyy nähdäänkö taivaassa vielä joku päivä.

[/quote]

Sanon totuuden: kuolema on kerta kaikkinen loppu. Me emme näe taivaassa vielä joku päivä.

Etkö niin mitään tiedä biologiasta? Miten tyhmä voi ihminen tai hihhuli olla?
[/quote]

Vastaa sit uusiksi kun olet oikeasti siinä tilanteessa kun lapsesi kysyy noi kysymykset mitä yllä sanoin. :) Joitakin se saattaa lohduttaa, aika moniakin itse asiassa. Tietysti jos pienestä asti lapsi saa kuulla jotain muuta propagandaa niin ehkä se sit ei kysy.

Vierailija
108/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu te hihhulit olette edelleen niin sekaisin..... NIIN sekaisin.

Mitäs jos se "jumala" hoitaisi käännytyksen ja te olisitte hiljaa? Jaa ei käy? Miksei? Ettekös te itsekään usko uskontopaskaanne?