Antaisitko 11-vuotiaan erota kirkosta?
11-vuotias syksyllä 5. luokalle menevä kuopus ei ole koskaan pitänyt uskonnosta. On muuten hyvä oppilas (8-9), mutta uskonnon kokeista saa aina kutosta ja seiskaa. Opettajalta tullut "huolestunutta palautetta", koska yleensä tytöt pärjäävät kuulemma uskonnossa ja vain pojilla on samanlainen "asennevamma". Kuopus siis vastaa kokeissa aina "jos Jumala olisi olemassa, ..." tai "itse en usko, mutta..." ja tästä nyt keväällä tuli kiistaa open kanssa.
Emme siis ole mitenkään uskonnollisia ja kirkossa käymme lähinnä kun on sukulaisten rippijuhlia ja häitä, tosin niitä on nyt viime vuosina ollut runsaasti. Viime viikonloppuna isosiskonsa rippijuhlissa kuopus ilmotti, ettei aio itse mennä "minnekään jeesus-leirille". Olimme mieheni kanssa vain että "jaahas", mutta miten asiaan kannattaisi suhtautua? Olemme molemmat käyneet riparin, koska kaveritkin menivät.
Kannattaako 11-vuotiasta kannustaa oman tien kulkemiseen vai vielä odotella, josko mieli muuttuisi?
Kommentit (108)
Itselläni on samanikäinen tyttö joka pitää myös uskonnon juttuja satuin. Numero oli tokarissa 9 koska vastaa kokeissa yms. Niinkin kirjassa opetetaan.
jos tilanne olisi sama kuin teillä antaisin erota kirkosta. Minusta ei ole mitään syytä kuulua kirkkoon.
Kyllä antaisin. Vaikka itse olen uskovainen, niin kannatan uskonnonvapautta ja meillä on lapsella oikeus valita vakaumuksensa vaikka onkin nyt vasta 4-vuotias. Päätin jo ennen lapsen suunnitteluakaan että omalla lapsellani on vapaus valita.
Missään ei enää uskalleta edes vihjaista paholaisen tulimereen joutumisesta, ettei kukaan vaan pelästy. Ennenhän siitä puhuttiin aivan koko ajan
Miksi lapsi on yleensä kirkossa? Pitääkö liityä kirkkoon jos menee riparille ja ripille.
Käännetäänpä näin päin: Pakottaisitko 11-vuotiaan liittymään kirkkoon?
Antakaa erota, olin itse samanlainen ja kituuttelin yläasteen loppuun asti uskonnossa ja täyttä paskaa se oli. Edelleen aikuisena sitä mieltä ja toivoisin että olisin jo ala-asteella ollut elämänkatsonustieteessä
Tuon ikäinen lapsi ei hyödy tosta mitään, ihan turhaan pakotatte. Miksi se mieli pitäisi muuttua?
Meillä erottiin nuorempana -kaikki vihasivat uskontoa.
Ovat edelleen todella tyytyväisiä että heidän ei tarvitse mennnä kirkkoon tai opetella satuja/rukouksia ulkoa.
Fiksu tyttö teillä, antakaa hänen kulkea omaa polkuaan.
Itse en kyllä antaisi. Sitten kun on täysi-ikäinen / asuu omillaan niin saisi itse päättää. Ja pettymys se silloinkin olisi. Mutta siinä iässä osaa jo ajatella mitä oikeasti merkitsee esim naimisiin meno kirkollisesti ja lasten kastaminen yms. Kirkko myös antaa. Esim ristiäis- ja hääpaikat saa ilmaiseksi ja siinä säästää ties kuinka paljon kun vertaa vaikka kirkollisveroon. En ole uskis, mutta en ole ikinä tajunnut miksi erota kirkosta. Siskoni esim teki niin.
Olemme kastaneet lapsemme, koska "niin nyt vaan oli tapana". Tosin jos nyt vielä saisimme lapsia, uskaltaisimme varmaan jättää kastamatta. Olemme kotoisin aika pieneltä paikkakunnalta, jossa lapsen kastamatta jättäminen oli silloin päälle 10v sitten aika poikkeuksellista, joten emme halunneet "aiheuttaa kohua".
Lapsen koulussa on onneksi et-opetuksen ryhmä (11v tiesi itse kertoa), joten kai sitä voisi antaa lapsen nyt sitten erota kirkosta.
T. ap
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:15"]Itse en kyllä antaisi. Sitten kun on täysi-ikäinen / asuu omillaan niin saisi itse päättää. Ja pettymys se silloinkin olisi. Mutta siinä iässä osaa jo ajatella mitä oikeasti merkitsee esim naimisiin meno kirkollisesti ja lasten kastaminen yms. Kirkko myös antaa. Esim ristiäis- ja hääpaikat saa ilmaiseksi ja siinä säästää ties kuinka paljon kun vertaa vaikka kirkollisveroon. En ole uskis, mutta en ole ikinä tajunnut miksi erota kirkosta. Siskoni esim teki niin.
[/quote]
Tuo hääpaikkajuttu on puppua, meillä kyllä hääkirkkomaksoi. Jonkun lähiöladon olisi ehkä saanut kotiseurakunnasta ilman jonotusta.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:15"]Itse en kyllä antaisi. Sitten kun on täysi-ikäinen / asuu omillaan niin saisi itse päättää. Ja pettymys se silloinkin olisi. Mutta siinä iässä osaa jo ajatella mitä oikeasti merkitsee esim naimisiin meno kirkollisesti ja lasten kastaminen yms. Kirkko myös antaa. Esim ristiäis- ja hääpaikat saa ilmaiseksi ja siinä säästää ties kuinka paljon kun vertaa vaikka kirkollisveroon. En ole uskis, mutta en ole ikinä tajunnut miksi erota kirkosta. Siskoni esim teki niin.
[/quote]
Tääki viesti yksinään sisältää enemmän perusteluja kuin aiemmat 8 viestiä yhteensä. Huomaa että kumpi joukko perustelee ja kumpi sanoo että "antaa erota, uskonto on paskaa". Ja tämä tietysti vain oma mielipiteeni mutta piti huomioida. Itse siis yllä olevan kantaa että en anna erota kun nuo lapset täyttää tuon verran.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:15"]Itse en kyllä antaisi. Sitten kun on täysi-ikäinen / asuu omillaan niin saisi itse päättää. Ja pettymys se silloinkin olisi. Mutta siinä iässä osaa jo ajatella mitä oikeasti merkitsee esim naimisiin meno kirkollisesti ja lasten kastaminen yms. Kirkko myös antaa. Esim ristiäis- ja hääpaikat saa ilmaiseksi ja siinä säästää ties kuinka paljon kun vertaa vaikka kirkollisveroon. En ole uskis, mutta en ole ikinä tajunnut miksi erota kirkosta. Siskoni esim teki niin.
[/quote]
Tuo hääpaikkajuttu on puppua, meillä kyllä hääkirkkomaksoi. Jonkun lähiöladon olisi ehkä saanut kotiseurakunnasta ilman jonotusta.
[/quote]
Meillä oli ilmainen täällä 80 000 asukkaan kaupungissa. Ei tietty ilman jonotusta, mutta kuukausia ennen kuin varasi.
Hei!
Kirkosta eroaminen Shcmirkosta eroaminen, samahan se on, onko lapsi kirkon jäsen, mutta päästäisin lapsen ET:n tunneille, ihan vaan vaikka jos haluat tokariin paremman numeron. Ja sitten 15-vuotiaana _en missään tapauksessa_ pakottaisi riparille! Prometheus-leiri on sitä paitsi parempi kokemus (olen itse käynyt riparin, joka oli ihan p*skaa, ja vetänyt Protuleirin.)
ET:ssä annetaan kristinuskostakin asiallista tietoa, mutta se ei ole julistuksellista, ja julistuksellisuus selvästi ärsyttää lasta. Opettaja on myös ihan tyhmä O_O tuo "asenneongelma" on ihan naurettavasti sanottu! Ei uskonnonnumero voi perustua lapsen uskomisen tasoon!
Jos haluaa sitten isompana kuulla tulimerestä ja muista tärkeistä jutuista, varmasti löytää kirkkoon ihan itsekin. Ja, no, itse olen sitä mieltä että ei olisi pitänyt laittaa uskontoon alkujaankaan, jos kerran ette ole edes uskonnollinen perhe ja kirkossa käytte vain juhlissa. Outoa, mutta tällaistahan suurimman osan suomalaisista kirkkoon kuuluminen on.
Itse erosin 25-vuotiaana. Se hyöty kirkkoon kuulumisesta oli, että ehdin päästä yhden lapsen "oikeaksi" kummiksi (toiselle olen vain haltiakummi, kun en kirkkoon kuulunut, kun hän syntyi).
Itse kuuluin kirkkoon, koska halusin välttää riidat. Riparin kävin samasta syystä, mutta en ikinä ole uskonut jumalaan. 18-vuotiaana erosin kirkosta muutin omilleni. En ikinä pakottaisi omaa lastani väkisin mihinkään ja en lapsiani aio kastaa. Saavat myöhemmin päättää, mitä tekevät.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:15"]Itse en kyllä antaisi. Sitten kun on täysi-ikäinen / asuu omillaan niin saisi itse päättää. Ja pettymys se silloinkin olisi. Mutta siinä iässä osaa jo ajatella mitä oikeasti merkitsee esim naimisiin meno kirkollisesti ja lasten kastaminen yms. Kirkko myös antaa. Esim ristiäis- ja hääpaikat saa ilmaiseksi ja siinä säästää ties kuinka paljon kun vertaa vaikka kirkollisveroon. En ole uskis, mutta en ole ikinä tajunnut miksi erota kirkosta. Siskoni esim teki niin. [/quote] Tääki viesti yksinään sisältää enemmän perusteluja kuin aiemmat 8 viestiä yhteensä. Huomaa että kumpi joukko perustelee ja kumpi sanoo että "antaa erota, uskonto on paskaa". Ja tämä tietysti vain oma mielipiteeni mutta piti huomioida. Itse siis yllä olevan kantaa että en anna erota kun nuo lapset täyttää tuon verran.
[/quote]
Perusteluja on koko ketju täynnä, ilmeisesti et vain osaa lukea niitä ja haluat mollata ateisteja. Tyypillistä teidän porukalta, rusinat pullasta jotta voi haukkua...
Kyllä.
Itselläni on nyt 15-vuotias lapsi, joka alkoi puhua 11-vuotiaana kirkosta eroamisesta. Tytöllä oli ihan järkevät syyt sille, kuten se ettei usko, ei tahdo rippikouluun ja ei halua aikuisena maksaa kirkollisveroa. Vuoden puhui siitä kunnes annoimme luvan. Kävi nyt hiljattain prometheus-leirin.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:25"]Kyllä.
Itselläni on nyt 15-vuotias lapsi, joka alkoi puhua 11-vuotiaana kirkosta eroamisesta. Tytöllä oli ihan järkevät syyt sille, kuten se ettei usko, ei tahdo rippikouluun ja ei halua aikuisena maksaa kirkollisveroa. Vuoden puhui siitä kunnes annoimme luvan. Kävi nyt hiljattain prometheus-leirin.
[/quote]
Ja vielä 18 tässä, tytöllä oli uskonto 10 mutta inhosi koulun uskonnollisia tilaisuuksia. Nykyään sinne ei tarvitse mennä. Menee siis nyt ysille.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:15"]Itse en kyllä antaisi. Sitten kun on täysi-ikäinen / asuu omillaan niin saisi itse päättää. Ja pettymys se silloinkin olisi. Mutta siinä iässä osaa jo ajatella mitä oikeasti merkitsee esim naimisiin meno kirkollisesti ja lasten kastaminen yms. Kirkko myös antaa. Esim ristiäis- ja hääpaikat saa ilmaiseksi ja siinä säästää ties kuinka paljon kun vertaa vaikka kirkollisveroon. En ole uskis, mutta en ole ikinä tajunnut miksi erota kirkosta. Siskoni esim teki niin. [/quote] Tääki viesti yksinään sisältää enemmän perusteluja kuin aiemmat 8 viestiä yhteensä. Huomaa että kumpi joukko perustelee ja kumpi sanoo että "antaa erota, uskonto on paskaa". Ja tämä tietysti vain oma mielipiteeni mutta piti huomioida. Itse siis yllä olevan kantaa että en anna erota kun nuo lapset täyttää tuon verran.
[/quote]
Perusteluja on koko ketju täynnä, ilmeisesti et vain osaa lukea niitä ja haluat mollata ateisteja. Tyypillistä teidän porukalta, rusinat pullasta jotta voi haukkua...
[/quote]
Elä yleistä. En minäkään ole ateisti, mutten uskokaan ja annoin lapseni erota. 18
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:15"]
Itse en kyllä antaisi. Sitten kun on täysi-ikäinen / asuu omillaan niin saisi itse päättää. Ja pettymys se silloinkin olisi. Mutta siinä iässä osaa jo ajatella mitä oikeasti merkitsee esim naimisiin meno kirkollisesti ja lasten kastaminen yms. Kirkko myös antaa. Esim ristiäis- ja hääpaikat saa ilmaiseksi ja siinä säästää ties kuinka paljon kun vertaa vaikka kirkollisveroon. En ole uskis, mutta en ole ikinä tajunnut miksi erota kirkosta. Siskoni esim teki niin.
[/quote]
Maistraatissa vihkiminen on ilmaista, ja hääjuhlatilat (nuorisoseuratalot yms.) maksavat ihan yhtä paljon kristityille ja ateisteille, jos isommat juhlat haluaa. Ristiäispaikkoja ei edes tarvita. Nimiäiset yleensä kai pidetään ihan kotona, jos joku semmoiset haluaa pitää.
Onpa outo, jos jo tuossa iässä uskaltaa olla uskomatta. Kaipa tuo on sitä, että nykylapsi luulee yhteiskunnan hoitavan kaikki ongelmat. Jumalaa ei tarvitse mihinkään.