Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitko 11-vuotiaan erota kirkosta?

Vierailija
29.06.2015 |

11-vuotias syksyllä 5. luokalle menevä kuopus ei ole koskaan pitänyt uskonnosta. On muuten hyvä oppilas (8-9), mutta uskonnon kokeista saa aina kutosta ja seiskaa. Opettajalta tullut "huolestunutta palautetta", koska yleensä tytöt pärjäävät kuulemma uskonnossa ja vain pojilla on samanlainen "asennevamma". Kuopus siis vastaa kokeissa aina "jos Jumala olisi olemassa, ..." tai "itse en usko, mutta..." ja tästä nyt keväällä tuli kiistaa open kanssa.

Emme siis ole mitenkään uskonnollisia ja kirkossa käymme lähinnä kun on sukulaisten rippijuhlia ja häitä, tosin niitä on nyt viime vuosina ollut runsaasti. Viime viikonloppuna isosiskonsa rippijuhlissa kuopus ilmotti, ettei aio itse mennä "minnekään jeesus-leirille". Olimme mieheni kanssa vain että "jaahas", mutta miten asiaan kannattaisi suhtautua? Olemme molemmat käyneet riparin, koska kaveritkin menivät.

Kannattaako 11-vuotiasta kannustaa oman tien kulkemiseen vai vielä odotella, josko mieli muuttuisi?

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä antaisi erota. Kukaan lapsi ei tossa iässä tajua mitä on uskoa tai ei uskoa. Kirkosta eroaminen pitäisi muutenkin muuttaa vaikeammaksi. Että menisi itse lapsi tai aikuinen kahdenkeskiseen keskusteluun papin kanssa ja eroavan pitäisi itse kertoa papille tai muulle edustajalle miksi luulee haluavansa erota.

Vierailija
22/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:15"]Itse en kyllä antaisi. Sitten kun on täysi-ikäinen / asuu omillaan niin saisi itse päättää. Ja pettymys se silloinkin olisi. Mutta siinä iässä osaa jo ajatella mitä oikeasti merkitsee esim naimisiin meno kirkollisesti ja lasten kastaminen yms. Kirkko myös antaa. Esim ristiäis- ja hääpaikat saa ilmaiseksi ja siinä säästää ties kuinka paljon kun vertaa vaikka kirkollisveroon. En ole uskis, mutta en ole ikinä tajunnut miksi erota kirkosta. Siskoni esim teki niin.
[/quote]
Sinne kirkkoon voi myös liittyä myöhemmin... Maistraattikin on ilmainen häidenviettopaikka, nimiäiset vietettiin kotona. Tämä yhdistettynä siihen, ettei joudu maksamaan kirkollisveroa, niin tulee halvemmaksi... ;)
Miksi siihen kirkkoon pitäisi kuulua, jos ei usko? Miksi nuori pitää pakottaa uskonnontunneille ja rippikouluun, jos nuori ei koe uskovansa?
Itse jouduin istumaan uskonnontunneilla (ja jälki-istunnoissa näiden jälkeen, koska kyseenalaistin jumalan olemassaolon), kun äitini mielestä "haluan myöhemmin ne kirkkohäät". En halunnut. Lapsenikaan ei kuulu kirkkoon, halutessaan saa kyllä sinne liittyä.
Erosin kirkosta 18 täytettyäni enkä ole päivääkään katunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En malta olla kysymättä, mistähän tuo lapsi on imenyt tuollaisen asenteen. Pitäisiköhän vanhempien mennä peilin ääreen? Löytyisiköhän sieltä vastaus? Aivan yleissivistyksen kannalta olisi parempi, että lapsenne olisi ainakin peruskoulun ajan uskonnonopetuksessa. Niitä juntteja ja tietämättömiä itseään ateisteiksi ja uskomattomiksi kutsuvia on nyt jo turhankin paljon, täällä palstallakin. Kunpa se lapsi oppisi, että vaikkei kaikkeen uskoisikaan, niin siitä huolimatta asioista kannattaa tietää riittävästi, ettei mokailisi päästelemällä sammakoita suustaan tai käyttäytymällä muuten asiattomasti. Monet itseään ateisteiksi nimittävät kuvittelevat nykyään, etteivät he koskaan joudu sellaisiin tilanteisiin, joissa pitäisi tietää jotakin kristinuskostakin. Ja yhtä tärkeää on myös kunnioittaa toisenihmisen erilaista, uskonnollistakin vakaumusta. Olen itse kristitty, mutta osaan kyllä suhtautua asiallisesti ateisteihinkin, edellyttäen että he myös suhtautuvat asiallisesti meihin. Se puoli tässä nimittäin mättää enemmän.

Vierailija
24/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:15"]Itse en kyllä antaisi. Sitten kun on täysi-ikäinen / asuu omillaan niin saisi itse päättää. Ja pettymys se silloinkin olisi. Mutta siinä iässä osaa jo ajatella mitä oikeasti merkitsee esim naimisiin meno kirkollisesti ja lasten kastaminen yms. Kirkko myös antaa. Esim ristiäis- ja hääpaikat saa ilmaiseksi ja siinä säästää ties kuinka paljon kun vertaa vaikka kirkollisveroon. En ole uskis, mutta en ole ikinä tajunnut miksi erota kirkosta. Siskoni esim teki niin. [/quote] Tääki viesti yksinään sisältää enemmän perusteluja kuin aiemmat 8 viestiä yhteensä. Huomaa että kumpi joukko perustelee ja kumpi sanoo että "antaa erota, uskonto on paskaa". Ja tämä tietysti vain oma mielipiteeni mutta piti huomioida. Itse siis yllä olevan kantaa että en anna erota kun nuo lapset täyttää tuon verran.

[/quote]

Sitten he eroavat myöhemmin kun ikää on tarpeeksi. Mitään et sille voi.

Vituttaako? :)

Vierailija
25/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:15"]

Itse en kyllä antaisi. Sitten kun on täysi-ikäinen / asuu omillaan niin saisi itse päättää. Ja pettymys se silloinkin olisi. Mutta siinä iässä osaa jo ajatella mitä oikeasti merkitsee esim naimisiin meno kirkollisesti ja lasten kastaminen yms. Kirkko myös antaa. Esim ristiäis- ja hääpaikat saa ilmaiseksi ja siinä säästää ties kuinka paljon kun vertaa vaikka kirkollisveroon. En ole uskis, mutta en ole ikinä tajunnut miksi erota kirkosta. Siskoni esim teki niin.

[/quote]

Miksi kuulua kirkkoon, jos ei usko? Siksi, että lapset kastetaan ja kirkossa pääsee naimisiin, koska muutkin tekevät niin. Ok, minä  taas en ymmärrä tätä, mutta oma valinta tietysti.

Vierailija
26/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Tuon ikäinen lapsi ei tiedä mitä elämä on. Jos tiedät että voit antaa lapselle hänen loppuelämän ajan kaiken turvan, tuen ja henkisen avun mitä hän tarvitsee elämänsä vaikeuksissa, niin anna erota mutta muussa tapauksessa väärin riistää lapselta tuo apu.

Vierailija
27/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele että miks lapset ja nuoret ei halua kuulua ev.lut-kirkkoon. Siitä on tullut joku tapakristillisyyttä toteuttava laitos jonka tehtävä on kastaa, vihkiä ja haudata "koska se on tapana" mutta enemmistö kirkon jäsenistä ei kuitenkaan usko kirkon oppiin. Ja oppia rukataan liberaalimmaksi aina sitä mukaa kun yhteiskunta muuttuu eikä sellasta pysyvyyttä ole. Esim. kun ehkäisy alkoi yleistyä niin ev.lut-kirkko hyväksyi sen ja samoin kävi avoliiton ja abortin kanssa. Ei vaikuta hirveen uskottavalta.

Vierailija
28/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:34"]En malta olla kysymättä, mistähän tuo lapsi on imenyt tuollaisen asenteen. Pitäisiköhän vanhempien mennä peilin ääreen? Löytyisiköhän sieltä vastaus? Aivan yleissivistyksen kannalta olisi parempi, että lapsenne olisi ainakin peruskoulun ajan uskonnonopetuksessa. Niitä juntteja ja tietämättömiä itseään ateisteiksi ja uskomattomiksi kutsuvia on nyt jo turhankin paljon, täällä palstallakin. Kunpa se lapsi oppisi, että vaikkei kaikkeen uskoisikaan, niin siitä huolimatta asioista kannattaa tietää riittävästi, ettei mokailisi päästelemällä sammakoita suustaan tai käyttäytymällä muuten asiattomasti. Monet itseään ateisteiksi nimittävät kuvittelevat nykyään, etteivät he koskaan joudu sellaisiin tilanteisiin, joissa pitäisi tietää jotakin kristinuskostakin. Ja yhtä tärkeää on myös kunnioittaa toisenihmisen erilaista, uskonnollistakin vakaumusta. Olen itse kristitty, mutta osaan kyllä suhtautua asiallisesti ateisteihinkin, edellyttäen että he myös suhtautuvat asiallisesti meihin. Se puoli tässä nimittäin mättää enemmän.
[/quote]

Onhan olemassa ET-tunnit. Miksi pakko olla juuri kristinuskon tunneilla??

Vierailija
29/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:15"]Itse en kyllä antaisi. Sitten kun on täysi-ikäinen / asuu omillaan niin saisi itse päättää. Ja pettymys se silloinkin olisi. Mutta siinä iässä osaa jo ajatella mitä oikeasti merkitsee esim naimisiin meno kirkollisesti ja lasten kastaminen yms. Kirkko myös antaa. Esim ristiäis- ja hääpaikat saa ilmaiseksi ja siinä säästää ties kuinka paljon kun vertaa vaikka kirkollisveroon. En ole uskis, mutta en ole ikinä tajunnut miksi erota kirkosta. Siskoni esim teki niin. [/quote] Tääki viesti yksinään sisältää enemmän perusteluja kuin aiemmat 8 viestiä yhteensä. Huomaa että kumpi joukko perustelee ja kumpi sanoo että "antaa erota, uskonto on paskaa". Ja tämä tietysti vain oma mielipiteeni mutta piti huomioida. Itse siis yllä olevan kantaa että en anna erota kun nuo lapset täyttää tuon verran.

[/quote]

Sitten he eroavat myöhemmin kun ikää on tarpeeksi. Mitään et sille voi.

Vituttaako? :)
[/quote]

Ei "vituta". Tiedän että lapseni ei tule eroamaan. :)

Vierailija
30/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vaikea uskoa, että jotain alakoulun uskonnon opettajaa häiritsisi pienet "itse en usko" maininnat uskonnon kokeissa. Tuskin alakoulussa on niin korkeat kriteerit vastauksille, että pieni ohis olisi ongelma.

Mäkin kävin aina uskonnon tunneilla (koska halusin olla kuin kaikki muut) vaikka en edes kuulunut kirkkoon, mutta mulla ei ollut mitään uskontoa "vastaan", joten mulle oli itsestään selvää että siihen kokeeseen kirjoitetaan omien mielipiteiden sijaan vain miten se tarina menee uskonnon kirjan mukaan. En kyllä pakottaisi lasta käymään uskonnon tunneilla tai kuulumaan kirkkoon jos häntä uskonto ärsyttää.

Vierailija
31/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:34"]

En malta olla kysymättä, mistähän tuo lapsi on imenyt tuollaisen asenteen. Pitäisiköhän vanhempien mennä peilin ääreen? Löytyisiköhän sieltä vastaus? Aivan yleissivistyksen kannalta olisi parempi, että lapsenne olisi ainakin peruskoulun ajan uskonnonopetuksessa. Niitä juntteja ja tietämättömiä itseään ateisteiksi ja uskomattomiksi kutsuvia on nyt jo turhankin paljon, täällä palstallakin. Kunpa se lapsi oppisi, että vaikkei kaikkeen uskoisikaan, niin siitä huolimatta asioista kannattaa tietää riittävästi, ettei mokailisi päästelemällä sammakoita suustaan tai käyttäytymällä muuten asiattomasti. Monet itseään ateisteiksi nimittävät kuvittelevat nykyään, etteivät he koskaan joudu sellaisiin tilanteisiin, joissa pitäisi tietää jotakin kristinuskostakin. Ja yhtä tärkeää on myös kunnioittaa toisenihmisen erilaista, uskonnollistakin vakaumusta. Olen itse kristitty, mutta osaan kyllä suhtautua asiallisesti ateisteihinkin, edellyttäen että he myös suhtautuvat asiallisesti meihin. Se puoli tässä nimittäin mättää enemmän.

[/quote]

Pyyhin uskonnoilla perseeni -ihan vitun typerää touhua.

Tiedän kyllä niistä silti jonkun verran. Nytkin olen muuten muslimimaassa Ramadanin aikana ja oikein hyvin pärjään täälläkin.

Vierailija
32/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulisi sota ja vaaralliset kulkutaudit sen mukana (joita ei olisi mahdollista kunnolla hoitaa sotatilassa), alkaisi uskonto kummasti kiinnostaa.
.
Ollaan eletty hyvinvointia niin pitkään, että on tullut kuvitelma, että jumalaa ei tarvita.

Vierailija
33/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:19"] [quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:15"]Itse en kyllä antaisi. Sitten kun on täysi-ikäinen / asuu omillaan niin saisi itse päättää. Ja pettymys se silloinkin olisi. Mutta siinä iässä osaa jo ajatella mitä oikeasti merkitsee esim naimisiin meno kirkollisesti ja lasten kastaminen yms. Kirkko myös antaa. Esim ristiäis- ja hääpaikat saa ilmaiseksi ja siinä säästää ties kuinka paljon kun vertaa vaikka kirkollisveroon. En ole uskis, mutta en ole ikinä tajunnut miksi erota kirkosta. Siskoni esim teki niin. [/quote] Tääki viesti yksinään sisältää enemmän perusteluja kuin aiemmat 8 viestiä yhteensä. Huomaa että kumpi joukko perustelee ja kumpi sanoo että "antaa erota, uskonto on paskaa". Ja tämä tietysti vain oma mielipiteeni mutta piti huomioida. Itse siis yllä olevan kantaa että en anna erota kun nuo lapset täyttää tuon verran. [/quote] Sitten he eroavat myöhemmin kun ikää on tarpeeksi. Mitään et sille voi. Vituttaako? :) [/quote] Ei "vituta". Tiedän että lapseni ei tule eroamaan. :)

[/quote]

Et voi tietää varmaksi, mitä tulee tapahtumaan. Jokainen tekee loppupeleissä omat ratkaisunsa, joita kannattaa kunnioittaa.

Vierailija
34/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:19"] [quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:15"]Itse en kyllä antaisi. Sitten kun on täysi-ikäinen / asuu omillaan niin saisi itse päättää. Ja pettymys se silloinkin olisi. Mutta siinä iässä osaa jo ajatella mitä oikeasti merkitsee esim naimisiin meno kirkollisesti ja lasten kastaminen yms. Kirkko myös antaa. Esim ristiäis- ja hääpaikat saa ilmaiseksi ja siinä säästää ties kuinka paljon kun vertaa vaikka kirkollisveroon. En ole uskis, mutta en ole ikinä tajunnut miksi erota kirkosta. Siskoni esim teki niin. [/quote] Tääki viesti yksinään sisältää enemmän perusteluja kuin aiemmat 8 viestiä yhteensä. Huomaa että kumpi joukko perustelee ja kumpi sanoo että "antaa erota, uskonto on paskaa". Ja tämä tietysti vain oma mielipiteeni mutta piti huomioida. Itse siis yllä olevan kantaa että en anna erota kun nuo lapset täyttää tuon verran. [/quote] Sitten he eroavat myöhemmin kun ikää on tarpeeksi. Mitään et sille voi. Vituttaako? :) [/quote] Ei "vituta". Tiedän että lapseni ei tule eroamaan. :)

[/quote]

Huoh... Joo. Sinä todellakin "tiedät" että hän ei eroa. :D

Vierailija
35/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:41"]

Jos tulisi sota ja vaaralliset kulkutaudit sen mukana (joita ei olisi mahdollista kunnolla hoitaa sotatilassa), alkaisi uskonto kummasti kiinnostaa. . Ollaan eletty hyvinvointia niin pitkään, että on tullut kuvitelma, että jumalaa ei tarvita.

[/quote]

Ja mitenkäs se jumala auttoi edellisten sotien aikaan? Tietääkseni satojatuhansia kuoli ja ihmiskuntaan jäi pysyviä traumoja, eikä rauhaa ole vieläkään saavutettu. Jumalanko työtä tämä kaikki tappaminenkin, hän kun kuulemma on se joka päättää ja sallii myös kauheudet? Okei. 

Vierailija
36/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, huono provo. Koulussa uskonnon opetus ei ole mitään julistusta, eikä opettaja todellakaan ala kiistelemään lasten kanssa, onko Jumalaa olemassa vai ei. Itsekin opettajana olen pitänyt uskonnon tunteja, vaikka en ole mitenkään uskonnollinen. Lapset ovat tuossa iässä hyvin kriittisiä kaikkea kohtaan ja kyseenalaistavat aisoita eri tavalla kuin alemmilla luokilla. Kaikki on osalle heistä "turhaa" opetusta, uskonto mukaan lukien. Alaikäisen lapsen puolesta päätöksen tekevät vanhemmat ja yksin vanhemmat. Tietenkin on olemassa kypsymättömiä vanhempia, jotka antavat lapsen päättää asioista. Silloin ollaan pahasti hakoteillä. 

Vierailija
37/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan antaisin erota, mutta jos minun lapseni vastaisi noin näsäviisaasti kokeessa niin puhuisin hänelle kyllä ensin. Että tuollainen käytös on vain lapsellista, ja asioista on voitava keskustella asioina, myös uskonasioista. Ehkä lapsi on jo kokenut, että häntä pakotetaan johonkin, missä hän itse kokee, että voisi olla osallistumattakin eli ussantunnit, mutta minusta käytöstä pitää silti löytyä ja noin vastaaminen ei ole sitä. 

Mutta jos lapseni haluaa joskus vaihtaa elämänkatsomustietoon, niin keskustelen ensin, että miksi ja sitten saa vaihtaa. Ei ole ideana pakottaa lapsia uskonnon alle.

Vierailija
38/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:07"]

Missään ei enää uskalleta edes vihjaista paholaisen tulimereen joutumisesta, ettei kukaan vaan pelästy. Ennenhän siitä puhuttiin aivan koko ajan

[/quote]

Se toimi silloin aikanaan, kun ilmiset eivät olleet koulutetuja ja uskoivat satuihin. Nykyään tuollainen tulimerellä uhkailu saa lähinnä naurua aikaiseksi.

Vierailija
39/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Meillä ei lapsia aivopestä kirkkoon synnyttyään. Kyseessä olisi uskonnollinen raiskaus

Vierailija
40/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:34"]

[/quote]

Sinulla on kiutenkin oikeus haukkua toisten kykyä toimia vanhempina.

Toki on yleissivistävää tietää millaisia uskontoja on olemassa, mutta kun usein nuo uskonnontunnit olivat sellaista jumala höpinän tuputtamista, että pahaa teki. Tottakai voidaan kertoa millaisia tarinoita raamatussa lukee, mutta se että niitä väitetään tosiksi on väärin.

Itse kävin aikanaan rippileirin ihan vain siksi kun kaveritkin menivät sinne. Ja olihan siellä ihan hauskaa. Hyviä ja haastavia keskusteluja sain papin kanssa aikaiseksi, mutta muutamista aiheista isoset hieman varoittelivat. Esimerkiksi mielestäni jumala teki huorin kun tiukkasi Marian raskaaksi vaikka tämä oli Joosefin kanssa.

Jokatapauksessa 11-vuotiaan omaa päätöstä tulee kunnioittaa ja jos häntä ei kiinnosta rippileirit yms. niin antakaa hänen erota kirkosta.