Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitko 11-vuotiaan erota kirkosta?

Vierailija
29.06.2015 |

11-vuotias syksyllä 5. luokalle menevä kuopus ei ole koskaan pitänyt uskonnosta. On muuten hyvä oppilas (8-9), mutta uskonnon kokeista saa aina kutosta ja seiskaa. Opettajalta tullut "huolestunutta palautetta", koska yleensä tytöt pärjäävät kuulemma uskonnossa ja vain pojilla on samanlainen "asennevamma". Kuopus siis vastaa kokeissa aina "jos Jumala olisi olemassa, ..." tai "itse en usko, mutta..." ja tästä nyt keväällä tuli kiistaa open kanssa.

Emme siis ole mitenkään uskonnollisia ja kirkossa käymme lähinnä kun on sukulaisten rippijuhlia ja häitä, tosin niitä on nyt viime vuosina ollut runsaasti. Viime viikonloppuna isosiskonsa rippijuhlissa kuopus ilmotti, ettei aio itse mennä "minnekään jeesus-leirille". Olimme mieheni kanssa vain että "jaahas", mutta miten asiaan kannattaisi suhtautua? Olemme molemmat käyneet riparin, koska kaveritkin menivät.

Kannattaako 11-vuotiasta kannustaa oman tien kulkemiseen vai vielä odotella, josko mieli muuttuisi?

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa fiksu tyttö, pistä high-five minulta. Elämänkatsomustieto voisi olla hyvä aina tytöllesi, jos hän on kiinnostunut pohtimaan asioita laajemmasta näkökulmasta kuin vain uskonnon sisältä. Nuo koevastaukset kyllä kielivät siitä että tyttö on henkisesti kypsä päättämään itse omasta uskonnostaan. Useimmat tuonikäiset kokevat uskonnon vain samanlaisena kouluaineena kuin muutkin, ja pyrkivät vastaamaan niinkuin opettaja haluaa, ilman että kykenisivät millään tasolla tajuamaan että tämä asia on mielipidekysymys.

Vierailija
42/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:19"] [quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:15"]Itse en kyllä antaisi. Sitten kun on täysi-ikäinen / asuu omillaan niin saisi itse päättää. Ja pettymys se silloinkin olisi. Mutta siinä iässä osaa jo ajatella mitä oikeasti merkitsee esim naimisiin meno kirkollisesti ja lasten kastaminen yms. Kirkko myös antaa. Esim ristiäis- ja hääpaikat saa ilmaiseksi ja siinä säästää ties kuinka paljon kun vertaa vaikka kirkollisveroon. En ole uskis, mutta en ole ikinä tajunnut miksi erota kirkosta. Siskoni esim teki niin. [/quote] Tääki viesti yksinään sisältää enemmän perusteluja kuin aiemmat 8 viestiä yhteensä. Huomaa että kumpi joukko perustelee ja kumpi sanoo että "antaa erota, uskonto on paskaa". Ja tämä tietysti vain oma mielipiteeni mutta piti huomioida. Itse siis yllä olevan kantaa että en anna erota kun nuo lapset täyttää tuon verran. [/quote] Sitten he eroavat myöhemmin kun ikää on tarpeeksi. Mitään et sille voi. Vituttaako? :) [/quote] Ei "vituta". Tiedän että lapseni ei tule eroamaan. :)

[/quote]

Et voi tietää varmaksi, mitä tulee tapahtumaan. Jokainen tekee loppupeleissä omat ratkaisunsa, joita kannattaa kunnioittaa.
[/quote]

Huoh. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:41"]

Jos tulisi sota ja vaaralliset kulkutaudit sen mukana (joita ei olisi mahdollista kunnolla hoitaa sotatilassa), alkaisi uskonto kummasti kiinnostaa. . Ollaan eletty hyvinvointia niin pitkään, että on tullut kuvitelma, että jumalaa ei tarvita.

[/quote]

Miksi se alkais kiinnostaa? Mihin kukaan tarvitsee jotain mitä ei ole olemassakaan?

Ja mihin kukaan edes tarvitsisi jumalaa? En nyt ymmärrä logiikkaasi.

Vierailija
44/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:50"]

Haha, huono provo. Koulussa uskonnon opetus ei ole mitään julistusta, eikä opettaja todellakaan ala kiistelemään lasten kanssa, onko Jumalaa olemassa vai ei. Itsekin opettajana olen pitänyt uskonnon tunteja, vaikka en ole mitenkään uskonnollinen. Lapset ovat tuossa iässä hyvin kriittisiä kaikkea kohtaan ja kyseenalaistavat aisoita eri tavalla kuin alemmilla luokilla. Kaikki on osalle heistä "turhaa" opetusta, uskonto mukaan lukien. Alaikäisen lapsen puolesta päätöksen tekevät vanhemmat ja yksin vanhemmat. Tietenkin on olemassa kypsymättömiä vanhempia, jotka antavat lapsen päättää asioista. Silloin ollaan pahasti hakoteillä. 

[/quote]

Epäilen suuresti että olet opettaja. Kyllä tietyissä asioissa vanhemmat päättävät. Mutta esim sellaisissa asioissa kuin valinnaisaineet se on kyllä lapset päätettävissä. Vai pakotatko oman lapsesi lukemaan esim saksaa kun sinun mielestä se on lapsen parhaaksi, vaikka lapsi ei itse sitä halua opiskella? Samalla lailla ne alaikäiset lapset saavat päättä mihin kouluun peruskoulun jälkeen hakevat. Joten kyllä 11-v on jo tarpeeksi kypsä päättämään tällaisesta asiasta. Varsinkin kun halutessaan voi sinne takaisin liittyä eikä mitään vahinkoa pääse käymään vaikkei koko elämää kirkkoon olisikaan kuulunut.

Vierailija
45/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei voi erota kirkosta Lapsen vanhemmat voi. Sen perusteella määriytyy kuuluuko lapsi kirkkoon vai ei

Vierailija
46/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:32"]

En missään nimessä antaisi erota. Kukaan lapsi ei tossa iässä tajua mitä on uskoa tai ei uskoa. Kirkosta eroaminen pitäisi muutenkin muuttaa vaikeammaksi. Että menisi itse lapsi tai aikuinen kahdenkeskiseen keskusteluun papin kanssa ja eroavan pitäisi itse kertoa papille tai muulle edustajalle miksi luulee haluavansa erota.

[/quote]

Tajuaako se lapsi mitä on uskoa ja ei uskoa, kun se vauvana kastetaan?

Vierailija
47/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:20"]

Haha, huono provo. Koulussa uskonnon opetus ei ole mitään julistusta, eikä opettaja todellakaan ala kiistelemään lasten kanssa, onko Jumalaa olemassa vai ei. Itsekin opettajana olen pitänyt uskonnon tunteja, vaikka en ole mitenkään uskonnollinen. Lapset ovat tuossa iässä hyvin kriittisiä kaikkea kohtaan ja kyseenalaistavat aisoita eri tavalla kuin alemmilla luokilla. Kaikki on osalle heistä "turhaa" opetusta, uskonto mukaan lukien. Alaikäisen lapsen puolesta päätöksen tekevät vanhemmat ja yksin vanhemmat. Tietenkin on olemassa kypsymättömiä vanhempia, jotka antavat lapsen päättää asioista. Silloin ollaan pahasti hakoteillä. 

[/quote]

Epäilen suuresti että olet opettaja. Kyllä tietyissä asioissa vanhemmat päättävät. Mutta esim sellaisissa asioissa kuin valinnaisaineet se on kyllä lapset päätettävissä. Vai pakotatko oman lapsesi lukemaan esim saksaa kun sinun mielestä se on lapsen parhaaksi, vaikka lapsi ei itse sitä halua opiskella? Samalla lailla ne alaikäiset lapset saavat päättä mihin kouluun peruskoulun jälkeen hakevat. Joten kyllä 11-v on jo tarpeeksi kypsä päättämään tällaisesta asiasta. Varsinkin kun halutessaan voi sinne takaisin liittyä eikä mitään vahinkoa pääse käymään vaikkei koko elämää kirkkoon olisikaan kuulunut.

[/quote]

Haha, juuri näin. Kypsymättömät vanhemmat antavat kakaransa päättää itse, mitä tämä tulevaisuudelta haluaa jo neljänneltä luokalta lähtien. Ilmanko meillä on näitä syrjäytyneitä nuoria pilvin pimein. 

Yst. terv. sama ope

Vierailija
48/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:20"]

[/quote]

[/quote]

Haha, juuri näin. Kypsymättömät vanhemmat antavat kakaransa päättää itse, mitä tämä tulevaisuudelta haluaa jo neljänneltä luokalta lähtien. Ilmanko meillä on näitä syrjäytyneitä nuoria pilvin pimein. 

Yst. terv. sama ope

[/quote]

Ok, eli et todellakaan ole oikea opettaja, vaan provo. Mutta ajatella, itse sain 7-vuotiaana valita menenkö suomen- vai ruotsinkieliseen kouluun. Tulen kaksikielisestä perheestä ja päiväkoti oli ruotsinkielinen. Mutta ajatella, että vanhempani ajattelivat että koulu on niin iso asia ihmisen elämässä, että sain itse valita millä kielellä koulun käyn. Samaten olen itse saanut päättä valinnaisaineet ja peruskoulun jälkeisen oppilaitoksen

Terv "hunningolla" oleva diplomi-insinööri

Vierailija
49/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava ja fiksu lapsi sinulla ja ilman muuta antaisin erota. Ihana vastaus tuo "itse en usko" ja en ymmärtä miten opettaja voi siitä herneen nenään vetää. Mielestäni kouluissa ei nykyaikana pitäisi kenellekään uskontoa tuputtaa, vaan kaikkia uskontoja pitäisi tasapuolisesti vain esitellä oppilaille, niin että tietävät mihin jotkut uskovat.

Vierailija
50/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi haluaisi erota kirkosta ja osaisi perustella kantansa, niin en sitä ikää tuijoittaisi, vaan antaisin erota. Pääseehän siihen takaisin jos siltä tuntuu.

Vierailija
51/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:40"]

Jotenkin vaikea uskoa, että jotain alakoulun uskonnon opettajaa häiritsisi pienet "itse en usko" maininnat uskonnon kokeissa. Tuskin alakoulussa on niin korkeat kriteerit vastauksille, että pieni ohis olisi ongelma.

Mäkin kävin aina uskonnon tunneilla (koska halusin olla kuin kaikki muut) vaikka en edes kuulunut kirkkoon, mutta mulla ei ollut mitään uskontoa "vastaan", joten mulle oli itsestään selvää että siihen kokeeseen kirjoitetaan omien mielipiteiden sijaan vain miten se tarina menee uskonnon kirjan mukaan. En kyllä pakottaisi lasta käymään uskonnon tunneilla tai kuulumaan kirkkoon jos häntä uskonto ärsyttää.

[/quote]

Voin kyllä uskoa että opettajaa häiritsee. Uskonnon opettajissa on paljon niitä jotka tuovat omaa uskoaan jatkuvasti esiin, vaikka uskonnon opetuksen ei pitäisi olla tunnustuksellista. Itselläni oli kaksi tuollaista opettajaa peruskouluaikana. Pohjois-Pohjanmaalla opettajat ovat usein lestadiolaisia.

Vierailija
52/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:32"]

Lapsi ei voi erota kirkosta Lapsen vanhemmat voi. Sen perusteella määriytyy kuuluuko lapsi kirkkoon vai ei

[/quote]

Ainakin joskus on ollut niin, että kirkosta sai erota 15-vuotiaana vanhempien suostumuksella. Jos tilanne on edelleen tämä kertoisin lapselleni, että hän saa erota 15-vuotiaana, koska aiempi ero vaatisi meidänkin eroa kirkosta, ja koska hän voi joka tapauksessa valita ET:n eikä joudu maksamaan kirkollisveroa, niin odottaa sitten siihen asti.

Vierailija
53/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:19"] [quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:15"]Itse en kyllä antaisi. Sitten kun on täysi-ikäinen / asuu omillaan niin saisi itse päättää. Ja pettymys se silloinkin olisi. Mutta siinä iässä osaa jo ajatella mitä oikeasti merkitsee esim naimisiin meno kirkollisesti ja lasten kastaminen yms. Kirkko myös antaa. Esim ristiäis- ja hääpaikat saa ilmaiseksi ja siinä säästää ties kuinka paljon kun vertaa vaikka kirkollisveroon. En ole uskis, mutta en ole ikinä tajunnut miksi erota kirkosta. Siskoni esim teki niin. [/quote] Tääki viesti yksinään sisältää enemmän perusteluja kuin aiemmat 8 viestiä yhteensä. Huomaa että kumpi joukko perustelee ja kumpi sanoo että "antaa erota, uskonto on paskaa". Ja tämä tietysti vain oma mielipiteeni mutta piti huomioida. Itse siis yllä olevan kantaa että en anna erota kun nuo lapset täyttää tuon verran. [/quote] Sitten he eroavat myöhemmin kun ikää on tarpeeksi. Mitään et sille voi. Vituttaako? :) [/quote] Ei "vituta". Tiedän että lapseni ei tule eroamaan. :)

[/quote]

Koska olet aivopessyt sen uskomaan samoihin satuihin mihin itsekin uskot vai ei uskalla koska olet uhkaillut oletettavasti väkivallalla, välien katkaisulla tai jollain muulla yhtä kannustavalla metodilla?

Vierailija
54/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulisi sota ja vaaralliset kulkutaudit sen mukana (joita ei olisi mahdollista kunnolla hoitaa sotatilassa), alkaisi uskonto kummasti kiinnostaa. . Ollaan eletty hyvinvointia niin pitkään, että on tullut kuvitelma, että jumalaa ei tarvita.

[/quote]

Miten se jumala siinä tilanteessa auttaisi? Maagisesti taikoisi ne kulkutaudit ja sodan pois? Eihän se niin ole todistettavasti ennenkään tehnyt joten ehkäpä oletkin väärässä ja mielikuvitusolentoasi ei ole edes olemassa?

Vierailija
55/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:32"]

[/quote]

Ainakin joskus on ollut niin, että kirkosta sai erota 15-vuotiaana vanhempien suostumuksella. Jos tilanne on edelleen tämä kertoisin lapselleni, että hän saa erota 15-vuotiaana, koska aiempi ero vaatisi meidänkin eroa kirkosta, ja koska hän voi joka tapauksessa valita ET:n eikä joudu maksamaan kirkollisveroa, niin odottaa sitten siihen asti.
[/quote]

Nykyään voi lapsen erottaa kirkosta vanhempien suostumuksella.

Vierailija
56/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET tunteja ei monessa paikassa kylläkään järjestetä ollenkaan, jos kirkkoon kuulumattomia ei ole tarpeeksi. Ei sitä silloin voi valitakkaan. Täällä ainakin on pakko "valita" uskonnon opetus jos kuuluu kirkkoon. Se on usein pakko valita vaikka ei kuuluisikaan, jos ryhmää ei saada kasaan. Tai vaihtoehdoksi annetaan jotain hengailua käytävässä tms. "tunne itsesi hylkiöksi" opetusta.

Vierailija
57/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tätähän uskovaiset toivoisivat. Ja pyörremyrskyjä, tulvia, nälänhätää ja luonnon tuhoutumista, että voi hokea sitä lopun aikojen tulemista. Ei tarvi ihmetellä miksi uskovaisia ei kiinnosta joku lajien sukupuuttoon kuoleminen tai ilmaston lämpeneminen, kun niiden mielestä se maailmanloppu ois oikein kiva juttu. Sais lällätellä vääräuskoisille. Varsinainen rakkauden uskonto.

Harmi vaan, kun kuoleman jälkeen ei todellisuudessa pysty enää lällättelemään. Teillä menee sekin ilo ihan sivu suun.

Vierailija
58/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä, kastettiin ku se nyt vaan on tapana. Tai ollaan kirkon jäseniä koska ollaan aina oltu ja se on tapana tai siitä hyödytään rahallisesti tms.

Ei muakaan kouluaikoina uskonto oppitunneilla kiinostanu. Aina oli huono numero, joku 5 tai 6. No en ole koskaan kirkon messuista tykänny, kun musta ne on aika kaavoihin kangistuneita ja synkkää liturh´giaa sitä. No silti minä 24 vuotiaana tulin uskoon ja kuulun helluntaisrk:hon. Että ei se uskossa oleminen sitä tarkoita että pitäs saada 10 kokeesta, se on jotain ihan muuta.

Vierailija
59/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, kuinka suuri osa rakkaista av-mammoista ei pääse taivaaseen. :(

Vierailija
60/108 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi erota. Mielestäni ei ole mitenkään epäasiallista vastata kokeessa noin, eikä opettajan saa siitä suuttua tai rangaista. Onhan meillä uskonnonvapaus ja moni ei uskaltaisi tehdä samaa.