Antaisitko 11-vuotiaan erota kirkosta?
11-vuotias syksyllä 5. luokalle menevä kuopus ei ole koskaan pitänyt uskonnosta. On muuten hyvä oppilas (8-9), mutta uskonnon kokeista saa aina kutosta ja seiskaa. Opettajalta tullut "huolestunutta palautetta", koska yleensä tytöt pärjäävät kuulemma uskonnossa ja vain pojilla on samanlainen "asennevamma". Kuopus siis vastaa kokeissa aina "jos Jumala olisi olemassa, ..." tai "itse en usko, mutta..." ja tästä nyt keväällä tuli kiistaa open kanssa.
Emme siis ole mitenkään uskonnollisia ja kirkossa käymme lähinnä kun on sukulaisten rippijuhlia ja häitä, tosin niitä on nyt viime vuosina ollut runsaasti. Viime viikonloppuna isosiskonsa rippijuhlissa kuopus ilmotti, ettei aio itse mennä "minnekään jeesus-leirille". Olimme mieheni kanssa vain että "jaahas", mutta miten asiaan kannattaisi suhtautua? Olemme molemmat käyneet riparin, koska kaveritkin menivät.
Kannattaako 11-vuotiasta kannustaa oman tien kulkemiseen vai vielä odotella, josko mieli muuttuisi?
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:17"]
Miljoonat kirkossa olevat ihmiset ei voi olla väärässä.
[/quote]
Missä kirkossa?
[/quote]
Meidän suomalaisessa kirkossa
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:12"]
Jos mun lapsi on sitä mieltä että 3-1 on 5 niin sen pitää saada se ilmottaa kokeessa ja saada hyvä numero. Jos kuviksessa sanoo keltasta siniseksi niin sekin on oikein. Ja muuten päätti että Turku on Suomen pääkaupunki. Tajuatteko?
[/quote]
Muissa oppiaineissa opiskellaan jotain todellista. Uskonnossa opiskellaan satuja ja sitä miten ne sadut vaikuttavat...
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:17"] Miljoonat kirkossa olevat ihmiset ei voi olla väärässä. [/quote] Missä kirkossa? [/quote] Meidän suomalaisessa kirkossa
[/quote]
Karhun Kansa?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:15"]Itse en kyllä antaisi. Sitten kun on täysi-ikäinen / asuu omillaan niin saisi itse päättää. Ja pettymys se silloinkin olisi. Mutta siinä iässä osaa jo ajatella mitä oikeasti merkitsee esim naimisiin meno kirkollisesti ja lasten kastaminen yms. Kirkko myös antaa. Esim ristiäis- ja hääpaikat saa ilmaiseksi ja siinä säästää ties kuinka paljon kun vertaa vaikka kirkollisveroon. En ole uskis, mutta en ole ikinä tajunnut miksi erota kirkosta. Siskoni esim teki niin.
[/quote]
Mä sain itse päättää ja en kadu. Mitä mä ikinä hyödyn tai olisin hyötynyt kirkkoon kuulumisesta? Kirkko tai uskonto EI MITENKÄÄN liity minun avoliittoon eikä tulevaan avioliittoonkaan. Eikä lapsia tarvitse kastaa, naurettava tapa.
Joo tosi kivaa, miten kristitytkin ovat pitkin historiaa lahdanneet pakanoita esimerkiksi Pohjois- ja Etelä-Amerikassa.
En vaan ymmärrä lapsikastetta.. Ei sitä ymmärrä kyllä raamattukaan.
ET-tunneilla opetetaan KAIKKI maailmanuskonnot, mukaan lukien kristinusko. Ja ripari on täyttä tuputuspaskaa, menköön normaalille leirille jos kesäkokemusta ja kavereita kaipaa.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:17"]
[/quote]
Missä kirkossa?
[/quote]
[/quote]
Ei ole oikeaa eikä väärää eikä oikeaa, idiootti. Intiassa esim. kuule moninkertainen miljoonamäärä ihmisiä, jotka eivät ole kristinuskossa. Ei biljoona voi olla väärässä :P
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:17"]
[/quote]
Missä kirkossa?
[/quote]
[/quote]
Ei ole oikeaa eikä väärää eikä oikeaa, idiootti. Intiassa esim. kuule moninkertainen miljoonamäärä ihmisiä, jotka eivät ole kristinuskossa. Ei biljoona voi olla väärässä :P
[/quote]
Pitääkö niiden kaikkien erota Intialaisesta kirkosta? Ei täällä puhuta yhdestä tietystä kirkosta eroamisesta vaan yleisesti kirkosta eroamisesta.
Anna erota vaan. :) Itse tulin tietoiseksi omista uskomuksistani jo ylä-asteella ja äidin kanssa riideltiinkin rippikoulusta. En saanut erota, mutta tuota rippikoulua lukuunottamatta en kyllä kärsinyt asiasta kovasti. Uskonnontunteihin suhtauduin samalla lailla kuin historiaan. Viimevuonna sitten erosin kirkosta, kunhan ensin kävin läpi asian hyödyt ja haitat. Koin etten tarvitse valtiota uskoni taustaksi ja kirkkohäitä en halua. That's it. Olen nyt 22- vuotias.
Siis eihän kirkkoon kuulumisella ja Jumalaan uskomisella ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Tämä siis suunnattu teille uskosta lässyttäville tässä ketjussa. Voi uskoa ilman, että kuuluu kirkkoon. Eli on aivan sama kuuluuko vai ei.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:17"] Miljoonat kirkossa olevat ihmiset ei voi olla väärässä. [/quote] Missä kirkossa? [/quote] Meidän suomalaisessa kirkossa
[/quote]
Tarkoitat varmaankin saksalaista. Luterilainen=Luther, Martin Luther, saksalainen papin tapainen heppu.
Jos nyt suomalaiset kävisivät siinä "suomalaisessa" kirkossaan muulloinkin kuin laulamassa joululauluja joulukuussa, niin sillä voisi kuvitella olevan jotakin merkitystä suomalaisille. Asioiden näin ollen sillä ei merkitystä ole niille "miljoonille". Sorry.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:17"]
[/quote]
Missä kirkossa?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Pitääkö niiden kaikkien erota Intialaisesta kirkosta? Ei täällä puhuta yhdestä tietystä kirkosta eroamisesta vaan yleisesti kirkosta eroamisesta.
[/quote]
Häh? Pointti oli et aika naurettava kommentti toi miljoonat ei voi olla väärässä. Kyseessä kuitenkin mielipideasia.
Meidän lasta ei ole kastettu, mutta hän ollut kuitenkin ihan tavallisessa uskonnonopetuksessa koulussa ja viihtynyt ihan hyvin. Koulussahan se uskonnonopetus ei ole tunnustuksellista, joten sen vuoksi ei ole ollut ongelmaa. Tyttö on muutenkin historiasta kiinnostunut, niin se uskonto menee siinä sivussa, vähän samoja aihepiirejä sivuten. Hän kävi rippikoulunkin ihan normaalisti, mutta ei halunnut kasteelle. Minulle tämä on ok, koska kyllä ripari-ikäinen osaa jo vauvaa paremmin sanoa, uskooko vai eikö. Ja riparilla oli kuitenkin hyvää aikaa tutustua kristinuskoon ja käydä keskusteluja muiden nuorten ja papin kanssa. Rippikoulusta hän sai jonkun todistuksen, jolla saa mennä kirkossa naimisiin (jos haluaa).
Helvetti on varmaan kiva paikka... NOT. Eli älä anna erota.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:49"]Helvetti on varmaan kiva paikka... NOT. Eli älä anna erota.
[/quote]
Et ole tosissasi. En usko et kukaan täysjärkinen uskoo helvettiin.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 13:50"]
Surullista, kuinka suuri osa rakkaista av-mammoista ei pääse taivaaseen. :(
[/quote]
Mitään taivasta, jumalia tms hevonvitunpaskaa kun ei ole olemassa......
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 13:50"]
Surullista, kuinka suuri osa rakkaista av-mammoista ei pääse taivaaseen. :(
[/quote]
Mitään taivasta, jumalia tms hevonvitunpaskaa kun ei ole olemassa......
[/quote]
Sano se lapselle kun se kysyy mihin mummi meni. Tai kun teet kuolemaa kuolinvuoteella ja lapsesi kysyy nähdäänkö taivaassa vielä joku päivä.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:34"]
En malta olla kysymättä, mistähän tuo lapsi on imenyt tuollaisen asenteen. Pitäisiköhän vanhempien mennä peilin ääreen? Löytyisiköhän sieltä vastaus? Aivan yleissivistyksen kannalta olisi parempi, että lapsenne olisi ainakin peruskoulun ajan uskonnonopetuksessa. Niitä juntteja ja tietämättömiä itseään ateisteiksi ja uskomattomiksi kutsuvia on nyt jo turhankin paljon, täällä palstallakin. Kunpa se lapsi oppisi, että vaikkei kaikkeen uskoisikaan, niin siitä huolimatta asioista kannattaa tietää riittävästi, ettei mokailisi päästelemällä sammakoita suustaan tai käyttäytymällä muuten asiattomasti. Monet itseään ateisteiksi nimittävät kuvittelevat nykyään, etteivät he koskaan joudu sellaisiin tilanteisiin, joissa pitäisi tietää jotakin kristinuskostakin. Ja yhtä tärkeää on myös kunnioittaa toisenihmisen erilaista, uskonnollistakin vakaumusta. Olen itse kristitty, mutta osaan kyllä suhtautua asiallisesti ateisteihinkin, edellyttäen että he myös suhtautuvat asiallisesti meihin. Se puoli tässä nimittäin mättää enemmän.
[/quote]
Sinulla on kiutenkin oikeus haukkua toisten kykyä toimia vanhempina.
Toki on yleissivistävää tietää millaisia uskontoja on olemassa, mutta kun usein nuo uskonnontunnit olivat sellaista jumala höpinän tuputtamista, että pahaa teki. Tottakai voidaan kertoa millaisia tarinoita raamatussa lukee, mutta se että niitä väitetään tosiksi on väärin.
Itse kävin aikanaan rippileirin ihan vain siksi kun kaveritkin menivät sinne. Ja olihan siellä ihan hauskaa. Hyviä ja haastavia keskusteluja sain papin kanssa aikaiseksi, mutta muutamista aiheista isoset hieman varoittelivat. Esimerkiksi mielestäni jumala teki huorin kun tiukkasi Marian raskaaksi vaikka tämä oli Joosefin kanssa.
Jokatapauksessa 11-vuotiaan omaa päätöstä tulee kunnioittaa ja jos häntä ei kiinnosta rippileirit yms. niin antakaa hänen erota kirkosta.
[/quote]
Samoin, kilttinä tyttönä kävin rippikoulun loppuun vaikka höpinäksi paljastui. Siinä vaiheessa kun entinen juoppo huusi rippikoululaisille perisynnistä ja saastaisista lapsista , totesin olevani väärässä paikassa.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:17"]
[/quote]
Missä kirkossa?