Vihdoin olen tajunnut ettei auta syödä lähes mitään jos ei halua olla läski
Eli olen urheilullinen, paljon treeniä joka päivä, terveellinen ruokavalio ja silti paino meni yli 100kg. Vasta nyt kun oikeasti en syö lähes mitään eli että kalorit jää noin 500 kcal/pv niin alkaa hienoista laihtumista tapahtumaan. Siis todella hidasta silti. Lähinnä tuokin kalorimäärä saadaan marjoilla, puurolla, vähän protskua, kuitulisiä, vitamiineja. Mut kieltämättä harmittaa tuntua puolta kevyempiä ihmisiä jotka ei urheile ja vetää kunnon mättöä päivittäin suklaalevyjä unohtamatta. Miten voi olla niin eri aineenvaihdunta vaikka kahdella samanpituisella? Toinen superlaiha ja syö 3500 kcal päivässä, toinen satakiloinen syö 1200 kcal/pv. Ja tämä nähty useasti kun vietetään kuukausi yhdessä joka hetki. Hän syö esim. Pizzeriassa 2 pizzaa kun itsee puolitan lapsen kanssa. Iltapalaksi 5 hampurilaista ja ranuja, itse kasviksia jne..
Kommentit (89)
Todella heikkoa asian ymmärtämistä.
Joo, kyllä perintötekijät valitettavasti vaikuttavat. Vuosikymmeniä siitä vaiettiin, koska ei haluttu antaa tekosyytä ylipainoisille ihmisille, mutta nykyisin sentään siitä voi puhua.
Ihan totta on, että jos meidät kaikki laitettaisiin keskitysleiriin, yhtä luurankoina tultaisiin sieltä kaikki ulos. Mutta laihtuminen on oikeasti vaikeampaa (vaikkakin mahdollista) perimästä riippuen.
On ihmisiä, jotka todellakin voi syödä alle 1000kcal päivässä laihtumatta. Olen itse tällainen, mutta eihän sitä sellainen usko, jolla on asiat normaalisti. Mitään syytä tälle herkälle lihomiselleni ei ole löydetty. Olen noudattanut tiukkaa ruokavaliota yli 10 vuotta enkä ole edes hoikka. Jouluisin syön yhtenä päivänä laskematta ja stressaamatta, saatan ottaa lasin viiniä. Tämän yhden päivän seurauksena kerrytän 4-5kg nesteitä, joita laihduttelen pari kuukautta.
Oma päivän ateriarytmi on tämä, sisältöä varioiden (lisäksi vain hanavettä):
Aamu: kahvi maidolla
Lounas: 2 munan munakas kasviksilla
Päivällinen: pieni pala kanaa tai kalaa, salaattia, kupillinen riisiä tai perunaa
Ilta: teetä, joskus yksi voileipä kinkulla ja juustolla
Ei ikinä herkkuja, alkoholia tms. Veriarvoni ja verenpaineeni ovat erinomaisia, ainoa ongelma on tämä paino. Toivottavasti joku joskus keksii, että mikä mättää.
Kaloreita on helppo syödä, mutta hankala kuluttaa. Jos olisi helppo reitti laihtumiseen niin ylipainoisia ihmisiä ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä, jotka todellakin voi syödä alle 1000kcal päivässä laihtumatta. Olen itse tällainen, mutta eihän sitä sellainen usko, jolla on asiat normaalisti. Mitään syytä tälle herkälle lihomiselleni ei ole löydetty. Olen noudattanut tiukkaa ruokavaliota yli 10 vuotta enkä ole edes hoikka. Jouluisin syön yhtenä päivänä laskematta ja stressaamatta, saatan ottaa lasin viiniä. Tämän yhden päivän seurauksena kerrytän 4-5kg nesteitä, joita laihduttelen pari kuukautta.
Oma päivän ateriarytmi on tämä, sisältöä varioiden (lisäksi vain hanavettä):
Aamu: kahvi maidolla
Lounas: 2 munan munakas kasviksilla
Päivällinen: pieni pala kanaa tai kalaa, salaattia, kupillinen riisiä tai perunaa
Ilta: teetä, joskus yksi voileipä kinkulla ja juustolla
Ei ikinä herkkuja, alkoholia tms. Veriarvoni ja verenpaineeni ovat erinomaisia, ainoa ongelma on tämä paino. Toivottavasti joku joskus keksii, että mikä mättää.
Siitä, että syöt kuin joku talitintti. Kroppasi ei polta yhtään energiaa vaan pitää kaikesta vähästäkin vaivoin kiinni.
Lisäksi taisit unohtaa ne 2 Fazerin sinistä viikossa, joita "ei lasketa".
Minulla on kaksi tytärtä. Toinen hoikka ja toinen pyöreä. No tämän ekan kanssa aina saan kehut kuinka on elintavat meillä kunnossa ja tokan kohdalla saan aina terveydenhoitajalta naama nurinpäin nurinaa, kuinka pitää seurata ruokaympyröitä ja huolehtia liikunnasta. :)
Terv. Yingyang-äiti
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi tytärtä. Toinen hoikka ja toinen pyöreä. No tämän ekan kanssa aina saan kehut kuinka on elintavat meillä kunnossa ja tokan kohdalla saan aina terveydenhoitajalta naama nurinpäin nurinaa, kuinka pitää seurata ruokaympyröitä ja huolehtia liikunnasta. :)
Terv. Yingyang-äiti
Minulla on kaksi aikuista poikaa, joilla ihan erilainen vartalonmuoto. Toinen kyllä pysyy laihana - kun syö vain yhden aterian päivässä. Toinen taas mättää vaikka mitä.
Olen miettinyt, että sitten kun ylipainoon on keksitty kullekin henkilökohtainen ratkaisumalli ja ongelma poistuu, niin ihmiskunta herää ehkä vihdoin siihen, että kehityksen este ei ollutkaan ylipaino vaan yleinen tyhmyys, puusilmäisyys ja ilkeys - sellainen idiotismi, mikä paistaa tämänkin ketjun monesta kommentista. Kuulen korvissani kuinka te kiusaajat kaakatatte tohkeissanne.
Ollaan suuna päänä vaahtoamassa asioista, joista ei tiedetä mitään ja haukkumassa muita näkemättä kuinka yksinkertainen itse on. Vaahteramäen piika Liina oli tällainen typerys.
Jatkakaa.
Mulla on syrjäytynyt tuttava, joka on yli 40v, mutta ei ole juuri koulunpenkkiä tai kellokorttia elämässään kuluttanut. Ahdistuu kämpässään ja haukkuu muita, etenkin ylipainoisia. Ihailee omaa hoikkuuttaan ja kyttää vihaisella ilmeellä lastensa syömistä.
Jotenki tätä ihmistä katsellessa ajattelen, että se ylipaino itsessään ei välttämättä ole niin iso juttu sittenkään, kun moni heistä kuitenkin viettää tavallista elämää. Mentaalipuoli olis tärkein.
Olen lihava pieniruokainen. Kaikki aina kuvittelee, että esitän, mutta en yksinkertaisesti saa mahtumaan ruokaa vastaani kuin pienen annoksen kerralla. Enkä napostele. Syön aamupalan ja sillä pärjään aika pitkälle iltapäivään. Joskus menee jo 18 asti tms. Minulle ei tule näläntunne helposti. Huomaan kyllä että ruoka auttaa vireystasoon ja yritän syödä säännöllisin välein. Olen ollut lihava vauva. Ja siitä asti enemmän tai vähemmän lihava. 100kg on aika vakio paino itselläni. Liikun myös paljon, eli kävelen 3 km työmatkat, en käytä hissejä ja käyn vaeltamassa ja uimassa. Jossain vaiheessa harrastin punttisalia, mutta läskit ei lähtenyt, mutta massaa tuli lisää. Olen siis liikkuvainen koko ajan, mutta en käy missään varsinaisessa liikuntaharrastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen lihava pieniruokainen. Kaikki aina kuvittelee, että esitän, mutta en yksinkertaisesti saa mahtumaan ruokaa vastaani kuin pienen annoksen kerralla. Enkä napostele. Syön aamupalan ja sillä pärjään aika pitkälle iltapäivään. Joskus menee jo 18 asti tms. Minulle ei tule näläntunne helposti. Huomaan kyllä että ruoka auttaa vireystasoon ja yritän syödä säännöllisin välein. Olen ollut lihava vauva. Ja siitä asti enemmän tai vähemmän lihava. 100kg on aika vakio paino itselläni. Liikun myös paljon, eli kävelen 3 km työmatkat, en käytä hissejä ja käyn vaeltamassa ja uimassa. Jossain vaiheessa harrastin punttisalia, mutta läskit ei lähtenyt, mutta massaa tuli lisää. Olen siis liikkuvainen koko ajan, mutta en käy missään varsinaisessa liikuntaharrastuksessa.
Kävit punttisalilla, mutta et syö juuri mitään, mutta silti massaa tuli lisää? Niinpä niin...
Massaa tulee lisää kun syöt yli kulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten naisten syyt sille, että on lihottu:
- no kun geenit nyt vain ovat tällaiset, vaikka syön 200 kcal päivässä!
- syön mielialalääkkeitä ja ne turvottaa! Muuten painaisin 61 kg!
Naiset kyllä löytävät sen syyn aina jostain muualta kuin peilistä. Miehet lihovat, mutta sentään tunnistavat tosiasiat, että tuleehan sitä kebabia ja olutta otettua kaksin käsin koko viikonloppu.
Miehet laihtuvat helpommin kuin naiset. Miksi siis on olemassa lihavia miehiä? Ja tosiaan jos ajattelen itseäni. Olen lihava nainen, en kyllä syö pistää, kebabbia tai kaljaa tai siideriä. Minulla on aika ihanteellinen ruokavalio, jos kysytään terkkarilta.
Vierailija kirjoitti:
Naiset kyllä löytävät sen syyn aina jostain muualta kuin peilistä. Miehet lihovat, mutta sentään tunnistavat tosiasiat, että tuleehan sitä kebabia ja olutta otettua kaksin käsin koko viikonloppu.
Se johtuu siitä, että naisia häpäistään syömisestä, miehiä ei. Keskustellaanko hetki mistä sun naisviha kumpuaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävit punttisalilla, mutta et syö juuri mitään, mutta silti massaa tuli lisää? Niinpä niin...
Mitäpä luulet, jos käyn punttisalilla parivuotta elämästäni ja puhun koko elämästäni. Tein myös ruumiillista työtä ja söin aamupalan ja yhden ruuan/ päivä. Ruumiillista "miesten" työtä joka lasketaan miehille keskiraskaaksi. En tiedä miten se naisille määritellään.
Johtopäätöksesi on virheellinen terveen ihmisen kohdalla. Ongelmia aiheutuu vain monelle liikakiloja hankkineille. Painon nousun ennaltaehkäisy ei vaadi mitään ylitsepääsemättömiä ponnisteluja laihtumiseen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä taas olet suomalaisten naisten syy siihen että viihtyvät ilman miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti henkilö tarkoittaa massalla lihaksia. Eli koko lisääntyi, mutta ei silmää miellyttävällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti henkilö tarkoittaa massalla lihaksia. Eli koko lisääntyi, mutta ei silmää miellyttävällä tavalla.
Ei ne lihakset ilmaa haukkomalla ja hanavettä juomalla kasva.
Ja pakko lisätä vielä, että mieheni ja lapseni on suursyömäreitä ja alipainoisia. Toki liikkuvat paljon, mutta esim jääkiekkoilevalle lapselle on yritetty aina saada massaa, koska on kukkakeppinä vitsi siinä maailmassa. Kehon painoon vaikuttaa jotkut muutkin asiat, kuin pelkkä syöminen.
Olet tajunnut ihan väärin.