Vihdoin olen tajunnut ettei auta syödä lähes mitään jos ei halua olla läski
Eli olen urheilullinen, paljon treeniä joka päivä, terveellinen ruokavalio ja silti paino meni yli 100kg. Vasta nyt kun oikeasti en syö lähes mitään eli että kalorit jää noin 500 kcal/pv niin alkaa hienoista laihtumista tapahtumaan. Siis todella hidasta silti. Lähinnä tuokin kalorimäärä saadaan marjoilla, puurolla, vähän protskua, kuitulisiä, vitamiineja. Mut kieltämättä harmittaa tuntua puolta kevyempiä ihmisiä jotka ei urheile ja vetää kunnon mättöä päivittäin suklaalevyjä unohtamatta. Miten voi olla niin eri aineenvaihdunta vaikka kahdella samanpituisella? Toinen superlaiha ja syö 3500 kcal päivässä, toinen satakiloinen syö 1200 kcal/pv. Ja tämä nähty useasti kun vietetään kuukausi yhdessä joka hetki. Hän syö esim. Pizzeriassa 2 pizzaa kun itsee puolitan lapsen kanssa. Iltapalaksi 5 hampurilaista ja ranuja, itse kasviksia jne..
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten naisten syyt sille, että on lihottu:
- no kun geenit nyt vain ovat tällaiset, vaikka syön 200 kcal päivässä!
- syön mielialalääkkeitä ja ne turvottaa! Muuten painaisin 61 kg!
Naiset kyllä löytävät sen syyn aina jostain muualta kuin peilistä. Miehet lihovat, mutta sentään tunnistavat tosiasiat, että tuleehan sitä kebabia ja olutta otettua kaksin käsin koko viikonloppu.
Tässä on jotain totuudenjyvää. Harvoin, jos koskaan, juttuja miehistä "jotka syövät niin vähän, mutta ei vaan laihdu". Nämä on lähes 100% naisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi tytärtä. Toinen hoikka ja toinen pyöreä. No tämän ekan kanssa aina saan kehut kuinka on elintavat meillä kunnossa ja tokan kohdalla saan aina terveydenhoitajalta naama nurinpäin nurinaa, kuinka pitää seurata ruokaympyröitä ja huolehtia liikunnasta. :)
Terv. Yingyang-äiti
No meillä ihan sama, toinen lapsista yli 100kg ja toinen liian laiha. Molemmat käy painoseurannoissa mutta päinvastaisista syistä. Meidän perheestä puolet on laihoja, puolet läskejä samalla ruokavaliolla.
Ap
Sitä "samaa ruokavaliota" tulee valikoitua eri tavoin. Mulla ja miehellä on "sama ruokavalio", mutta mies kamppailee ylipainon kanssa, minä ennemminkin alipainon. Kyllähän siinä tarjolla olevan ruoan lisäksi vaikuttaa syödyt määrät, kulutus ja sitten se, mitä tarkemmin valikoi. Esimerkiksi mies ottaa ruokaa santsatessaan energiatiheintä ruokaa lisää, tai laittaa vaikkapa leivän päälle kolme kertaa enemmän voita kuin minä. Minä taas syön aina enemmän salaattia ja vihanneksia. Vaikka ihan "samalla ruokavaliolla" ollaan eli syödään saman pöydän äärestä aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100-kiloisen perusaineenvaihdunta levossa on yli 500 kcal/pv (toki jos enimmäkseen läskiä paino niin ei 100-kiloinenkaan kuluta hirveästi). Mutta hidasta laihtuminen normaalipainoon noista lukemista on varmasti vs jos ylipainoa olisi pari-kolme kiloa. Siihen pitää asennoitua sillä tavalla, että vielä tänä kesänä et ole bikinikunnossa, mutta ehkä sitä seuraavana tai viimeistään 2024 jos olet sinnikäs. Ei pidä miettiä mitä joku poikkeusyksilö voi mättää suuhunsa vaan keskittyä siihen omaan oloom ja terveyteen. En minäkään syö joka päivä MITÄÄN ja se on salaisuuteni miten voin syödä estoitta kakkua lasten synttäreillä tai pullan kahvilla ja painan puolet tuosta.
Nyt on kyllä sulla toi perusaineenvaihdunta ihan keturallaan, ei ole 100 kiloisella 500kcla/päivä. Kaava menee siis näin, W = paino:
Miehet
18/-30 vuotta: 15,3 W + 679
30-60 vuotta: 11,6 + 897
yli 60 vuotta: 13,5 W + 487
Naiset
18-30 vuotta: 14,7 W + 496
30-60 vuotta: 8,7 W + 829
Yli 60 vuotta: 10,5 W + 596
Eli jos painaa 100 kg ja ja on 30-60-vuotias nainen, niin BMR on 1699 kilokaloria/vrk.
Hieno taulukko sulla. Sanoin, että kulutus on yli 500 kcal/pv. Aloittaja painaa 100 kiloa ja uskoo laihtuvansa vain max 500 kcal/pv-dieetillä. Vaikka makaisi sängyssä koko päivän hän laihtuisi enemmälläkin syömisellä. Jos koittaisi pari päivää vesipaastota ja pienentää vatsalaukkua, söisi sitten vaikka tomaattia/paprikaa/parsakaalia/kanaa/vähän öljyä päälle niin lähtis varmasti kuukaudessa jo 10 kiloa (nesteitä ja muutaman kilon laihtuiskin sitä rasvaa). Ja vaikka söisi enemmänkin, laihtuisi silti, hitaammin vaan.
Genetiikan vaikutus on ihan väestötasolla havaittava, mutta ei kyllä ollenkaan niin mittava kuin tästäkin keskustelusta voisi kuvitella, vaan enemmänkin parin kilon luokkaa. Sen sijaan kitudieetti-ahmimissykleillä ja kunnollisen ateriarytmin puutteella saa kyllä aineenvaihdunnan niin solmuun, että elimistö toteaa olevansa nälänhädän keskellä ja pitää kiinni vararavinnosta kynsin hampain. Tällaisissa tilanteissa esimerkiksi verenkuvakaan harvemmin on mikään optimaalinen. Tämän takia esimerkiksi Biggest Loser -tahtia laihduttaneet saavat yleensä saman tien kilot takaisin.
Toki jos tällaista syömishäiriökäyttäytymistä ei tunnista omasta historiastaan eikä huomaamatta mene vähän jotain iltapalaa lisäksi, niin on oikeasti syytä mennä lääkäriin selvittämään onko esimerkiksi kilpirauhasessa tai olemassaolevissa lääkityksissä jotain pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi tytärtä. Toinen hoikka ja toinen pyöreä. No tämän ekan kanssa aina saan kehut kuinka on elintavat meillä kunnossa ja tokan kohdalla saan aina terveydenhoitajalta naama nurinpäin nurinaa, kuinka pitää seurata ruokaympyröitä ja huolehtia liikunnasta. :)
Terv. Yingyang-äiti
No meillä ihan sama, toinen lapsista yli 100kg ja toinen liian laiha. Molemmat käy painoseurannoissa mutta päinvastaisista syistä. Meidän perheestä puolet on laihoja, puolet läskejä samalla ruokavaliolla.
Ap
Sama meillä. Mies on pitkäraajainen ja hoikka, samoin toinen lapsi. Mies syö suklaalevyn päivässä ja hakee ainakin pari kebab-annosta viikossa.
Minä ja toinen lapsi olemme rotevia ja lihomme helposti. Lapset syövät suht saman verran. Minä en syö herkkuja ja pikaruokaa.
No just näin. Toiset vetää mättöä ja laihtuu entisestään. Itse vetää marjoja ja pahimpaan nälkään kaurapuuron ja paino vaan kasvaa. Lisäksi mulla reipas lenkki joka päivä 1,5h. Lisäksi kuntosali 3 x vko. Kulutus on valtavaa kellon mukaan, ostin tosi tarkan kellon mikä seuraa kulutukset, unet, sydänkäyrät yms. Kulutus lähempänä 3000kcal ja syön 500kcal. Mut joo tällä 500kcal ruualla ja 3000kcal kulutuksella hiljalleen paino pudonnut muutamia kiloja joulun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä, jotka todellakin voi syödä alle 1000kcal päivässä laihtumatta. Olen itse tällainen, mutta eihän sitä sellainen usko, jolla on asiat normaalisti. Mitään syytä tälle herkälle lihomiselleni ei ole löydetty. Olen noudattanut tiukkaa ruokavaliota yli 10 vuotta enkä ole edes hoikka. Jouluisin syön yhtenä päivänä laskematta ja stressaamatta, saatan ottaa lasin viiniä. Tämän yhden päivän seurauksena kerrytän 4-5kg nesteitä, joita laihduttelen pari kuukautta.
Oma päivän ateriarytmi on tämä, sisältöä varioiden (lisäksi vain hanavettä):
Aamu: kahvi maidolla
Lounas: 2 munan munakas kasviksilla
Päivällinen: pieni pala kanaa tai kalaa, salaattia, kupillinen riisiä tai perunaa
Ilta: teetä, joskus yksi voileipä kinkulla ja juustolla
Ei ikinä herkkuja, alkoholia tms. Veriarvoni ja verenpaineeni ovat erinomaisia, ainoa ongelma on tämä paino. Toivottavasti joku joskus keksii, että mikä mättää.
Siitä, että syöt kuin joku talitintti. Kroppasi ei polta yhtään energiaa vaan pitää kaikesta vähästäkin vaivoin kiinni.
Lisäksi taisit unohtaa ne 2 Fazerin sinistä viikossa, joita "ei lasketa".
No höpö. Olen kenttätutkimuksissani huomannut että toisilla on ns petoeläimen aineenvaihdunta ja toisilla lehmän. Ensimainittu saa ja voi syödä mitä tahansa ja pysyy hoikkana. Toisen ei kärsi kuin käydä kaupassa ja paino nousee. Evoluutio on kaiken syynä. Lisätkää sitä aineenvaihduntaa tai syökää ja opetelkaa oksentamaan. Sorry, muuta neuvoa ei ole antaa.
Vierailija kirjoitti:
Genetiikan vaikutus on ihan väestötasolla havaittava, mutta ei kyllä ollenkaan niin mittava kuin tästäkin keskustelusta voisi kuvitella, vaan enemmänkin parin kilon luokkaa. Sen sijaan kitudieetti-ahmimissykleillä ja kunnollisen ateriarytmin puutteella saa kyllä aineenvaihdunnan niin solmuun, että elimistö toteaa olevansa nälänhädän keskellä ja pitää kiinni vararavinnosta kynsin hampain. Tällaisissa tilanteissa esimerkiksi verenkuvakaan harvemmin on mikään optimaalinen. Tämän takia esimerkiksi Biggest Loser -tahtia laihduttaneet saavat yleensä saman tien kilot takaisin.
Toki jos tällaista syömishäiriökäyttäytymistä ei tunnista omasta historiastaan eikä huomaamatta mene vähän jotain iltapalaa lisäksi, niin on oikeasti syytä mennä lääkäriin selvittämään onko esimerkiksi kilpirauhasessa tai olemassaolevissa lääkityksissä jotain pielessä.
On koitettu eri kalorimääriä. Vain tää n. 500lcal toimii jos kulutus 3000 luokkaa. Rikä kovin hyvin toimi mut viikossa aina kuitenkin huomaa et painoa lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt pelkästä aineenvaihdunnasta ole kiinni.
Jotkut syö pätkittäisesti, joinain päivinä tai vaikka seurassa valtavasti, kotona elävät salaatilla. Ja sitten se "en harrasta yhtään liikuntaa" tarkoittaa ihmisille todella eri asioita. Toinen ei oikeasti liiku yhtään minnekään ja toinen pyöräilee 20 kilometrin työmatkat joka päivä, mutta ei laske sitä liikunnan harrastamiseksi, kun se on vain työmatka.
Silläkin on merkitystä kuinka monta tuntia aktiivista aikaa on vuorokauden aikana. Tunnin iltalenkki ei ole läheskään yhtä tehokas terveyden edistäjä, jos on loppupäivän vain istunut. Etätöiden lomassa on selvästi huomannut, ettei voi syödä entiseen malliin, jos ei liiku lainkaan päivän aikana tietokoneen ääreltä.
Kun katselee esim Selviytyjiä niin KAIKILLA heillä paino tippuu kun ravinto on niukkaa.
Ei siinä MAMMAN selitykset auta.......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt pelkästä aineenvaihdunnasta ole kiinni.
Jotkut syö pätkittäisesti, joinain päivinä tai vaikka seurassa valtavasti, kotona elävät salaatilla. Ja sitten se "en harrasta yhtään liikuntaa" tarkoittaa ihmisille todella eri asioita. Toinen ei oikeasti liiku yhtään minnekään ja toinen pyöräilee 20 kilometrin työmatkat joka päivä, mutta ei laske sitä liikunnan harrastamiseksi, kun se on vain työmatka.
Silläkin on merkitystä kuinka monta tuntia aktiivista aikaa on vuorokauden aikana. Tunnin iltalenkki ei ole läheskään yhtä tehokas terveyden edistäjä, jos on loppupäivän vain istunut. Etätöiden lomassa on selvästi huomannut, ettei voi syödä entiseen malliin, jos ei liiku lainkaan päivän aikana tietokoneen ääreltä.
Ehdottomasti! Ja tässäkin esimerkiksi nyt "etätyö" sisältää eri ihmisillä eri asioita. Toinen istuu sen kahdeksan tuntia aivan minimitauoilla, toinen tekee lyhyitä taukojumppia, työskentelee välillä seisten, hoitaa yhden kokouksen kävellen ja käy lounastauolla lenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100-kiloisen perusaineenvaihdunta levossa on yli 500 kcal/pv (toki jos enimmäkseen läskiä paino niin ei 100-kiloinenkaan kuluta hirveästi). Mutta hidasta laihtuminen normaalipainoon noista lukemista on varmasti vs jos ylipainoa olisi pari-kolme kiloa. Siihen pitää asennoitua sillä tavalla, että vielä tänä kesänä et ole bikinikunnossa, mutta ehkä sitä seuraavana tai viimeistään 2024 jos olet sinnikäs. Ei pidä miettiä mitä joku poikkeusyksilö voi mättää suuhunsa vaan keskittyä siihen omaan oloom ja terveyteen. En minäkään syö joka päivä MITÄÄN ja se on salaisuuteni miten voin syödä estoitta kakkua lasten synttäreillä tai pullan kahvilla ja painan puolet tuosta.
Nyt on kyllä sulla toi perusaineenvaihdunta ihan keturallaan, ei ole 100 kiloisella 500kcla/päivä. Kaava menee siis näin, W = paino:
Miehet
18/-30 vuotta: 15,3 W + 679
30-60 vuotta: 11,6 + 897
yli 60 vuotta: 13,5 W + 487
Naiset
18-30 vuotta: 14,7 W + 496
30-60 vuotta: 8,7 W + 829
Yli 60 vuotta: 10,5 W + 596
Eli jos painaa 100 kg ja ja on 30-60-vuotias nainen, niin BMR on 1699 kilokaloria/vrk.
Periaatteessa juuri näin, mutta näissä on erittäin suuri yksilöiden välinen vaihtelu. Jopa silloin kun kehon koostumus on vakioitu eli huomioitu enemmän kuluttavan (levossakin) lihasmassan suhde kehonrasvaan, vaihtelu väli on n. 15%.
Eli jos toinen on ääripäässä ja todellinen kulutus 1700 - 7,5% = eli n. 1570 ja toisessa ääripäässä 1700 + 7,5 = n. 1 830.
Jos nämä syövät oletetun peruskulutuksen verran ja laihtuminen odotetaan tulevan muutaman sadan kcal vajeella seuraa:
Toinen laihtuu vuodessa laskennallisesti 365x127 jaettuna 7 000 (1 kilo kehon rasva vastaa noin 7 000 kcal) = 6,6 kg
Toinen lihoo saman verran. Vaikka on sama kehonkoostumus ja syövät ja kuluttuvat saman verran. Jos kehonkoostumusta ei vakioida, niin ero on jopa 25-30% samanikäisten ja kokoisten välillä eli nuo erot suuntaansa tuplaantuvat. Eli kahdella samanpainoisella ja samalla perusaineenvaihdunnan päälle tulevalla kulutuksella ja samalla syömismäärällä toinen voi vuodessa lihoa 13 kg ja toinen laihtua 13 kg.
Se, että hidas aineenvaihdunta on myytti, on itseasiassa yksi isoimmista myyteistä painonhallinnan ympärillä.
Mä en taas koskaan oo tavannut ylipainoista ihmistä, joka sanoo että ei laihdu ja puhuisi oikeasti totta syömisistään.
500 kcl dieetillä kukaan ei pysty loputtomiin olemaan, sitten syntyy himoja jotka sammutetaan mässäämällä. Syö normaalia ruokaa vaikka 1800 kcl päivässä, jätä herkut pois, liiku joka päivä ja huomaat että kun aineenvaihduntasi alkaa taas toimia niin hiljalleen kilotkin karisevat. Nyt olet todennäköisesti vain sekoittanut kehosi toiminnan hölmöillä dieetillä. Faktaa kuitenkin on, että kun saat vähemmän kaloreita kuin kulutat, niin paino alkaa tippumaan. Kukaan ei luo energiaa tyhjästä.
Mulla ongelma on siinä että en kykene elämään nälissäni koko loppuelämääni vain siksi että olisin hoikempi.
Olin 2 kk ruokavaliolla jonka aikana en esim- nukkunut yhtään yötä kunnolla koska olin nälissäni, ja heräilin nälkään, jokaisen syömiskerran jälkeen jäi nälkä jne. Laihduin tuolla menolla 2kk:ssa kilon. En tosiaan olisi pystynyt jatkaa sitä loppuelämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On koitettu eri kalorimääriä. Vain tää n. 500lcal toimii jos kulutus 3000 luokkaa. Rikä kovin hyvin toimi mut viikossa aina kuitenkin huomaa et painoa lähtenyt.
Ei sen painon kuulu viikossa paljon pudota. Sulta on lähtenyt nesteitä pois, ei rasvaa. Tuo on epäterveellinen dieetti, jolla vain pilaat kehosi. Jos olet viikon ollut tuolla niin todennäköisesti seuraavan viikon olet syönyt senkin edestä.
Miten niin?
Mä olen 31v, 60kg/170cm ja syön esim. näin: (tämä siis yhden päivän aika keskimääräinen esimerkki)
aamu: 100g soijajugurttia, 50g marjoja, kuppi kahvia kauramaidolla
päivä: runsas salaatti jossa on proteiinina esim. kanaa tai kananmunaa. Joukossa myös ruokalusikallinen pähkinöitä tai siemeniä.
välipala/päiväkahvihetki: kuppi kahvia kauramaidolla ja jotain makeaa esim. suklaapatukka tai 100g jäätelöä
iltapala: pari palaa leipää (päällä vain voita, joskus siivu juustoa), sama jugurttisetti kun aamulla ja esim. kiiwi. Kuppi teetä ilman maitoa tai sokeria.
Liikuntana koiran kanssa ulkoilu. Päivän mittaan juon vettä kaikilla aterioilla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ongelma on siinä että en kykene elämään nälissäni koko loppuelämääni vain siksi että olisin hoikempi.
Olin 2 kk ruokavaliolla jonka aikana en esim- nukkunut yhtään yötä kunnolla koska olin nälissäni, ja heräilin nälkään, jokaisen syömiskerran jälkeen jäi nälkä jne. Laihduin tuolla menolla 2kk:ssa kilon. En tosiaan olisi pystynyt jatkaa sitä loppuelämääni.
Ihmisillä jotka eivät laihdu ongelma on siinä, että ei osata luoda oikeanlaista ruokavaliota. Melko pienillä muutoksilla saat karsittu 300 kcl pois päivittäisestä saannista. Sen myötä saat painon putoamaan pikkuhiljaa. Ylipaino ei ole syntynyt hetkessä, eikä se lähde hetkessä pois. Eikä millään dieeteillä joissa nähdään nälkää. Saat varmasti syödä vatsasi täyteen, kunhan vain katsot millä sen täytät.
Seliseliseli. Mun ystävä on kanssa tuollainen, että väittää ettei laihdu. Sit huomaamatta mussuttaa suklaapatukoita ym.
Jos muka oikeasti tilanne on noin miten ap kuvaa, niin kannattaa hakeutua sinne lääkäriin ja kuvatuttaa pää. Joku aivokasvain saattaa aiheuttaa tuollaista. Todennäköisesti kyse on vaan itsepetoksesta kuitenkin.
Jotenkin surettaa nämä, jotka oikeasti ulkoistavat oman syömisensä geeneihinsä jne kun on niin vaikea myöntää, että se, joka läskit aiheuttaa on ihan oma itse kun käsi vie mässyä suuhun.
Yleensä näillä, joilla geenit lihottaa, niin ne geenit hyppää koiriinkin.
Eräs tuttavaperheeni näistä lihottavista geeneistä aina puhuu, kun "eivät syö mitään" noh, sitten kun istutaan kahvipöytään niin kaffeen kanssa on otettava leipää, piirakkaa, pullaa, keksiä ja pari namustakin.
Heillä kaikki, koirat mukaanlukien, sairaalloisen lihavia. Kun yksi lapsi sitten aikuistui hän ilmeisesti jotenkin salaperäisesti kadotti nämä läskigeeninsä ja laihtui kymmeniä kiloja, kun lopetti perheen epäterveet ruokatavat.
Välillä sitten kituutetaan painonvartijoiden pisteillä ravintoköyhällä ruoalla, josta palataan takaisin entistä lihavampana.
On ne geenit ikäviä...