Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoin olen tajunnut ettei auta syödä lähes mitään jos ei halua olla läski

Vierailija
15.02.2022 |

Eli olen urheilullinen, paljon treeniä joka päivä, terveellinen ruokavalio ja silti paino meni yli 100kg. Vasta nyt kun oikeasti en syö lähes mitään eli että kalorit jää noin 500 kcal/pv niin alkaa hienoista laihtumista tapahtumaan. Siis todella hidasta silti. Lähinnä tuokin kalorimäärä saadaan marjoilla, puurolla, vähän protskua, kuitulisiä, vitamiineja. Mut kieltämättä harmittaa tuntua puolta kevyempiä ihmisiä jotka ei urheile ja vetää kunnon mättöä päivittäin suklaalevyjä unohtamatta. Miten voi olla niin eri aineenvaihdunta vaikka kahdella samanpituisella? Toinen superlaiha ja syö 3500 kcal päivässä, toinen satakiloinen syö 1200 kcal/pv. Ja tämä nähty useasti kun vietetään kuukausi yhdessä joka hetki. Hän syö esim. Pizzeriassa 2 pizzaa kun itsee puolitan lapsen kanssa. Iltapalaksi 5 hampurilaista ja ranuja, itse kasviksia jne..

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja varmaa on se, että jos yrittää painoaan pudottaa kitudieeteillä, niin lopputulos ei ole kestävä. Ihminen ei kestä oikeasti pitkään näläntunnetta (maailmassa, jossa sitä ei ole pakko kestää, keskitysleirit erikseen) vaan se kituuttaminen kostautuu sitten mässäilyllä.

Itse joskus yrittänyt pudottaa painoani laskemalla kaloreita ja enimmillään olen tainnut 4vkoa kestää kalorivajeella syömistä (eri asia on runsas liikunta + oikeasti riittävästi ravintoa) ja minulla tuo tarkoittaa sitä, että sain "lautasmallin" mukaisella ruokavaliolla syödä sen max 1500kcal/vrk eli jatkuva aliravitsemus ravinteiden kautta ja jatkuvaa nälän kautta taistelua, paino putosi n. 300g/vko tahtia. Jos söin enemmän paino jumitti tai nousi.

Vaihdoin VHH ruokavalioon (joka on tietty ihan tosi huono) nyt syön samalla liikuntamäärällä 2000-2500kcal/vrk ja paino putoaa n. 1kg/vko vauhtia, eikä ole nälkä :)

Mutta joo, tätähän ei saa ehdottaa, koska leipä, peruna, pasta ja riisi on ihmisen välttämättömyyselintarvikkeita, joita ilman ihminen ei saa ravinnostaan kaikkea tarpeellista :p

Uskon että joudun itsekin aloittaa taasd karppaamisen, koska mikään muu ei toimi niin että laihtuisi, mutta ei olisi jatkuva nälkä. Minulla on siis nälkä ihan joka päivä ennen kuin syön, joten kyse ei ole siitä ettei kestä yhtään nälkää, vaan siitä mistä joku jo aiemmin kirjoitti että joutuu olemaan nälissään koko ajan. Karppaamalla tuota ongelmaa ei ole, mutta minut se veti ihan tukkoon viimeksi. Paino tosin tippui.

Vierailija
82/89 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään mun neljästä lapsista ei ole lihavia, ja herkkuja syödään milloin halutaan, ei ole vain joku tietty päivä milloin saisi syödä.

Varsinkin kaks vanhempaa lasta 15 ja 14- vuotiaat on niin laihoja että saisivat syödäkin ihan reilusti, mutta toisaalta oon aatellu, että kyllä he sitten aikuisina kerkiivät itteään lihottamaan.

Niin kävi mullekin, lapsesta asti aina hoikka, ikinä tarvinnu ees miettii laihuttamista. No neljättä lasta odottaessa lihoin, sain liikaa ylimääräisiä kiloja, ja edelleen kuus vuotta synnytyksen jälkeen on muutama ylimäränen kilo.

Mutta, en oo jaksanu ressata niitä kiloja, tiedän, että jos luopuisin kaikesta hyvästä ja liikkuisin päivittäin, niin varmasti kilot lähtis. Mut miks pitäis? Senkö takia että tuntemattomien on kivempi katsella mua?

Laihdutus onnistuu vain jos sen tekee itsensä ja oman hyvinvointinsa takia. Ei muiden mielipiteitä ajatellen.

Ei ole totta. Kyllä se onnistuu siksikin että joku siihen pakottaa suoraan tai välillisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on ylipainoinen ja tuskailee mahaansa aika usein. Syö suunnilleen samanlaisia ja kokoisia aterioita kun minä, hoikka nainen. MUTTA. Käy jääkapilla vähän väliä nappaamassa leikkeleen tai juustoa suuhunsa, kulauttamassa limua tai mehua, kaapaisemassa karkkikulhosta pari karkkia, keksipaketista muutaman keksin...

Käskin hänen kerran laskea päivän kalorit ja ne jäi reilusti alle kahden tonnin. Kysyin mitä laskit kaloreihin niin hän vastisi, että kaikki ateriat. Kysyin, että entäs ne lukemattomat pikkujutut jotka on "ei mitään", mitä kaavit suuhusi jatkuvasti. Mies suuttui tästä :D

Tää on varmaan aika tyypillistä. Itse olin kanssa samanlainen kuin miehesi, laskin tietyt ateriat ja unohdin autuaasti kaiken ylimääräisen. Sitten jossain vaiheessa havahduin laskemaan nekin, ja olin järkyttynyt kun napostelemalla sain noin 1000 kcl päivässä normiruuan päälle. Pelkällä juuston napsimisella sain 400 kcl päivään, ja toisen samanlaisen kinkulla. Jännästi se paino rupesi putoamaan kun sai silmät auki.

Tässä on tarkastelun paikka monelle. Olen itse ollut koko elämäni hoikka/normaalipainoinen ja pidän avaintekijänä sitä, että en napostele. Koskaan. Syön aamupalan, lounaan ja illallisen. En muuta. Ei välipaloja, ei juustonsiivuja, ei keksiä ohimennen, ei edes hedelmää aterioiden välillä. Ei lattea, ei myslipatukkaa, ei puolta lasia mehua, ei yksinkertaisesti mitään muuta kuin vettä. En koskaan laske kaloreita enkä rajoita syömisiäni - syön roskaa tai ravintolassa jos niin haluan - mutta yhdellä istumalla en pysty jatkuvasti syömään niin merkittävästi liikaa että saisin pitkällä aikavälillä ylimääräistä energiaa. Illallisen ja aamupalan väliin jää myös yleensä vähintään 14 tuntia, usein myös 16. 

Ylipainoiset ystäväni, työkaverini ja sukulaiseni ovat vähän väliä jääkaapilla. Kaksi tuntia valtavan aterian jälkeen jo hiukoo ja otetaan pari leikkelettä, juustonsiivu, jogurtti, jäätelöä, riisikakku... Napsiminen on semmoinen automaatio, sitä vain tapahtuu pitkin päivää. Ei tietenkään kaikkien ongelma ole tämä, mutta jos on tapana napata joku pala täältä, toinen tuolta - silloin on katsottava peiliin ja rehellisesti myönnettävä että turhia kaloreita tulee todennäköisesti satoja jo yhdessä päivässä.

Itse olen ylipainoinen enkä napostele koskaan. Jos jotain laitan suuhuni aterioiden välillä niin se on hanavettä tai mustaa akhvia.

Meillä ei napsotele kukaan, ei myöskään mieheni eikä 2 lasta. Jotenkin se jatkuva suuhuntunkeminen vain ei ole kenenkään juttu, vaan jokainen tykkää syödä kunnon ruokaa, ja olla väliajat ilman. 

Vierailija
84/89 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vituttaa itseäkin se että näin nelikymppisenä naisena saa mitään ylimääräistä oikein syödä tai se näkyy kropassa heti! Sitten mies syö herkkuja juuri tuolla tavalla että hakee kaapista karkkia vähän väliä, tilaa pizzaa, syö valtavia annoksia kotiruokaa jne. eikä liho. Ei ole reilua. 

Vierailija
85/89 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en taas koskaan oo tavannut ylipainoista ihmistä, joka sanoo että ei laihdu ja puhuisi oikeasti totta syömisistään.

500 kcl dieetillä kukaan ei pysty loputtomiin olemaan, sitten syntyy himoja jotka sammutetaan mässäämällä. Syö normaalia ruokaa vaikka 1800 kcl päivässä, jätä herkut pois, liiku joka päivä ja huomaat että kun aineenvaihduntasi alkaa taas toimia niin hiljalleen kilotkin karisevat. Nyt olet todennäköisesti vain sekoittanut kehosi toiminnan hölmöillä dieetillä. Faktaa kuitenkin on, että kun saat vähemmän kaloreita kuin kulutat, niin paino alkaa tippumaan. Kukaan ei luo energiaa tyhjästä.

Mistä hevonvitusta sinäkin kuvittelet tietäväsi miten ihmiset syövät?

Vierailija
86/89 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö :D Ite oon 162cm/60kg/40v toimistotyössä ja fyysisesti inaktiivinen, eilen esim päivälliseksi 1 parsakaali pilkottuna ja paahdettuna + 150g pihvi maustevoilla + puolikas rasia (100g) herkkusieniä, tänään riisiä ja papuja yht n. 350g g + 150g broileria ja pussillinen pinaattia..isoja annoksia! Paino laskee 500-800g/vko kun ei vedä sämpylää ja karjalanpiirakoita ja roskaruokaa

Vierailija
87/89 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi tytärtä. Toinen hoikka ja toinen pyöreä. No tämän ekan kanssa aina saan kehut kuinka on elintavat meillä kunnossa ja tokan kohdalla saan aina terveydenhoitajalta naama nurinpäin nurinaa, kuinka pitää seurata ruokaympyröitä ja huolehtia liikunnasta. :)

Terv. Yingyang-äiti

No meillä ihan sama, toinen lapsista yli 100kg ja toinen liian laiha. Molemmat käy painoseurannoissa mutta päinvastaisista syistä. Meidän perheestä puolet on laihoja, puolet läskejä samalla ruokavaliolla.

Ap

Sama meillä. Mies on pitkäraajainen ja hoikka, samoin toinen lapsi. Mies syö suklaalevyn päivässä ja hakee ainakin pari kebab-annosta viikossa.

Minä ja toinen lapsi olemme rotevia ja lihomme helposti. Lapset syövät suht saman verran. Minä en syö herkkuja ja pikaruokaa.

No just näin. Toiset vetää mättöä ja laihtuu entisestään. Itse vetää marjoja ja pahimpaan nälkään kaurapuuron ja paino vaan kasvaa. Lisäksi mulla reipas lenkki joka päivä 1,5h. Lisäksi kuntosali 3 x vko. Kulutus on valtavaa kellon mukaan, ostin tosi tarkan kellon mikä seuraa kulutukset, unet, sydänkäyrät yms. Kulutus lähempänä 3000kcal ja syön 500kcal. Mut joo tällä 500kcal ruualla ja 3000kcal kulutuksella hiljalleen paino pudonnut muutamia kiloja joulun jälkeen.

Älykelloilla voi heittää vesilintua. Niin mäkin muka leffaa katsellessa kuntopyöräillen kevyesti kulutan noiden mukaan lähes 1000kCal. Asiallisten laskurien mukaan taas n. 300kCal eli 1kpl riisipiirakka margariinilla + 1 omena verran...

Vierailija
88/89 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista liiottelua tuo ap:n kuvaama laihan syöminen 😂 se jo paljastaa, että ap tykkää huijata ja liioitella...

No jep! Kukaan normaali ihminen, olkoon minkä painoinen tahansa, ei syö kahta pitsaa tai viittä hampparia. Jos tää ei oo provo niin aplla on todella vääristynyt kuva ruuasta ja omista ja muiden syömisistä.

Juu ei uskoisi mutta tämä ystäväni jonka kanssa joka vuosi vietän kuukauden on laiha mutta oikeasti syö noin paljon. 5 itse tehtyä hampurilaista söi kerralla + itse tehdyt perunalohkot ja toisena päivänä 2 pizzerian pizzaa, ensin oman ja sitten lapsen täysikokoisen kun ei lapsi suostunutkaan syömään. Aina menee hirveä määrä ruokaa. Mutta totta, hän ei ole tunnin välein napostelija mutta en ole minäkään. Seurana aina kuukauden ajan meidän syömiset, minä lihava ja hän laiha mutta hän syö moninkertaisesti.

Vierailija
89/89 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse joskus sellainen ihminen, joka luuli voivansa syödä vain alle 1500kcal päivässä lihomatta.

Vasta kun aloin laskea kaiken tosi tarkkaan eikä vain sinnepäin, tajusin syöväni keskimäärin 1800kcal/pv per viikko. Joinain päivinä söin vähemmän, mutta sitten joinain päivinä paljon enemmän.

Nykyään syön edelleen tuon 1800kcal päivässä ja pysyn helposti 50kg tienoilla. Joudun istumaan suurimman osan päivästä, mutta suunnilleen joka päivä liikun noin tunnin kohtalaisella rasituksella.

Suurin osa ihmisistä ei joko laske kaloreita tai laskee ne ihan väärin. Myös makroilla on väliä, erityisesti niille jotka valittavat olevansa nälkäisiä kun yrittävät laihduttaa.

Ymmärsin itse syöväni aika vähän proteiinia, joka lisää parhaiten kylläisyyttä. Lisäsin myös kasviksia, jotka täyttävät vatsaa. Rasvassa on toki paljon kaloreita, mutta sopiva määrä sitäkin auttaa hallitsemaan nälkää, kun taas vähärasvaisissa tuotteissa on yleensä lisätty sokeria. Sokerit taas lisäävät näläntunnetta ja mielitekoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi